Nieuwe Siemens lok: Vectron

loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door loic1811 »

ja tuurlijk is dat anders ik weet ook weinig over de vectron ik gaf gewoon al een voorbeeld vanuit dit topic maar is de aandrijving ook niet anders er is wel en verschil tussen een trein van 600 ton of 2000 ton te trekken ..
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door AlexNL »

Het grote verschil tussen de Vectron en de ES64U4-reeks is de modulariteit: de Vectron is meer opgebouwd als een bouwpakket (gelijkend aan Traxx en Prima 2) waardoor het makkelijker is om een locomotief te leasen en na de leaseperiode aan een totaal andere vervoerder in de lease te doen, waarbij aanpassingen gedaan kunnen worden zonder een heel nieuwe loc te moeten bouwen.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door AlexNL »

Een tijdje terug sinds de laatste update, maar een schopje is wel gerechtvaardigd. Siemens heeft een persbericht (PDF) doen uitgaan.

Hoogtepunten:
- Vectron heeft een definitieve typetoelating voor Roemenië te pakken
- Voorwaardelijke toelating voor Polen en Zweden is binnen
- Toelatingsritten in Duitsland en Oostenrijk zijn afgerond
- Het toelatingsproces voor Nederland, Zwitserland en Italië loopt nog

In het persbericht staan nog wat cijfertjes en dingen die leuk zijn om te weten.

Toelating voor Nederland is dus al gaande... ik zie mogelijkheden om Vectron te combineren met de Railjets die nu over zijn. Als ik toch eens geld had... :lol:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door msts.be »

Volgens mij wil Siemens echt uitpakken in markten met verouderde e-locs:

* In Polen is de gemiddelde e-loc ouder dan 25 jaar, en de problematiek van astronomische huurbedragen voor e-locs tussen de voormalige PKP-bedrijven begint stilaan uit de hand te lopen (met schrappingen van treinen tot gevolg). Omdat al de inheemse neubaulocs nog in de kinderschoenen staan, kan Siemens hier snel op inspelen en alvast klanten afsnoepen.
* In Italië begint de privé sterk op te komen, en die kiezen liever voor moderne locs waarvoor wisselstukken en masse beschikbaar ipv af te hangen van de FS-groep voor de huur van antieke locs (met leeftijden tussen 25 en 30 jaar, zie E63x/E65x)
* Roemenie, en waarschijnlijk op de voet gevolgd door Bulgarije en Servië kampt eveneens met een sterk park aan verouderde Skoda en ASEA-locs. De gemoderniseerde locs ontspringen misschien wel de sloopgolf, maar voor de andere locs is het binnen 10 jaar wel gedaan. De kapitaalkrachtige privé-firma's gaan dan eerder voor een nieuwe Siemens kiezen ipv het staatsbedrijf die het moet doen met Transmontana's (nieuwe loc opgebouwd op ASEA/Electroputere plannen van vroeger) om de eigen industrie recht te houden.
* Ook in Scandinavië is eenzelfde trend te noteren: de ASEA-loks gaan al stilaan naar 40 jaar dienst, en de onderhoudskosten tov een flexibele neubaulok zijn een pak hoger.

Dit weekend liet Siemens ons ook weten dat er een Vectron LM komt, dus men gaat nu rechtstreeks de aanval inzetten met de TRAXX3 LM. Aangezien Bombardier wéér (cfr. homologaties BR189 vs BR186 in 2005-2006) achter de feiten aanloopt kan dat wel eens de nodige uitwerkingen hebben in Kassel.. :roll:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door msts.be »

De testritten met de Vectron DC in Polen bij de verschillende spelers en het harde werk om de toelating in Polen te verkrijgen hebben hun vruchten afgeworpen: DBSRPL (Schenker Polen dus) bestelt niet minder dan 23 Vectron's om de hele zwik oldtimers en de mislukte ÖBB 1822 te vervangen !

