Perpignan-Figueras

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Perpignan-Figueras

Bericht door Shrek »

Sinds enkele dagen is de HSL onder de pyreneëen eindelijk open.
De lijn zelf was al meer dan 2 jaar volledig klaar, maar de aansluiting in Figueras liet lang op zich wachten.
Oorspronkelijke bedoeling was om meteen de hele lijn tot Barcelona (en dus ook Madrid) door te trekken. Maar toen bleek dat dat nooit op tijd ging lukken hebben ze een draak van een constructie bedacht: De TGV uit Parijs stop nu in het nieuwe station Figueras Vilafant (zoals Avignon TGV, een station ver buiten de stad van figueras, zonder aansluiting met het station van de stad zelf). In Vilifant moet je dan overstappen op een breedspoor-trein die je dan over de oude lijn tot Barcelona brengt waar je opnieuw een TGV kan nemen.
Voorlopig kan dit 3x per dag, maar dat zou snel meer moeten worden.
Naast de TGV rijden er ook enkele goederentreinen over dit traject, maar het aantal rangeersporen op normaalspoor in Spanje is nog niet groot, dus ook dit is nog zeer beperkt.

Zie ook deze link naar een ander forum
Afbeelding
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door fets »

In Japan heb je ook zo een "draak van een constructie" op de Kyushu Shinkansen. Alleen werkt het daar wonderwel. De hele trein stapt over in een 3-tal minuten van de "Relay Tsubame" naar de "Tsubame" (of omgekeerd) en dit typisch met een halfuursfrequentie. Ik heb de "overstap" in totaal 4 keer gedaan op 3 dagen tijd en vond het absoluut fantastisch ;-)
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door TrainzDr3ver »

Wat ik mij eigenlijk al lang afvraag, hoeveel verschil zit er tussen normaalspoor en breedspoor?
Dit zullen tientallen centimeters zijn geloof ik :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Shrek »

1435 mm tegen 1674 mm :wink:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Accelerat »

Om het nog ingewikkelder te maken, heeft men in het ex-Sovjet gebied weer een breedspoor van 1520 mm en Ierland is er wéér een ander breedspoor. :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door K V B »

Shrek schreef:1435 mm tegen 1674 mm :wink:
In Spanje is het 1668 mm. Ooit was het 1672mm, en Portugal was 1664 mm. Dat ligt dicht genoeg bij elkaar dat men op elkaars rail kon rijden en op een gegeven moment heeft men dan maar in beide landen op 1668 gestandariseerd.
Het breedste spoor is 1676mm, en dat vind je in India, Pakistan, Argentinië en Chili.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:Om het nog ingewikkelder te maken, heeft men in het ex-Sovjet gebied weer een breedspoor van 1520 mm en Ierland is er wéér een ander breedspoor. :wink:
Ik heb in Australië ooit in een station rondgelopen waar drie verschillende spoorwijdtes bij elkaar komen. Was indrukwekkend. In Australië zijn op dit moment nog steeds drie verschillende spoorwijdtes in gebruik voor hoofdspoorlijnen, en nog een pak andere op hier een daar een lijntje...
In Zwitserland zijn er overigens vier verschillende spoorbreedtes...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Joris »

Hallo,
K V B schreef:
sncf-sncb schreef:Om het nog ingewikkelder te maken, heeft men in het ex-Sovjet gebied weer een breedspoor van 1520 mm en Ierland is er wéér een ander breedspoor. :wink:
Ik heb in Australië ooit in een station rondgelopen waar drie verschillende spoorwijdtes bij elkaar komen. Was indrukwekkend.
Zo hebben we er 3 in Europa: Irun (E), Jennbach (A), en het derde ontgaat me... Latour De Carol(F)?
K V B schreef: In Australië zijn op dit moment nog steeds drie verschillende spoorwijdtes in gebruik voor hoofdspoorlijnen, en nog een pak andere op hier een daar een lijntje...
In Zwitserland zijn er overigens vier verschillende spoorbreedtes...
4, dat valt nog mee voor Zwitersland...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door K V B »

Joris schreef:Hallo,
K V B schreef:
sncf-sncb schreef:Om het nog ingewikkelder te maken, heeft men in het ex-Sovjet gebied weer een breedspoor van 1520 mm en Ierland is er wéér een ander breedspoor. :wink:
Ik heb in Australië ooit in een station rondgelopen waar drie verschillende spoorwijdtes bij elkaar komen. Was indrukwekkend.
Zo hebben we er 3 in Europa: Irun (E), Jennbach (A), en het derde ontgaat me... Latour De Carol(F)?
In Irun komen weliswaar drie spoorbreedtes, maar niet in hetzelfde station. Latour de Carol heeft inderdaad ook drie spoorbreedtes, net als Jennbach.

