SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

dentheo schreef:Ik denk het wel, ze zullen de kantelhoek wel iets kleiner nemen, schat ik, om binnen het vrijprofiel te blijven...
Die treinen worden eigenlijk met een "anti kantel systeem" uitgerust.
Als een trein door een bocht gaat kantelt de rijtuigbak altijd een beetje naar de buitenkant van de bocht (door de traagheid). Bij een hoge dubbeldekker is dat nog meer het geval en daarom kunnen die niet zo rap door de bocht, of ze raken buiten profiel. Al in de jaren 80 werd hiervoor een systeem ontwikkeld dat de rijtuigbak rechtop (ten opzicht van het spoor) houdt door wat tegen te kantelen.
In Zwitserland noemt men dit "Wankkompensation", kortweg "WAKO", en onder andere de Re460 locomotieven zijn hier mee uitgerust.
Alhoewel, waar zou Bombardier zijn kantelbak draaisstellen kopen ??
Dat was ooit , SIG (Neuhausen ?), dan Fiat Ferrovaria is dat nu niet Alstom ?

De patenten op de WAKO zijn intussen afgelopen, dus iedereen kan het nu bouwen. Bombardier heeft voor deze treinen een nieuwe type draaistel ontwikkeld, gebaseerd op een type dat ze in Zweden hebben ontwikkeld. Dit type heeft sturende assen en is daardoor minder hard voor de infrastructuur (iets waar de SBB ook gevoelig voor is). De WAKO wordt met techniek afgeleid van wat in de ICN stellen zit gebouwd. Maar het is in dit geval wel een 100% Bombardier product.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door LML »

Ik zou dit heel graag over de Belgische sporen zien bollen, maar het zal wel bij een droom blijven. In Brussel bestellen ze nog liever M6'en bij...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door Shrek »

LML schreef:Ik zou dit heel graag over de Belgische sporen zien bollen, maar het zal wel bij een droom blijven. In Brussel bestellen ze nog liever M6'en bij...
Ik denk eerder dat ze de komende jaren niets meer gaan bijbestellen :roll:
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door Lukas »

Hoi,

LML,

Hierin geef ik je 100 procent gelijk.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door eagleheart »

hoi,

Opzich valt er toch niet zoveel te klagen over die m6'en, allessinds op de verbinding charleroi-essen toch niet(weinig problemen daar)
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door LML »

Het was gewoon een reactie op het feit dat in onze omringende landen (en zelfs iets verder) men al lang dubbeldekstreinstellen kent, besteld heeft èn heeft rondbollen. In ons Belgiëlandje in ieder geval niet...
Daarom m'n opmerking dat ze in Brussel nog liever M6'en bijbestellen dan eens te denken richting dubbeldekstreinstellen, zoals nu bij de SBB het geval is... :)

Knap SBB-materieel trouwens...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

Ondertussen loopt in Zwitserland de geruchtenmolen rond deze opdracht op volle toeren.

Stadler, is niet erg gelukkig, en uit het vermoeden (bij monde van haar CEO, Peter Spuhler) dat er mogelijks een en ander niet helemaal pluis is. Ondertussen is meer bekend waarom Bombardier de opdracht kreeg.
De SBB had voor deze treinstellen 2,1 miljard Frank begroot. Het bod van Bombardier was 1,86 miljard. Daar zie je al een voordeel van aanbestedingen overigens... Maar Stadler was nog 100 miljoen goedkoper. Dat Bombardier de opdracht kreeg ligt voor een groot deel aan de garanties die ze gegeven hebben. De SBB kan tot 60% van de aankoopprijs terugvorderen als de stellen niet aan het lastenboek voldoen.
Nu vraagt Stadler zich af of Bombardier hier niet eigenlijk aan "dumping" doet. Stadler is namelijk flink op weg de grootste concurrent van Bombardier te worden, en mischien moest kost wat kost vermeden worden dat zij deze opdracht zouden krijgen.

