Eurostar

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven »

En waarom denk je dat? Er zijn ondertussen al jarenlang Eurostar verbindingen met Disneyland en andere vakantiebestemmingen (seizoenstreinen) in Zuid Frankrijk. Die blijven toch ook bestaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers »

pietje schreef: 25 jun 2021, 22:51
jan_olieslagers schreef: 25 jun 2021, 22:31
Ik heb het over het veiligheidstheater.
Wat mogen we ons daar concreto bij voorstellen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Security_theater

De veiligheidscontroles voor de Eurostar zijn voor mij een goed voorbeeld van security theater: het brengt niets bij voor de veiligheid, maar doet wel erg veel alsof.
De ongemakken die er bij horen, moeten we maar voor lief nemen, want "veiligheid" gaat voor.
Hm, dat klinkt toch maar tabloid-achtig hoor. Goed voor lieden à la tr_mp/p_t_n/j_hns_n/, maar niet om echt ernstig te nemen. Niet dat al die maatregelen zodanig effectief of zelfs maar verantwoordbaar zijn; er is daar zeker een hoog gehalte van "kijk eens hoe goed we bezig zijn". Maar om ze dan maar af te doen als "schone schijn" vervalt in het andere uiterste - en voegt dus niets van waarde toe.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 jun 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 27 jun 2021, 12:43 Wat dan met de Obussen die argeloze toeristen in hun auto meenemen? En waarom is dat bij andere lange tunnels geen probleem?
Explosieven toelaten of niet is een veiligheidskeuze die elke operator/infrabeheerder moet nemen. Mij lijkt het verbieden van explosieven om bepaalde risico's af te dekken toch een zeer te verantwoorden beslissing. Als zo'n ding afgaat in een sneltrein zijn de gevolgen heel groot, dan moet de kans al niet heel groot zijn om toch een beduidend risico te geven.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

