Eurostar

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Eurostar loopt vertraging op door 19de-eeuwse obus

PARIJS - Een Eurostar heeft zondagmiddag in Parijs een uur vertraging opgelopen omdat de douane in de bagage van een koppel toeristen een obus uit 1885 had aangetroffen.

De twee hadden het tuig ’s ochtends gekocht op een Parijse vlooienmarkt.

Toen de veiligheidsdiensten de obus bij de bagagecontrole ontdekten, besloten ze onmiddellijk de Eurostar-terminal in Gare du Nord te ontruimen. Ook de ontmijningsdienst werd erbij gehaald.

Na ongeveer een uur werd het alarm opgeheven en kon de Eurostar vertrekken.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100627_086
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

bobke schreef:Eurostar loopt vertraging op door 19de-eeuwse obus

PARIJS - Een Eurostar heeft zondagmiddag in Parijs een uur vertraging opgelopen omdat de douane in de bagage van een koppel toeristen een obus uit 1885 had aangetroffen.

De twee hadden het tuig ’s ochtends gekocht op een Parijse vlooienmarkt.

Toen de veiligheidsdiensten de obus bij de bagagecontrole ontdekten, besloten ze onmiddellijk de Eurostar-terminal in Gare du Nord te ontruimen. Ook de ontmijningsdienst werd erbij gehaald.

Na ongeveer een uur werd het alarm opgeheven en kon de Eurostar vertrekken.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100627_086
Dit is iets wat zeer regelmatig voorkomt bij Engelse toeristen met hun wagen ,op de terugweg uit de streek van Ieper enz.
Maar de veiligheidsperimeter is dan wel realistisch afgebakend , zonder de algemene operaties te verstoren.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Patrick »

Als ze springtuig meenemen "te velde" dat ligt te wachten op DOVO (ontmijningsdienst leger), dan zijn het o*e*r*d*o*m*m*e toeristen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Diefstal kabels vertraagt Eurostar-treinen

11 juli 2010

LILLE - Het Eurostar-treinverkeer tussen Londen, Parijs en Brussel heeft zaterdag te lijden gehad onder een poging kabels te stelen. Tientallen treinen reden met aanzienlijke vertragingen.

De Franse politie arresteerde vier mannen die probeerden kabels te verwijderen. De poging leidde tot stroom- en seinstoringen. Ook andere hogesnelheidsverbindingen in Frankrijk hadden te kampen met vertragingen.

Een dag eerder was het Eurostar-verkeer tussen Londen en Parijs enkele uren onderbroken door rook in de tunnel onder het Kanaal.

Bron: De Telegraaf
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

bobke schreef:Diefstal kabels vertraagt Eurostar-treinen

11 juli 2010

LILLE - Het Eurostar-treinverkeer tussen Londen, Parijs en Brussel heeft zaterdag te lijden gehad onder een poging kabels te stelen. Tientallen treinen reden met aanzienlijke vertragingen.

De Franse politie arresteerde vier mannen die probeerden kabels te verwijderen. De poging leidde tot stroom- en seinstoringen. Ook andere hogesnelheidsverbindingen in Frankrijk hadden te kampen met vertragingen.

Een dag eerder was het Eurostar-verkeer tussen Londen en Parijs enkele uren onderbroken door rook in de tunnel onder het Kanaal.

Bron: De Telegraaf
Zoals u kunt zien, heeft het "tunnelsyndroom" terug voor slechte berichtgeveing gezorgd.
Het was in de tunnel op het vasteland dat ze rookontwikkeling hadden. Ondaks de moeite van onze communicatie diensten krijg je toch terug de fantasie die op hol slaat.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Zakenlui en aswolk doen Eurostar groeien

22 juli 2010

Eurostar, de hogesnelheidsdienst van Londen naar Parijs en Brussel, vervoerde de eerste zes maanden zes procent meer reizigers. Vooral Duitse en Nederlandse reizigers droegen bij tot die groei.

De hst die Engeland en het continent verbindt kreeg tot 30 juni circa 4,6 miljoen reizigers aan boord, een toename met zes procent. De ontvangsten stegen zelfs met 18 procent tot 404 miljoen pond (480 miljoen euro). Die groei is ondermeer te danken aan de vulkanische aswolk waardoor tal van reizigers het vliegtuig noodgedwongen ruilden voor de trein.

