Perpignan-Figueras

neigezug

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door neigezug »

Misschien gaat de Deutsche Bahn Spanje nog binnenvallen met de ICE (Frankfurt-Lyon-Barcelona)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Shrek »

neigezug schreef:Misschien gaat de Deutsche Bahn Spanje nog binnenvallen met de ICE (Frankfurt-Lyon-Barcelona)
Dat lijkt me niet echt een goed plan. De reistijd is toch net iets te lang. De sncf houdt het daarnaast ook rendabel door een hoop binnenlandse reizigers op dezelfde trein te zetten. De DB zal daar niet in lukken denk ik :roll:
Wat misschien wel kan met deze nieuwe lijn zijn snellere nachttreinen. Dan is Frankfurt-Madrid op een nachtje misschien wel mogelijk :)
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door 260689 »

Ik ben vandaag van Figueras-Vilafant naar Paris-gare de Lyon gereden. De TGV vertrok stipt om 15u02 en voorziene aankomst om 20u41 maar we hadden een vertraging van 15min dit vanwege aansluiting geven aan een gewone trein.
Nu zit ik op de Thalys 9369 Paris-Nord Brussel-Zuid. Er zijn blijkbaar problemen want we reden nog geen 5meter en er werd noodremming uitgevoerd door één van de boordchef's. Bestuurder roept continu de boordchef op met behulp van de GSMR waar men via een knop deze kan oproepen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Robin »

260689 schreef:Ik ben vandaag van Figueras-Vilafant naar Paris-gare de Lyon gereden. De TGV vertrok stipt om 15u02 en voorziene aankomst om 20u41 maar we hadden een vertraging van 15min dit vanwege aansluiting geven aan een gewone trein.
Nu zit ik op de Thalys 9369 Paris-Nord Brussel-Zuid. Er zijn blijkbaar problemen want we reden nog geen 5meter en er werd noodremming uitgevoerd door één van de boordchef's. Bestuurder roept continu de boordchef op met behulp van de GSMR waar men via een knop deze kan oproepen.
het zal dus laat worden tegen dat je thuis bent :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door msts.be »

msts.be schreef:
kristofvt schreef:Of heeft Renfe al andere stellen besteld? had ergens gelezen (vermoedelijk railfaneurope.)dat ze in 2010 een bestelling zouden plaatsen.
Dat was normaal de bedoeling, maar met de huidige Libische perikelen (Spanje importeert tot 15% olie uit Libië) plus de slechte Spaanse financiële situatie is dat teruggedraaid. Renfe heeft van de overheid haar tarieven met 5% moeten laten dalen, en er is tijdelijk geen geld om nieuwe HST-stellen te kopen.

Men heeft wel een creatieve oplossing gevonden: men gaat de S100 stellen, waarvan men 4 jaar geleden de gelijkstroom-uitrusting verwijderd had, terug ombouwen voor 3kV en 1.5kV. Deze gaan dan naar Perpignan rijden. Erg veel moeilijkheden zullen we niet moeten verwachten, aangezien de S100 gewoon de Spaanse TGV-Atlantique (maar dan met maar 8 rijtuigen zoals de andere TGV's) is.

http://www.vialibre-ffe.com/noticias.asp?not=6647
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-5242173
De eerste S100 is alvast op weg naar zijn geboorteplaats in Belfort. Men zal TVM430 + KVB installeren, en ook de gelijkstroompanto's worden terug aangebracht. Deze waren sinds 2006 verwijderd, omdat vanaf dan het normaalspoor gedeelte van Madrid-Atocha omgevormd was naar 25kV.

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door kristofvt »

op de Franse wikipedia http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_P ... eras_(LGV) zie ik staan dat er volgend jaar een trein van Amsterdam naar Barcelona gaat rijden, klopt dit?

Weet er ook iemand wanneer die lijn doorgetrokken wordt naar barcelona? gaat dit vanaf 1 april, zijn begin juli, of later?

