Eurostar en Kanaaltunnel

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1075
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Portbou » 05 feb 2018, 22:03

HLE18 schreef:
05 feb 2018, 09:24
https://www.youtube.com/watch?v=T2B8WzmrZTk :cry:
Jammer toch dat er geen tweede leven gevonden kon worden voor deze stellen.


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9131
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek » 05 feb 2018, 22:10

Portbou schreef:
05 feb 2018, 22:03
Jammer toch dat er geen tweede leven gevonden kon worden voor deze stellen.
Wat zou je er nog mee kunnen doen? Ze zijn peperduur in gebruik, smaller (en dus minder comfortabel) dan normale treinen en veel te lang om nuttig te zijn. Omsmelten tot nieuw staal om nieuwe treinen mee te bouwen is het beste waarvoor ze gebruikt kunnen worden :wink:

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1075
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Portbou » 05 feb 2018, 22:23

Shrek schreef:
05 feb 2018, 22:10
Portbou schreef:
05 feb 2018, 22:03
HLE18 schreef:
05 feb 2018, 09:24
https://www.youtube.com/watch?v=T2B8WzmrZTk :cry:
Jammer toch dat er geen tweede leven gevonden kon worden voor deze stellen.
Wat zou je er nog mee kunnen doen? Ze zijn peperduur in gebruik, smaller (en dus minder comfortabel) dan normale treinen en veel te lang om nuttig te zijn. Omsmelten tot nieuw staal om nieuwe treinen mee te bouwen is het beste waarvoor ze gebruikt kunnen worden :wink:
Inderdaad, ik zie ook wel in dat deze stellen veel te specifiek zijn. Maar toch is het jammer...

4303
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 » 05 feb 2018, 22:36

HLE18 schreef: ↑
05 feb 2018, 09:24
https://www.youtube.com/watch?v=T2B8WzmrZTk :cry: Jammer toch dat er geen tweede leven gevonden kon worden voor deze stellen. Wat zou je er nog mee kunnen doen? Ze zijn peperduur in gebruik, smaller (en dus minder comfortabel) dan normale treinen en veel te lang om nuttig te zijn. Omsmelten tot nieuw staal om nieuwe treinen mee te bouwen is het beste waarvoor ze gebruikt kunnen worden :wink: Inderdaad, ik zie ook wel in dat deze stellen veel te specifiek zijn. Maar toch is het jammer...
En niet te vergeten, denk je echt dat Eurostar treinen zou verkopen die ineens goed zijn om door de kanaaltunnel te rijden? Zo dom zijn ze nu ook weer niet, om de concurrentie dat voordeel te geven. Er waren trouwens wel geïnteresseerde om deze stellen over te nemen. Namelijk ene Richard Branson... En dat is ineens de belangrijkste reden om ze onmiddellijk te verschroten.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1075
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Portbou » 05 feb 2018, 22:40

4303 schreef:
05 feb 2018, 22:36
En niet te vergeten, denk je echt dat Eurostar treinen zou verkopen die ineens goed zijn om door de kanaaltunnel te rijden? Zo dom zijn ze nu ook weer niet, om de concurrentie dat voordeel te geven. Er waren trouwens wel geïnteresseerde om deze stellen over te nemen. Namelijk ene Richard Branson... En dat is ineens de belangrijkste reden om ze onmiddellijk te verschroten.
Bedankt, interessante andere kijk op deze zaak.
De harde zakenwereld kortom...

nighttrain
Berichten: 2022
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain » 06 feb 2018, 07:03

Portbou schreef:
05 feb 2018, 22:40
4303 schreef:
05 feb 2018, 22:36
En niet te vergeten, denk je echt dat Eurostar treinen zou verkopen die ineens goed zijn om door de kanaaltunnel te rijden? Zo dom zijn ze nu ook weer niet, om de concurrentie dat voordeel te geven. Er waren trouwens wel geïnteresseerde om deze stellen over te nemen. Namelijk ene Richard Branson... En dat is ineens de belangrijkste reden om ze onmiddellijk te verschroten.
Bedankt, interessante andere kijk op deze zaak.
De harde zakenwereld kortom...
Hoe noemde de vorige CEO van Eurostar? Nicolas Petrovic.
Wat is de naam van nieuwe CEO van Siemens France? juist Nicolas petrovic.
Met welke treinen opereert Eurostar nu? Juist Siemens.
In het frans zeggen ze :Renvoyer l'assenceur....

