Eurostar

dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo »

msts.be schreef: Aangezien de Velaro's wel hun toelating hebben voor België, kunnen deze dus wel worden ingezet op de normale ritten Brussel-Londen, zonder stop in Ashford.
Anderzijds kunnen er in de Velaro meer reizigers en zijn ze daarom voor de dienst op Parijs iets interessanter.
Theo
Groeten vanop de Heide
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door traxie »

Is het eigenlijk niet logisch dat treinen na ongeveer 20 jaar gesloopt worden? Volledige revisie komt waarschijnlijk bijna even duur uit als nieuwe stellen terwijl je met een stel van 20 jaar oud zit.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Commendatore »

Spoorwegmaterieel heeft vaak een levensduur die zeker het dubbele daarvan is.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

traxie schreef:Is het eigenlijk niet logisch dat treinen na ongeveer 20 jaar gesloopt worden? Volledige revisie komt waarschijnlijk bijna even duur uit als nieuwe stellen terwijl je met een stel van 20 jaar oud zit.
Het is het "bijna even duur" die het verschil maakt met "even duur" of "duurder".
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door LHOON »

20 jaar is nog redelijk jong voor een trein!

Maar hogesnelheidsstellen worden wel zeer intensief gebruikt en zijn misschien sneller versleten.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door msts.be »

LHOON schreef:20 jaar is nog redelijk jong voor een trein!

Maar hogesnelheidsstellen worden wel zeer intensief gebruikt en zijn misschien sneller versleten.
In Japan worden de Shinkansen inderdaad na 20 jaar gesloopt, maar die worden écht wel intensief gebruikt. En zijn tegelijkertijd 10x beter onderhouden en properder dan de gemiddelde TGV ! SNCF mag gerust eens op studiereis naar daar..
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Met een grote revisie kunnen de TMST-stellen ongetwijfeld nog wel 10 jaar mee, maar dan blijf je zitten met de nadelen van de TMST-vloot: de technologie stamt uit de jaren '90, de treinen zijn krapper vanwege het Britse profiel, en het is niet mogelijk om naar nieuwe bestemmingen te gaan. Ondertussen hebben de stellen nog wel een tractie-installatie aan boord voor 750 V DC, die ze niet meer gebruiken.

Sommige punten kun je wel oplossen met een revisie, maar aan het profiel kun je niets veranderen zonder nieuwe casco's te bouwen. De e320-stellen zullen voor Eurostar om die reden interessanter zijn geweest dan een midliferevisie: energiezuiniger, meer zitplaatsen, meer ruimte (dankzij het Europees profiel) en ze kunnen ook naar Nederland, Duitsland of zelfs Spanje rijden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: RE: Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door traxie »

nighttrain schreef:
traxie schreef:Is het eigenlijk niet logisch dat treinen na ongeveer 20 jaar gesloopt worden? Volledige revisie komt waarschijnlijk bijna even duur uit als nieuwe stellen terwijl je met een stel van 20 jaar oud zit.
Het is het "bijna even duur" die het verschil maakt met "even duur" of "duurder".
Dat is waar maar nieuw materieel heeft ook voordelen. Je kan beter inspelen op de huidige noden, zowel qua hoeveelheid reizigers als gewenste faciliteiten bv elke stoel een stopcontact zonder veel te moeten herdenkt bv zwaardere omvormers. Daarnaast heb je geen capaciteitsverlies tijdens de revisie en zijn de kosten vooraf veel beter in te schatten. Nieuw materieel kan in hoge mate uitgerust worden met zelfdiagnose zodat de tijd in het atelier tot het uiterste minimum beperkt wordt.

