Pagina 141 van 169

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2019, 14:32
door Portbou
Bedankt voor jullie antwoorden.

Behalve die paar minuutjes in Antwerpen (die tegen Mechelen al bijna gerecupereerd waren) was het trouwens een heel stipte reis gisteren : Vanaf Hoorn om 18u40 naar Mechelen om 21u37 met twee overstaps van 2 minuten (Den Bosch en Breda). Was het systeem maar altijd zo betrouwbaar...

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2019, 19:24
door Ouwe
Portbou schreef: 18 jun 2019, 14:32 Bedankt voor jullie antwoorden.

Behalve die paar minuutjes in Antwerpen (die tegen Mechelen al bijna gerecupereerd waren) was het trouwens een heel stipte reis gisteren : Vanaf Hoorn om 18u40 naar Mechelen om 21u37 met twee overstaps van 2 minuten (Den Bosch en Breda). Was het systeem maar altijd zo betrouwbaar...
Tussen Amsterdam en Eindhoven is die trein vaak wel betrouwbaar. Daarbuiten is het een ramp.

Re: BENELUX

Geplaatst: 29 jun 2019, 11:36
door jan_olieslagers

Re: BENELUX

Geplaatst: 30 jun 2019, 11:43
door jens123
Er wordt nogal overdreven in dat artikel. Dat er problemen zijn ontken ik zeker niet, maar dit jaar heb ik als tbg op de benelux een stiptheid van 83%.

Re: BENELUX

Geplaatst: 30 jun 2019, 12:12
door Shrek
jens123 schreef: 30 jun 2019, 11:43 Er wordt nogal overdreven in dat artikel. Dat er problemen zijn ontken ik zeker niet, maar dit jaar heb ik als tbg op de benelux een stiptheid van 83%.
Het verschil is natuurlijk dat je van een trein die merkelijk duurder is dan de andere treinen in België je vanzelf ook meer gaat verwachten.
Eurostar is ook duurder, maar zij halen vlotjes de 90% stiptheid.

Re: BENELUX

Geplaatst: 30 jun 2019, 12:17
door jan_olieslagers
Overdrijven is natuurlijk het nieuwe "hoe het hoort" in de media, helaas helaas. Maar geef nu toe dat een stiptheidspercentage van 83% niet indrukwekkend is, zacht uitgedrukt.

Re: BENELUX

Geplaatst: 30 jun 2019, 12:53
door jens123
Shrek schreef: 30 jun 2019, 12:12
jens123 schreef: 30 jun 2019, 11:43 Er wordt nogal overdreven in dat artikel. Dat er problemen zijn ontken ik zeker niet, maar dit jaar heb ik als tbg op de benelux een stiptheid van 83%.
Het verschil is natuurlijk dat je van een trein die merkelijk duurder is dan de andere treinen in België je vanzelf ook meer gaat verwachten.
Eurostar is ook duurder, maar zij halen vlotjes de 90% stiptheid.
Vorig jaar was het nog erger: stiptheidspercentage van 76% waarbij de vertraagde trein gemiddeld 14.8 minuten vertraging had met als record 147 minuten. Totale vertraging 2247 minuten...

Alhoewel dit jaar mijn vertraagde treinen gemiddeld 18.8 minuten vertraging hadden tot nu toe. Record dit jaar is 165 minuten door stranding op de HSL nabij de grens..

Re: BENELUX

Geplaatst: 30 jun 2019, 13:11
door jan_olieslagers
Tsja, dan kan men toch niet meer zeggen dan "het was minder slecht dan het jaar tevoren"?
Maar welbedankt voor het vermelden van concrete feiten en cijfers.

Re: BENELUX

Geplaatst: 30 jun 2019, 14:23
door jens123
jan_olieslagers schreef: 30 jun 2019, 13:11 Tsja, dan kan men toch niet meer zeggen dan "het was minder slecht dan het jaar tevoren"?
Maar welbedankt voor het vermelden van concrete feiten en cijfers.
Het gaat uiteraard enkel over de treinen die ik verzekerde als tbg... Geen idee of het globaal cijfer beter/slechter is.

