Die treinen worden eigenlijk met een "anti kantel systeem" uitgerust.dentheo schreef:Ik denk het wel, ze zullen de kantelhoek wel iets kleiner nemen, schat ik, om binnen het vrijprofiel te blijven...
Als een trein door een bocht gaat kantelt de rijtuigbak altijd een beetje naar de buitenkant van de bocht (door de traagheid). Bij een hoge dubbeldekker is dat nog meer het geval en daarom kunnen die niet zo rap door de bocht, of ze raken buiten profiel. Al in de jaren 80 werd hiervoor een systeem ontwikkeld dat de rijtuigbak rechtop (ten opzicht van het spoor) houdt door wat tegen te kantelen.
In Zwitserland noemt men dit "Wankkompensation", kortweg "WAKO", en onder andere de Re460 locomotieven zijn hier mee uitgerust.
Alhoewel, waar zou Bombardier zijn kantelbak draaisstellen kopen ??
Dat was ooit , SIG (Neuhausen ?), dan Fiat Ferrovaria is dat nu niet Alstom ?
De patenten op de WAKO zijn intussen afgelopen, dus iedereen kan het nu bouwen. Bombardier heeft voor deze treinen een nieuwe type draaistel ontwikkeld, gebaseerd op een type dat ze in Zweden hebben ontwikkeld. Dit type heeft sturende assen en is daardoor minder hard voor de infrastructuur (iets waar de SBB ook gevoelig voor is). De WAKO wordt met techniek afgeleid van wat in de ICN stellen zit gebouwd. Maar het is in dit geval wel een 100% Bombardier product.