Nieuwe Siemens lok: Vectron

HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door HVHTB »

Steve schreef: 20 apr 2020, 11:18 Daarentegen lijkt het me een pak onwaarschijnlijker dat die Vectron dan een Oostende - Aken (- Keulen) zou doen via de HSL, als er slechts 160 km/h gereden kan/mag worden...
De Vectron mag ook niet op een HSL rijden in België. ;-)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 20 apr 2020, 16:36
jan_olieslagers schreef:Toch alweer "vreemd" dat zo'n goedkeuring land-per-land moet gebeuren. Is dat ook zo voor vliegtuigen? voor auto's? voor schepen? voor fietsen?

Natuurlijk hoor ik de antwoorden al komen: jamaar dat is zo simpel niet jamaar dat is historisch gegroeid jamaar er wordt aan gewerkt. Blijft het feit dat het spoorbedrijf stevig achterop hinkt, vergeleken met alle andere vervoersmiddelen.
Het historische telt hier niet mee, omdat hier in België pas sinds 2013 echt serieus mee omgegaan wordt. Het grote probleem is echter dat de omliggende landen veel lakser blijken te zijn en treinen met fouten in soms toch toelatingen geven. Dan begrijp ik best dat ze hier alles nog eens willen nazien en het buitenlandse papiertje niet geloven.
Aan dat soort spelletjes is al deels een eind gekomen en er komt binnenkort (in juni dacht ik) helemaal een eind aan. Na een eerste toelating in 1 EU-land is voor een toelating in een ander EU-land alleen nog maar toelating nodig van de lidstaatspecifieke zaken nodig.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door jan_olieslagers »

Het grote probleem is echter dat de omliggende landen veel lakser blijken te zijn en treinen met fouten in soms toch toelatingen geven. Dan begrijp ik best dat ze hier alles nog eens willen nazien en het buitenlandse papiertje niet geloven.
Daar kan ik me van de ene kant wel iets bij voorstellen: "bepaalde landen" (onnodig namen te noemen, denk ik) zullen inderdaad graag een oog dicht knijpen om de eigen fabrikanten te ondersteunen.

Maar ter anderer zijde zit ik met een visademke te wachten op het eerste ongeval met dat loctype waarvan wordt aangetoond dat het niet had kunnen gebeuren als de snelheid onder de 160 km/h was gebleven, en dus louter te wijten was aan overdreven snelheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 20 apr 2020, 20:39 Aan dat soort spelletjes is al deels een eind gekomen en er komt binnenkort (in juni dacht ik) helemaal een eind aan. Na een eerste toelating in 1 EU-land is voor een toelating in een ander EU-land alleen nog maar toelating nodig van de lidstaatspecifieke zaken nodig.
Maak je maar geen illusies, als DVIS fouten in treinen vindt zal ze die treinen (laten) afkeuren, eender wat er in de andere landen gebeurd is.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 20 apr 2020, 21:40
rvdborgt schreef: 20 apr 2020, 20:39 Aan dat soort spelletjes is al deels een eind gekomen en er komt binnenkort (in juni dacht ik) helemaal een eind aan. Na een eerste toelating in 1 EU-land is voor een toelating in een ander EU-land alleen nog maar toelating nodig van de lidstaatspecifieke zaken nodig.
Maak je maar geen illusies, als DVIS fouten in treinen vindt zal ze die treinen afkeuren, eender wat er in de andere landen gebeurd is.
Fouten vinden/tegenkomen bij de tests voor de België-specifieke toelating is wel iets anders dan de hele eerste toelating nog eens overdoen, wat je in je vorige commentaar impliceerde. Dat laatste is gewoon niet meer toegestaan.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 20 apr 2020, 21:51 Fouten vinden/tegenkomen bij de tests voor de België-specifieke toelating is wel iets anders dan de hele eerste toelating nog eens overdoen, wat je in je vorige commentaar impliceerde. Dat laatste is gewoon niet meer toegestaan.
Dat soort fouten zijn nogthans wel de hoofdreden dat homologaties in België soms lang duren. De nieuwe regels zullen het dus niet versnellen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar trekt RDC, dat grootaandeelhouder is van Bahntouristikexpress (BTE), de stekker uit Flixtrain. BTE is de maatschappij die enkele Flixtreinen exploiteert en zelf ook het materieel levert. Dat wil zeggen dat de lijnen Aachen - Köln - Berlin - Leipzig en Köln - Hamburg waarschijnlijk niet meer terugkeren na de Coronacrisis. Een nieuwe partner zoeken is een optie, maar een aartsmoeilijke opdracht, als je het mij vraagt. DB Fernverkehr zegeviert, alweer.
Dus: einde discussie over Flixtrain met de Vectron naar België.

