CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Terminus »

De Luxemburgse spoorwegen verkopen de 16 Corail-rijtuigen die ze bezitten, zie http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... erAVendre/

Spek voor de bek van de NMBS, om te gebruiken tijdens de piekuren?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door bobke »

Wrm worden ze verkocht?
Hoe zien die rijtuigen eruit?
Mvg
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door rvdborgt »

bobke schreef:Wrm worden ze verkocht?
Hoe zien die rijtuigen eruit?
De CFL had deze rijtuigen voor de EC's Luxemburg - Parijs; ze reden in een pool met die van SNCF. Op die verbinding rijden nu TGV's, de SNCF wil deze rijtuigen niet ovrnemen en de CFL kan er niks mee dus worden ze verkocht.
Hier vond ik wat foro's:
http://www.rail.lu/materiel/cflcorail.html

Groetjes,
Rian
STOOMLOK

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door STOOMLOK »

me dunkt dat de beste oplossing voor de PIEKuren enkel en alleen de DUBBELDEKKERS zijn want...
het "sardienes in een metalen doosje" gebeuren geniet o.a. ook niet de goedkeuring van GAIA.
:wink:
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Terminus »

STOOMLOK schreef:me dunkt dat de beste oplossing voor de PIEKuren enkel en alleen de DUBBELDEKKERS zijn want...
het "sardienes in een metalen doosje" gebeuren geniet o.a. ook niet de goedkeuring van GAIA.
:wink:
De lijst van piekuurtreinen die geen dubbeldekrijtuigen nodig hebben, is volgens mij langer dan je denkt.
rvdborgt schreef:
bobke schreef:Wrm worden ze verkocht?
Hoe zien die rijtuigen eruit?
De CFL had deze rijtuigen voor de EC's Luxemburg - Parijs; ze reden in een pool met die van SNCF. Op die verbinding rijden nu TGV's, de SNCF wil deze rijtuigen niet ovrnemen en de CFL kan er niks mee dus worden ze verkocht.
Hier vond ik wat foro's:
http://www.rail.lu/materiel/cflcorail.html
Toch vind ik het dom dat ze ze alle 16 verkopen. Een paar rijtuigen werden toch gebruikt voor speciale treinen of versterkingsrijtuigen richting België (Liers) en Zwitserland.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door groentje »

De gerenoveerde zien er niet slecht uit, al zien de zetels er wat smal uit. Van mij mogen ze gerust op de Belgische lijnen komen rijden. Spijtig dat ze, afgaande op hun UIC-nummers, slechts geschikt zijn voor 160 km/h. Ze zijn dus niet inzetbaar op de HSL's.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Shrek »

De nmbs heeft ook niet meteen rijtuigen nodig denk ik. Gezien het tekort aan locomotieven zouden ze enkel wat treinen langer kunnen maken wat dan weer problemen geeft aan korte perrons :wink:
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door groentje »

Maar binnenkort krijgen we wel de 18-en, natuurlijk.
Bon, nog een nadeeltje gevonden: geen gesloten toiletsysteem. Tenzij ik erover heb gekeken, natuurlijk.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door b-loc »

Als die in Belgie komen moet er dan achteraan ook geen M4 hangen zoals samenstelling met k4?
Of zijn deze deuren veel breder?
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik hoop dat de NMBS deze rijtuigen koopt want ze zien er mij toch veel comfotabeler uit dan sommige Belgische rijtuigen.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Joris »

Hallo,
Die rijtuigen zijn geen buitenkansje hoor :wink: SNCF verkoopt ook wel Corail rijtuigen vermoed ik. Daarenboven zitten er veel rijtuigen met afdelingen tussen, en de I6 rijtuigen worden nu al naar de IRm verbannen...
En zouden er nog locs tekort zijn? Volgens mij zijn er 23'ers op overschot...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Terminus »

Joris schreef:Daarenboven zitten er veel rijtuigen met afdelingen tussen, en de I6 rijtuigen worden nu al naar de IRm verbannen...

Joris De Mol
Volgens www.rail.lu zou er (deels) terug met I10-rijtuigen gereden worden op de IRm.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Joris »

Hallo,
Een oplossing op korte termijn:
Kan de NMBS die rijtuigen niet huren van de CFL, en daarmee een ram van desnoods 12 rijtuigen maken voor op de ICj? Die rijdt tenslotte toch naar Luxemburg.
Traktie? Op diverse P-treinen rijden er nog 20'ers en 13'ers genoeg, vervang die door 23'ers, daar heeft men er toch genoeg van. Omkader de ram met 2 locs om het omlopen te vermijden.
De hierdoor vrijgekomen DMT-stellen kan men dan gebruiken op de IC-C en de IC-G treinen om de 'verminderde samenstellingen door een defect aan het materieel' te vermijden, of om gewoon de capaciteit op te drijven, wat daar in de spits echt nodig is. (En laat die IC-P eens wat later uit FGSP vertrekken ipv die nóg vroeger te laten vertrekken!!!! Als men zo doorgaat stuurt men op L59 3 treinen op blokafstand, wat ben je dan met 4 treinen per uur?)
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door ronny »

Joris schreef:Hallo,
Op diverse P-treinen rijden er nog 20'ers en 13'ers genoeg, vervang die door 23'ers, daar heeft men er toch genoeg van.
De 23'ers zijn meestal versleten. Als vooraan de 2367 hangt ben ik al blij als de vertraging beperkt blijft tot 5 minuten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Hallo,
Een oplossing op korte termijn:
Kan de NMBS die rijtuigen niet huren van de CFL, en daarmee een ram van desnoods 12 rijtuigen maken voor op de ICj? Die rijdt tenslotte toch naar Luxemburg.
Traktie? Op diverse P-treinen rijden er nog 20'ers en 13'ers genoeg, vervang die door 23'ers, daar heeft men er toch genoeg van. Omkader de ram met 2 locs om het omlopen te vermijden.
Er zijn helemaal geen 13nen op overschot hoor, en de P-treinen die ze verzekeren zijn veel te snel/zwaar voor een zwakke 23.
Reeks 20 mag binnenkort niet meer naar luxemburg, dat is dus ook geen oplossing.
Je zou eventueel enkele 20'ers de P-treinen Oostende-Welkenraedt kunnen laten verzekeren en de 13nen doorschuiven, maar tegen dat die opleidingen rond zijn zullen de 18nen er al wel zijn :wink:
Volgens mij is er ook niet echt een tekort aan rijtuigen, meer aan geschikt tractiemateriaal. Eens de 18 en de 8500 in gebruik genomen worden zal er ook wel zodanig geschoven worden dat oude franse rijtuigen echt niet meer nodig zijn.
Het comfort zou ook ondermaats zijn tegenover M6/I11 of vers gerenoveerde I10 met airco :wink:
Plaats reactie