Re: BENELUX

Geplaatst: 01 jul 2019, 13:51
door rvdborgt
jens123 schreef: 30 jun 2019, 11:43 Er wordt nogal overdreven in dat artikel. Dat er problemen zijn ontken ik zeker niet, maar dit jaar heb ik als tbg op de benelux een stiptheid van 83%.
Dat kan wel ongeveer kloppen. Maar vergeet niet dat de stiptheid alleen wordt berekend voor de treinen die gereden hebben. De Benelux heeft daarnaast een uitval van doorgaans ergens tussen de 3 en de 7%. Dat is slecht en helaas altijd al zo geweest.

Groetjes,
Rian

Re: BENELUX

Geplaatst: 01 jul 2019, 20:44
door Nadleeh
jens123 schreef: 30 jun 2019, 11:43 Er wordt nogal overdreven in dat artikel. Dat er problemen zijn ontken ik zeker niet, maar dit jaar heb ik als tbg op de benelux een stiptheid van 83%.
Gezien het hoeveel geld er in deze verbinding is gepompt en 1) slechte prestaties die je ervoor terug krijgt en 2) de beperkte tijdswinst (10 minuten sneller ten opzichte van mid jaren '70), vind ik dat er weinig overdreven is.

Re: BENELUX

Geplaatst: 01 jul 2019, 21:43
door Shrek
Nadleeh schreef: 01 jul 2019, 20:44 de beperkte tijdswinst (de Benelux is nota bene een uur trager dan in de jaren '70)
Kan je die bewering staven met cijfers?

Re: BENELUX

Geplaatst: 01 jul 2019, 22:24
door Nadleeh
Ik zie dat ik het oude spoorboekje iets te vluchtig heb gelezen :oops:. Echter blijf ik bij het punt dat in de vele jaren de tijdswinst nihil is. In 1974 is te lezen dat de reistijd op de kop af 3 uur is. Tegen 2015 was dat opgelopen tot 3 uur en 20 minuten en anno nu is dat weer teruggekeerd naar 2 uur en 52 minuten. Een tijdswinst van ongeveer 10 minuten dus, ondanks alle beloftes van een snellere verbinding. Ja, netto gezien is hij sneller geworden, maar de tijdswinst is nihil te noemen.

Het kop maken te Antwerpen duurde in de dienstregeling van 1974 trouwens 5 minuten.

Edit, bij OVMagazine is trouwens een aardig tabelletje met de evolutie van treintijden.
Afbeelding

Re: BENELUX

Geplaatst: 01 jul 2019, 22:42
door Shrek
Nadleeh schreef: 01 jul 2019, 22:24 Ik zie dat ik het oude spoorboekje iets te vluchtig heb gelezen :oops:. Echter blijf ik bij het punt dat in de vele jaren de tijdswinst nihil is. In 1974 is te lezen dat de reistijd op de kop af 3 uur is. Tegen 2015 was dat opgelopen tot 3 uur en 20 minuten en anno nu is dat weer teruggekeerd naar 2 uur en 52 minuten. Een tijdswinst van ongeveer 10 minuten dus, ondanks alle beloftes van een snellere verbinding. Ja, netto gezien is hij sneller geworden, maar de tijdswinst is nihil te noemen.
De vraag is natuurlijk of deze verbinding wel tijdswinst nodig heeft. De stops in Breda en Brussels Airport zijn voor heel veel reizigers heel relevant, dus dat tijdsverlies is nuttig gebruikt. Misschien valt de stop in Noorderkempen ooit weg en gaat hij weer een beetje sneller, maar 3u blijft een heel aanvaardbare reistijd.
Als je echt sneller wilt, neem dan de Thalys of Eurostar, zoveel duurder zijn die nu ook weer niet.

Het enige probleem met deze verbinding is de betrouwbaarheid, voor de rest is het een prima trein.

Re: BENELUX

Geplaatst: 01 jul 2019, 22:52
door trainlovertje
De reistijden met vroeger vergelijken is naar mijn mening volledig naast de kwestie, want de trein volgt gewoon een heel andere route. Brussels Airport, waar er hoe langer hoe meer Nederlanders op/afstappen door de groeiende luchtvaartsector, wordt nu aangedaan. Dordrecht en Den Haag zijn dan ook nog vervangen door Noorderkempen en Breda.
Ik ben dan ook van mening dat als het snel moet gaan je maar beter een ticket voor de HST moet kopen.