In 88 was ik in Zuid Austrlië. En in Gladstone kon je daar nog sporen en wissels zien waar drie spoorbreedtes in zaten. Dus niet alleen drie spoorbreedtes in hetzelfde station, maar ook nog eens aan hetzelfde perron... Dat zag er behoorlijk indrukwekkend uit.
Ik herinnner me niet meer of toen alle drie de spoorbreedtes daar nog in gebruik waren.
K V B schreef: In Zwitserland zijn er overigens vier verschillende spoorbreedtes...
4, dat valt nog mee voor Zwitersland...
Er zijn er eigenlijk nog meer, maar ik heb enkel lijnen met een consessie voor openbaar personenvervoer van meer dan een km genomen. Nemen we echt alles dan komen we makkelijk aan een tiental spoorwijdtes...
Laatst gewijzigd door K V B op 10 jan 2011, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door bobke »

Is breedspoor niet duurder in aanleg? bv de betonnen biels moeten veel langer zijn...
Wat voor voordelen heeft het zoal? Meer stabiliteit van de trein dacht ik, nog andere?
pietje

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door pietje »

bobke schreef:Is breedspoor niet duurder in aanleg? bv de betonnen biels moeten veel langer zijn...
Wat voor voordelen heeft het zoal? Meer stabiliteit van de trein dacht ik, nog andere?
zo groot is dat verschil nu ook niet, het is indertijd vooral voortgekomen om militair-strategische redenen, maar zoveel haalde dat uiteindelijk ook niet uit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Shrek »

pietje schreef:
bobke schreef:Is breedspoor niet duurder in aanleg? bv de betonnen biels moeten veel langer zijn...
Wat voor voordelen heeft het zoal? Meer stabiliteit van de trein dacht ik, nog andere?
zo groot is dat verschil nu ook niet, het is indertijd vooral voortgekomen om militair-strategische redenen, maar zoveel haalde dat uiteindelijk ook niet uit.
Jawel hoor, in de 2de wereldoorlog kon geen enkele duitse trein spanje binnen, dit was een tactisch voordeel voor de geallieerden.
In de tijd van een eengemaakt europa is zo'n breedspoor natuurlijk een pest, daarom dat spanje overal een 3de rail gaat aanleggen op normaalspoor. Ook Portugal wil af van zijn breedspoor, hun nieuwste "HLE18" kan daarom ook makkelijk geretrofit worden naar normaalspoor :)
Het hele traject Perpignan-Figueras wordt ook gebruikt door goederentreinen op normaalspoor, zodat spanje van daaruit kan beginnen met 3de rail aanleggen (de AVE rijdt in spanje al op normaalspoor)
pietje

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door pietje »

Shrek schreef: Jawel hoor, in de 2de wereldoorlog kon geen enkele duitse trein spanje binnen, dit was een tactisch voordeel voor de geallieerden.
De Duitsers hebben nochtans aan het oostfront meer dan voldoende lijnen omgespoord naar standaardbreedte, en de Russen hebben dat naderhand even snel weer ongedaan gemaakt.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door i11 »

In september van vorig jaar ben ik via de gewone lijn van Figuras naar Barcelona gegaan. Vanaf Figueras ligt op de gewone lijn nu spoor met drie spoorstaven tot de buitenzijde van Barcelona-agglo. Spoor met 3 spoorstaven is er ook tussen Zaragoza en Huesca.

Er zijn plannen om (ik weet niet of ze er nog zijn) langzaam het hele spoor eerst met drie spoorstaven uit te bouwen en bij de volgende vernieuwing (normaal na een aantal decennia) naar normaalspoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perpignan-Figueras

Bericht door Shrek »

i11 schreef:Er zijn plannen om (ik weet niet of ze er nog zijn) langzaam het hele spoor eerst met drie spoorstaven uit te bouwen en bij de volgende vernieuwing (normaal na een aantal decennia) naar normaalspoor.
Natuurlijk zijn die plannen er nog, ze worden zelfs versneld uitgevoerd :wink:
Plaats reactie