Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurocaprail

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:Met de komst van de desiro's is er wel genoeg meerspannig materiaal denk ik. Ze wilden die toch deels gebruiken naar Lille, en L42, dus daar komen genoeg ms96's vrij. Als dan nog de drukke treinen met M6+18 gereden wordenen er misschien nog de nieuwe eurocap-treinen bijkomen zit de lijn goed gevuld :P
De desiro's zijn niet geschikt voor IC-diensten, dat is stoptreinmaterieel. Je kunt ze er natuurlijk wel voor gebruiken, maar daar worden de reizigers niet blij van.

Groetjes,
Rian
Trammist

Re: Eurocaprail

Bericht door Trammist »

rvdborgt schreef:De desiro's zijn niet geschikt voor IC-diensten, dat is stoptreinmaterieel. Je kunt ze er natuurlijk wel voor gebruiken, maar daar worden de reizigers niet blij van.
Naar NMBS-gewoonte zullen de Desiro's eerst de laatste klassiekjes, Breaks en Varkens van de IC's halen. Die 'ouwe meuk' gaat dan naar de lokale diensten...
pietje

Re: Eurocaprail

Bericht door pietje »

Shrek schreef:http://www.quenovel.be/images/sncbtelec ... 0futur.pdf
daar kan je zien hoe de L162 er zal uitzien na de renovatie :)
Knap, als ik zie dat ze l166 tussen dinant en houyet volledig op dubbelspoor gaan brengen plus nog hier en daar een extra aansluitbocht, dan is dat daar een grondige capaciteitsuitbreiding.
Zal wel te maken hebben met het omleiden van IC treinen van L162 tijdens de werken om zo weinig mogelijk hinder te hebben in de treindienst.
Na afloop van de werken is er dan een grote capaciteit voor het goederentransport.

Het omschakelen naar 25kV zal men wel pas kunnen beginnen als de 25kV Desiro's er zijn, want de stoptreinen zal men moeilijk kunnen verzekeren met het huidige tekort aan 41-ers. en de loc18 of MS96 zal men daar niet voor gaan gebruiken denk is
Of men zou de lijn naar Mol/Neerpelt moeten onder draad brengen, dan komen er veel vrij. :wink:

Ik vermoed dat de volgende stappen dan zullen zijn om de lijn Namen-Dinant ook onder 25kV te brengen en daarna misschien L43, dan is alles ten zuiden van de as Namen-Luik gelijk, maar dat is niet voor de eerste 10 jaar denk ik.
Trammist

Re: Eurocaprail

Bericht door Trammist »

Ik begrijp niet waarom L 165/166 onder 25kV moest en het stuk tussen Dinant en Namen onder de klassieke 3kV bleef en ook blijft in de "situation future".
pietje

Re: Eurocaprail

Bericht door pietje »

Trammist schreef:Ik begrijp niet waarom L 165/166 onder 25kV moest en het stuk tussen Dinant en Namen onder de klassieke 3kV bleef en ook blijft in de "situation future".
Omdat er een IC(-M) trein vanuit Dinant naar Brussel rijdt met materiaal dat enkel voor 3 kV geschikt is.
na de instroom van nieuw materiaal vervalt dat argument, maar als de bovenleiding (incl onderstations etc) nog niet "versleten" is, is het ook niet echt verantwoord om dat versneld om te bouwen, want alle gebruikt materiaal is toch geschikt voor 3kV.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocaprail

Bericht door groentje »

Als dat allemaal wordt uitgevoerd, dan zullen we echt wel goed gelanceerd zijn, daar in het zuiden.
Trammist

Re: Eurocaprail

Bericht door Trammist »

pietje schreef:Omdat er een IC(-M) trein vanuit Dinant naar Brussel rijdt met materiaal dat enkel voor 3 kV geschikt is.
na de instroom van nieuw materiaal vervalt dat argument, maar als de bovenleiding (incl onderstations etc) nog niet "versleten" is, is het ook niet echt verantwoord om dat versneld om te bouwen, want alle gebruikt materiaal is toch geschikt voor 3kV.
Maar waarom heeft men dan wél de hele Athus-Dinant op 25kV gezet? Als men de eerste decennia toch niet van plan is om het stuk tussen Dinant en Namur zo te laten?
pietje