Tijdens die periode zette Eurostar 70 extra treinen in en reisden er 100.000 passagiers meer dan voorzien. Maar de vooruitgang is ook een gevolg van het herstel van de zakenmarkt, zo zegt Eurostar in een bericht.

Vooral de Nederlandse en Duitse markt deden het goed, hoewel de Eurostar niet tot in die landen rijdt. Reizigers uit die landen stappen over in Brussel-Zuid of Rijsel. De omzet van Nederlandse klanten steeg met 20 procent, die van Duitse zelfs met de helft. Dat de zakenmarkt weer begint op te leven blijkt uit het feit dat de omzet sterker groeit dan het aantal klanten. Directeur-generaal Nicolas Petrovic van Eurostar verwacht ook een goed tweede semester omdat de boekingen voor de komende maanden behoorlijk lopen.

Eurostar deelt geen cijfers mee over de financiële resultaten. Maar de voorbije jaren was de hst-dienst bijna steeds verlieslatend, zo blijkt uit de rekeningen van de drie aandeelhouders van Eurostar Group. Dat zijn Eurostar UK, de Franse SNCF die de meerderheid heeft, en de NMBS. Vooral de Britten verloren enorm veel geld op deze treindienst omdat ze destijds een voor hen ongunstige verdeelsleutel voor kosten en ontvangsten hadden onderhandeld met de Fransen. Op korte termijn moet Eurostar Group een volwaardige spoorwegmaatschappij worden.

Bron: De Tijd
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

ICE test in oktober kanaaltunnel
woensdag 28 juli 2010
ICE test in oktober kanaaltunnel

Deutsche Bahn zal in oktober bij wijze van proef met een hogesnelheidstrein door de kanaaltunnel rijden richting Londen. Dat heeft het Duitse spoorbedrijf woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers bekend gemaakt.

Het Duitse spoorbedrijf heeft permissie om per december 2012 door de kanaaltunnel een treindienst op te zetten. Het materieel van de DB voldoet momenteel echter niet aan de huidige regels. Zo moet een trein in noodgevallen gesplitst kunnen worden. Op dit moment voldoet alleen de Eurostar aan de regels.

Desondanks zal in oktober de ICE door de tunnel snellen. Er wordt gekeken of de huidige regelgeving kan worden aangepast. Tijdens de winterperiode werd duidelijk dat de lange Eurostar treinen van bijna 400 meter bij evacuatie ook niet alles is. Kortere treinen, zoals de ICE zouden makkelijker te evalueren zijn.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... nel-142700

Is het al ooit gebeurd dat een Eurostar trein gesplist heeft moeten worden? Zoniet (in al die jaren dat het door de kanaaltunnel spoort) mag die regelgeving inderdaad aangepast worden vind ik.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door fets »

bobke schreef:ICE test in oktober kanaaltunnel
Iemand een idee van rijtijden, stops/route (door de NZV?) en immigratie voor de uiteindelijk indienstname?

Frankfurt-Brussel is ruwweg 3 uur en Brussel-London ruwweg 2 uur. Samen dus 5 uur.
Is dit nog competitief met het vliegtuig?

Origineel bericht op http://dmm.travel/news/artikel/lesen/20 ... don-28160/

Ook interessant: http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ondon.html
EUROPE: On June 17 the European Commission cleared the transformation of Eurostar from a co-operative arrangement between SNCF, SNCB and London & Continental Railways into a stand-alone joint venture controlled by SNCF and LCR with SNCB holding a non-controlling stake.

Approval was subject to conditions which are intended to lower the bar to the launch of competing services. These include granting competitors access to stations, information systems and light maintenance services. A number of train paths will be released to competitors unable to obtain them through normal allocation procedures.
Dus een mogelijke toekomst is:
- Eurostar enkel vanaf Paris-Nord
- ICE Frankfurt-Coln-Brussel-London?

En in feite is er niets veel dat DB tegenhoudt om op Amsterdam-London ook treinen in te zetten... ;-)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Kristofke »

Ik weet niet of er in Amsterdam wel plaats is om een afgesloten zone te maken voor de Eurostar, elk instapstation moet namelijk heel die zever van douane hebben enzo
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:Ik weet niet of er in Amsterdam wel plaats is om een afgesloten zone te maken voor de Eurostar, elk instapstation moet namelijk heel die zever van douane hebben enzo
Eerder "enzo": die afgesloten zone is in eerste instantie voor bagagecontrole bedoeld. Paspoortcontrole kan ook op de trein; dat is aan het begin ook wel gedaan, maar het is goedkoper om dat op de stations te doen, als daar de reizigers toch hun bagage moeten laten controleren...

