Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

celtjan

Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door celtjan »

Men denkt er vandaag al aan welke aanpassingen & kapitaal er nodig zou zijn om de lijnen 161&162 geschikt te maken voor verkeer met kantelbaksysteem.
Het is in ieder geval goedkoper & waarschijnlijk ook rendabeler dan een nieuwe HSL-Lijn.
Infrabel wacht op de reacties van de NMBS-CFL-SNCF-SBB voor een eventuele samenwerking.
Gedacht wordt aan een afgeleide van de SBB/FS ETR Cisalpino's (aheum, van Ansaldo Breda)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door bobke »

celtjan schreef:Men denkt er vandaag al aan welke aanpassingen & kapitaal er nodig zou zijn om de lijnen 161&162 geschikt te maken voor verkeer met kantelbaksysteem.
Het is in ieder geval goedkoper & waarschijnlijk ook rendabeler dan een nieuwe HSL-Lijn.
Infrabel wacht op de reacties van de NMBS-CFL-SNCF-SBB voor een eventuele samenwerking.
Gedacht wordt aan een afgeleide van de SBB/FS ETR Cisalpino's (aheum, van Ansaldo Breda)
Welke route zou die eventuele samenwerking zijn dan? Van ...tot...?
Of is heel dat project naar de prullenmand?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door Shrek »

bobke schreef: Welke route zou die eventuele samenwerking zijn dan? Van ...tot...?
Of is heel dat project naar de prullenmand?
Brussel-Luxemburg-Straatsburg is één van de projecten goedgekeurd door de EU voor serieuze subsidies. De treinen die over deze as rijden kunnen misschien doorgetrokken worden, maar de grote infra-aanpassingen zullen daar gebeuren.

Over de hele lijn wordt de snelheid verhoogd, tussen Namen en Luxemburg worden enkele bochten rechtgetrokken en komt er nieuwe bovenleiding. In Luxemburg zelf komt er een nieuw station dat zorgt dat de treinen niet meer hoeven te keren. Tussen Luxemburg en de LGV-Est ook snelheidsverhoging en dan een aansluitcomplex op het tweede deel van de LGV-Est.

Maar Europa investeert alleen in infrastructuur. De uitbating van deze vernieuwde spoorlijn zal waarschijnlijk een constructie zijn zoals Thalys of Eurostar, met zowel Belgisch, Frans als Luxemburgs geld. Maar daarover is nog niets bekend, enkel de infrastructuur staat al vast :wink:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door bobke »

Shrek schreef:
bobke schreef: Welke route zou die eventuele samenwerking zijn dan? Van ...tot...?
Of is heel dat project naar de prullenmand?
Brussel-Luxemburg-Straatsburg is één van de projecten goedgekeurd door de EU voor serieuze subsidies. De treinen die over deze as rijden kunnen misschien doorgetrokken worden, maar de grote infra-aanpassingen zullen daar gebeuren.

Over de hele lijn wordt de snelheid verhoogd, tussen Namen en Luxemburg worden enkele bochten rechtgetrokken en komt er nieuwe bovenleiding. In Luxemburg zelf komt er een nieuw station dat zorgt dat de treinen niet meer hoeven te keren. Tussen Luxemburg en de LGV-Est ook snelheidsverhoging en dan een aansluitcomplex op het tweede deel van de LGV-Est.

Maar Europa investeert alleen in infrastructuur. De uitbating van deze vernieuwde spoorlijn zal waarschijnlijk een constructie zijn zoals Thalys of Eurostar, met zowel Belgisch, Frans als Luxemburgs geld. Maar daarover is nog niets bekend, enkel de infrastructuur staat al vast :wink:
En staat er daar een datum op tegen wanneer dat klaar moet zijn? In een bericht hierboven staat met treinen van ansaldo breda? Hopelijk gebruiken ze hun verstand en doen ze dit niet (V250 is tot nu toe een ramp van levering).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door Shrek »

bobke schreef:En staat er daar een datum op tegen wanneer dat klaar moet zijn? In een bericht hierboven staat met treinen van ansaldo breda? Hopelijk gebruiken ze hun verstand en doen ze dit niet (V250 is tot nu toe een ramp van levering).
De infrastructuur zou tegen 2016 klaar moeten zijn. Als ze bij Ansaldo treinen halen zal het dus tegen 2020 operationeel zijn :lol:
Het nieuwe internationale station van luxemburg: http://www.inca-ing.lu/upload/385.pdf
Het nieuwe stuk HSL: http://www.lgv-est.com/medias/pdf/medias1326.pdf
celtjan

