Eurostar

rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rdv »


Shrek schreef:
De goede voorbeelden zijn hier Brussel-Dortmund of Parijs-Stuttgart waar de DB de andere operator rustig laat doen zonder de concurrentie aan te gaan. De koek geografisch verdelen is veel beter voor de spoorwegmaatschappijen - en op lange termijn ook voor de reiziger- dan mekaar liggen kapot concurreren op één hoofdroute.
Als frequente reiziger BE - DE kan ik je alvast zeggen dat voor mij het 1e vb niet klopt, en ook niet voor collega's en medereizigers. Iedereen vermijdt THA, wegens duurder, slechtere tijden, klantonvriendelijk. Het aantal rechtstreekse verbindingen Brussel-Ruhrgebied is redelijk beperkt. Ook voert THA op de verbinding Ruhr-Keulen redelijk agressief campagne om hun treinen te vullen op dit deeltraject. THA heeft een troef, nl de ochtendverbinding DE & BRU die toelaat om op tijd in Brussel te zijn voor een ochtendvergadering.

Parijs-Stuttgart is ook geen goed vb, want die wordt door SNCF en DB samen uitgebaat.

Het wegvallen van het doorgaand DB ticket naar Londen is ook negatief voor zowel reizigers als EUR en DB. Overstap niet meer gegarandeerd en duurder ticket voor reizigers leidt tot minder minder volk (mensen gaan terug meer met vliegtuig of bus).

Bovenstaande allemaal relatief want gebaseerd op persoonlijke ervaringen van iemand die (pre-corona) iedere 3weken pendelt tussen Gent en Bonn, met internationale collega's die continu rondreizen (met Brussel een van de topbestemmingen).

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

rdv schreef: 19 jul 2020, 16:20
Shrek schreef: klantonvriendelijk
THA klantonvriendelijk? Ik zou net het omgekeerde zeggen ICE altijd wel iets kapot (airo, stopcontacten, Wifi, 50% tractie, afgeschaft,...). Zit je de hele weg in de hitte omdat de airco niet werkt, dan ga je even afkoelen in de bar dan wordt je daar op brutale manier buitengewerkt. Neem je een foto van de trein bij aankomst in Keulen begint de TBG je uit te schelden omdat hij daar toevallig op staat en dat volgens de wet niet mag...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rdv »

HLE18 schreef:
rdv schreef: 19 jul 2020, 16:20
Shrek schreef: klantonvriendelijk
THA klantonvriendelijk? Ik zou net het omgekeerde zeggen ICE altijd wel iets kapot (airo, stopcontacten, Wifi, 50% tractie, afgeschaft,...). Zit je de hele weg in de hitte omdat de airco niet werkt, dan ga je even afkoelen in de bar dan wordt je daar op brutale manier buitengewerkt. Neem je een foto van de trein bij aankomst in Keulen begint de TBG je uit te schelden omdat hij daar toevallig op staat en dat volgens de wet niet mag...
Officiële statistieken tonen dat THA minder stipt is dan ICE. Klantvriendelijk heeft ook te maken met de inflexibiliteit van de tarieven bij THA. En al meerdere keren veel coulance en begrip meegemaakt bij ICE, terwijl de vraag stellen bij THA al voldoende was om afgesnauwd te worden. Zo zie je maar dat ervaringen sterk kunnen verschillen.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door railtravelmanager »

als sommige DB treinbegeleiders dan niet vriendelijk zijn beinvloed dat natuurlijk de klantvriendelijkheid in negatieve zin :D
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

nighttrain schreef: 19 jul 2020, 09:39 Maar naar wat ik vernomen heb via mijn kontakten bij DB (heb 3 jaar voor DB E&C gewerkt) is het probleem N1 van het rollend materiaal, m.a.w. niet genoeg om de inzet op die as te verzekeren +binnenlandse vraag.(Onderhoud/pannes/upgrades).
DB heeft onlangs nog eens 30 BR407's besteld bij Siemens, dus wie weet wat we in de toekomst nog kunnen verwachten.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door wva »

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200824_93988753

Vanaf oktober ook een eurostar Amsterdam - London.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4017-4018 »

wva schreef: 24 aug 2020, 16:23 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200824_93988753

Vanaf oktober ook een eurostar Amsterdam - London.
Laten we hopen dat het weer niet uitgesteld wordt.
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

https://mediacentre.eurostar.com/mc_vie ... 0000JRtAAM

Eurostar heeft een bijkomende lening gekregen maar moet in ruil zeer stevig besparen. Een heel aantal stellen staan al in mottenballenstatus en zullen dat nog geruime tijd blijven. Er is zelfs sprake van een "normaal" aanbod pas tegen 2025.