Groetjes,
Rian
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

fets schreef:
bobke schreef:ICE test in oktober kanaaltunnel
Iemand een idee van rijtijden, stops/route (door de NZV?) en immigratie voor de uiteindelijk indienstname?

Frankfurt-Brussel is ruwweg 3 uur en Brussel-London ruwweg 2 uur. Samen dus 5 uur.
Is dit nog competitief met het vliegtuig?

Origineel bericht op http://dmm.travel/news/artikel/lesen/20 ... don-28160/

Ook interessant: http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ondon.html
EUROPE: On June 17 the European Commission cleared the transformation of Eurostar from a co-operative arrangement between SNCF, SNCB and London & Continental Railways into a stand-alone joint venture controlled by SNCF and LCR with SNCB holding a non-controlling stake.

Approval was subject to conditions which are intended to lower the bar to the launch of competing services. These include granting competitors access to stations, information systems and light maintenance services. A number of train paths will be released to competitors unable to obtain them through normal allocation procedures.
Dus een mogelijke toekomst is:
- Eurostar enkel vanaf Paris-Nord
- ICE Frankfurt-Coln-Brussel-London?

En in feite is er niets veel dat DB tegenhoudt om op Amsterdam-London ook treinen in te zetten... ;-)
eerste vergadering omtrent de evacuatieprocedure is al achter de rug.
Over de vraag concurentie met vliegtuig: zelfde vraag en antwoord zoals de chinese HST van Shangai naar London.Mischien zullen er mensen zijn die ondanks alles Frankfurt => London zullen boeken.Maar er zullen er ook zijn die deze trein gaan nemen tot Brussel of Ashford en als die afstappen zouden die vervangen worden door reizigers van die stopplaats tot London...Op de rein van oostende naar Luik zitten ook iet enkel mensen met bestemming Luik..
dus ja ik voorzie een prijzenslag tussen beide maatschapijen op die as.
Splitsen v/d €*; 1 x gesplist in de tunnel door een geblokkeerde bogie en 1X ongewild nabij Ashford
Afgesloten ruimte:normaal zou hij moeten vertrekken van op cleane sporen ,dus steriele zone zonder toegang van publiek op spoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

fets schreef: Iemand een idee van rijtijden, stops/route (door de NZV?) en immigratie voor de uiteindelijk indienstname?

Frankfurt-Brussel is ruwweg 3 uur en Brussel-London ruwweg 2 uur. Samen dus 5 uur.
Is dit nog competitief met het vliegtuig?
Frankfurt-Londen over de hele rit zal waarschijnlijk niet al teveel volk trekken, maar de deeltrajecten Frankfurt-Brussel en Keulen-Londen maken wel meer kans op succes denk ik :wink:

Frankfurt-CDG-Lille-Londen is ook nog een haalbare optie volgens mij :wink:
fets schreef: Dus een mogelijke toekomst is:
- Eurostar enkel vanaf Paris-Nord
- ICE Frankfurt-Coln-Brussel-London?
Neen, de Eurostar zal ook wel blijven rijden op Brussel-Londen. Het gaat om internationaal vervoer, daar is concurrentie volop toegelaten. ICE en €star gaan dus naast elkaar rijden :)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

Ik heb ergens opgevangen dat er ook plannen zijn voor een regionale dienst London - Lille die overal zou stoppen, dus in Stratford, Ebsfleet, Ashford, Calais en dan Lille. Dit om de regio Nord - Pas-de-Calais beter met Kent en London te verbinden.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Interessante bronnen heb jij. Maar het lijkt me nog niet zo'n slecht idee, eigenlijk.
Jules

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Jules »

Splitsen v/d €*; 1 x gesplist in de tunnel door een geblokkeerde bogie en 1X ongewild nabij Ashford
Bij mijn weten is er 1 keer een lokomotief achtergelaten in de tunnel een paar jaar gelen. Als je over het geval Ashford van een paar maand geleden spreekt toch wel melden dat het daar over een zwaar technisch defect ging en niet over de "secabiliteit' procedure.
Plaats reactie