Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurocaprail

Bericht door bobke »

dentheo schreef:
bobke schreef:
Pendolino's zijn treinen met kantelbaksysteem niet? dan is het toch niet nodig dat er zoveel bogen worden recht getrokken omdat die treinen met hoger snelheid door de bochten kan? of zijn dat allemaal erg scherpe bochten misschien? of ja het lijkt mij wat stom om zo'n hoge kosten te maken om dan uiteindelijk een minieme tijdsbesparing te hebben omdat je toch al met pendolinotrein rijdt. Of vergis ik mij? Ik weet over die lijn en type trein bijna niets, ik zeg gewoon eventjes wat ik denk en de kans is dus groot dat ik er misschien helemaal naast zit?
Aangezien het kantelmechanisme reageert op "bochten" moeten het wel "mooie bochten" zijn.
Normaal parabolen.
Ergens op internet moet nog wat rondhangen over de kosten om een baan aan te passen voor kanteltreinen.
Ik heb ooit een kost gezien, maar waar, was toen +- dubbel van de kostprijs van de nieuwe treinen.
Kosten pendolino treinen dubbel zoveel? amai. Je zegt ook de baan aan passen voor kantelbaktreinen. Wat moet er anders zijn aan het spoor wel?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurocaprail

Bericht door dentheo »

Nee omgekeerd de baan aanpassen kostte het dubbel van de prijs van de treinen.
Wat een kantelbaktrein meer kost weet ik niet.
Ik weet wel dat ongeveer alle Duitse kantelbaktreinen stilstaan, zij krijghen ze niet "getemd".
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

bobke schreef:Je zegt ook de baan aan passen voor kantelbaktreinen. Wat moet er anders zijn aan het spoor wel?
Lees mijn vorige bericht aub.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Op lijnen waar je dus zowel treinen met klassieke ophanging als treinen met een kantelbaksysteem gebruikt moet je dus de sporen aanpassen in functie van al het bovenstaande.
Maar een kantelbaktrein zal op de ardennenlijn nooit sneller dan 200 km/h kunnen rijden, dus het verschil is daar veel kleiner. De aanpassingen die moeten gebeuren dus ook waarschijnlijk :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

Ja logiosch dat alles in verhouding is. Maar je moet dus rekening houden dat om in bepaalde bogen die kantelbaktreinen voldoende snel te kunnen laten rijden men heel die boog moet aanpassen (de radius dus). Er zitten hele stukken aan 80, 90 en 100 op L162. Men wil de lijn optrekken naar 160 km/u en de snelheid van die trage stukken wil men meestal ook optrekken naar 100 of 120 (heb ooit kaartje gezien met alle zones op).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

we hebben dit project hier trouwens al eerder besproken
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=4408&start=15
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Steven schreef:we hebben dit project hier trouwens al eerder besproken
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=4408&start=15
Maar die topic ging eigenlijk over de trein Straatsburg-Parijs-Brussel. Hier kunnen we nu alleen over eurocaprail verder praten :)
Ik denk trouwens dat de snelheidsverhoging tot 160km/h op de lange stukken, 250 km/h op de LGV en niet meer kopmaken in luxemburg, samen met nieuwe treinstellen met het nodige comfort, een gesmaakte verbinding kunnen geven :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

ze zullen zeker voor de nodige verbetering zorgen, feit is ook dat de nodige werken nog wat jaren voor zich zullen nemen.
Het station Namen is ver klaar, ook in Jemelle heeft men al veel werk verricht om de snelheid te verhogen. Nu de rest nog.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Steven schreef:ze zullen zeker voor de nodige verbetering zorgen, feit is ook dat de nodige werken nog wat jaren voor zich zullen nemen.
Het station Namen is ver klaar, ook in Jemelle heeft men al veel werk verricht om de snelheid te verhogen. Nu de rest nog.
2016 moet toch lukken?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurocaprail

Bericht door bobke »

Steven schreef:
bobke schreef:Je zegt ook de baan aan passen voor kantelbaktreinen. Wat moet er anders zijn aan het spoor wel?
Lees mijn vorige bericht aub.
Uw bericht stond er nog niet toen ik de topic opende. Na het lezen van je bericht begrijp ik het nu ook.