Re: Eurocaprail

Bericht door pietje »

Trammist schreef: Maar waarom heeft men dan wél de hele Athus-Dinant op 25kV gezet? Als men de eerste decennia toch niet van plan is om het stuk tussen Dinant en Namur zo te laten?
Omdat dat stuk pas later onder draad gebracht is.
Namur-Dinant 1990 (om elektrische treinen naar Brussel in te leggen)
Dinant-Athus 2002 (om goederentreinen te slepen met oa. locs reeksen NMBS13/CFL30)
Bij deze laatste is toen voor 25 kV gekozen omdat dat goedkoper is en hogere vermogens toelaat (belangrijk om een cargo bergop te krijgen)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Ik vermoed dat de volgende stappen dan zullen zijn om de lijn Namen-Dinant ook onder 25kV te brengen en daarna misschien L43, dan is alles ten zuiden van de as Namen-Luik gelijk, maar dat is niet voor de eerste 10 jaar denk ik.
De bovenleiding op namen-dinant en het onderstation van yvoir zijn nog maar 20 jaar oud, dat is dus helemaal nog niet aan vervanging toe.
De lijn Luik-Duitsland is (elektrisch gezien toch) meer geschikt om om te schakelen naar 25kV denk ik. De meeste onderstations daar hebben al een respectabele leeftijd en in Romsée staat al een zeer sterk 25kV-onderstation dat momenteel enkel voor L3 gebruikt wordt. Maar om daar de spanning te gaan veranderen moeten er tunnels uitgediept worden en moeten de duitsers 25kV tot in aken toelaten. Het zou wel het 2x wisselen van spanning op 5km afstand voor de HST's verhelpen :)
Ook op de grenslijn naar nederland zou 25kV misschien nog nuttig kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Eurocaprail

Bericht door Joris »

Hallo,
pietje schreef: Knap, als ik zie dat ze l166 tussen dinant en houyet volledig op dubbelspoor gaan brengen plus nog hier en daar een extra aansluitbocht, dan is dat daar een grondige capaciteitsuitbreiding.
Zal wel te maken hebben met het omleiden van IC treinen van L162 tijdens de werken om zo weinig mogelijk hinder te hebben in de treindienst.
Na afloop van de werken is er dan een grote capaciteit voor het goederentransport.

Het omschakelen naar 25kV zal men wel pas kunnen beginnen als de 25kV Desiro's er zijn, want de stoptreinen zal men moeilijk kunnen verzekeren met het huidige tekort aan 41-ers. en de loc18 of MS96 zal men daar niet voor gaan gebruiken denk is
Of men zou de lijn naar Mol/Neerpelt moeten onder draad brengen, dan komen er veel vrij. :wink:

Ik vermoed dat de volgende stappen dan zullen zijn om de lijn Namen-Dinant ook onder 25kV te brengen en daarna misschien L43, dan is alles ten zuiden van de as Namen-Luik gelijk, maar dat is niet voor de eerste 10 jaar denk ik.
Tussen de electrificatie van Namen-Dinant en Dinant-Athus zit meer dan 10 jaar, vergeet dat niet. En waarom het allemaal zo snel willen zien? Hoe lang heeft men gedaan over de electrificatie van Luxemburg-Belgische grens? Eer op heel dat stuk tot Namen 25 kv staat zijn alle Desiro's er echt wel hoor.... Infrawerken gaan niet zo snel hoor!
De lijn naar Mol zou tegen 2014 onder draad staan, geplande start van de werken is 2012.
Ik weet niet wat de werken aan Mirwart zijn, vermoedelijk is dat gewoon een tunnel boren, vergelijk dat even met Dolhain, daar doen ze dat ook terwijl het gewoon verkeer verdergaat. (Al hebben ze daar inderdaad wel een back-up in de zin van L39, maar in Mirwart dreigt er volgens mij dan ook geen rotswand omlaag te vallen...)
Trouwens al die capaciteit hebben ze op Athus Meuse niet nodig hoor! Naar mijn info bollen daar nog maar zéér weinig goederentreinen. Om er een getal op te kleven zou dat 4-5 per dag zijn. Samen met een lokaal treintje om de 2 uur zijn er volgens mij enkelsporige lijnen die meer trafiek te verwerken krijgen.
Waren de MS96 uit de reeks 500 niet geschikt om aangepast te worden naar 25kv? Ik dacht dat die nu gewoon een betonblok meesleuren... Er zou trouwens in het verleden al sprake geweest zijn om die ook aan te passen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurocaprail

Bericht door kika »

Shrek schreef: Ook op de grenslijn naar nederland zou 25kV misschien nog nuttig kunnen zijn.
Welke grenslijn naar Nederland bedoel je precies?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Shrek schreef: Ook op de grenslijn naar nederland zou 25kV misschien nog nuttig kunnen zijn.
Welke grenslijn naar Nederland bedoel je precies?
Lijn 12, daar is de bovenleiding ook redelijk oud en is er een zwaar onderstation op 25kV beschikbaar (Ekeren). Ook heeft al een deel van de treinen die er in de toekomst gaan rijden een 25-kV uitrusting (hle 28, hle 18, evt thalys en fyra).
Al is er daar natuurlijk nog iets meer verkeer dan op de ardennenlijn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Trammist schreef:Maar waarom heeft men dan wél de hele Athus-Dinant op 25kV gezet? Als men de eerste decennia toch niet van plan is om het stuk tussen Dinant en Namur zo te laten?
Met 3000 volt moet je om de 20 km een onderstation bouwen. Tussen Namen en de luxemburgse grens staan er zo 8 langs lijn 162. Elk daarvan uitgerust met dure transformators en gelijkrichters, en alles in het dubbel natuurlijk. Je hebt daarnaast nog veel hoogspanningslijnen nodig om al die onderstations gevoed te krijgen.
De 25kV technologie laat toe om met 2 onderstations de hele lijn te voeden. In zo'n onderstation staat enkel 2 grote transformatoren. In totaal veel goedkoper dus in aanleg en onderhoud dan die 8 onderstations.
Ook de bovenleiding kan met minder en dunnere kabels gebouwd worden. Als het rollend materieel het dus enigszins toelaat is 25kV bijna altijd een betere oplossing :wink:

De enige reden dat het Belgische spoorwegnet niet helemaal op 25kV staat is historisch: in 1935 stond die technologie nog niet op punt, daarom koos men toen voor 3000v. Sindsdien is een traditie van 3000v materieel opgebouwd, maar nu er steeds meer meerspannig materieel komt vervalt ook die reden en kan de omschakeling dus beginnen :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurocaprail

Bericht door K V B »

Joris schreef: Trouwens al die capaciteit hebben ze op Athus Meuse niet nodig hoor! Naar mijn info bollen daar nog maar zéér weinig goederentreinen. Om er een getal op te kleven zou dat 4-5 per dag zijn. Samen met een lokaal treintje om de 2 uur zijn er volgens mij enkelsporige lijnen die meer trafiek te verwerken krijgen.
Waarom zo weinig goederenverkeer? Is dat gewoon tijdelijk (crisis?) of is de SNCF er in geslaagd om werkelijk alle goederentraffiek op de as Antwerpen - Rhone vallei de weg op te jagen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

Deels door de crisis, deels de vrije markt die speelt. Maar dat het maar 4 of 5 treinen per dag zouden zijn zou me verbazen. Ten eerste heb ik er paar weken terug al 4 gezien op mijn heen en terugrit tussen Namur en Dinant. Dan zou ik op dat uurtje tijd alle ritten van een dag gezien hebben wat me zou verbazen.
Plaats reactie