ICE in London

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE in London

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef:Mij stoort het immens dat omwille van een niet bestaande dreiging ik nog steeds niet gewoon in Basel op een trein naar London kan stappen.
Ik snap dus echt niet wat het immense probleem is.
Denk je nu echt dat als morgen die controles worden afgeschaft dat er dan van alle mogelijke plaatsen in Europa rechtstreekse treinen naar Londen gaan vertrekken ?
Wel, het is een feit dat de controles bijvoorbeeld de reden zijn dat de "North Of London" Eurostars nooit van de grond gekomen zijn.

Als je nu van Zwitserland naar Londen wil dan moet je eerst met de TGV naar Paris Est, dan te voet naar Paris Nord. Gaat wel als het weer goed is... Maar vanaf volgend jaar gaan de TGV Lyrias weer naar Paris Lyon rijden, en dan moet je weer met al je bagage door de RER. En het probleem is dat als je dan door een probleem met de RER je aansluitende Eurostar mist je dus je ticket gewoon kwijt bent. Vandaar dat ik zeker ben dat moest er een rechtstreeks trein Basel - Londen zijn die trein meer reizigers zou trekken dan op dit moment op die route met de trein reizen.

En dat dus omwille van een niet bestaande dreiging.
K V B schreef:Ik denk dat je zelf wel snapt dat het nutteloos zou zijn om bijvoorbeeld snelheidscontroles enkel maar op de E40 uit te voeren.
Niet als het risico van ongevallen op die ene autosnelweg honderd keer groter zou zijn dan elders.
Dat is niet mijn punt. Denk eens na. Als men enkel op de E40 de snelheid zou controleren, zou men dan op de overige snelwegen nog de maximumsnelheid respecteren?
Jij gaat er blijkbaar van uit dat het risico van aanslagen in elk land en elke plaats even groot is, en omdat er nog nooit iets is gebeurd op een bepaalde plaats er elders ook nooit iets zal gebeuren.
Ik ga er van uit dat een terrorist over hersenen beschikt, en nadenkt voor hij een doelwit kiest. Van 100 potentiële doelwitten er 1 een beetje moeilijker maken gaat die terrorist er niet van weerhouden iets op te blazen als hij iets op blazen wil.
De voornaamste reden dat er zo weinig terroristische aanslagen gebeuren is niet dat onze anti terrorisme maatregelen werken. Want ze werken niet, dat is mooi aangetoond in Madrid en London.
De reden wat we niet voortdurend beelden van ontplofte treinen op het journaal zien is dat er gewoon heel erg weinig terrorisme is in West Europa. Er zijn gewoon niet veel terroristen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE in London

Bericht door K V B »

Steven schreef: Verder blijf jij u focussen op die mogelijk aanslagen maar over het puntje illegalen reageer je niet. Die controles zijn (zoals al eerder door andere en mezelf aangehaald) meer dan enkel tegen terrorisme, maar ook om illegalen tegen te houden.
En hoeveel illegalen zijn er al door bagagescans gestopt... Moest men nu eens al dat personeel dat probeert te beletten dat ik een zakmes met een lemmet van meer dan 6 cm lang probeer binnen te krijgen nu eens gebruiken om echt de boel in de gaten te houden. Zou dat niet beter zijn?
Moet er echt eers iets gebeuren voor u voor men optreed, jij bent dan als Dehaene, we zullen de problemen oplossen als ze zich stellen. De tunnel of een trein in die tunnel eerst laten ontploffen en dan pas nemen we gepaste maatregelen. Goed bezig met dergelijke logica.
Het is soms inderdaad beter om de problemen op te lossen als ze zich stellen, en vooral genoeg middelen te hebben om op problemen te reageren. Wat we nu doen in de terrorismebestrijding is reageren op wat terroristen in het verleden gedaan hebben. We weten helemaal niet dat handvol hard core terroristen de volgende keer gaat proberen. We kunnen vrij zeker zijn dat indien een terrorist een trein wil opblazen hij geen Eurostar zal kiezen, dat wel.
Ook al was er nog geen enkele poging (en of die er nu zijn of niet zullen ze niet aan onze neus komen hangen, je moet namelijk niemand gaan aanmoedigen). Controles kunnen nooit 100% waterdicht zijn dat weet iedereen. De meeste controles waar dan ook hebben vooral een ontradingseffect als doel. Waarom zou een bedrijf u eerst moeten bewijzen dat er een probleem is voor ze u controleren. Ik vraag u doodeenvoudig het bewijs te geven waarom ze compleet zinloos zijn en jij komt met een analogie af en niet met een bewijs waarop je u staaft om uw bewering hard te maken. Ik vraag dus een feit die uw bewering kan ondersteunen.
Ik denk dat het "bedrijf" Eurostar geen vragende partij is voor die controles. Die controles zijn opgelegd door de overheid.

