Eurostar en Kanaaltunnel

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4305
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steve » 05 aug 2015, 22:28

En vanaf wanneer zouden die eigenlijk in dienst komen? Ik zie al behoorlijk lang foto's en filmpjes opduiken van tests met deze stellen, maar verder?


dentheo
Berichten: 7820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo » 05 aug 2015, 23:37

Ik denk dat ze ondertussen allemaal klaar zijn ?
Boven Keulen staan er ergens een hele kudde te wachten.
Theo
Groeten vanop de Heide

Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Patrick » 06 aug 2015, 10:56

nighttrain schreef:https://www.youtube.com/watch?v=5cIoijet6CA aankomst in UK gisteren avond., gesleept door 3 Krupps vertrokken in Fréthun om 16h47.
Als die stellen in de toekomst uit de Kanaaltunnel zouden moeten geëvacueerd worden, zijn er dan telkens ook 3 locs nodig? :wink:

dentheo
Berichten: 7820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo » 06 aug 2015, 12:44

Goeie vraag, zijn die duidelijk zwaarder dan de oude Eurostars ? Zien er wel iets logger uit.
Theo
Groeten vanop de Heide

nighttrain
Berichten: 2028
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain » 06 aug 2015, 23:31

neen de UM de secours bestaat uit 2 Krupps.
Dit was een workstrain configuratie.
De 3 waren er omdat we de rit moesten doen overdag tussen normale treinen in een niet genomen eurostar rijpad . We konden het niet doen snachts daar de bundel Frethun dan zwart ziet van het volk die daar niet hoeft te zijn 400 à 500 personen elke nacht.

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1426
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door msts.be » 06 nov 2015, 16:50

Volgens de laatste Today's Railways zouden de Velaro's/e320 vanaf 20 November in dienst komen op 2 H/T-ritten Parijs-Londen. Het is maar de vraag of die datum gehaald kan worden, want de toelating van het IGC (Channel Tunnel Intergovernmental Commission) moet nog afgeleverd worden.. Voor België zit de toelating er nog niet in, dat zal waarschijnlijk samen met de Velaro D afgeleverd worden.

http://www.eurailpress.de/news/bahnbetr ... elaro.html

Vorig weekend was ik in St Pancras en was er een Velaro afgesteld, maar wel onder stroom (panto tegen de draad). De renovatie van de originele stellen moet volgens mij nu stilaan in een hoger tempo komen, want sommige motorbakken zien er enorm afgeleefd uit (ernstige roestplekken). Men had dit kunnen voorkomen als men de ex-Eurostar stellen terug in Eurostar-dienst had gesteld en deze sneller geroteerd had. Dan zou de hele "dedicated" Eurostar-vloot al gerenoveerd geweest zijn nog voor de Velaro's in dienst kwamen en kon men de ex-Eurostar terug in reserve zetten.

Ook nog tussendoor een bezoekje aan Waterloo station gebracht, de oude thuis van Eurostar. De ex-Eurostar terminal wordt nu opengemaakt, en de 3 sporen die het dichtst bij het huidige binnenlandse gedeelte liggen zullen gebruikt worden door South West Trains. Toch nog een opsteker zodat de terminal geen "Grand Travail Inutile" zou worden..
Afbeelding

dentheo
Berichten: 7820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo » 06 nov 2015, 17:03

Ik heb ook ergens gelezen dat het oude depot van Eurostar nu gebruikt zal worden door Hitachi, voor het onderhoud van de nieuwe "hybride" treinen voor de " Western " naar Wales.
Gezien de achterstand in de realisatie van de bovenleiding zullen ze blijkbaar veel op hun dieselmotor moeten rijden..
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Accelerat
Berichten: 2751
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Albanië

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Accelerat » 10 nov 2015, 15:11

Rijden die ex-Eurostars nog altijd TGV diensten? Of staan die te niksen? Ik heb er namelijk geen enkele meer gezien de afgelopen 2 jaar op m'n retourtjes Lille/Parijs/Lyon/Marseille.
Állítsa meg a korrupció, MÁV!

kristofvt
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door kristofvt » 11 nov 2015, 23:08

De 3 eurostar stellen stellen van SNCF die ook tgv diensten deden (tot eind 2014 enkel maar op de LGV nord) staan te wachten bij de sloper. de kortere NOL Stellen zijn door SNCF teruggegeven aan eigenaar die waarschijnlijk de stellen ook zal laten slopen wegens overtollig. Met de komst van de nieuwe Valero E320 stellen waarvan en naast de 10 nog 7 extra zijn bijbesteld een jaar geleden zullen niet alle nog rijdende eurostar stellen gerenoveerd worden en zullen er nog meer gesloopt gaan worden na 20 jaar dienst.

Ook zijn ondertussen al een enkele tgv-reseau stellen naar de sloper gegaan ook na +/-20 jaar dienst.
TGV Sud-Est park wordt komende jaren nog verder afgebouwd tot 30 tal stellen.
TGV-Postal ook buiten dienst en wacht op sloop sinds juli 2015.
Van TGV Atlantique zal er binnenkort ook een groot deel uitgaan (eind 2016) als de nieuwe tgv-duplex (40 stellen met nog meer extra zitplaatsen geleverd) worden (Meer capaciteit minder treinen per dag als gevolg hoewel dit de financiering van de nieuwe LGV in gevaar brengt door te besparen op kosten van een rijpad) en stellen overbodig worden door de nieuwe LGV's sud europe atlantique en Bretagne Pays de la Loire in gebruik midden 2017 en eind 2017.

Daarnaast zal alstom in 2018 met TGV Du future (tgv van de toekomst komen) welke vermoedelijk door Franse politiek aangekocht moet worden om TGV Atlantique en Sud est in 2025 volledig te vervangen en om concurencieel te blijven door liberalisering spoorvervoer.
http://trainsso.pagesperso-orange.fr/page9.html

kristofvt
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door kristofvt » 20 nov 2015, 21:12

msts.be schreef:Volgens de laatste Today's Railways zouden de Velaro's/e320 vanaf 20 November in dienst komen op 2 H/T-ritten Parijs-Londen. Het is maar de vraag of die datum gehaald kan worden, want de toelating van het IGC (Channel Tunnel Intergovernmental Commission) moet nog afgeleverd worden.. Voor België zit de toelating er nog niet in, dat zal waarschijnlijk samen met de Velaro D afgeleverd worden.

http://www.eurailpress.de/news/bahnbetr ... elaro.html
Vandaag heeft de eerste Velaro gereden tussen Parijs en London. Toelating IGC is 19 november toegekomen.
In mei zouden de eerste batch van 10 stellen volledig geleverd zijn. De indienstneming op de lijn naar Nederland-Londen is echter al iets vertaagd van eind 2016 naar begin 2017.
http://www.railwaygazette.com/news/high ... rvice.html

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1426
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door msts.be » 18 sep 2016, 13:49

E300 nummer twee is bijna klaar voor de dienst..

http://www.cheminots.net/forum/topic/18 ... ent-742864

Bij de renovatie zijn de stammen niet meer samengesteld zoals oorspronkelijk uitgeleverd. Dit 2de gerenoveerd stel zal namelijk de motorbakken van de ex-3211 en 3212 krijgen, en de rijtuigen van de ex-3203/3204. Dit valt goed vast te stellen aan hun UIC-nummering:
http://www.cheminots.net/forum/topic/18 ... ent=744930

Voorlopig wordt het merendeel van de TMST/E300 dus nog op Brussel-Londen ingezet, maar dat kan binnenkort veranderen. De Velaro's kunnen Ashford niet bedienen, vanwege het ontbreken van TPWS. Dit kan wel worden opgelost als men in Ashford de Eurostar-perrons voorziet van ETCS. Alle ritten die stoppen in Ashford zullen tot nader order in handen blijven van de TMST.

Inzet onder de Franse 1,5kV is ook nog onmogelijk voor de Velaro's, dus de skitreinen en de ritten naar Marseille blijven ook in handen van de TMST.

Aangezien de Velaro's wel hun toelating hebben voor België, kunnen deze dus wel worden ingezet op de normale ritten Brussel-Londen, zonder stop in Ashford.
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1882
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL » 18 sep 2016, 17:57

Er is al wel geld opzijgezet om Ashford International te voorzien van ETCS, maar ik weet niet wanneer dat daadwerkelijk gaat gebeuren.

Over dat 1.5 kV-verhaal: is dat een Frankrijk-specifiek probleem? Ik heb in Nederland al wel een Eurostarstel zien rijden onder 1.5 kV namelijk :)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20720
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven » 18 sep 2016, 19:19

Maar Frankrijk is 1,5kV met KVB en in Nederland is het met ATB, misschien is het eerder in een combinatie van spanning en veiligheid te zoeken. Misschien zijn er in Frankrijk nog te veel storingen om onder 1,5 kV te kunnen rijden?

Dorfmeister
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 aug 2011, 14:00
Locatie: Bruxelles

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Dorfmeister » 18 sep 2016, 19:41

msts.be schreef:E300 nummer twee is bijna klaar voor de dienst..

http://www.cheminots.net/forum/topic/18 ... ent-742864
Is al sinds enkele week in dienst. Ik heb al twee keer ermee gereden :wink:

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1426
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door msts.be » 18 sep 2016, 23:08

AlexNL schreef:Over dat 1.5 kV-verhaal: is dat een Frankrijk-specifiek probleem? Ik heb in Nederland al wel een Eurostarstel zien rijden onder 1.5 kV namelijk :)
Ik denk dat Siemens de toelating voor de hele Velaro-familie (zowel Velaro D van DB als Eurostar e320) op 1,5 kV in Frankrijk tegelijkertijd wil krijgen. De klassieke ICE-3, de 406 heeft trouwens ook nooit onder gelijkstroom in Frankrijk mogen rijden, enkel op 25kV-lijnen..
Afbeelding

Plaats reactie