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door celtjan »

Shrek schreef:
bobke schreef:En staat er daar een datum op tegen wanneer dat klaar moet zijn? In een bericht hierboven staat met treinen van ansaldo breda? Hopelijk gebruiken ze hun verstand en doen ze dit niet (V250 is tot nu toe een ramp van levering).
De infrastructuur zou tegen 2016 klaar moeten zijn. Als ze bij Ansaldo treinen halen zal het dus tegen 2020 operationeel zijn :lol:
Het nieuwe internationale station van luxemburg: http://www.inca-ing.lu/upload/385.pdf
Het nieuwe stuk HSL: http://www.lgv-est.com/medias/pdf/medias1326.pdf
Ik schreef "gedacht wordt...". Het zijn dus nog maar gedachtengangen en er zal best nog wat water naar de zee vloeien... .
Voordat Ansaldo problemen had met de stellen voor Denemarken & de Fyra, hebben ze toch goede stellen geleverd o.a. voor de Italiaanse Eurostar diensten met de ETR500, en ETR450's voor de Transalpische diensten vanuit Milaan via Zwitserland naar Stuttgardt.
Dergelijke stellen rijden ook in Portugal & de Balkan.
http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_Italy
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pendolino

En wat brengt de toekomst? http://www.transport.alstom.com/pr_tran ... ookie=true
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

De pendolino's die in het VK rondrijden zijn wel degelijke treintjes hoor, die mogen van mij gerust naar hier komen :)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
bobke schreef:En staat er daar een datum op tegen wanneer dat klaar moet zijn? In een bericht hierboven staat met treinen van ansaldo breda?
Het bericht is fout. De SBB Pendolino's (ik neem aan dat ze de nieuwe ETR.610 bedoelen) komen van Alstom. Mits competent onderhouden blijken die best betrouwbaar te zijn, al bleken ze wel te zwaar om over de Gotthard aan hoge snelheid te mogen.
celtjan

Re: Eurocaprail

Bericht door celtjan »

Shrek schreef:De pendolino's die in het VK rondrijden zijn wel degelijke treintjes hoor, die mogen van mij gerust naar hier komen :)
Idd. Best comfortabel & stevig. Zie de crash van één van deze Virginstellen enkele jaren terug.
Ze draaien héél wat Km per dag tss London Heuston Station & Birmingham; Manchester; Liverpool; Glasgow & Edingburgh via de West Main Coast Line.
Nu de investeringen voor de bouw van een nieuwe HSL op deze verbindingen op de lange baan geschoven is (En daarmee ook het ontwerp van Rotem om daarvoor geschikte Diesel-Elektrische Hybride HST-stellen te bouwen), worden de Virgin Pendolino's door Alstom Italië wat langer gemaakt.
Ook de schaal OO-stellen van Dapol & Hornby doen het trouwens ook goed! Maar da's iets anders...

Oeps! foutje! Moet idd WMCL zijn ipp EMCL. Bedankt Dentheo!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door bobke »

Shrek schreef: Maar Europa investeert alleen in infrastructuur. De uitbating van deze vernieuwde spoorlijn zal waarschijnlijk een constructie zijn zoals Thalys of Eurostar, met zowel Belgisch, Frans als Luxemburgs geld. Maar daarover is nog niets bekend, enkel de infrastructuur staat al vast :wink:
Als de infrastructuur in 2016 zou klaar zijn, dan wordt het toch ook wel al hoog tijd dat er een uitbater wordt aangeduid zodat die op tijd die snelle treinen kan aankopen. tot welke snelheid worden die lijnen verhoogd? 200km/h? of?
Laatst gewijzigd door bobke op 02 sep 2010, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

In België gaat het om een verhoging tot 160 km/u, aanpassing van vele bogen (rechttrekken) op L162 (er zijn nu verschillende stukken aan 80 en 90km/u).
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurocaprail

Bericht door bobke »