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

De eerste loc wordt weliswaar een stock-exemplaar, de 191 952. Een zelfde truc heeft men bij Bombardier ook al toegepast: eerste 482.2 voor SBB Cargo (482 035) was de allereerste gebouwde TRAXX2 AC uit 2004, de 185 561. De eerste TRAXX voor HectorRail (241 002) was een loc die we zelfs op de HSL-Zuid hebben zien passeren in 2006, de 185 568.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door trainspotterstef »

Wanneer zou die voor het eerst in Nederland haar voetjes eens alleen mogen uitzetten
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door deadlock »

hle2127 schreef:zoals je hier boven al kan lezen dat de max snleheid 160 km/h is en dat deze ook geschikt zijn om goederen treinen te trekken hier voor is de hle 18 al niet voor gemaakt
Ze zijn ook geschikt voor 200km/u.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door loic1811 »

Ja inderdaad maar die vectron voor italië is de max snelheid maar 160 km/h daar zullen ze wel wat zakes aan hebben aangepast :)
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
msts.be had deze link al eerder vermeld :)
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door AlexNL »

Over Vectron gesproken: enkele weken terug heeft de Vectron AC de typegoedkeuring voor Duitsland gekregen. Deze loc mag nu alles slepen, maximumsnelheid 200 km/h.

De andere uitvoeringen van de Vectron (DC, MS en DE) hebben dit nog niet.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door trainspotterstef »

Railcolor - update 2013|01|25
[FR/UK] Vectron in the Channel tunnel
Tonight, the Siemens Vectron will run through the Channel Tunnel.
Gaat ze ook haar voetjes gaan uit rekken in het UK
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door deadlock »

Lijkt me een heel goed idee voor nachttreinen. Met 230km/u (249 moet ook lukken trouwens) van Londen naar Rome ofzo. Twaalf uur moet haalbaar zijn.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door msts.be »

En weer nieuwe orders: ditmaal van de Oostenrijkse operator CargoServ (het transportbedrijf van Voestalpine) en van BoxXpress (joint-venture van TXL, Eurogate en ERS):

http://www.cargoserv.at/Presse/Aktuelle ... reckennetz
http://www.railjournal.com/index.php/lo ... hannel=542

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... gy9eW1SM50

CargoServ begint met 1 Vectron, BoxXpress bestelt er ineens 4. Alle locs zijn uitgevoerd als enkelspanning 15kV (met toelating in Duitsland en Oostenrijk) met max. snelheid 160 km/u.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door msts.be »

Tijd voor wat Vectron-nieuwsberichten: eind maart heeft BLS Cargo bekend gemaakt dat ze 15 Vectron MS zullen bestellen:
http://www.blscargo.ch/d/aktuelles/comm ... 150327.php

Vandaag maakt Siemens dan weer bekend dat de Vectron DC zijn Italiaanse toelating binnen heeft:
https://twitter.com/SiemensMobility/sta ... 6974191616

Dit betekent dat de 2 Italiaanse Vectron-klanten CFI en FuoriMuro eindelijk van start kunnen gaan met hun Vectron-operaties. CFI heeft de DC-versie met een last-mile diesel module, dus die kan ook korte stukjes zonder draad afleggen.

Voor de rest zijn de meeste nieuwe afgeleverde Vectron-locs pure AC-versies. Enkel ELL en binnenkort BLS Cargo hebben de MS in dienst. De diesel versie is al helemaal een flop, met tot nu toe geen enkele bestelling. Waarschijnlijk zal dat ook voor de komende tijd zo blijven, gezien de redelijke leaseprijzen voor een Class'66 (die al reeds de nodige keuringen heeft in de meeste landen) en de opkomst van de Oost-Europese bouwers (PESA, Newag, CZ Loko enz).
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door FLV-FGSP »

De Vectron heeft inmiddels toelating op het Belgische net:
https://railcolornews.com/2020/04/09/be ... r-belgium/
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Steven »

Dat is super nieuws. Weer wat meer variatie in wat we op onze sporen kunnen zien. Deze week nog de vectron van RTB gezien nabij Rotterdam.
Plaats reactie