SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door tomdg »

ziet er ferm uit
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door kika »

Ocharme alle fietsers die spatbord/achterrekje hebben, gaat zo naar de haaien met zulke slechte fietsophangplekken. Ik hoop dat Bombardier wel verstand heeft van het overige deel van de trein, de illustraties zien er in ieder geval veelbelovend uit.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door AlexNL »

Wat een prachtige treinen. Ik hoop die ook snel op het Nederlandse spoor te mogen zien, maar dan natuurlijk in NS-kleuren.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door bobke »

De SBB is ook een overheidsbedrijf zeker dacht ik? Wat is dan het verschil tussen de NMBS en de SBB? Hoe komt het dat de SBB zo'n groot succes is (hebben zij een hele andere manier van opereren, wat is hun sleutel tot succes) terwijl de NMBS hopeloos in de schulden blijft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door Steven »

Om het verschil tussen nmbs en sbb te kennen moet je veel vergelijken en dus niet enkel de firma's op zich. Op gebied van verkeer hebben de Zwitsers altijd al het spoorverkeer op vele plaatsen voorgetrokken tov wegverkeer. Dat is dan nog maar 1 deel van de puzzel.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door Teach2 »

Wat is dan het verschil tussen de NMBS en de SBB?
-professionele managers die het bedrijf als een bedrijf runnen;
-VISIE;
-geen oppermachtige vakbonden die om de vijf voet staken en broodnodige hervormingen tegenhouden;
-enz...

Vooral die visie: de Zwitsers hebben al tientallen jaren een duidelijke visie als het op spoorwegen aankomt, en de investeringen worden gedaan in functie van die visie.
Zo werd er enkele decennia geleden reeds een hypothetische 'ideale dienstregeling' gemaakt, zonder rekening te houden met bestaande infrastructuur- of materieelbeperkingen. Vervolgens werd er gekeken naar wat er nodig zou zijn aan nieuwe of verbeterde infrastructuur en materieel om die dienstregeling te kunnen verzekeren. De investeringsplannen werden er dan op afgestemd om dat te verwezenlijken. Het resultaat zien we vandaag.
In België gebeurde vaak het omgekeerde: eerst iets bouwen (of beter, in die periode: afbreken), dan zien wat je ermee gaat aanvangen. Ook daar zien we het resultaat vandaag van...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door Accelerat »

AlexNL schreef:Wat een prachtige treinen. Ik hoop die ook snel op het Nederlandse spoor te mogen zien, maar dan natuurlijk in NS-kleuren.
Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren. :(
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door Shrek »

sncf-sncb schreef:Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren. :(
Waarom denk je dat? Als Bombardier bij een vervolgbestelling op de VIRM nu eens beslist niet meer de oude plannen van 10 jaar terug te gebruiken maar meteen hun nieuwste model inzet? :wink:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door AlexNL »

sncf-sncb schreef:
AlexNL schreef:Wat een prachtige treinen. Ik hoop die ook snel op het Nederlandse spoor te mogen zien, maar dan natuurlijk in NS-kleuren.
Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren. :(
Ach, misschien een andere maatschappij.

Ik vraag me trouwens af hoe het zit. De naam 'Twindexx' zal wel een SBB-naam zijn, maar ik vraag me af of het hele model en indeling SBB-specifiek is, en zo ja, of SBB dat in licentie aan andere partijen geeft. Of dat het een Bombardier-product is, en dat zij het zo aan iedere maatschappij ter wereld kunnen verkopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door Shrek »

Twindexx doet mij nogal aan traxx denken, en dat is een productnaam van bombardier :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

bobke schreef:De SBB is ook een overheidsbedrijf zeker dacht ik? Wat is dan het verschil tussen de NMBS en de SBB? Hoe komt het dat de SBB zo'n groot succes is (hebben zij een hele andere manier van opereren, wat is hun sleutel tot succes) terwijl de NMBS hopeloos in de schulden blijft.
De SBB is eigenlijk al een poosje geen staatsbedrijf meer, maar eerder een normaal bedrijf in staatseigendom. Het personeel heeft er een gewoon werknemer statuut bijvoorbeeld. Vergelijkbaar met mijn werkgever (Swisscom). Ook overheidseigendom, maar nietemin wordt het geleid als was het een privé bedrijf.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

AlexNL schreef:
sncf-sncb schreef:
AlexNL schreef:Wat een prachtige treinen. Ik hoop die ook snel op het Nederlandse spoor te mogen zien, maar dan natuurlijk in NS-kleuren.
Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren. :(
Ach, misschien een andere maatschappij.