Ik vermoed dat het spoormatriaal naast de ave 100 de tgv duplex tpye dasye zullen zijn volgens http://trainsso.pagesperso-orange.fr/TGV%20Dasye.pdf hebben ze enkele stellen extra een krachtigere airco gegeven. aangezien de euroduplexen voor Spanje (nrs 800) nog niet geleverd zijn.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Robin »

dat word wel handig dan om in 1 trek naar barcelona te kunnen gaan. Indien de reistijd mee valt een concurrent voor de auto :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door groentje »

De TGV naar Amsterdam is bij mijn weten uitgesteld. Mogelijk komt er wel een verbinding vanuit Rijsel, wat ook al een handiger overstappunt is dan Parijs.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Steve »

Robin schreef:dat word wel handig dan om in 1 trek naar barcelona te kunnen gaan. Indien de reistijd mee valt een concurrent voor de auto :)
Maar veel zal toch afhangen van de prijzen en rittijd, want de concurrentie van het vliegtuig kan flink gaan spelen. Temeer daar prijsvechter Ryanair onder meer op de "hoofdluchthaven" in El Prat vliegt, vanwaar je snel en goedkoop in het centrum staat.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Portbou »

MIVB-reiziger schreef:
Robin schreef:dat word wel handig dan om in 1 trek naar barcelona te kunnen gaan. Indien de reistijd mee valt een concurrent voor de auto :)
Maar veel zal toch afhangen van de prijzen en rittijd, want de concurrentie van het vliegtuig kan flink gaan spelen. Temeer daar prijsvechter Ryanair onder meer op de "hoofdluchthaven" in El Prat vliegt, vanwaar je snel en goedkoop in het centrum staat.
De concurrentie van het vliegtuig speelt vandaag al.

De komst van een rechtstreekse TGV zal geen reizigers uit het vliegtuig terugwinnen...
...maar heeft wel potentieel om mensen uit de auto te krijgen.

Best lijkt me evenwel een kwaliteitsvolle niet al te dure nachttrein waarop de reizigers hun auto kunnen meenemen.
Maar dat is fictie natuurlijk...

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Steve »

Portbou schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Robin schreef:dat word wel handig dan om in 1 trek naar barcelona te kunnen gaan. Indien de reistijd mee valt een concurrent voor de auto :)
Maar veel zal toch afhangen van de prijzen en rittijd, want de concurrentie van het vliegtuig kan flink gaan spelen. Temeer daar prijsvechter Ryanair onder meer op de "hoofdluchthaven" in El Prat vliegt, vanwaar je snel en goedkoop in het centrum staat.
De concurrentie van het vliegtuig speelt vandaag al.

De komst van een rechtstreekse TGV zal geen reizigers uit het vliegtuig terugwinnen...
...maar heeft wel potentieel om mensen uit de auto te krijgen.

Best lijkt me evenwel een kwaliteitsvolle niet al te dure nachttrein waarop de reizigers hun auto kunnen meenemen.
Maar dat is fictie natuurlijk...

Groeten,
Bart
Een autotrein tout court is tegenwoordig al grotendeels fictie, en de nog paar resterende voorbeelden tonen aan dat het "niet al te dure" al helemaal fictie zou zijn. :(

(overigens is het concept "autotrein" niet verenigbaar met het concept "HST", dus je bent inderdaad haast verplicht om er een nachttrein met bijbehorende dure accomodatie van te maken om de lange rittijd te compenseren)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Robin »

Eurotunnel kan dit toch? De afstand is natuurlijk wel kort maar het principe is er wel. Neem een TGV Duplex, hang er paar 'rijtuigen' bij aan die je ombouwt tot wagon waar auto's in kunnen. De trein zal natuurlijk wel langer worden maar ik denk dat zoiets wel haalbaar kan zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door dentheo »

Robin, technisch kan het .
Maar als je met een slaaptrein over de HSL gaat wordt de "slaaptijd" wel erg kort.
Niet iedereen wil opstaan om 4 uur 's morgens.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Steve »

Robin schreef:Eurotunnel kan dit toch? De afstand is natuurlijk wel kort maar het principe is er wel. Neem een TGV Duplex, hang er paar 'rijtuigen' bij aan die je ombouwt tot wagon waar auto's in kunnen. De trein zal natuurlijk wel langer worden maar ik denk dat zoiets wel haalbaar kan zijn.
De Class 9 kan maximaal 160 km/h (en dan is het me nog niet eens duidelijk of die snelheid daadwerkelijk gehaald wordt), dat zou ik geen "HST" noemen.

Komt nog bij dat het concept van Eurotunnel dermate speciaal is, onder meer door de rijtuigen die totaal niet compatibel zijn met het gebruikelijke omgrenzingsprofiel op de klassieke spoornetten in Europa, dat de vergelijking me zeer moeilijk lijkt... :(
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door msts.be »

AVE S100 in Paris Est gesignaleerd:
http://www.railwaygazette.com/news/pass ... rance.html

Na de testritten zullen de S100 niet noordelijker dan Lyon komen, de diensten Parijs-Barcelona worden voorbehouden voor de EuroDuplexen.
Plaats reactie