Stadler komt van ver. Toen Peter Spuhler de fabriek in 1989 overnam had ze maar een 20tal personeelsleden. Ondertussen is de zaak behoorlijk gegroeid, en Stadler heeft op de markt voor regionale treinen een behoorlijke positie verworven. Ik kan mij inbeelden dat Bombardier niet graag Stadler ook op de markt voor lange afstands treinen actief ziet worden. De instap in de "koninginneklasse" is Stadler alleszins deze keer niet gelukt.

Spuhler is er alleszins niet happy mee. En laat dat ook weten. Spuhler, een voormalig ijshockey speler is overigens ook politiek actief.
(een voormalige topsporter, heden zakenman en actief in een rechts populistische partij... Waar hebben we dat nog gezien.:-)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door bobke »

ha dumping, die mannen vinden van Stadler kunnen er gewoon niet tegen dat de SBB niet bij een Zwitsers bedrijf gekocht hebben. Hier in België toch gelijkaardige situatie met de aanbesteding van de Desiro's? De NMBS moest persé eigenlijk bij Bombardier bestellen om geen extra werkloosheid te veroorzaken in Brugge.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

De Twindexx maquette

Bericht door msts.be »

Ondertussen hebben ze al een maquette gemaakt zodat men eventuele problemen al voor de levering kan verhelpen:
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/23149250

De maquette is toch van de IR100 versie denk ik hé ? Want als ik vergelijk met de foto's op pagina 1 ziet het er een stuk anders uit.. Voor de IR100 komt men met dit comfort wel toe, maar voor de IC200 zal men beter moeten doen..
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door msts.be »

Nog wat off-topic reacties:
AlexNL schreef:De naam 'Twindexx' zal wel een SBB-naam zijn, maar ik vraag me af of het hele model en indeling SBB-specifiek is, en zo ja, of SBB dat in licentie aan andere partijen geeft. Of dat het een Bombardier-product is, en dat zij het zo aan iedere maatschappij ter wereld kunnen verkopen.
Twindexx is inderdaad een Bombardier naam. Ook de nieuwe Dosto's voor de DB met het crashfront worden vanaf nu als Twindexx geclasseerd:
http://www.ice-treff.de/index.php?id=119071
K V B schreef:Waar ik werk heb je als werknemer zelfs geen recht op een parkeerplaats.

Als het bedrijf dan perfect bereikbaar is met het OV (hoogstens 250 m stappen van halte), zou ik geen probleem daar mee hebben. Anders zou ik die parkeerplaats opeisen.
K V B schreef:De patenten op de WAKO zijn intussen afgelopen, dus iedereen kan het nu bouwen. Bombardier heeft voor deze treinen een nieuwe type draaistel ontwikkeld, gebaseerd op een type dat ze in Zweden hebben ontwikkeld. Dit type heeft sturende assen en is daardoor minder hard voor de infrastructuur (iets waar de SBB ook gevoelig voor is). De WAKO wordt met techniek afgeleid van wat in de ICN stellen zit gebouwd. Maar het is in dit geval wel een 100% Bombardier product.
Een tijd geleden heeft men die draaistellen onder een IC2000 gezet en is de testcampagne begonnen:
http://www.bahnonline.ch/wp/9824/sbb-bo ... erkehr.htm (scrollen naar beneden)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Twindexx maquette

Bericht door K V B »

msts.be schreef:Ondertussen hebben ze al een maquette gemaakt zodat men eventuele problemen al voor de levering kan verhelpen:
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/23149250

De maquette is toch van de IR100 versie denk ik hé ? Want als ik vergelijk met de foto's op pagina 1 ziet het er een stuk anders uit.. Voor de IR100 komt men met dit comfort wel toe, maar voor de IC200 zal men beter moeten doen..
Het enige verschil tussen de IR en de IC versie is dat de IC versie een restauratie krijgt, en een familieafdeling. Ze krijgen dezelfde bestoeling. (Het is ook de bedoeling dat IR stellen als versterking voor IC stellen kunnen dienen). Ik denk dat het met die stoelen wel meevalt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

msts.be schreef:
K V B schreef:Waar ik werk heb je als werknemer zelfs geen recht op een parkeerplaats.

