Eurostar

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Dus ook via Amsterdam. Dat wordt dus ook daar concurrentie tussen Brussel en Amsterdam aangezien Eurostar ook treinen London - Amsterdam wil doen.

Trenitalia die ook naar London wil? :lol: :lol:
Och ja het zou dan zorgen voor concurrentie zorgen voor de rit Parijs - London. Dan zou Eurostar vanaf dan altijd moeten concurreren.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Op de lijn Amsterdam - Brussel gaat DB dan concurreren met zowel Thalys als Fyra. Wanneer Eurostar toelating krijgt in Nederland (en ook daadwerkelijk gaat rijden naar Amsterdam) wordt dat de vierde partij op de HSL-Zuid / Lijn 4. Het is dus goed mogelijk dat er straks ieder half uur een HST naar Brussel vertrekt vanuit Amsterdam :lol:
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door profke »

Het is dus goed mogelijk dat er straks ieder half uur een HST naar Brussel vertrekt vanuit Amsterdam :lol:
ja, om 14:27 vertrekt die van 13:45, om 14:57 die van 14:15 :lol:
EC 91

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door EC 91 »

bobke schreef: Trenitalia die ook naar London wil? :lol: :lol:
Dit geheel terzijde maar Trenitalia is er eerst in geslaagd de meeste bestaande internationale verbindingen met Italie te onderbreken of te degraderen en nu willen ze zelf naar het buitenland (niet enkel naar Londen overigens, maar een beetje naar overal). :? Een italiaanse trein buiten Italie: eerst zien dan geloven.
Trammist

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Trammist »

EC 91 schreef:Dit geheel terzijde maar Trenitalia is er eerst in geslaagd de meeste bestaande internationale verbindingen met Italie te onderbreken of te degraderen en nu willen ze zelf naar het buitenland (niet enkel naar Londen overigens, maar een beetje naar overal). :? Een italiaanse trein buiten Italie: eerst zien dan geloven.
Klinkt logisch. Eerst alle concurrentie om zeep helpen om dan zelf op de markt te springen (=> Monopolie) ...
juniorfotograaf

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door juniorfotograaf »

Klinkt eerder als weinig concurentie op die HSL lijnen.
Thalys moet verdwijnen van de nederlandse sporen,maar dat gaat pas als die kruimeldief(Fyra echt rijd)en voorlopig doet die dat niet.
Testritten niet geteld,dus t rijd niet met passagiers.
De huidige treinen tussen Amsterdam en Roterdam zijn immers maar 186ers met opgeleukte rijtuigen,en zelfs dat geeft bij tijd en wijle al problemen,al was het alleen maar de prijs van een ticket om van Asd naar Rtd te reizen.
Kortom concurrentie ? ,waar ziet men die dan ?
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Nils »

juniorfotograaf schreef:Klinkt eerder als weinig concurentie op die HSL lijnen.
Thalys moet verdwijnen van de nederlandse sporen,maar dat gaat pas als die kruimeldief(Fyra echt rijd)en voorlopig doet die dat niet.
Testritten niet geteld,dus t rijd niet met passagiers.
De huidige treinen tussen Amsterdam en Roterdam zijn immers maar 186ers met opgeleukte rijtuigen,en zelfs dat geeft bij tijd en wijle al problemen,al was het alleen maar de prijs van een ticket om van Asd naar Rtd te reizen.
Kortom concurrentie ? ,waar ziet men die dan ?
Thalys verdwijnen?
Tot hier toe is nog steeds de planning dat Thalys blijft rijden aan 300 km/u,
en bijkomend komt dan ooit de Fyra aan 250 km/u.
Er is dus nergens sprake van het verdwijnen van Thalys op de Nederlandse sporen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Het is niet Thalys dat moet verdwijnen, die hele HSL is juist aangelegd omwille van de Thalys zowat. Ik denk dat hier de Beneluxtrein bedoeld wordt, die moet inderdaad wijken voor de Fyra maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren - en van mij hoeft dat Italiaanse broddelwerk genaamd de V250 ook nooit in dienst te komen. :lol:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Alstom fails to block Eurostar contract PDF Print E-mail
Friday, October 29, 2010

