Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

pietje

Re: Eurocaprail

Bericht door pietje »

Joris schreef: Tussen de electrificatie van Namen-Dinant en Dinant-Athus zit meer dan 10 jaar, vergeet dat niet. En waarom het allemaal zo snel willen zien? Hoe lang heeft men gedaan over de electrificatie van Luxemburg-Belgische grens? Eer op heel dat stuk tot Namen 25 kv staat zijn alle Desiro's er echt wel hoor.... Infrawerken gaan niet zo snel hoor!
Ja, dat weet ik, trouwens als ik op het plan zie is het tussen Namen en Dinant voor de huidige 3KV slechts over 1 voedingspost en 2 sectioneringsposten, dus het gaat eigenlijk enkel over de bovenleiding zelf in hoofde van investering.
De 25 kV voeding kan gewoon doorgetrokken worden vanuit Houyet, met een 2 tal autotrafo's onderweg, dus de investering zal nogal meevallen want het kan voor het grootste deel door het onderhoud opgevangen worden.
Ik weet niet wat de werken aan Mirwart zijn, vermoedelijk is dat gewoon een tunnel boren, vergelijk dat even met Dolhain, daar doen ze dat ook terwijl het gewoon verkeer verdergaat. (Al hebben ze daar inderdaad wel een back-up in de zin van L39, maar in Mirwart dreigt er volgens mij dan ook geen rotswand omlaag te vallen...)
Trouwens al die capaciteit hebben ze op Athus Meuse niet nodig hoor! Naar mijn info bollen daar nog maar zéér weinig goederentreinen. Om er een getal op te kleven zou dat 4-5 per dag zijn. Samen met een lokaal treintje om de 2 uur zijn er volgens mij enkelsporige lijnen die meer trafiek te verwerken krijgen.
Maar waarom zouden ze dan ter hoogte van Bertrix, en Libramont de aansluitingsmogelijkheden uitgebreid hebben en om de spoorverdubbeling te kunnen doen in Anseremme is er een bijkomende brug nodig en bij Houyet denk ik dat de tunnel moet uitgebreid/verdubbeld worden, dus zeker geen goedkope dingen en niet te verantwoorden voor 5 goederentreintjes en elk uur een MW41-tje per dag, dus leid ik daaruit af dat de IC treinen misschien wel tijdelijk omgeleid zullen worden, ofwel heeft men een serieuze goederencapaciteit nodig.
Waren de MS96 uit de reeks 500 niet geschikt om aangepast te worden naar 25kv? Ik dacht dat die nu gewoon een betonblok meesleuren... Er zou trouwens in het verleden al sprake geweest zijn om die ook aan te passen.
Groeten,
Joris De Mol
Ja, het is zeker mogelijk, maar ik weet niet of het zo direct nodig zal zijn als men in die regio enkel stoptreintjes (=Desiro's) en IC (=18+M6) gaat gebruiken.
Als men ook MS96 naar Luxemburg wil sturen kan het misschien zijn dat er te weinig 2spanningsstellen zijn en men een ombouw overweegt, maar dat is een investering die men enkel zal doen als het echt nodig is.

Ik merk trouwens ook op dat de treinen Luik-Marloie-Jemelle in de toekomst een stukje onder 25 KV zullen rijden, maar aangezien op lijn 43 de electrificatie slechts sinds 1993 is, zal dat nog bijlange niet omgezet worden naar 25 kV.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

Wat betreft die boog in Libramont is dat niets nieuws maar iets bestaand. Het is te zeggen daar heeft ooit al een boog gelegen (dubbel spoor) die is dus ooit uitgebroken (je kan dat ter plaatse zien want de bruggen steken er nog). Feit is dat als er nu iets gebeurd op L162 men meestal vastzit door het ontbreken van deze bogen en men kan al doende de exploitatiemogelijkheden zeker verhogen (ook al zouden die bogen nu misschien maar enkelsporig zijn).
pietje

Re: Eurocaprail

Bericht door pietje »