Als het bedrijf dan perfect bereikbaar is met het OV (hoogstens 250 m stappen van halte), zou ik geen probleem daar mee hebben. Anders zou ik die parkeerplaats opeisen.
Verschillende bushaltes, en een treinstation binnen de 250m. Dus dat gaat wel. Overigens is het zo dat je omgekeerd als bedrijf ook geen bouwvergunning voor een kantoor krijgt als je zo willen ergens bouwen waar geen OV is...

Idem voor winkelcenta. De Ikea in Lyssach (ten noorden van Bern) subsidieert een busdienst (elk halfuur) vanaf een station in de buurt omdat ze anders gewoon de bouwvergunning voor de uitbreiding die ze wensten nooit hadden gekregen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

msts.be schreef: Een tijd geleden heeft men die draaistellen onder een IC2000 gezet en is de testcampagne begonnen:
http://www.bahnonline.ch/wp/9824/sbb-bo ... erkehr.htm (scrollen naar beneden)
Inderdaad. En mijn vriendin had het genoegen als proefkonijn te mogen dienen. Was interessant. De deelnemers moesten op voorhand een hele medische vragenlijst invullen, en tijdens de rit werden zaken als hartslag en bloeddruk gecontroleerd...
pietmol

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door pietmol »

K V B schreef:
dentheo schreef:Ik denk het wel, ze zullen de kantelhoek wel iets kleiner nemen, schat ik, om binnen het vrijprofiel te blijven...
Die treinen worden eigenlijk met een "anti kantel systeem" uitgerust.
Als een trein door een bocht gaat kantelt de rijtuigbak altijd een beetje naar de buitenkant van de bocht (door de traagheid). Bij een hoge dubbeldekker is dat nog meer het geval en daarom kunnen die niet zo rap door de bocht, of ze raken buiten profiel. Al in de jaren 80 werd hiervoor een systeem ontwikkeld dat de rijtuigbak rechtop (ten opzicht van het spoor) houdt door wat tegen te kantelen.
In Zwitserland noemt men dit "Wankkompensation", kortweg "WAKO", en onder andere de Re460 locomotieven zijn hier mee uitgerust.
Alhoewel, waar zou Bombardier zijn kantelbak draaisstellen kopen ??
Dat was ooit , SIG (Neuhausen ?), dan Fiat Ferrovaria is dat nu niet Alstom ?

De patenten op de WAKO zijn intussen afgelopen, dus iedereen kan het nu bouwen. Bombardier heeft voor deze treinen een nieuwe type draaistel ontwikkeld, gebaseerd op een type dat ze in Zweden hebben ontwikkeld. Dit type heeft sturende assen en is daardoor minder hard voor de infrastructuur (iets waar de SBB ook gevoelig voor is). De WAKO wordt met techniek afgeleid van wat in de ICN stellen zit gebouwd. Maar het is in dit geval wel een 100% Bombardier product.

geeft deze kanteltechniek een voordeel op gewone sporen?
stel lijn snelheid = 160 km/u mag een trein die van deze technologie gebruikmaakt sneller dan 160?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Bericht door K V B »

pietmol schreef: geeft deze kanteltechniek een voordeel op gewone sporen?
stel lijn snelheid = 160 km/u mag een trein die van deze technologie gebruikmaakt sneller dan 160?
Het is bedoeld voor gewone sporen. Het is eerder een soort van actieve ophanging dan een kantelbaksysteem. Het doel is eigenlijk kantelen van de wagenbak tegenaan, zodat de trein binnen het profiel blijft.
Plaats reactie