Ja, dat weet ik, trouwens als ik op het plan zie is het tussen Namen en Dinant voor de huidige 3KV slechts over 1 voedingspost en 2 sectioneringsposten, dus het gaat eigenlijk enkel over de bovenleiding zelf in hoofde van investering.Joris schreef: Tussen de electrificatie van Namen-Dinant en Dinant-Athus zit meer dan 10 jaar, vergeet dat niet. En waarom het allemaal zo snel willen zien? Hoe lang heeft men gedaan over de electrificatie van Luxemburg-Belgische grens? Eer op heel dat stuk tot Namen 25 kv staat zijn alle Desiro's er echt wel hoor.... Infrawerken gaan niet zo snel hoor!
De 25 kV voeding kan gewoon doorgetrokken worden vanuit Houyet, met een 2 tal autotrafo's onderweg, dus de investering zal nogal meevallen want het kan voor het grootste deel door het onderhoud opgevangen worden.
Maar waarom zouden ze dan ter hoogte van Bertrix, en Libramont de aansluitingsmogelijkheden uitgebreid hebben en om de spoorverdubbeling te kunnen doen in Anseremme is er een bijkomende brug nodig en bij Houyet denk ik dat de tunnel moet uitgebreid/verdubbeld worden, dus zeker geen goedkope dingen en niet te verantwoorden voor 5 goederentreintjes en elk uur een MW41-tje per dag, dus leid ik daaruit af dat de IC treinen misschien wel tijdelijk omgeleid zullen worden, ofwel heeft men een serieuze goederencapaciteit nodig.Ik weet niet wat de werken aan Mirwart zijn, vermoedelijk is dat gewoon een tunnel boren, vergelijk dat even met Dolhain, daar doen ze dat ook terwijl het gewoon verkeer verdergaat. (Al hebben ze daar inderdaad wel een back-up in de zin van L39, maar in Mirwart dreigt er volgens mij dan ook geen rotswand omlaag te vallen...)
Trouwens al die capaciteit hebben ze op Athus Meuse niet nodig hoor! Naar mijn info bollen daar nog maar zéér weinig goederentreinen. Om er een getal op te kleven zou dat 4-5 per dag zijn. Samen met een lokaal treintje om de 2 uur zijn er volgens mij enkelsporige lijnen die meer trafiek te verwerken krijgen.
Ja, het is zeker mogelijk, maar ik weet niet of het zo direct nodig zal zijn als men in die regio enkel stoptreintjes (=Desiro's) en IC (=18+M6) gaat gebruiken.Waren de MS96 uit de reeks 500 niet geschikt om aangepast te worden naar 25kv? Ik dacht dat die nu gewoon een betonblok meesleuren... Er zou trouwens in het verleden al sprake geweest zijn om die ook aan te passen.
Groeten,
Joris De Mol
Als men ook MS96 naar Luxemburg wil sturen kan het misschien zijn dat er te weinig 2spanningsstellen zijn en men een ombouw overweegt, maar dat is een investering die men enkel zal doen als het echt nodig is.
Ik merk trouwens ook op dat de treinen Luik-Marloie-Jemelle in de toekomst een stukje onder 25 KV zullen rijden, maar aangezien op lijn 43 de electrificatie slechts sinds 1993 is, zal dat nog bijlange niet omgezet worden naar 25 kV.