Steven schreef:Wat betreft die boog in Libramont is dat niets nieuws maar iets bestaand. Het is te zeggen daar heeft ooit al een boog gelegen (dubbel spoor) die is dus ooit uitgebroken (je kan dat ter plaatse zien want de bruggen steken er nog). Feit is dat als er nu iets gebeurd op L162 men meestal vastzit door het ontbreken van deze bogen en men kan al doende de exploitatiemogelijkheden zeker verhogen (ook al zouden die bogen nu misschien maar enkelsporig zijn).
Die boog op l 162 misschien wel, maar die bij Bertrix tussen lijn 165 en 166vind ik toch nergens iets van terug dus vermoed ik dat dat speciaal gedaan is om treinen gemakkelijker te kunnen omleiden, eventueel enkel tijdens de weekends.
Ik weet het, allemaal giswerk, we zullen wel zien, tenzij hier iemand is die de uitleg bij de kaart kent :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurocaprail

Bericht door K V B »

Steven schreef:Deels door de crisis, deels de vrije markt die speelt. Maar dat het maar 4 of 5 treinen per dag zouden zijn zou me verbazen. Ten eerste heb ik er paar weken terug al 4 gezien op mijn heen en terugrit tussen Namur en Dinant. Dan zou ik op dat uurtje tijd alle ritten van een dag gezien hebben wat me zou verbazen.
"De vrije markt" zou natuurlijk wel minder NMBS treinen kunnen beteken, maar toch niet minder treinen in totaal? Zeker gezien het feit dat somige private operatoren er in geslaagd zijn verkeer weer naar het spoor te halen dat voorheen over de weg ging.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

Tijdens de crisis heeft iedereen hier verloren, trein en wegtransport. Nu is alles terug aan het opleven en zie je een toename.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

K V B schreef: "De vrije markt" zou natuurlijk wel minder NMBS treinen kunnen beteken, maar toch niet minder treinen in totaal? Zeker gezien het feit dat somige private operatoren er in geslaagd zijn verkeer weer naar het spoor te halen dat voorheen over de weg ging.
Maar sommige buitenlandse operatoren gebruiken liever een andere route :wink:


Maar nu even terug naar eurocaprail:
Zo gaat het stuk Jambes-Jemelle eruit zien. Toch wel enkele belangrijke snelheidsverhogingen, alleen de doortocht van marloie blijft een moeilijk punt blijkbaar.
Ook gaan de mensen die in Florée wonen dit plan niet zo leuk vinden :roll:
pietje

Re: Eurocaprail

Bericht door pietje »

Even een ruw berekeningetje gemaakt
Een trein heeft (als hij nergens stopt en niet opgehouden wordt) een 35-40 minuten nodig om dat stuk af te leggen.
na de werken zal dat ongeveer 5 minuten minder zijn.

Mijn vraag is wel: zijn die nieuwe maximumsnelheden bij klassiek materiaal of enkel bij kantelbakken?
Ik vermoed het laatste, aangezien er verschillende snelheidsverhogingen zijn op "bochtige" plaatsen die niet rechtgetrokken worden.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Eurocaprail

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:Zo gaat het stuk Jambes-Jemelle eruit zien[/url]. Toch wel enkele belangrijke snelheidsverhogingen, alleen de doortocht van marloie blijft een moeilijk punt blijkbaar.
Ook gaan de mensen die in Florée wonen dit plan niet zo leuk vinden :roll:
Die mensen zijn hun station kwijt blijkbaar... Die werken zijn nu trouwens al bezig... het mooie fotopunt is al omzeep...
Blijkbaar zijn er ook plannen voor het stuk dat parrallel ligt met de Boque spoorweg, dat zou minder goed nieuws zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Eurocaprail

Bericht door Joris »