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3682
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Asterix » 06 feb 2018, 12:41

Hoe zit het met de plannen van DB om naar Londen te rijden?

Taurus
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:19
Locatie: Almelo, Nederland
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Taurus » 01 mei 2018, 22:46

Weet iemand hoe het op dit moment zit met de omlopen van en naar Brussel Zuid? Rijden alle omlopen nu met Velaro e320 stellen of zijn er nog omlopen met de "oude" Eurostar stellen zoals de omlopen met een tussenstop in Ashford? Ik wil graag binnenkort weer richting L1 om een nieuwe fotoserie te maken met e320 stellen en hopelijk ook gereviseerde e300 stellen :wink:

FLV-FGSP
Berichten: 1473
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door FLV-FGSP » 01 mei 2018, 23:22

Asterix schreef:
06 feb 2018, 12:41
Hoe zit het met de plannen van DB om naar Londen te rijden?
Die zitten in de ijskast.

Er is wel een onderzoek opgestart naar de mogelijkheden voor Londen - Bordeaux, Londen - Frankfurt en Londen - Genève:
http://www.railwaygazette.com/news/high ... ssion.html

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9131
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek » 01 mei 2018, 23:58

FLV-FGSP schreef:
01 mei 2018, 23:22
Asterix schreef:
06 feb 2018, 12:41
Hoe zit het met de plannen van DB om naar Londen te rijden?
Die zitten in de ijskast.
Het is ook gewoon een heel slecht idee om zo'n verbinding te verdelen tussen 2 operatoren. Ze moeten dan allebei de volledige kosten betalen om het te organiseren maar de opbrengsten moeten wel gedeeld worden. De gemiddelde bezetting van de treinen zou ook dalen, want beide operatoren willen natuurlijk de hele dag door diensten aanbieden.
Met andere woorden: DB zou hier amper geld aan kunnen verdienen. Ze hebben een veel hogere return on investment op nieuwe routes waar nog niemand op rijdt, dus logisch dat ze daarop inzetten en niet op bestaande routes met een stevige concurrent.

Tijgernoot
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Tijgernoot » 02 mei 2018, 19:45

Londen - Frankfurt. Wat zou de beste route zijn daarvoor, via Brussel en Keulen of via Charles de Gaulle?

rvdborgt
Berichten: 2937
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt » 02 mei 2018, 20:12

Shrek schreef:
01 mei 2018, 23:58
FLV-FGSP schreef:
01 mei 2018, 23:22
Asterix schreef:
06 feb 2018, 12:41
Hoe zit het met de plannen van DB om naar Londen te rijden?
Die zitten in de ijskast.
Het is ook gewoon een heel slecht idee om zo'n verbinding te verdelen tussen 2 operatoren. Ze moeten dan allebei de volledige kosten betalen om het te organiseren maar de opbrengsten moeten wel gedeeld worden. De gemiddelde bezetting van de treinen zou ook dalen, want beide operatoren willen natuurlijk de hele dag door diensten aanbieden.
Je lijkt het als natuurfenomeen te beschouwen dat het aantal reizigers gelijk blijft als er extra treinen gaan rijden van een andere vervoerder. Tussen Wenen en Salzburg is echter het aantal reizigers gestegen, ook bij de ÖBB, toen de Westbahn daar ging rijden. Dat hoeft natuurlijk op een ander traject niet per se zo te zijn maar anderzijds zou het aanbieden van rechtstreekse verbindingen van/naar Duitsland zeker nieuwe reizigers trekken. In ieder geval heb je dus wel een onderbouwing nodig voor de aanname dat er amper nieuwe reizigers zouden komen.

Groetjes,
Rian

nighttrain
Berichten: 2022
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain » 02 mei 2018, 21:41

Shrek schreef:
01 mei 2018, 23:58
FLV-FGSP schreef:
01 mei 2018, 23:22
Asterix schreef:
06 feb 2018, 12:41
Hoe zit het met de plannen van DB om naar Londen te rijden?
Die zitten in de ijskast.
Het is ook gewoon een heel slecht idee om zo'n verbinding te verdelen tussen 2 operatoren. Ze moeten dan allebei de volledige kosten betalen om het te organiseren maar de opbrengsten moeten wel gedeeld worden. De gemiddelde bezetting van de treinen zou ook dalen, want beide operatoren willen natuurlijk de hele dag door diensten aanbieden.
Met andere woorden: DB zou hier amper geld aan kunnen verdienen. Ze hebben een veel hogere return on investment op nieuwe routes waar nog niemand op rijdt, dus logisch dat ze daarop inzetten en niet op bestaande routes met een stevige concurrent.
U hebt voor 50 % gelijk, maar niet om die redenen. Een nieuwe operator op de korte kanaal route zou het aantal reizigers kunnen verhogen.
Maar het probleem is hier de tunnel en de reistijd. In de tunnel worden alle HST uit dezelfde richting gegroepeerd per batterij van 160 km/h.Wat wil zeggen dat binnen een slot van 10 15min alles erdoor moet aan 160 ,dus hun vertrek uit bv FBMZ zal (te) kort op elkaar liggen. Ofwel moet er ene beslissen om door de tunnel te rijden aan 140 en zijn strategische reistijd te zien verlengen. Om dit te begrijpen teken eens een espace graph voor 60km spoorlijn en teken treinen aan 140 en 160Km dan zal je het capaciteits verlies zien als je niet per batterij van 160 werkt.Dus geen conflicten aan uitgang en in doorrit (niet domestikeren).

desperado
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door desperado » 02 mei 2018, 22:19

Taurus schreef:
01 mei 2018, 22:46
Weet iemand hoe het op dit moment zit met de omlopen van en naar Brussel Zuid? Rijden alle omlopen nu met Velaro e320 stellen of zijn er nog omlopen met de "oude" Eurostar stellen zoals de omlopen met een tussenstop in Ashford? Ik wil graag binnenkort weer richting L1 om een nieuwe fotoserie te maken met e320 stellen en hopelijk ook gereviseerde e300 stellen :wink:
Sorry for posting in English. I've not seen a current set of diagrams but here is an extract of 373/e300 trains to/from Brussels from a set of diagrams posted on wnxxforum.co.uk that were valid until 28.04. All other trains to/from Brussels were booked e320 in these diagrams.

Mon
373/2 - 9109 9014

Tue
373/2 - 9116 9141 9152
373/4 - 9163

Wed
373/2 - 9116 9141 9152
373/4 - 9163

Thu
373/2 - 9116 9141 9152
373/4 - 9163

Fri
373/3 - 9080 9021 9140 9157

Sat
373/3 - 9116 9141
373/4 - 9150

Sun
373/2 - 9145
373/3 - 9152
373/5 - 9132 9153 9056

Hope this helps.

Jon

kika
Berichten: 2639
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door kika » 02 mei 2018, 22:52

Tijgernoot schreef:
02 mei 2018, 19:45
Londen - Frankfurt. Wat zou de beste route zijn daarvoor, via Brussel en Keulen of via Charles de Gaulle?
Frankfurt-Bxl is 3:08, Brussel-Londen is non-stop 1:55, Frankfurt-Gare de L'est 3:38, Gare du Nord-Londen 2:25. Dus via Brussel 5:03, via Parijs mag je meer dan 6 uur rekenen. ETCS-gelden voor Saarbrücken-Mannheim zijn elders uitgegeven, er zijn nog werken bezig op dat traject (voorziene einddatum eind 2019). En voor je het vraagt: de NBS (Neubaustrecke) tussen Frankfurt en Mannheim zal nog wel wat jaren duren (planning is er nog niet), dus via Strasbourg zal er ook niet veel veranderen: huidige theoretische rijtijden Frankfurt-Strasbourg-Paris CDG: 3:39. En als het niet klopt, toon me dan maar uw eigen bierviltje 8)

Plaats reactie