Ik vraag me trouwens af hoe het zit. De naam 'Twindexx' zal wel een SBB-naam zijn, maar ik vraag me af of het hele model en indeling SBB-specifiek is, en zo ja, of SBB dat in licentie aan andere partijen geeft. Of dat het een Bombardier-product is, en dat zij het zo aan iedere maatschappij ter wereld kunnen verkopen.
De trein is natuurlijk op maat van de SBB ontworpen. Moet ook wel, want de SBB had een aantal eisen waar geen enkel standaardproduct aan voldoet. Zo wou de SBB een doorgaand bovendek. Maar ik denk at Bombardier zonder problemen het ontwerp ook aan iemand anders mag verkopen. Per slot van rekening zijn al de verschillende treinen die Stadler voor de SBB ontwierp ook beschikbaar voor andere klanten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

Teach2 schreef:
Wat is dan het verschil tussen de NMBS en de SBB?
-professionele managers die het bedrijf als een bedrijf runnen;
Interessant detail: De huidige baas van de SBB heeft ooit als student nog als bijbaantje treinen schoongemaakt.
-geen oppermachtige vakbonden die om de vijf voet staken en broodnodige hervormingen tegenhouden;
Dat is vooral iets Zwitsers. In Zwitserland heb je eigenlijk geen beschermd stakingsrecht. Arbeiders die staken krijgen meestal per kerende post hun ontslagbrief. Het gevolg is dat er enkel gestaakt wordt als er erg veel op het spel staat. Bij de SBB dateerd de laatste staking van 1918...
Vooral die visie: de Zwitsers hebben al tientallen jaren een duidelijke visie als het op spoorwegen aankomt, en de investeringen worden gedaan in functie van die visie.
Zo werd er enkele decennia geleden reeds een hypothetische 'ideale dienstregeling' gemaakt, zonder rekening te houden met bestaande infrastructuur- of materieelbeperkingen. Vervolgens werd er gekeken naar wat er nodig zou zijn aan nieuwe of verbeterde infrastructuur en materieel om die dienstregeling te kunnen verzekeren. De investeringsplannen werden er dan op afgestemd om dat te verwezenlijken.
Dat is het grooste verschil. Maar het kan wegens het politiek systeem in Zwitserland, waardoor er werkelijk op de lange termijn gepland kan worden. Zo kan dus de SBB een plan op stellen en dan rustig 20 jaar aan de realisatie werken.
Je ziet ook dat bij elke investering er ook altijd vermeld wordt wat het preciese doel van die investering is. Zie hier bijvoorbeeld:
http://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_ ... hnprojekte
Men weet altijd precies wat men met een investering wil aanvangen. Dienstregelingen worden lang op voorhand uitgewerkt. Op dit moment is men bijvoorbeeld in Bern hard aan het nadenken over hoe het station aldaar er na 2030 gaat uitzien...



Het resultaat zien we vandaag.
In België gebeurde vaak het omgekeerde: eerst iets bouwen (of beter, in die periode: afbreken), dan zien wat je ermee gaat aanvangen. Ook daar zien we het resultaat vandaag van...[/quote]
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

Steven schreef:Om het verschil tussen nmbs en sbb te kennen moet je veel vergelijken en dus niet enkel de firma's op zich. Op gebied van verkeer hebben de Zwitsers altijd al het spoorverkeer op vele plaatsen voorgetrokken tov wegverkeer. Dat is dan nog maar 1 deel van de puzzel.
Een ander verschil is het belastings systeem. Door de lage personenbelasting zijn bedrijfswagens bijvoorbeeld een stuk minder gebruikelijk. Waar ik werk heb je als werknemer zelfs geen recht op een parkeerplaats.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door bobke »

Die treinen zien er eigenlijk uit als hogesnelheidstreinen (ze kunnen al 200 km/h), maar wat me opviel dat er vanvoren de trein geen koppeling zichtbaar is. Dus de neus is volledig gesloten zoals een hogesnelheidstrein. (wat je normaal bij een gewone trein nooit hebt?)
Plaats reactie