Kijk, en het bewijs dat ze zinloos zijn heb ik al geprobeert om op verschillende manieren te geven. Wat is voor jou dan een acceptabel "bewijs"?
Voor mij is het anders nogal duidelijk.
Ik begin met de vaststelling dat nog nooit een Thalys het doelwit van een aanslag geweest is. Dat is een vaststelling waar je het waarschijnlijk mee eens zal zijn.
Uit die vaststelling leidt ik vervolgens af dat ook zonder bagagecontrole hoge snelheidstreinen niet opgeblazen worden.

Laat ik nog maar een analogie geven. We gaan beiden wandelen. Jij neemt een paraplu mee, ik niet. We worden geen van beide nat. Is je paraplu zinvol geweest?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE in London

Bericht door Steven »

KVB je bent soms toch een raar iemand. Met het ongeval van huizingen heb je bijna moord en brand meegeroepen over de veiligheid die verhoogd moest worden. Nu wil jij ze op andere vlakken verlagen omdat je ze zelf hinderlijk vindt.
Ter info jaarlijks houden ze ettelijke illegalen tegen. Niet met de scans wel met andere controles natuurlijk.
Uw probleem met Eurostar ligt niet bij de controles maar bij uw overstap in Parijs. Moest uw overstap in Parijs in hetzelfde station gebeuren hadden we u amper gehoord in dit onderwerp. Je hebt in die controles gewoon uw zwart schaap gevonden. Moesten die controles echt zo lastig zijn dan had je wel jaar na jaar het reizigersaantal zien zakken bij Eurostar en dat is niet het geval. Trouwens zakenreizigers hebben geregeld eerste klasse en die kunnen tot tien min voor vertrek inchechen. Om maar te zeggen dat wat meer betalen ook tijdwinst kan opleveren en dat wens jij toch.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: ICE in London

Bericht door Portbou »

Steven,
Steven schreef: Ter info jaarlijks houden ze ettelijke illegalen tegen. Niet met de scans wel met andere controles natuurlijk.
Illegalen kunnen ook tegengehouden worden door controles op een rijdende trein, zonder tijdverlies...
(is trouwens al eerder vermeld in deze discussie...)

Groeten,
Bart W.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ICE in London

Bericht door deadlock »

rvdborgt schreef:Eurostar is begonnen in 1994, het Schengen-verdrag trad in 1995 in werking.
In het Schengenverdrag staat dat het algeheel in werking treedt in 1993, na ratificatie door de lidstaten (wat uiteindelijk 1995 werd) Maar het verdrag is in 1985 opgesteld, dus sowieso 9 jaar voordat Eurostar begon.
Je kunt het ook andersom zien: als het VK bij het Schengen-gebied zou komen, zouden de bagagecontroles voor de Eurostar dan verdwijnen? Ik denk het niet. Het Schengenverdrag gaat over personen, niet over goederen. En zoals gezegd, die bagagecontroles hangen af van de Brits-Franse afspraken over de Kanaaltunnel.
Bagage hoort bij vrij verkeer van personen. Voor goederen is er de Europese Akte. Geen flauw idee of dat op inteelteiland geratificeerd is eigenlijk.

Bekijk het van een andere kant; nadat Zwitserland in 2008 toetrad tot het Schengengebied verdwenen daar van de ene op de andere dag de grote grenscontroles. Het is dus wel mogelijk.

