Pagina 121 van 168

Re: BENELUX

Geplaatst: 03 dec 2017, 19:58
door Steven
Geen idee hoe de laatste testen verlopen met het rbc. Waarschijnlijk is de uitval nog te groot en neem dan maar een getal van 50%. Bij 10% zouden wij al terug volop opleidingsritten krijgen denk ik zo. Afwachten is de enige boodschap en ja wie weet is het vanaf Pasen dan toch over de hsl.

Re: BENELUX

Geplaatst: 05 dec 2017, 11:48
door railtravelmanager
is het daarom dat je Benelux nu ziet per 6/11 in Sandwichbedrijf met zowel vooraan als achteraan een lok ?

doet men dit om tijd te winnen in Brussel-Zuid (Vorst) en Amsterdam Centraal (Watergraafsmeer) bij het keren ?

en hangt het A rijtuig vooraan, midden, achteraan in de combinatie ?

Re: BENELUX

Geplaatst: 05 dec 2017, 15:01
door Steven
Het sandwich rijden is inderdaad om zo vlot over de hsl te kunnen want in Breda is het telkens kopmaken en door dit met twee locs te doen kan dit heel vlot. Eerste klasse zit in het derde of vierde rijtuig. Op kop zitten altijd B rijtuigen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 05 dec 2017, 23:27
door LML
Ik vind 6 rijtuigen voor de BeNeLux eigenlijk (te) weinig. Ten tijde van de Eloc type 11 (NMBS) en de rood-gele IC-rijtuigen (NS) bestond de combinatie uit 7 rijtuigen (wat soms ook te weinig was).

Re: BENELUX

Geplaatst: 05 dec 2017, 23:39
door rvdborgt
LML schreef: 05 dec 2017, 23:27Ik vind 6 rijtuigen voor de BeNeLux eigenlijk (te) weinig. Ten tijde van de Eloc type 11 (NMBS) en de rood-gele IC-rijtuigen (NS) bestond de combinatie uit 7 rijtuigen (wat soms ook te weinig was).
Er is nu 1 eersteklasrijtuig minder; in de tweede klas zijn er evenveel rijtuigen. Er zijn ook veel minder reizigers in de eerste klas want door de Fyra-crisis zijn de meeste zakenreizigers naar de Thalys gegaan.
Zijn er specifieke treinen die te weinig plaats hebben?
Volgens jaar zouden ze trouwens wel verlengd worden. Dat moet ook wel om voldoende plaats te hebben tussen Rotterdam en Amsterdam, waar de Benelux in het pad van een IC Direct komt te rijden.

Groetjes,
Rian

Re: BENELUX

Geplaatst: 06 dec 2017, 13:05
door Steven
Inderdaad en doordat hij een pad van een IC direct neemt hebben ze daarvoor minder rijtuigen nodig die op hun beurt in de Benelux kunnen gebruikt worden.

Re: BENELUX

Geplaatst: 06 dec 2017, 14:35
door Asterix
Ik zie nu vaak een NS-Traxx met Nederlandse rijtuigen. Wat blijft er over van de verdeelsleutel die bepaalt dat NMBS de loc en NS de rijtuigen voor zich neemt?

Re: BENELUX

Geplaatst: 06 dec 2017, 14:42
door Steven
Er zijn negen treinen samengesteld met Traxx. Daarvan zouden er momenteel 4 met reeks 28 rijden en 5 met NS Traxx reeks 186. Zo was het bij de opstart van de sandwichtreinen. Zover ik kan volgen is dit nog steeds zo.

Re: BENELUX

Geplaatst: 06 dec 2017, 19:00
door Asterix
Steven schreef: 06 dec 2017, 14:42 Er zijn negen treinen samengesteld met Traxx. Daarvan zouden er momenteel 4 met reeks 28 rijden en 5 met NS Traxx reeks 186. Zo was het bij de opstart van de sandwichtreinen. Zover ik kan volgen is dit nog steeds zo.
Maar het zijn inmiddels toch allemaal Nederlandse rijtuigen? Dan is er toch nog steeds een onevenwicht?

Re: BENELUX

Geplaatst: 06 dec 2017, 23:33
door AlexNL
De afspraak uit de jaren '80 was dat NMBS de tractie verzorgt en NS de rijtuigen, dit is zo verdeeld in functie van de tijd die op Nederlands danwel Belgisch grondgebied wordt doorgebracht. Dat er tijdelijk (een paar jaar) I6/I10 heeft rondgereden doet daar weinig aan af, NS betaalde NMBS huurkosten voor gebruik van die rijtuigen.

In plaats van de tweede Traxx-locomotief zou er aanvankelijk een ICR-stuurrijtuig worden gebruikt, maar dit project is afgeblazen door NS omdat het technisch complex en economisch onrendabel zou zijn. Om toch snel te kunnen keren is er een tweede locomotief gekomen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 dec 2017, 12:35
door profke
in de gva staat hierover dit:
Snelle Beneluxtrein laat (nog even) op zich wachten

Op een snellere Beneluxtrein, die Brussel via Antwerpen met Amsterdam verbindt, blijft het nog wachten tot april 2018. De nieuwe en snellere trein had eigenlijk al moeten rijden. Maar de nieuwe locomotieven met de juiste software kunnen niet op tijd geleverd worden door fabrikant Bombardier. Nu rijdt de Beneluxtrein nog via de Nederlandse grensgemeente Roosendaal van en naar Amsterdam.

Noorderkempen

In april 2018 wordt dat traject verlegd. Na Antwerpen rijdt de trein dan via de hogesnelheidslijn langs het station Noorderkempen en Breda richting Nederlandse hoofdstad. Het nieuwe traject moet een aantal voordelen bieden. Zo zal er een rechtstreekse verbinding zijn tussen Antwerpen en Breda en een snelle verbinding tussen het station Noorderkempen en Antwerpen Centraal. Dat laatste is belangrijk voor heel wat reizigers, omdat er dagelijks veel mensen vanuit de noordelijke Kempen naar Antwerpen komen om te werken.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 dec 2017, 13:26
door Tijgernoot
Vandaag voor het eerst een Benelux met gecombineerde inzet van locomotieven. Trein 9232 (Brussel-Zuid A 14:15) rijdt met een NMBS-locomotief voorop en een NS-locomotief achterop.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 dec 2017, 13:28
door jan_olieslagers
Sandwich "mélange/mixed/smos"? :mrgreen:

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 dec 2017, 14:04
door Steven
Een club kaas/hesp aub :mrgreen:

Re: BENELUX

Geplaatst: 11 dec 2017, 23:25
door dentheo
Steven en collega's ,
Nog geen problemen met stuifsneeuw in de achterste traxx ??
Die rijdt toch constant in een wolk stuifsneeuw bij dit weer.

Op Facebook filmpje van een sandwich die geduwd wordt, dus eerste traxx als "stuurrijtuig".
Hij vertrekt in Rotterdam met één panto op op de achterste.... niet helemaal volgens het boekje ?