Hallo,
pietje schreef: Maar waarom zouden ze dan ter hoogte van Bertrix, en Libramont de aansluitingsmogelijkheden uitgebreid hebben en om de spoorverdubbeling te kunnen doen in Anseremme is er een bijkomende brug nodig en bij Houyet denk ik dat de tunnel moet uitgebreid/verdubbeld worden, dus zeker geen goedkope dingen en niet te verantwoorden voor 5 goederentreintjes en elk uur een MW41-tje per dag, dus leid ik daaruit af dat de IC treinen misschien wel tijdelijk omgeleid zullen worden, ofwel heeft men een serieuze goederencapaciteit nodig.
Los van het exacte aantal treinen zou daar nu al een overcapaciteit zijn. Die verbindingsbochten zouden inderdaad wel handig zijn om-in geval van-iets te kunnen omleiden.
Maar als men dat als omleidingsroute tijdens werken op L 162 wil gebruiken... Dan moet men eerst nog die nieuwe tunnel in Houyet en die nieuwe brug bouwen, dat duurt zeker enkele jaren, als men daarop moet wachte om de werken aan L162 te starten die ook enkele jaren zullen duren...
Enkel B-Cargo kiest nog voor de Athus-Meusse trouwens...
Wanneer komt er trouwens 25Kv op Arlon-Luxemburg?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Wanneer komt er trouwens 25Kv op Arlon-Luxemburg?
Daar was 2012 gepland dacht ik :)
pietje

Re: Eurocaprail

Bericht door pietje »

Joris schreef: Los van het exacte aantal treinen zou daar nu al een overcapaciteit zijn. Die verbindingsbochten zouden inderdaad wel handig zijn om-in geval van-iets te kunnen omleiden.
Maar als men dat als omleidingsroute tijdens werken op L 162 wil gebruiken... Dan moet men eerst nog die nieuwe tunnel in Houyet en die nieuwe brug bouwen, dat duurt zeker enkele jaren, als men daarop moet wachte om de werken aan L162 te starten die ook enkele jaren zullen duren...
als daar nu al overcapaciteit is (en men dus in geval van... al mogelijkheden heeft) en men zou dan alle investeringen doen, enkel en alleen om in zo'n gevallen een snelle omweg te hebben, dan vind ik dat toch een overdreven investering.
Zijn die bestaande brug en tunnel misschien aan een grondige renovatie toe dat men eerst een nieuwe ernaast legt/graaft om de oude te kunnen buiten dienst stellen om te renoveren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Mijn vraag is wel: zijn die nieuwe maximumsnelheden bij klassiek materiaal of enkel bij kantelbakken?
Ik vermoed het laatste, aangezien er verschillende snelheidsverhogingen zijn op "bochtige" plaatsen die niet rechtgetrokken worden.
Neen, deze snelheden zijn voor alle passagierstreinen. Met kantelbaktreinen kan er eventueel nog sneller gereden worden :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurocaprail

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
pietje schreef:Mijn vraag is wel: zijn die nieuwe maximumsnelheden bij klassiek materiaal of enkel bij kantelbakken?
Ik vermoed het laatste, aangezien er verschillende snelheidsverhogingen zijn op "bochtige" plaatsen die niet rechtgetrokken worden.
Neen, deze snelheden zijn voor alle passagierstreinen. Met kantelbaktreinen kan er eventueel nog sneller gereden worden :wink:
Mischien dus gewoon even met SBB praten, en hen er van overtuigen een paar ETR610 stellen voor Frankrijk en België te laten homologeren :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

Die gesprekken tussen NMBS, SNCF, CFL en SBB zijn er al is geweest (startende gesprekken) verder nog niets van gehoord. Het was daarop dat infrabel aan het wachten was om te beslissen de lijn geschikt te maken voor kantelbaktreinen of niet. Uiteindelijk heeft infrabel niet langer gewacht en zelf de beslissing genomen de lijn er voor aan te passen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Eurocaprail

Bericht door LHOON »

celtjan schreef: Ze draaien héél wat Km per dag tss London Heuston Station & Birmingham; Manchester; Liverpool; Glasgow & Edingburgh via de West Main Coast Line.
London Euston bedoelt ge wellicht; Heuston Station bestaat ook, maar ligt in Dublin!
Plaats reactie