Hoe zit het eigenlijk met de lange tunnels in de Alpenlanden?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: ICE in London

Bericht door Portbou »

Hallo,

Het ging hier nog niet over de potentiele nachttreinverbindingen die omwille van het security theatre niet kunnen worden ingelegd.
(want voor dat soort verbindingen is een overstap halverwege -zelfs in hetzelfde station- natuurlijk onaanvaardbaar)

Ik denk aan verbindingen als :

London 19h30 - Brussel 00h50 - Metz 04h30 ] - Frankfurt 08h00
London 19h30 - Brussel 00h50 - Metz 04h30 ] - Strasbourg 06h00 - Basel 07h30 - Zürich 08h30


London 22h30 - Brussel 03h50 - Amsterdam 07h00

... ... ...

Groeten,
Bart W.
Laatst gewijzigd door Portbou op 22 mei 2011, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE in London

Bericht door Steven »

Dan moet je u al eerst de vraag stellen of er nog veel interesse is voor nachtelijk vervoer bij de spoorbedrijven zelf. Op de nmbs moet je al niet echt rekenen denk ik op dat vlak.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ICE in London

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
K V B schreef:Mij stoort het immens dat omwille van een niet bestaande dreiging ik nog steeds niet gewoon in Basel op een trein naar London kan stappen.
Ik snap dus echt niet wat het immense probleem is.
Denk je nu echt dat als morgen die controles worden afgeschaft dat er dan van alle mogelijke plaatsen in Europa rechtstreekse treinen naar Londen gaan vertrekken ?
Hoe gaat men al die treinen door die ene tunnel krijgen ?
Ofwel is tijd voor u van cruciaal belang en dan neem je het vliegtuig in EuroAirport naar Londen.
Ofwel heb je meer tijd en dan is de trein een optie.
Als je dan toch al uren onderweg bent, wat maakt het dan nog uit dat je bij het overstappen nog even een controle moet passeren ook al is die dan volkomen nutteloos in uw ogen ?
K V B schreef:Ik denk dat je zelf wel snapt dat het nutteloos zou zijn om bijvoorbeeld snelheidscontroles enkel maar op de E40 uit te voeren.
Niet als het risico van ongevallen op die ene autosnelweg honderd keer groter zou zijn dan elders.
Jij gaat er blijkbaar van uit dat het risico van aanslagen in elk land en elke plaats even groot is, en omdat er nog nooit iets is gebeurd op een bepaalde plaats er elders ook nooit iets zal gebeuren.
Adler , het grapoige aan deze discussie is dat alle rijpaden al bekend ,aangevraagd en behandeld worden de infrastruktuurbehherders, en dit voor indiesttreding in 2013. oa DCF enz enz
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: ICE in London

Bericht door Robin »

Steven schreef:Dan moet je u al eerst de vraag stellen of er nog veel interesse is voor nachtelijk vervoer bij de spoorbedrijven zelf. Op de nmbs moet je al niet echt rekenen denk ik op dat vlak.
Persoonlijk vind ik het een goei idee, zo moet je overdag geen lange reizen doen, net op die nachttreinen kan je nog wat verder slapen.
Of er veel volk zal op zitten valt te bezien maar vind het een idee om zeker te overwegen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE in London

Bericht door Steven »

Ik ben ook pro nachttrein maar ik ken onze firma ook al een beetje ondertussen en ik denk dat je bij de directie weinig mensen pro zal vinden.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE in London

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Dan moet je u al eerst de vraag stellen of er nog veel interesse is voor nachtelijk vervoer bij de spoorbedrijven zelf. Op de nmbs moet je al niet echt rekenen denk ik op dat vlak.
Dat klopt - ik heb dat NMBS Europe al eens rechtstreeks gevraagd. Maar sinds vorig jaar heb je daar de NMBS niet meer bij nodig.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE in London

Bericht door rvdborgt »

deadlock schreef:
rvdborgt schreef:Je kunt het ook andersom zien: als het VK bij het Schengen-gebied zou komen, zouden de bagagecontroles voor de Eurostar dan verdwijnen? Ik denk het niet. Het Schengenverdrag gaat over personen, niet over goederen. En zoals gezegd, die bagagecontroles hangen af van de Brits-Franse afspraken over de Kanaaltunnel.
Bagage hoort bij vrij verkeer van personen. Voor goederen is er de Europese Akte. Geen flauw idee of dat op inteelteiland geratificeerd is eigenlijk.