Dan nam ik in mijn overweging de op het eerste zicht degelijke argumenten van de bijdrage voor mij nog niet op.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Ik las ergens dat een (deftige) revisie ongeveer de helft kost van een nieuw stel. Oudere technologie is uiteindelijk gewoon dat: ouder, daarom nog niet per se versleten. Heck, we rijden met stoomtreinen van meer dan 50 jaar terug, en hoewel ik ze niet in dagelijkse inzet zie rijden, met de technologie is er an sich weinig mis. De TMST kan nog een paar jaar de nodige diensten verzekeren aan een lagere prijs dan een volledig nieuwe vloot. En na 10 of 15 jaar, is er weer voldoende geld gespaard om over te gaan tot nieuwe stellen kopen.
Zelfs met een Eurostardat wil uitbreiden, hun hoofdverbindingen blijven Londen-Parijs en Londen-Brussel. Daar hebben deze stellen geen aanpassingen meer voor nodig. Enkele onderdelen moeten vervangen worden, het interieur heeft een grondige opfrissing nodig, maar voor de rest kunnen ze denk ik nog gerust 10-15 jaar mee gaan. De ateliers kennen het materieel ondertussen, en kunnen een stel snel en grondig nazien, terwijl de nieuwe stellen, zelfs met zelfdiagnose, wat wennen zullen vragen. Dus ja, ik ben voorstander van nieuwbouw voor nieuwe verbindingen en voor gedeeltelijke vervanging van het oudste materieel, maar ook van renovatie van de beste oudere stellen die uiteindelijk ook maar 20 jaar oud zijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

Die oudere stellen gaan veel meer kosten aan onderhoud dan splinternieuwe. Als je dan geld beschikbaar hebt is het een rendabele investering ze meteen te vervangen en zo je lopende kosten te doen dalen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

De e320's hebben een voordeel ten opzichte van de TMST's: ze hebben 152 zitplaatsen meer. Dat betekent dat Eurostar per trein 150 stoelen extra kan aanbieden tussen Parijs/Brussel en Londen, zonder dat er een extra trein hoeft te rijden.

Sterker nog: dankzij de extra stoelen kan Eurostar de minimumprijs van haar tickets laten dalen (wat de trein aantrekkelijker maakt voor mensen met een klein budget), terwijl de totale opbrengsten van de trein er niet onder lijden of zelfs hoger zijn.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door LHOON »

Een bijkomend probleem is dat de hogesnelheidsstellen eigenlijk enkel voor dat type dienst geschikt zijn. Men kan ze moeilijk in hun latere leven inzetten op minder prestigieuze diensten zoals L-treinen (drijflijn niet ontworpen voor frequente stops met snelle acceleratie, weinig deuren,...)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Ik dacht dat de Japanners het wel deden, binnen het Shinkansengamma, dan, de oudere Shinkansen deden dan "stop"HST-diensten, met een stop elk kwartier tot halfuur, terwijl de nieuwere op de meest prestigieuze non-stopdiensten rijden. Nog niet in Japan geweest, dus ik weet het ook alleen maar van horen zeggen.
En onderhoudskosten worden vaak onderschat bij nieuw materieel. Ook dat verouderd immers, en dan is het soms interessanter om nog 10 jaar te blijven voortdoen met nog ouder materieel (en laat ons niet overdrijven, het gaat nog altijd maar om 20 jaar), om dan te vervangen met nog nieuwer materieel... Wat je dan wel mist, is het voordeel van een homogeen materieelpark.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door LHOON »

groentje schreef:Ik dacht dat de Japanners het wel deden, binnen het Shinkansengamma, dan, de oudere Shinkansen deden dan "stop"HST-diensten, met een stop elk kwartier tot halfuur, terwijl de nieuwere op de meest prestigieuze non-stopdiensten rijden. Nog niet in Japan geweest, dus ik weet het ook alleen maar van horen zeggen.
Dit is inderdaad zo, maar het gaat hier nog steeds om diensten op HST lijnen. De Shinkansen kunnen overigens niet op de gewone lijnen in Japan gebruikt worden wegens andere spoorbreedte.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Yep, de rest van Japan is meterspoor. Maar ook in Europa zou je oudere stellen kunnen terugverwijzen naar tragere diensten, diensten die langere stukken over klassiek net rijden (Parijs-Valenciennes via Douai en Arras, bijvoorbeeld), of zelfs als langeafstandstreinen die uitsluitend op klassiek net rijden, in Frankrijk ter vervanging van sommige Intercités, waar het huidige materieel ondertussen vaak heel wat meer verouderd is. Of de ICE1 op Duitse IC-diensten, zodat alle overblijvende ICE-diensten ook werkelijk 300 kunnen. En hier heb je dus materieel dat aangepast is aan het Engelse omgrenzingsprofiel, en dus interessant zou kunnen zijn voor diensten die verder rijden dan Londen. Het oude materieel heeft niet alleen nadelen, maar ook voordelen.
Plaats reactie