De vraag is vooral, wat maakt Eurostar zo bijzonder dat er daarvoor een heel apparaat moet worden onderhouden, waar dat niet het geval is voor treinen uit pakweg Ieper? Want ik veronderstel veiligheidshalve dat het bij NMBS ook verboden is om obussen mee te nemen... Die argeloze toerist kan dus probleemloos uit de Westhoek naar Brussel reizen, en pas in Brussel worden tegengehouden...
Het is ook uitsluitend naar Londen, dezelfde maatregelen zijn er niet naar Parijs, Amsterdam of Keulen. Ik wil gerust aannemen dat de Kanaaltunnel een cruciaal stuk infrastructuur is, maar toch.
Voor de paspoortcontrole heb je normaal ook voldoende tijd om het onderweg van Parijs of Brussel te doen voor de Kanaaltunnel, voorzie desnoods een dienststilstand in Calais om de 'verdwaalde' reizigers uit de trein te zetten... Zoals er vandaag een verdrag is waardoor Britse grensagenten in Brussel en Parijs actief kunnen zijn, kan je dat verdrag aanpassen op de trein.
Toegegeven, ik zie het ook niet gebeuren, maar de situatie vandaag is niet optimaal.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 jun 2021, 20:10 De vraag is vooral, wat maakt Eurostar zo bijzonder dat er daarvoor een heel apparaat moet worden onderhouden, waar dat niet het geval is voor treinen uit pakweg Ieper? Want ik veronderstel veiligheidshalve dat het bij NMBS ook verboden is om obussen mee te nemen... Die argeloze toerist kan dus probleemloos uit de Westhoek naar Brussel reizen, en pas in Brussel worden tegengehouden...
Het is ook uitsluitend naar Londen, dezelfde maatregelen zijn er niet naar Parijs, Amsterdam of Keulen. Ik wil gerust aannemen dat de Kanaaltunnel een cruciaal stuk infrastructuur is, maar toch.
Voor de paspoortcontrole heb je normaal ook voldoende tijd om het onderweg van Parijs of Brussel te doen voor de Kanaaltunnel, voorzie desnoods een dienststilstand in Calais om de 'verdwaalde' reizigers uit de trein te zetten... Zoals er vandaag een verdrag is waardoor Britse grensagenten in Brussel en Parijs actief kunnen zijn, kan je dat verdrag aanpassen op de trein.
Toegegeven, ik zie het ook niet gebeuren, maar de situatie vandaag is niet optimaal.
Dat van die obussen is natuurlijk niet de reden voor controles op de Eurostar, maar gewoon een voorbeeld om aan te tonen dat de controles wel werken en dus meer zijn dan enkel theater.
De echte reden van de controlers is natuurlijk om terroristen en wapensmokkellaars sterk te ontraden de Eurostar te gebruiken. Dat soort mensen gaan natuurlijk niet vinden op de IC Ieper-Brussel :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Als het hun bedoeling is om slachtoffers te maken, zorgt die wachtrij bij de controle natuurlijk wel voor een mooi doelwit, denk aan wat in Zaventem gebeurde. En bij gebrek aan HST ben ik er zeker van dat terroristen gerust creatief kunnen zijn wat betreft hun doelwitten. We hebben dus de facto de Eurostar veiliger gemaakt, maar een wannabe terrorist kiest gewoon een ander doelwit...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 jun 2021, 20:40 Als het hun bedoeling is om slachtoffers te maken, zorgt die wachtrij bij de controle natuurlijk wel voor een mooi doelwit, denk aan wat in Zaventem gebeurde. En bij gebrek aan HST ben ik er zeker van dat terroristen gerust creatief kunnen zijn wat betreft hun doelwitten. We hebben dus de facto de Eurostar veiliger gemaakt, maar een wannabe terrorist kiest gewoon een ander doelwit...
Het gaat voornamelijk om mobiliteit van terroristen en hun wapens. Als de ferry's en vliegtuigen dezelfde controles uitvoeren wordt het al heel moeilijk voor een niet-georganiseerde bende om snel wapens van/naar het VK te krijgen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 27 jun 2021, 20:27 Dat van die obussen is natuurlijk niet de reden voor controles op de Eurostar, maar gewoon een voorbeeld om aan te tonen dat de controles wel werken en dus meer zijn dan enkel theater.
De echte reden van de controlers is natuurlijk om terroristen en wapensmokkellaars sterk te ontraden de Eurostar te gebruiken. Dat soort mensen gaan natuurlijk niet vinden op de IC Ieper-Brussel :wink:
Dat van die Obussen is niet echt een goed voorbeeld. Hoe denk je dat die in Brussel Zuid of Paris Nord geraken? Waarom zijn die op conventionele treinen geen probleem?
Nogmaals: 99,99% van de treinen in Europa rijden zonder veiligheidstheater. En daar gebeurd ook niks.
Vergeet niet dat als we het aantal treinreizigers verhogen het aantal autoreizigers vermindert. En dat is ook goed voor de veiligheid. Vandaar dat het veiligheidstheater op de Eurostar per saldo waarschijnlijk zelfs al levens gekost heeft.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 27 jun 2021, 20:55 Het gaat voornamelijk om mobiliteit van terroristen en hun wapens. Als de ferry's en vliegtuigen dezelfde controles uitvoeren wordt het al heel moeilijk voor een niet-georganiseerde bende om snel wapens van/naar het VK te krijgen.
Op ferries worden dus niet dezelfde controles uitgevoerd. Een terrorist die in het VK aan wapens wil geraken zal wel weten hoe.
In werkelijkheid zijn er eigenlijk niet zoveel terroristen. Het hele terrorisme verhaal is zwaar overroepen, en geen reden om ons allerhande ongemakken op te leggen. De veiligheidscontroles op de luchthavens bijvoorbeeld mogen ook terug naar hoe ze voor 9/11 waren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