Covid en Brexit tegelijk, dat is een uppercut van jewelste.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 20 jun 2021, 23:22 Covid en Brexit tegelijk, dat is een uppercut van jewelste.
Bovendien is Eurostar begin 2020 op een nieuw boekingssysteem overgegaan, waarbij er geen doorgaande boekingen meer mogelijk zijn van/naar Duitsland of vanaf andere Britse stations dan die waar Eurostar stopt. Dat zou tijdelijk zijn maar is nog steeds niet opgelost. Daardoor moeten reizigers hun reis via meerdere systemen boeken en reizen van/naar Duitsland zijn daardoor een stuk duurder geworden. Dat helpt ook allemaal niet bepaald.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door kika »

AlexNL schreef: 28 jul 2020, 16:06 DB heeft onlangs nog eens 30 BR407's besteld bij Siemens, dus wie weet wat we in de toekomst nog kunnen verwachten.
Reken er maar niet te snel op, tegen 2022 zouden de eerste 10 geleverd moeten worden. Reden (persberichten): er zijn er gewoon meer nodig die sneller dan de ICE4 kunnen om de 'Deutschlandtakt' te realiseren (simpel gezegd: vaste tijden bij knooppunten, half-uur frequentie tussen de belangrijkste metropolen zoals Berlijn-Hamburg). ICE1 wordt ook verder opgefrist om 40 te kunnen worden, hoewel ze oorspronkelijk nu 1 voor 1 naar de schroothoop zouden gaan. Er is een groot gebrek aan materieel simpelweg. Of de geplande data gehaald worden: ik ben benieuwd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje »

Hoewel door Siemens gebouwd, zijn de Eurostar Velaro's wellicht niet uitgerust met 15 kV of LZB. Het had anders een interessante piste kunnen zijn om enkele te verhuren aan DB...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door HLE18 »

groentje schreef: 21 jun 2021, 15:53 Hoewel door Siemens gebouwd, zijn de Eurostar Velaro's wellicht niet uitgerust met 15 kV of LZB. Het had anders een interessante piste kunnen zijn om enkele te verhuren aan DB...
Volgens wikipedia wel met 15kv https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurostar_e320 was het ook niet ooit de bedoeling dat er een verbinding Frankfurt-Londen zou komen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 23 jun 2021, 19:04
groentje schreef: 21 jun 2021, 15:53 Hoewel door Siemens gebouwd, zijn de Eurostar Velaro's wellicht niet uitgerust met 15 kV of LZB. Het had anders een interessante piste kunnen zijn om enkele te verhuren aan DB...
Volgens wikipedia wel met 15kv https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurostar_e320 was het ook niet ooit de bedoeling dat er een verbinding Frankfurt-Londen zou komen?
Dat had eventueel gekund, maar gezien de financiële situatie ziet het er niet naar uit dat Eurostar de volgende jaren zal uitbreiden.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door maarten »

HLE18 schreef: 23 jun 2021, 19:04
Volgens wikipedia wel met 15kv https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurostar_e320 was het ook niet ooit de bedoeling dat er een verbinding Frankfurt-Londen zou komen?
Op de duitse wikipedia staat dat de 15 kV als optie is voorzien, dus nog niet aanwezig is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

HLE18 schreef: 23 jun 2021, 19:04
groentje schreef: 21 jun 2021, 15:53 Hoewel door Siemens gebouwd, zijn de Eurostar Velaro's wellicht niet uitgerust met 15 kV of LZB. Het had anders een interessante piste kunnen zijn om enkele te verhuren aan DB...
Volgens wikipedia wel met 15kv https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurostar_e320 was het ook niet ooit de bedoeling dat er een verbinding Frankfurt-Londen zou komen?
Zolang er voor treinen naar het VK veiligheidstheater nodig is zal deze trein er nooit komen.
Plaats reactie