Eurostar

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

Volgens http://deredactie.be/permalink/1.2790963 gaat Eurostar 80 banen schrappen en het aantal verbindingen verminderen.
Hopelijk blijft de schade voor België beperkt...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Nadleeh »

Ondertussen is via Somda een conceptdienstregeling verschenen voor de dienst Londen <> Amsterdam, zie deze PDF. Opvallende zaken zijn dat er geen stop in Antwerpen lijkt te zijn, ondanks dat -gezien de tijden- de controles in Brussel-Zuid plaatsvinden.

Londen > Amsterdam Afbeelding Amsterdam > Londen Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steve »

Als het inderdaad een "officiële" (concept)dienstregeling is, dan heeft men toch flink geblunderd door te schrijven "durée de la voyage" (in plaats van "du voyage"). Ik neem 't met een flinke korrel zout.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Nadleeh »

De PDF staat in ieder geval op een overheidswebsite (www.regul.be) dus mag hopen dat het concept toch wel beetje betrouwbaar is :).
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door profke »

wel kunnen stoppen/afstappen in A'pen, maar niet kunnen starten/instappen in a'pen ljikt mij ook byzonder vreemd...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

profke schreef:wel kunnen stoppen/afstappen in A'pen, maar niet kunnen starten/instappen in a'pen ljikt mij ook byzonder vreemd...
Het is ergens wel logisch: als je er zou instappen moet je een half uurtje rijden om dan in Brussel weer uit te stappen voor de controles. Dan kan je even goed in Antwerpen een IC nemen tot Brussel. De gewonnen reistijd door niet te stoppen in Antwerpen is ook zeer welgekomen om een beetje te compenseren voor de lange stop in Brussel.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Het is ergens wel logisch: als je er zou instappen moet je een half uurtje rijden om dan in Brussel weer uit te stappen voor de controles. .
Op een half uur Centraal naar Zuid lukt zelfs met de Eurostar/Thalys niet, die heeft daar 40 minuten voor nodig.
In praktijk moet ik altijd anderhalf uur vroeger weg in Antwerpen, half uur incheck, uur trein.
Als de controle toch in Brussel gebeurd is er geen reden om niet te stoppen, winst in rijtijd is minstens een half uur.
Laatst gewijzigd door dentheo op 12 okt 2016, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo »

Iedereen eruit, dan door de controle er weer in , is die "flow" makkelijk te regelen in Brussel Zuid ?
Of moet er nog wat verbouwd worden?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Iedereen eruit, dan door de controle er weer in , is die "flow" makkelijk te regelen in Brussel Zuid ?
Of moet er nog wat verbouwd worden?
Ze zijn momenteel bezig met de terminal te verbouwen. Daarna zou het moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steve »

Ik vraag me toch ernstig af wat de impact van de Brexit hierop zal zijn. Die is nu ook met zoveel woorden bevestigd en heel het systeem met de grenscontroles zal ongetwijfeld een belangrijk element zijn in de onderhandelingen. Als het VK straks geen lid meer is van de EU, wordt het plots pak een stuk minder vanzelfsprekend dat Britse grenscontroles al in Frankrijk of België zouden plaatsvinden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Anderzijds was het vroeger doodnormaal dat de controle al rijdende gebeurde, zonder stop aan de grens. En toen waren er wél nog grenscontroles, ook binnen de Europese Gemeenschap. Het is dus maar wat men wil, en hoeveel men ervoor over heeft.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door LHOON »

Indien deze voor de controles vanuit Amsterdam de Eurostar terminal FBMZ aandoet, hoe gaat die dan rijden? Lijn 28?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

Steve schreef:Ik vraag me toch ernstig af wat de impact van de Brexit hierop zal zijn. Die is nu ook met zoveel woorden bevestigd en heel het systeem met de grenscontroles zal ongetwijfeld een belangrijk element zijn in de onderhandelingen. Als het VK straks geen lid meer is van de EU, wordt het plots pak een stuk minder vanzelfsprekend dat Britse grenscontroles al in Frankrijk of België zouden plaatsvinden.
De grens en de grenscontroles hebben niks te maken met de BREXIT.
de BREXIT gaat over de economische gemeebschap.
De grenzen en grenscontroles maken deel uit van minstens 2 verdragen. Namelijk het verdrag van Canterburry(grens) en het verdrag van Le Touquet(controle van de grens).
Dus het ene is niet verbonden aan het andere. Tuurlijk zullen er clausules bestaan die die twee verdragen kunnen opheffen, maar dit heeft niks te maken met het lidmaatschap bij de Europese Economische Gemeenschap en nu Europese Unie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

Inderdaad, en gezien het VK ook al geen lid was van Shengen zal er daar ook niet zoveel veranderen.
Waarschijnlijk zal het enige echt merkbare verschil zijn dat er een visum-controle bijkomt waar er tot nu toe enkel een identiteitscontrole plaatsvond.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo »

Ik ben naar ik mij herinner nooit op stap geweest met een visum naar UK, de laatste 40 jaar, identiteitscontrole is er wel altijd geweest.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie