Hallo,
pietje schreef:
Knap, als ik zie dat ze l166 tussen dinant en houyet volledig op dubbelspoor gaan brengen plus nog hier en daar een extra aansluitbocht, dan is dat daar een grondige capaciteitsuitbreiding.
Zal wel te maken hebben met het omleiden van IC treinen van L162 tijdens de werken om zo weinig mogelijk hinder te hebben in de treindienst.
Na afloop van de werken is er dan een grote capaciteit voor het goederentransport.
Het omschakelen naar 25kV zal men wel pas kunnen beginnen als de 25kV Desiro's er zijn, want de stoptreinen zal men moeilijk kunnen verzekeren met het huidige tekort aan 41-ers. en de loc18 of MS96 zal men daar niet voor gaan gebruiken denk is
Of men zou de lijn naar Mol/Neerpelt moeten onder draad brengen, dan komen er veel vrij.
Ik vermoed dat de volgende stappen dan zullen zijn om de lijn Namen-Dinant ook onder 25kV te brengen en daarna misschien L43, dan is alles ten zuiden van de as Namen-Luik gelijk, maar dat is niet voor de eerste 10 jaar denk ik.
Tussen de electrificatie van Namen-Dinant en Dinant-Athus zit meer dan 10 jaar, vergeet dat niet. En waarom het allemaal zo snel willen zien? Hoe lang heeft men gedaan over de electrificatie van Luxemburg-Belgische grens? Eer op heel dat stuk tot Namen 25 kv staat zijn alle Desiro's er echt wel hoor.... Infrawerken gaan niet zo snel hoor!
De lijn naar Mol zou tegen 2014 onder draad staan, geplande start van de werken is 2012.
Ik weet niet wat de werken aan Mirwart zijn, vermoedelijk is dat gewoon een tunnel boren, vergelijk dat even met Dolhain, daar doen ze dat ook terwijl het gewoon verkeer verdergaat. (Al hebben ze daar inderdaad wel een back-up in de zin van L39, maar in Mirwart dreigt er volgens mij dan ook geen rotswand omlaag te vallen...)
Trouwens al die capaciteit hebben ze op Athus Meuse niet nodig hoor! Naar mijn info bollen daar nog maar zéér weinig goederentreinen. Om er een getal op te kleven zou dat 4-5 per dag zijn. Samen met een lokaal treintje om de 2 uur zijn er volgens mij enkelsporige lijnen die meer trafiek te verwerken krijgen.
Waren de MS96 uit de reeks 500 niet geschikt om aangepast te worden naar 25kv? Ik dacht dat die nu gewoon een betonblok meesleuren... Er zou trouwens in het verleden al sprake geweest zijn om die ook aan te passen.
Groeten,
Joris De Mol