Bekijk het van een andere kant; nadat Zwitserland in 2008 toetrad tot het Schengengebied verdwenen daar van de ene op de andere dag de grote grenscontroles. Het is dus wel mogelijk.
De douanecontroles vielen weg. Maar mocht het VK ooit bij het Schengengebied gaan horen, dan blijven de bagagecontroles voor de Kanaaltunnel gewoon bestaan, tenzij de Brits-Franse commissie die daarover gaat anders beslist. Maar de douanecontrole (en paspoortcontrole) kan dan wel weg.
deadlock schreef:Hoe zit het eigenlijk met de lange tunnels in de Alpenlanden?
Daar zijn geen extra controles voor de bagage of de reizigers. Je stapt gewoon in de trein en klaar.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE in London

Bericht door Shrek »

Robin schreef:Persoonlijk vind ik het een goei idee, zo moet je overdag geen lange reizen doen, net op die nachttreinen kan je nog wat verder slapen.
Of er veel volk zal op zitten valt te bezien maar vind het een idee om zeker te overwegen.
Voor Londen lijkt het mij alvast een slecht idee. De afstand tot heel west-Europa is gewoon te klein om dat te kunnen rechtvaardigen. Je kan nu 's morgens in Parijs of Brussel op de trein stappen en het is nog steeds ochtend als je in Londen bent, daar is echt geen ruimte voor nachttreinen. Zelfs Duitsland en Nederland liggen te dicht bij Londen om een nachttrein te kunnen inleggen. En voor andere bestemmingen kan je beter de nachttrein in Parijs laten vertrekken/aankomen met de €* als aansluitend vervoer naar Londen :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: ICE in London

Bericht door Adler »

Robin schreef:Persoonlijk vind ik het een goei idee, zo moet je overdag geen lange reizen doen, net op die nachttreinen kan je nog wat verder slapen.
Of er veel volk zal op zitten valt te bezien maar vind het een idee om zeker te overwegen.
Voor nachtreizen kan je ook de Stenaline ferry nemen van Hoek Van Holland naar Harwich.
Je vertrekt om 22.15 u in Hoek Van Holland (makkelijk te bereiken per trein) en om 8.54u ben je al in Londen Liverpool Street.
Of voor meer noordelijke bestemmingen is er de nachtferry Zeebrugge/Rotterdam - Hull en Ijmuiden-Newcastle.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: ICE in London

Bericht door Portbou »

Hallo,
Shrek schreef: Voor Londen lijkt het mij alvast een slecht idee. De afstand tot heel west-Europa is gewoon te klein om dat te kunnen rechtvaardigen. Je kan nu 's morgens in Parijs of Brussel op de trein stappen en het is nog steeds ochtend als je in Londen bent, daar is echt geen ruimte voor nachttreinen. Zelfs Duitsland en Nederland liggen te dicht bij Londen om een nachttrein te kunnen inleggen. En voor andere bestemmingen kan je beter de nachttrein in Parijs laten vertrekken/aankomen met de €* als aansluitend vervoer naar Londen :wink:
Te dichtbij... ????
Om hoe laat moet ik per €* in London vertrekken om om 07h in Amsterdam te zijn, om 08h in Frankfurt of om 08h30 in Zürich ??
Ik denk niet dat er op dat uur al een €* is...
Adler schreef: Voor nachtreizen kan je ook de Stenaline ferry nemen van Hoek Van Holland naar Harwich.
Je vertrekt om 22.15 u in Hoek Van Holland (makkelijk te bereiken per trein) en om 8.54u ben je al in Londen Liverpool Street.
Hm... Inchecken ten laatste om 21u30 dus :

Amsterdam Centraal 1941 - Leiden 2016
Leiden 2018 - Schiedam 2045
Schiedam 2048 - Hoek Van Holland Haven 2112
Ongeveer een uur wachten...
Hoek Van Holland Haven 2215 - Harwich 0630
Weer bijna een uur wachten...
Harwich 0721 - London 0859

Te vergelijken met :
Amsterdam Centraal 2230 - London 0630
(reistijd van 9h is ruwe schatting ; reis kan volledig over klassieke lijnen)

Wie kiest er dan nog voor de ferry ?

Groeten,
Bart W.
Plaats reactie