Pagina 52 van 69

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 07 jul 2020, 22:01
door Steven
In principe is alles in orde en kan vanaf nu rechtstreeks gereden worden. Normaal was dit al eerder maar daar heeft Corona wat roet in het eten gegooid.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 07 jul 2020, 22:21
door groentje
Ik maak er ook geen halszaak van, maar als argument om de vluchten van Deurne naar Londen City definitief af te voeren zou een halte best interessant geweest zijn.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 07 jul 2020, 23:17
door Steven
De kostprijs om de douane in te richten in Antwerpen zijn vrij hoog. In Rotterdam en Amsterdam heeft men er steeds voor gekozen een enkel spoor te nemen om de trein te ontvangen. Dus geen ander betrokken spoor aan hetzelfde perron. Dat valt perfect te controleren en af te zonderen. In Antwerpen centraal zou je het huidige perron 23/24 volledig moeten verbouwen in de stijl van Brussel zuid spoor 3, maar dan je nog geen lokalen voor Belgische en Britse douane formaliteiten en een bagage lijn. Waar ga je die plaatsen op dat perron. Dan nog de keuze van waaruit die zone toegankelijk moet zijn, .... veel praktische keuzes met niet altijd eenvoudige antwoorden.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 01:42
door groentje
Je hebt gelijk, hoor, maar toch spijtig. Mochten de Britten nu eens aanvaarden om visa te checken op een rijdende trein...

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 08:37
door kika
pietje schreef: 28 jun 2020, 18:10 Ligt het nu aan mij of vinden jullie ook dat die HST's zo snel "op pensioen" gaan?
Ik ga er vanuit dat de slijtage wel wat hoger ligt dan bij een conventionele trein, maar die E300's zijn pas in 1994 in dienst gegaan en hebben de eerste jaren vooral op conventioneel spoor gereden, dus een groot deel van hun kilometers was aan conventionele snelheid.

Als we dat vergelijken met treinstellen die meer dan 50 jaar meegaan...
Vergelijk het met bvb. ICE1: na goed 15 jaar was de eerste renovatie, nu weer één: een nog grondigere zodat we die waarschijnlijk tot 2034 zullen zien rondrijden. Als ik me niet vergis, was die tweede renovatie oorspronkelijk niet voorzien. De duidelijkste reden is dat ze te weinig rollend materieel hebben en wanneer je wat nieuws wilt, duurt het best wel lang, in het beste geval 2 jaar langer dan beloofd. Wie weet beland die ICE1 daarna nog ergens anders in de wereld, maar na 45 jaar, met die 15Kv, ik denk dus dat 'die HST's' niet "zo snel op pensioen" gaan. Vergeet ook niet dat ze best duur zijn per stuk, de motivatie om ze zoveel mogelijk te laten rijden is dan ook veel hoger. Ze maken niet enkel meer kilometers omwille van de afstanden, maar ook omwille van de optimalere inzet.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 08:50
door Steven
Inderdaad men tracht met een HST meestal te doen wat men met een vliegtuig ook doet. Zo weinig mogelijk in de werkplaats en zoveel mogelijk KM. Om die reden zijn er ook heel wat treinen die langdurige met kleine defecten (die geen impact hebben op de dienst) blijven rondrijden. 1 defecte motor in zo'n Thalys of TGV kan best weken defect zijn (motorblok buiten dienst,1 van de 4). Dat geeft iets minder vermogen, maar de trein kan perfect blijven rijden. Deze gaat er dan eens uit als het moment daar is om een groter onderhoud te geven. Nu heeft men tijdens de piek van de corona crisis in België er wel van geprofiteerd om alle grotere fouten uit de treinen te halen ivm tractie. Zelfs nu nog heeft men voldoende tijd in de werkplaats om bepaalde werken uit te voeren.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 11:51
door pietje
kika schreef: 08 jul 2020, 08:37
pietje schreef: 28 jun 2020, 18:10 Ligt het nu aan mij of vinden jullie ook dat die HST's zo snel "op pensioen" gaan?
Ik ga er vanuit dat de slijtage wel wat hoger ligt dan bij een conventionele trein, maar die E300's zijn pas in 1994 in dienst gegaan en hebben de eerste jaren vooral op conventioneel spoor gereden, dus een groot deel van hun kilometers was aan conventionele snelheid.