ALSTOM has failed in its attempt to prevent Eurostar from buying 10 high-speed trains from Siemens. Alstom had sought an injunction in the High Court in London because it said the tender process was flawed.
The judge, Mr Geoffrey Vos, dismissed Alstom's application and denied Alstom leave to appeal. He said that Alstom was not likely to win if the case went to a full trial. Nevertheless, Alstom's legal team said they would seek to appeal the decision.
"We are very pleased that the situation has been resolved and we can proceed to signing the contract for our new fleet of trains with Siemens," Eurostar said after the hearing. "We have always been confident that we conducted a rigorous tender process and have chosen the best trains for our passengers."
http://www.railjournal.com/newsflash/al ... tract.html
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door kristofvt »

Vanaf december 2013 biedt Deutsche Bahn per snelle ICE trein een directe verbinding aan tussen Amsterdam en Londen. Drie maal per dag zal de trein de Britse hoofdstad via Brussel met Amsterdam verbinden.
http://www.opreisgids.nl/bestemming/dui ... e-in-2013-
ook-van-amsterdam-naar-londen.html

Dit zou wel een tegenvaller zijn voor de 400 m lange stellen van Eurostar.

Bij DB zijn ze wel al zeker van de beslissing van de Channel Tunnel Safety Authority.
Dacht dat daar nochtans Fransen inzaten. Ben benieuwd wat de definetieve beslissing zal zijn.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Er zitten Fransen in, maar er zitten ook Britten in. De Britten willen niets liever dan meer treinen door de Kanaaltunnel, zeker van buitenlandse partijen (lees: niet Eurostar/Eurotunnel/DB Schenker). Als de Fransen om onduidelijke redenen dwarsliggen zullen de Britten zich er heus wel mee gaan bemoeien.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Eurostar profiteert van huwelijk Britse prins

Eurostar, de hogesnelheidstrein die Groot-Brittannië met het Europese vasteland verbindt, profiteert van het aangekondigde huwelijk van de Britse prins William met Kate Middleton. Het aantal boekingen op en rond de dag van de 'Royal Wedding' op vrijdag 29 april is met 28 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, meldde het bedrijf vandaag.
Eurostar verwacht dat er duizenden mensen vanuit Europa naar Londen zullen reizen om William en Kate elkaar het jawoord te zien geven. "We hebben een enorme toename gezien in boekingen vanuit België en Nederland, maar ook vanuit landen waar geen monarchie is, zoals Frankrijk en Duitsland", aldus directeur marketing en sales voor de Benelux en Duitsland, Anne-Françoise Piette.

"Het is voor het eerst sinds het huwelijk van Charles en Diana in 1981 dat we zo'n grote interesse hebben gezien in de Britse koninklijke familie. Iedereen is gefascineerd door dit prinselijk huwelijk en wil de opwinding en de feeststemming in levenden lijve meemaken", aldus Piette. William is de oudste zoon van kroonprins Charles en wijlen prinses Diana.

Volgens cijfers van het toerismebureau van Londen, Visit London, zullen ongeveer 1,1 miljoen mensen de Britse hoofdstad bezoeken voor het huwelijk.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... rins.dhtml
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Kanaaltunnel denkt aan 10 miljoen passagiers

4 maart 2011

PARIJS - Eurotunnel, de exploitant van de tunnelverbinding tussen Groot-Brittannië en Frankrijk, is het afgelopen jaar door kostenposten in de verliezen gedoken. Het bedrijf is optimistisch over dit jaar, zo maakte de onderneming vrijdag bekend. Eurotunnel verwacht dat meer dan 10 miljoen reizigers per jaar gebruik kunnen maken van de tunnelverbinding, dankzij nieuwe diensten. Het afgelopen jaar waren dat er 9,5 miljoen.

Tot nu toe is Eurostar Group, een gezamenlijke onderneming van de Franse, Belgische en Britse spoorwegen, de enige exploitant van passagierstreinen in de tunnel. Eurostar komt met nieuwe diensten, en volgens Eurotunnel is er daarnaast nog voldoende capaciteit voor andere dienstverleners. Zo wil ook het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn door de Kanaaltunnel gaan rijden.

In 2010 kwam het verlies van Eurotunnel uit op 57 miljoen euro. Dat heeft onder andere te maken met de kosten van de brand in de tunnel in 2008, die de verzekering niet bleek te vergoeden. Dit jaar heeft Eurotunnel overleg met Eurostar over de afwikkeling van de schade. De omzet kwam het afgelopen jaar uit op 737 miljoen euro.