Weet iemand eigenlijk ook of kantelbaktreinen (veel) meer kosten dan gewone treinen? Bv de Italiaanse Eurostars zijn ook pendolinotreinen dacht ik. Weet iemand nog of die duurder in aankoop waren of?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

http://www.quenovel.be/images/sncbtelec ... 0futur.pdf
daar kan je zien hoe de L162 er zal uitzien na de renovatie :)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurocaprail

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:http://www.quenovel.be/images/sncbtelec ... 0futur.pdf
daar kan je zien hoe de L162 er zal uitzien na de renovatie :)
25 kV tot vlak voor Namen. Da werpt wel meteen de vraag op naar het materieel dat in de toekomst op de IC's naar Luxemburg worden ingezet. Wordt er dan meer MS96 geschikt gemaakt voor 25 kV? Alles rijden met M6 en reeks 18?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Eurocaprail

Bericht door Joris »

Hallo,
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:http://www.quenovel.be/images/sncbtelec ... 0futur.pdf
daar kan je zien hoe de L162 er zal uitzien na de renovatie :)
25 kV tot vlak voor Namen. Da werpt wel meteen de vraag op naar het materieel dat in de toekomst op de IC's naar Luxemburg worden ingezet. Wordt er dan meer MS96 geschikt gemaakt voor 25 kV? Alles rijden met M6 en reeks 18?

Groetjes,
Rian
Die werken zijn nog niet eens begonnen, dus tegen als die ooit klaar gaan zijn, zijn we weer zo veel jaar verder... Wie zegt dat de NMBS tegen dan nog de IC treinen inlegt?
Wat me wel opvalt is dat men blijkbaar nog veel kosten aan de Athus-Meuse wil gaan doen, een lijn waar bij mijn weten nog maar zéér weinig verkeer op zit...
Leuk is wet dat Dinant-Givet blijkbaar ter studie staat.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Joris schreef: Die werken zijn nog niet eens begonnen, dus tegen als die ooit klaar gaan zijn, zijn we weer zo veel jaar verder... Wie zegt dat de NMBS tegen dan nog de IC treinen inlegt?
Die werken zijn al wel begonnen hoor, op meerdere plaatsen langs de lijn kan je de nieuwe bovenleiding al zien :)
Tegen 2016 moet het daar af zijn.
rvdborgt schreef:25 kV tot vlak voor Namen. Da werpt wel meteen de vraag op naar het materieel dat in de toekomst op de IC's naar Luxemburg worden ingezet. Wordt er dan meer MS96 geschikt gemaakt voor 25 kV? Alles rijden met M6 en reeks 18?
De IC's moeten toch sowieso met ander materiaal gereden worden; de luxemburgers schakelen immers over van 3kv naar 25kv. Het enige verschil tussen een spanningssluis aan de grens of in Namen zijn de L-treinen. Maar de tweespannige desiro's zijn daar natuurlijk perfect voor :wink:

Met de komst van de desiro's is er wel genoeg meerspannig materiaal denk ik. Ze wilden die toch deels gebruiken naar Lille, en L42, dus daar komen genoeg ms96's vrij. Als dan nog de drukke treinen met M6+18 gereden wordenen er misschien nog de nieuwe eurocap-treinen bijkomen zit de lijn goed gevuld :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Steven schreef:inderdaad je kan niet zomaar even een kantelbak gaan instellen op een klassieke lijn, je moet heel de lijn er voor aanpassen.
Want door die kantelbak kan de trein aan een hogere snelheid rijden en hiervoor moet je volgende zaken zeker aanpassen:
* Overwegen moet ingesteld staat op de snelheid van de snelst rijdende trein
* de seinen moeten opgesteld staan op de stopremafstand van de trein met de hoogste snelheid.
* de verkanting in de bogen moet ook aangepast zijn in functie van alle treinen die door die bogen moeten rijden.
Maar infrabel gaat dat blijkbaar toch doen:
jaarverslag infrabel 2009 schreef:6.3. Snel van Brussel naar Luxemburg
Verschillende studies leren ons dat een hogesnelheidsverbinding
tussen Brussel en Luxemburg onmogelijk rendabel kan
zijn voor de operatoren. Maar toch beantwoordt Infrabel de
vraag van zijn klanten door een totaal van 680 miljoen euro
te investeren in de modernisering van deze as, die de drie
belangrijkste zetels van de Europese instellingen verbindt. Om
de snelheid op het grootste gedeelte van het traject op te trekken
tot 160 km/u, voert Infrabel sinds 2006 heuse infrastructuurwerken
uit om de afstand tussen de sporen te verbreden.
Uiteindelijk wordt op een tijdswinst van 20 minuten gemikt.
In januari 2010 besliste Infrabel deze belangrijke verkeersader
klaar te maken voor de komst van de kantelbaktrein, hoewel er
vandaag nog geen klaar en duidelijk engagement van de spooroperatoren
bestaat om dit type treinen in gebruik te nemen.
De kantelbaktrein is uitgerust met een techniek waarbij de rijtuigen
bij het nemen van een bocht lichtjes worden gekanteld,
waardoor ze sneller door de bochten kunnen gaan!
Plaats reactie