De laatste keren dat ik de ferry nam van Hoek van Holland waren er anders wel degelijk controles, inclusief metaaldetector. Niet dat ik het daarmee nu een geweldig idee vind...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 28 jun 2021, 10:07 De laatste keren dat ik de ferry nam van Hoek van Holland waren er anders wel degelijk controles, inclusief metaaldetector. Niet dat ik het daarmee nu een geweldig idee vind...
Er zit alleszinds wel een systeem achter en het is meer dan enkel theater (en zelfs theater heeft zijn effecten).
Maar ik denk dat niemand hier iets zinnig kan zeggen over het aantal terroristen dat hun acties hebben afgeblazen door de controles dus is elke uitspraak over de kosten/baten bij voorbaat een discussie in het niets.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 28 jun 2021, 10:46 Er zit alleszinds wel een systeem achter en het is meer dan enkel theater (en zelfs theater heeft zijn effecten).
Maar ik denk dat niemand hier iets zinnig kan zeggen over het aantal terroristen dat hun acties hebben afgeblazen door de controles dus is elke uitspraak over de kosten/baten bij voorbaat een discussie in het niets.
Zoals reeds meermaals geschreven: mensen die een actie willen uitvoeren, zullen dat echt wel (proberen te) doen, echter niet bij Eurostar maar wel elders, zoals we al meermaals hebben gezien. Er zijn genoeg doelwitten als je veel slachtoffers wilt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 28 jun 2021, 11:24
Shrek schreef: 28 jun 2021, 10:46 Er zit alleszinds wel een systeem achter en het is meer dan enkel theater (en zelfs theater heeft zijn effecten).
Maar ik denk dat niemand hier iets zinnig kan zeggen over het aantal terroristen dat hun acties hebben afgeblazen door de controles dus is elke uitspraak over de kosten/baten bij voorbaat een discussie in het niets.
Zoals reeds meermaals geschreven: mensen die een actie willen uitvoeren, zullen dat echt wel (proberen te) doen, echter niet bij Eurostar maar wel elders, zoals we al meermaals hebben gezien. Er zijn genoeg doelwitten als je veel slachtoffers wilt.

Groetjes,
Rian
Ja klopt, maar als jij in het VK zit en jouw vriend in Frankrijk heeft de bom dan zal het alvast een stuk moeilijker worden om een doelwit in het VK te kiezen. Het is voor de veiligheid van de Britten dat al die controles gebeuren.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 28 jun 2021, 11:32
rvdborgt schreef: 28 jun 2021, 11:24
Shrek schreef: 28 jun 2021, 10:46 Er zit alleszinds wel een systeem achter en het is meer dan enkel theater (en zelfs theater heeft zijn effecten).
Maar ik denk dat niemand hier iets zinnig kan zeggen over het aantal terroristen dat hun acties hebben afgeblazen door de controles dus is elke uitspraak over de kosten/baten bij voorbaat een discussie in het niets.
Zoals reeds meermaals geschreven: mensen die een actie willen uitvoeren, zullen dat echt wel (proberen te) doen, echter niet bij Eurostar maar wel elders, zoals we al meermaals hebben gezien. Er zijn genoeg doelwitten als je veel slachtoffers wilt.

Groetjes,
Rian
Ja klopt, maar als jij in het VK zit en jouw vriend in Frankrijk heeft de bom dan zal het alvast een stuk moeilijker worden om een doelwit in het VK te kiezen. Het is voor de veiligheid van de Britten dat al die controles gebeuren.
Dus lossen de extremisten dat op door in Tunesië op een strand op een aantal Britten te schieten en zo toch hun gewenst resultaat te behalen.
Door het feit dat door het security theater de trein ook op andere verbindingen minder interessant wordt, zullen er op de snelwegen ook nog extra slachtoffers vallen.
De balans valt dus negatief uit, maar de volgens sommigen hebben ze het probleem opgelost.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door stijn »

Iemand die iets illegaals in de UK wil brengen heeft 100 manieren om dat de doen... er is bij mijn weten in de UK geen gebrek aan illegale drugs noch vluchtelingen.

Mijn mening is dat de kanaaltunnel een doelwit is voor een bomaanslag omdat het èn symbolisch is, èn veel doden zou veroorzaken èn moeilijk herstelbare schade zou veroorzaken als je daar en zwaar explosief zou laten afgaan.

Bijkomend is nog dat je in Brussel zou kunnen instappen, in Rijsel er uit en je bagage zou kunnen "vergeten"... te makkelijk...
Plaats reactie