Als we dat vergelijken met treinstellen die meer dan 50 jaar meegaan...
Vergelijk het met bvb. ICE1: na goed 15 jaar was de eerste renovatie, nu weer één: een nog grondigere zodat we die waarschijnlijk tot 2034 zullen zien rondrijden. Als ik me niet vergis, was die tweede renovatie oorspronkelijk niet voorzien. De duidelijkste reden is dat ze te weinig rollend materieel hebben en wanneer je wat nieuws wilt, duurt het best wel lang, in het beste geval 2 jaar langer dan beloofd. Wie weet beland die ICE1 daarna nog ergens anders in de wereld, maar na 45 jaar, met die 15Kv, ik denk dus dat 'die HST's' niet "zo snel op pensioen" gaan. Vergeet ook niet dat ze best duur zijn per stuk, de motivatie om ze zoveel mogelijk te laten rijden is dan ook veel hoger. Ze maken niet enkel meer kilometers omwille van de afstanden, maar ook omwille van de optimalere inzet.
Ok, maar dan versterk je mijn gevoel dat de E300's toch echt vroeg uit dienst genomen worden, de meesten hebben de 25 jaar niet gehaald!
Ik heb het dus voor de duidelijkheid niet over "alle HST's", maar sommige reeksen die toch wel erg vroeg naar de schroothandelaar gestuurd worden.
De E300 was geen enorm grote reeks, maar toch nog altijd vreemd dat er geen hergebruik mogelijk zou zijn.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 12:08
door Steven
de E300 zijn echte roestbakken hoor, ze zijn gewoon vrij duur in onderhoud door hun vrij uniek karakter. Dat eurostar dan kiest om ze vrij jong te vervangen zal toch ook ergens te maken hebben met kostenefficiëntie naar de toekomst toe. Daarnaast vergelijk je ze ook beter op vlak van effectieve km stand na x jaar. Zo is de reeks 11 en 12 ook vroeger op pensioen gegaan dan de reeksen 21 en 27, ook daar merk je dat je beter naar de km stand kijkt dan naar de leeftijd. Standaard houd men rekening met 25 jaar als gemiddelde leeftijd voor treinen trouwens. Al wat er over gaat is extra winst maar voldoet niet noodzakelijk nog aan de hedendaagse norm (technisch?, comfort?, ...)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 09 jul 2020, 22:32
door Shrek
pietje schreef: 08 jul 2020, 11:51 Ok, maar dan versterk je mijn gevoel dat de E300's toch echt vroeg uit dienst genomen worden, de meesten hebben de 25 jaar niet gehaald!
Ik heb het dus voor de duidelijkheid niet over "alle HST's", maar sommige reeksen die toch wel erg vroeg naar de schroothandelaar gestuurd worden.
De E300 was geen enorm grote reeks, maar toch nog altijd vreemd dat er geen hergebruik mogelijk zou zijn.
Toch een kleine correctie: de E300 is de gerenoveerde versie, de oude versie waarvan de meesten buiten dienst gesteld zijn heette de TMST.
De E300 krijgt wel nog TBL1+, en voor corona ging men er zelfs ETCS in gooien (geen idee hoe het nu met dat plan zit).

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 10 jul 2020, 14:29
door railtravelmanager
Steven schreef: 10 jul 2020, 09:27 Zelfs vandaag zijn er maar twee vluchten die ik kon vinden die van/naar antwerpen gaan. Split en Ibiza is aangeboden, meer niet. Van Vluchten naar Londen zag ik niets.
Air Antwerp zou pas terug in september gaan vliegen naar London City Airport naar Deurne, maar we dwalen af want dit topic gaat over Eurostar niet :)

trouwens heeft Eurostar beslist om haar wintertreinen London - Bourg St Maurice niet te laden rijden winter 2020/2021 ... en daarop reden de E300 dacht ik ... de E320 kan zij verder dan MLV / Paris ? Erwin

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 10:43
door nighttrain
Voor info.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 12:11
door JHS2013
Er stond gisteren een TMST/E300 in Schaarbeek

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 12:31
door Shrek
JHS2013 schreef:Er stond gisteren een TMST/E300 in Schaarbeek
Was dat niet die ene die al met TBL1+ is uitgerust?

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 13:47
door JHS2013
Geen idee, het was het stel met 1 kop in nieuwe uitvoering en de rijtuigen in oude bestickering. Heb het nummer helaas gemist

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 13 jul 2020, 20:57
door msts.be
railtravelmanager schreef: 10 jul 2020, 14:29 de E320 kan zij verder dan MLV / Paris ? Erwin
Jazeker, blijkbaar hebben de Velaro's al ooit voet aan wal gezet in Marseille, en dat is toch wel 850 km ten zuiden van Parijs..
viewtopic.php?f=44&t=7474&start=735#p250518

Eveneens in de ski-oorden, maar men geeft daar de voorkeur aan de E300 omdat als een E320 ter vervanging moet inspringen alle passagiers een ander plaatsnummer hebben en de stewards die dan manueel moeten aanwijzen..
https://www.cheminots.net/forum/topic/1 ... ent-885943

Maar zoals Steven al schreef, de TMST zijn zeer ingewikkelde, gevoelige en dure treinstellen, waardoor Eurostar ze zoveel mogelijk moet inzetten om ze te laten renderen. Maar als men ze niet op tijd wast en intensiever onderhoud doet, dan krijg je toestanden zoals ik zelf heb kunnen waarnemen: de motorbakken die letterlijk beginnen weg te roesten..
TGV Réseau Tri zijn eveneens hier slachtoffer van, maar dan eerder aan de binnenkant: de stuurposten zouden volgens sommige TB's letterlijk uiteenvallen.. :roll: En het Lacroix-interieur heeft ook zijn beste tijd gehad, maar dat weten we nu al langer..