Steven schreef:
De veiligheid van die tunnel mag een bepaalde prijs hebben. Daar mag dus ook een zekere controle tegenoverstaan. KVB zegt dat de ramen openstaan van dat huisje veiligheid daar waar de voordeur open is, zeg ons dan eens welke ramen er open staan in uw ogen?
Worden alle autos die door de tunnel gaan gescand? Alle vrachtwagens? Wordt de bagage van de Thalys passagiers gescand?
Want op die vraag wil ik het antwoord wel eens weten. Met uw analogie bewijs je op zich niets, als je die controles zinloos vindt moet je dat ook hard kunnen bewijzen dat ze compleet zinloos en tijdverspilling zijn.
Je draait de boel hier weer om. Het zijn degenen die mij met controles lastig vallen die mij moeten aantonen dat de controles zinvol zijn. Je doet iets omdat het nut heeft. Iets doen omdat je er niet van overtuigd bent dat het nutteloos is, is dom.
Ik wil dus gewoon eens weten hoeveel pogingen een Eurostar op te blazen voorkomen zijn door die controles. Ik vermoed dat het er geen zijn.
Waarom vermoed ik dat het er geen zijn? Wel omdat je voor een poging een Eurostar op te blazen je in de eerste plaats een terrorist nodig hebt die een Eurostar wil opblazen. En die zijn er niet, of toch bijna niet.
En waarom denk ik dat die er niet zijn? Gewoon omdat ik er van uit ga dat een hypothetische terrorist die een Eurostar wil opblazen zeker eens in Paris Nord gaat kijken. En als hij daar gaat kijken, dan zal hij zien dat daar ook andere hoge snelheidstreinen vertrekken, treinen waar de bagage bij het opstappen niet gescand wordt. Treinen waar je kaartjes voor kan kopen met cash, en waar je nooit naar een identiteitskaart gevraagd wordt. Ik neem dus aan dat die hypothetische terrorist als snel zal tot de conclusie komen dat een Thalys opblazen een veel beter idee is.
Maar er is nog nooit een Thalys opgeblazen, zeg je nu. Inderdaad. Dat bewijst voor mij dat de hele terrorisme dreiging overdreven is. Terrorisme van het soort waar men ons bang voor probeert te maken is heel erg zeldzaam.
Mij stoort het immens dat omwille van een niet bestaande dreiging ik nog steeds niet gewoon in Basel op een trein naar London kan stappen.