Steven schreef:In België gaat het om een verhoging tot 160 km/u, aanpassing van vele bogen (rechttrekken) op L162 (er zijn nu verschillende stukken aan 80 en 90km/u).
Pendolino's zijn treinen met kantelbaksysteem niet? dan is het toch niet nodig dat er zoveel bogen worden recht getrokken omdat die treinen met hoger snelheid door de bochten kan? of zijn dat allemaal erg scherpe bochten misschien? of ja het lijkt mij wat stom om zo'n hoge kosten te maken om dan uiteindelijk een minieme tijdsbesparing te hebben omdat je toch al met pendolinotrein rijdt. Of vergis ik mij? Ik weet over die lijn en type trein bijna niets, ik zeg gewoon eventjes wat ik denk en de kans is dus groot dat ik er misschien helemaal naast zit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welke spoorlijn zou je willen kopen?

Bericht door Shrek »

bobke schreef: Als de infrastructuur in 2016 zou klaar zijn, dan wordt het toch ook wel al hoog tijd dat er een uitbater wordt aangeduid zodat die op tijd die snelle treinen kan aankopen. tot welke snelheid worden die lijnen verhoogd? 200km/h? of?
Het stuk Metz-Straatsburg wordt geschikt voor 350 km/h, maar gezien dat een relatief kort stuk is zal een trein die 250km/h als maximumsnelheid heeft er niet veel langer over doen. Voor de rest van het traject is de maximumsnelheid meestal 160 km/h. Voor pendolino's zou dat misschien iets hoger kunnen zijn.
Moesten de treinen Brussel-Straatsburg ook verlengd worden tot Basel is dat stuk 200 km/h.
De grootste tijdwinst zit hem vooral in de wegwerking van enkele heel trage stukken en het kopmaken in luxemburg :)
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurocaprail

Bericht door dentheo »

bobke schreef:
Pendolino's zijn treinen met kantelbaksysteem niet? dan is het toch niet nodig dat er zoveel bogen worden recht getrokken omdat die treinen met hoger snelheid door de bochten kan? of zijn dat allemaal erg scherpe bochten misschien? of ja het lijkt mij wat stom om zo'n hoge kosten te maken om dan uiteindelijk een minieme tijdsbesparing te hebben omdat je toch al met pendolinotrein rijdt. Of vergis ik mij? Ik weet over die lijn en type trein bijna niets, ik zeg gewoon eventjes wat ik denk en de kans is dus groot dat ik er misschien helemaal naast zit?
Aangezien het kantelmechanisme reageert op "bochten" moeten het wel "mooie bochten" zijn.
Normaal parabolen.
Ergens op internet moet nog wat rondhangen over de kosten om een baan aan te passen voor kanteltreinen.
Ik heb ooit een kost gezien, maar waar, was toen +- dubbel van de kostprijs van de nieuwe treinen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

inderdaad je kan niet zomaar even een kantelbak gaan instellen op een klassieke lijn, je moet heel de lijn er voor aanpassen.
Want door die kantelbak kan de trein aan een hogere snelheid rijden en hiervoor moet je volgende zaken zeker aanpassen:
* Overwegen moet ingesteld staat op de snelheid van de snelst rijdende trein
* de seinen moeten opgesteld staan op de stopremafstand van de trein met de hoogste snelheid.
* de verkanting in de bogen moet ook aangepast zijn in functie van alle treinen die door die bogen moeten rijden.


Om u een idee te geven hoe complex verkanting kan zijn.
L2 ken drie soorten treinen met drie verschillende maximale snelheden
IC treinen aan 200 km/u
ICE treinen aan 250 km/u
Thalys treinen aan 300 km/u

Omdat een trein in een boog onderhevig is aan middelpuntvliegende krachten moet je er rekening mee houden dat hij zichzelf dus naar de buitenkant werkt. Om te voorkomen dat de trein dus uit de boog vliegt gaan we het spoor verkanten/schuin leggen.

Maar als je te veel gaat verkanten kan de trein dan weer te veel overhellen naar de binnenkant van de boog wat dan weer gevaarlijk is bij lagere snelheden.
Dus is bij L2 een soort compromis uitgewerkt ivm de verkanting waardoor zowel de snelste als traagste (300 km/u versus 200 km/u) aan een gelijkaardig comfort en veiligheid door de bogen kunnen rijden.

Op lijnen waar je dus zowel treinen met klassieke ophanging als treinen met een kantelbaksysteem gebruikt moet je dus de sporen aanpassen in functie van al het bovenstaande.
Plaats reactie