Bron: Beursduivel

Rendement Eurotunnel daalt

4 maart 2011

Afbeelding


Eurotunnel boekte vorig jaar een bijna ongewijzigd operationeel resultaat op een gestegen omzet. De winstmarge daalde dus. Netto was er zelfs een verlies omdat een verwachte schadevergoeding van de verzekeraars niet kwam.

Eurotunnel is de concessionaris van de Kanaaltunnel tussen Calais en Folkestone. Traditioneel haalde die zijn inkomsten uit twee activiteiten: eigen pendeltreinen die auto's, autocars en vrachtwagens vervoeren tussen de twee terminals; en het verhuur van de helft van de tunnelcapaciteit aan spoorwegmaatschappijen waaronder Eurostar. Sinds vorig jaar beschikt Eurotunnel ook over een eigen spoorwegmaatschappij die goederen vervoert in Frankrijk en Engeland. Die leverde voor het eerste jaar 98 miljoen op, bijna een zevende van de groepsomzet.

De eigen pendeltreinen leverden 15 procent meer ontvangsten op, het verhuur van de tunnel drie procent. Inclusief de eigen spoorwegmaatschappij Europorte was dat goed voor een omzet van 737 miljoen, een toename met 26 procent. Maar de operationele winst lag slechts één procent hoger op 336 miljoen. Bovendien kwam er geen bijkomende uitbetaling van gederfde inkomsten voor de brand in 2008, de onderhandelingen met de verzekeraars bljiven lopen en Eurotunnel denkt dat bedrag zeker te recupereren. Daarbij komen ook hogere financiële lasten waardoor de kleine nettowinst van 7 miljoen van 2009 werd omgezet in een nettoverlies van 57 miljoen euro.

Eurotunnel zegt dat het voorbije jaar zijn marktaandeel op de trafiek tussen Groot-Brittannië en het vasteland weer is gestegen zonder een concreet cijfer te noemen. Voor dit jaar rekent het op een groei van de vrachtmarkt op die routes met vier tot vijf procent. De dure olie ziet het eerder als een troef omdat concurrenten als de ferrrymaatschappijen en de luchtvaartmaatschappijen er wel onder lijden, maar de treinen van Eurotunnel niet of nauwelijks. Ondanks het verliescijfer handhaaft Eurotunnel het dividend van 4 cent per aandeel die het vorige jaar ook uitbetaalde.

Bron: de Tijd
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Toelating Deutsche Bahn tot kanaaltunnel stapje dichterbij

10 maart 2011

De Franse overheid staat open voor Duitse treinen door de kanaaltunnel. Dat meldt persbureau Bloomberg. Tot nu had de Franse overheid een afwijzende houding, omdat de Duitse treinen niet zouden voldoen aan de veiligheidsvoorschriften.

Op dit moment voldoen alleen de Eurostar treinen van Alstom aan de strikte normen. Treinen dienen bijvoorbeeld twee motorrijtuigen te hebben en moet in een geval van calamiteitgesplitst kunnen worden. De European Railway Agency heeft voorgesteld om de normen te wijzigen. Een woordvoerder heeft aangegeven daarvoor open te staan.

Kritiek
De voormalig Franse Minister van Verkeer en Waterstaat had in 2010 nog kritiek op Eurostar omdat deze koos voor Siemens treinen. Het laatste woord over het veranderen van de regelgeving is echter nog niet gevallen. Een Frans / Britse commissie heeft het laatste woord, maar het is waarschijnlijk dat de aanbevelingen van het European Railway Agency worden overenomen.

Deutsche Bahn
Als de regels daadwerkelijk gewijzigd worden, komt de toelating van Deutsche Bahn door de Kanaaltunnel weer een stapje dichterbij. De Deutsche Bahn wil vanaf 2013 treinen laten rijden vanuit Amsterdam en Frankfurt naar Londen.

Ook Eurostar zal blij zijn met de ontwikkeling, Eurostar heeft ook treinen besteld van de Duitse fabrikant Siemens.

Bron: Treinreiziger
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Robin »

in hoeveel gevallen is een Eurostar al gesplitst geweest en terug gereden naar het land waarvan hij komt?
Ik denk dat ze die liever laten staan en iedereen laten evacueren indien nodig.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie