Eurostar en Kanaaltunnel

Papanero
Berichten: 225
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Laken-Brussel)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Papanero » 27 jul 2019, 10:33

Vraagje van een niet-specialist: moesten de locomotieven met TVM van de reeks 55 (5501, 5506, 5509, 5511, 5512, 5514) niet dienen om gestrande HSTs te depanneren ? Ik zie die nog geregeld een toertje maken, altijd per twee, onder meer langs lijn 28, maar bij welke gelegenheid komen ze eigenlijk in actie ?

Verstuurd met Tapatalk



Rww
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Rww » 27 jul 2019, 10:39

Papanero schreef:
27 jul 2019, 10:33
Vraagje van een niet-specialist: moesten de locomotieven met TVM van de reeks 55 (5501, 5506, 5509, 5511, 5512, 5514) niet dienen om gestrande HSTs te depanneren ? Ik zie die nog geregeld een toertje maken, altijd per twee, onder meer langs lijn 28, maar bij welke gelegenheid komen ze eigenlijk in actie ?

Verstuurd met Tapatalk
Ik neem aan dat deze alleen kunnen slepen. Geen stroom leveren. Dus dan blijf je hitte problemen houden.

Paul
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Paul » 27 jul 2019, 10:50

Papanero schreef:
27 jul 2019, 10:33
Vraagje van een niet-specialist: moesten de locomotieven met TVM van de reeks 55 (5501, 5506, 5509, 5511, 5512, 5514) niet dienen om gestrande HSTs te depanneren ? Ik zie die nog geregeld een toertje maken, altijd per twee, onder meer langs lijn 28, maar bij welke gelegenheid komen ze eigenlijk in actie ?
Dat vraag ik mij ook af. Het moet toch mogelijk zijn om zo'n gestrande Eurostar of Thalys, op korte termijn met een of twee diesellocs weg te slepen tot in een station, waar men de reizigers kan laten uitstappen?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven » 27 jul 2019, 11:01

Er was gewoonweg geen 55 TVM beschikbaar die dag. Dus dubbele pech.

Papanero
Berichten: 225
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Laken-Brussel)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Papanero » 27 jul 2019, 11:07

Misschien omdat alle diesels buiten gebruik waren gesteld ? Ik heb anders donderdag wel een paar 77 zien passeren met verse ballast.

Verstuurd met Tapatalk


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven » 27 jul 2019, 11:35

het buiten dienst stellen van dieseltreinen betrof de MW41, dit had niets te maken met de 55 of 77 of 62 aangezien deze geen reizigerstreinen doen.

Paul
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Paul » 27 jul 2019, 12:42

Steven schreef:
27 jul 2019, 11:01
Er was gewoonweg geen 55 TVM beschikbaar die dag.
Waarom niet?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steven » 27 jul 2019, 17:15

Daar ken ik het antwoord niet op Paul, maar zover ik weet was er dus niets beschikbaar. vermoedelijk onderhoud en defecten die er alles samen voor zorgen dat er geen machine inzetbaar was, nu ja met een andere loc en een noodkoppeling lukt het ook. Het is enkel fysiek wat zwaarder werk om deze te plaatsen want de TVM locs hebben reeds een koppeling op hun neus gemonteerd klaar staan.

4303
Berichten: 98
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 » 27 jul 2019, 17:15

T55 waren defect... Kent ge Murphy :shock:

4303
Berichten: 98
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 » 27 jul 2019, 17:24

[/quote]
Misschien wel belangerijker: de infrastructuurbeheerder voert niet het bevel tijdens dit soort incidenten en beslist dus ook niet over de evacuatie.
[/quote]

Niet helemaal akkoord. Infrabel beslist wanneer de reizigers uit de trein mogen. De infrastructuur gebruiker (IG) kan enkel de vraag stellen aan Infrabel om de reizigers te evacueren.
Infrabel beslist wanneer de noodtrein mag rijden. In dit geval stond deze om 12:30u al klaar om te vertrekken, maar we hebben nog meer dan een uur moeten wachten in Brussel Zuid.
Ter plaatse is het ook de leader Infrabel die het bevel voert.
Het is inderdaad aan de IG om het materiaal en het personeel te voorzien. Maar voor de rest moeten wij ook luisteren... :wink:

Rww
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Rww » 27 jul 2019, 23:11

4303 schreef:
27 jul 2019, 17:24
Misschien wel belangerijker: de infrastructuurbeheerder voert niet het bevel tijdens dit soort incidenten en beslist dus ook niet over de evacuatie.
[/quote]

Niet helemaal akkoord. Infrabel beslist wanneer de reizigers uit de trein mogen. De infrastructuur gebruiker (IG) kan enkel de vraag stellen aan Infrabel om de reizigers te evacueren.
Infrabel beslist wanneer de noodtrein mag rijden. In dit geval stond deze om 12:30u al klaar om te vertrekken, maar we hebben nog meer dan een uur moeten wachten in Brussel Zuid.
Ter plaatse is het ook de leader Infrabel die het bevel voert.
Het is inderdaad aan de IG om het materiaal en het personeel te voorzien. Maar voor de rest moeten wij ook luisteren... :wink:
[/quote]

Niet mee eens het zijn de autoriteiten, lees de hulpdiensten, die het bevel voeren bij grootschalige evacuaties en draadbreuk.

dentheo
Berichten: 7751
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo » 28 jul 2019, 00:02

AlexNL schreef:
27 jul 2019, 01:24
Wat mij nog het meeste verbaast is dat reizigers niet uit zichzelf zijn gaan evacueren gezien de omstandigheden waarin zij verkeerden. Defecte trein, geen airco, en binnentemperaturen van 40+ graden terwijl er niets lijkt te gebeuren...
Dat vond ik zelf ook.
In mijn studententijd zat er direct een boekentas op de "noodopening" als de deuren niets snel genoeg opengingen en mensen hun bus of andere trein moesten hebben...Soort zelfredzaamheid .
Theo
Groeten vanop de Heide

dentheo
Berichten: 7751
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo » 28 jul 2019, 00:09

Rww schreef:
27 jul 2019, 23:11

Niet mee eens het zijn de autoriteiten, lees de hulpdiensten, die het bevel voeren bij grootschalige evacuaties en draadbreuk.
Onzin natuurlijk, bij de laatste brand van een ICE op de HSL was men in Duitsland wat blij dat 1) een militair in de trein de noodrem getrokken had en 2) spontaan tot evacuatie was overgegaan dit voor de brandweer wist dat er iets brandde.

Zouden er nu veel mensen rechtstreeks de brandweer gebeld hebben voor mensen die van hun stokje gingen of valt dat ook best mee ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1156
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Portbou » 28 jul 2019, 00:17

4303 schreef:
27 jul 2019, 17:15
T55 waren defect... Kent ge Murphy :shock:
Allemaal tegelijk ?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek » 28 jul 2019, 00:31

Portbou schreef:
28 jul 2019, 00:17
Allemaal tegelijk ?
Zoveel zijn het er niet en het is ouwen boecht, dat is dus plausibel.

Plaats reactie