https://www.railjournal.com/passenger/m ... rtnership/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

Zoals ik eerder al zei was (en is) de enige serieuze kandidaat voor internationale IC's de NMBS. Zij zullen uiteraard wel 200km/h willen rijden over HSL2 en L36N, dus is de vraag waarom dat nog niet mag.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door groentje »

trainlovertje schreef: 21 apr 2020, 00:19 Blijkbaar trekt RDC, dat grootaandeelhouder is van Bahntouristikexpress (BTE), de stekker uit Flixtrain. BTE is de maatschappij die enkele Flixtreinen exploiteert en zelf ook het materieel levert. Dat wil zeggen dat de lijnen Aachen - Köln - Berlin - Leipzig en Köln - Hamburg waarschijnlijk niet meer terugkeren na de Coronacrisis. Een nieuwe partner zoeken is een optie, maar een aartsmoeilijke opdracht, als je het mij vraagt. DB Fernverkehr zegeviert, alweer.
Dus: einde discussie over Flixtrain met de Vectron naar België.

https://www.railjournal.com/passenger/m ... rtnership/
Het kan nog dat BTE onder eigen naam gaat rijden, maar zonder het verkoopskanaal van Flix wordt dat nog een hele opgave.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 21 apr 2020, 02:01 Het kan nog dat BTE onder eigen naam gaat rijden, maar zonder het verkoopskanaal van Flix wordt dat nog een hele opgave.
Inderdaad, maar ze hadden het zonder Flixtrain al knap lastig, waardoor de HKX van de sporen is verdwenen en later, bij de lancering van Flixtrain, opnieuw uitreed. Maar waar ik vooral op doelde: Flixmobility is de enige speler die intesse heeft/had om tot België te rijden, BTE helemaal niet geloof ik.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door IGBT-6000 »

HVHTB schreef: 20 apr 2020, 20:34
Steve schreef: 20 apr 2020, 11:18 Daarentegen lijkt het me een pak onwaarschijnlijker dat die Vectron dan een Oostende - Aken (- Keulen) zou doen via de HSL, als er slechts 160 km/h gereden kan/mag worden...
De Vectron mag ook niet op een HSL rijden in België. ;-)
Idd een lok die ontworpen is om 200kmh aan te kunnen (maar misschien gekeurd voor 160kmh) mag de HSL niet op...
Anderzijds is er geen probleem om "Traxx" MS ontworpen voor goederen vervoer (max 140kmh) met navenante "tramophanging" toe te laten op de HSL naar Nederland: een ophanging die op hogere snelheid nefast is voor de spoorbedding :?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 21 apr 2020, 14:14 Idd een lok die ontworpen is om 200kmh aan te kunnen (maar misschien gekeurd voor 160kmh) mag de HSL niet op...
Anderzijds is er geen probleem om "Traxx" MS ontworpen voor goederen vervoer (max 140kmh) met navenante "tramophanging" toe te laten op de HSL naar Nederland: een ophanging die op hogere snelheid nefast is voor de spoorbedding :?
Het grote verschil is dat er voor de Traxx effectief iemand gevraagd heeft om ermee op de HSL te mogen rijden. Voor de Vectron is dat volgens mij gewoon nog nooit gevraagd. Geen vraag betekent uiteraard geen goedkeuring.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door jan_olieslagers »

.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

Shrek schreef: 21 apr 2020, 18:44
IGBT-6000 schreef: 21 apr 2020, 14:14 Idd een lok die ontworpen is om 200kmh aan te kunnen (maar misschien gekeurd voor 160kmh) mag de HSL niet op...
Anderzijds is er geen probleem om "Traxx" MS ontworpen voor goederen vervoer (max 140kmh) met navenante "tramophanging" toe te laten op de HSL naar Nederland: een ophanging die op hogere snelheid nefast is voor de spoorbedding :?
Het grote verschil is dat er voor de Traxx effectief iemand gevraagd heeft om ermee op de HSL te mogen rijden. Voor de Vectron is dat volgens mij gewoon nog nooit gevraagd. Geen vraag betekent uiteraard geen goedkeuring.
Voor alle duidelijkheid: zo'n vraag houdt niet enkel wat papierwerk in, de aanvrager moet uiteraard zelf ook testritten op een HSL regelen wat natuurlijk de nodige kosten met zich meebrengt. Pakweg een goederenoperator zal deze kosten niet willen maken.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door AlexNL »

Als tot op heden de enige Vectron-klanten goederenvervoerders zijn, dan zal Siemens geen geld uitgeven voor een toelating op HSLs of 200 km/u. Dat komt dan wel wanneer er zich daar een klant voor aandient.
Plaats reactie