Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond

Plaats reactie
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond

Bericht door bobke »

Nouvelle Automotrice Transilien:nieuw voorstadscomfort rond Parijs

Terwijl de NMBS blijft zweren bij eerder klassieke materieeloplossingen kwam begin dit in Parijs de Nouvelle Automotrice Transilien (NAT) op de sporen, een trein die in meer dan één opzicht interessant is. De NAT bestaat uit 7 of 8 korte bakken van 13,24 m op Jacobsdraaistellen, samen goed voor een lengte van 94,3 of 112,5 meter. Door de keuze voor korte bakken kon de trein breder worden dan normaal, 3,06 meter (23 cm breder dan onze M6-rijtuigen), en slaagde constructeur Bombardier erin een 2+3-zetelopstelling te combineren met de moderne comfortwensen en een voldoende breed gangpad. De lange versie biedt hierdoor 503 zitplaatsen, de korte 407. De vloerhoogte bedraagt 97 cm en is afgestemd op de perrons van 92
cm rond Parijs. Elke wagenbak heeft een brede deur van 1,95 m breed en het eerste en laatste rijtuig is bovendien uitgerust met een uitschuiftrede om de leemte tussen het perron en de trein weg te werken, zodat een rolstoelgebruiker vlot zelfstandig naar binnen kan. Ook binnen zijn er enkele interessante nieuwigheden zoals de LED-verlichting en de dynamische informatiesystemen (auditief en visueel). De aanwezige vloerverwarming en airco zorgen samen voor een aangename temperatuur. Ook de grote ramen, de frisse kleuren en de goede geluidsisolatie lieten bij onze test een aangename indruk na. De levering van de NAT loopt nog tot 2015, maar als je ze nu reeds wil testen, moet je een van de voorstadstreinen nemen vanuit Paris-Nord.
http://www.treintrambus.be/images/stori ... omfort.pdf

Deze trein is maar liefst 23 cm breder dan M6; (vind ik wel zeer veel) waardoor 2 + 3 mogelijk wordt. Je kan dus veel meer mensen vervoeren dan een gewone trein van dezelfde lengte. Ik vroeg me dus af wat de voor- en nadelen zijn van zo'n soort stellen. één voordeel is dus dat je al meer mensen kant vervoeren. Worden de treinstellen daardoor niet goedkoper en ze kosten misschien maar iets meer doordat ze iets breder zijn. Is het dan niet interessant om zo'n soort stellen in te zetten om oud materieel te vervangen (wat natuurlijk niet zal gebeuren, er komen Desiro stellen, maar is maar bij wijze van spreken dat ik bedoel)? Of kan zo'n stel in België niet rijden?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond

Bericht door AlexNL »

Op Wikimedia Commons staat een berg aan foto's van deze NAT's. 't ziet eruit als een plezant treintje, al is duidelijk te zien dat het bedoeld is voor RER-doeleinden: veel deuren, 2+3-opstelling, geen 1e klas, enz. Ze doen me denken aan een kleurrijke versie van het Nederlandse SLT :D

Op de Bombardier-website staat een productomschrijving en in het International Railway Magazine staat er ook een artikel over.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond

Bericht door bobke »

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door bobke op 12 aug 2010, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond

Bericht door KB »

Aw, dat doet pijn aan mijn ogen.
L'union fait la force.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond

Bericht door bobke »

Daar word je wel vrolijk van van in zo'n trein te zitten :lol:
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind die treinstellen best wel mooi en ook de binneninrichting mag er zijn.Ik hou wel van wat kleur in een trein.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort

Bericht door msts.be »

Ondertussen zijn de Franciliens (zo worden de Z50000/Spacium 3.06 in de volksmond genoemd) al 3 jaar goed en wel in dienst op de lijnen van en naar Paris-Nord, nu zullen ze ook uitzwermen naar het Gare de l'Est en Gare Saint-Lazare.

http://www.railwaygazette.com/news/pass ... s-est.html

Gare de Lyon en Gare de Montparnasse zullen voorlopig geen Franciliens zien: alle resterende Z5600 en Z8800 (dubbeldeksstellen van de 1ste generatie) verhuizen nu naar Gare de Lyon, Gare de Montparnasse zal dan exclusief dubbeldekmaterieel krijgen in de vorm van BB27300+VB2N (reeds 5 jaar in dienst) en BB7600+VB2N (7600 = ex-7200 omgebouwd met klassieke trek-duw installatie voor de VB2N).
Azess

Re: Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort

Bericht door Azess »

Ik vind het eigenlijk wel een mooie trein. En blijkbaar betrouwbaar... kunnen we hier alleen maar van dromen ;-)
Plaats reactie