Je komt toch echt in het centrum van Parijs aan hoor, welliswaar in het noorden van het centrum.Robin schreef:Als je de Thalys neemt naar parijs dan kom je ook aan in de Nord en ook niet in het centrum dusja.
Perpignan-Figueras
Re: Perpignan-Figueras
Re: Perpignan-Figueras
Maar hier hebben we het niet over de noordkant van het stadscentrum maar echt een rangeerterrein in een industriezone ten noorden van de stad.Robin schreef:Als je de Thalys neemt naar parijs dan kom je ook aan in de Nord en ook niet in het centrum dusja.
Dan is de huidige oplossing met pendeltreinen vanaf figueras nog steeds beter dan de passagiers daar te laten overstappen denk ik
Re: Perpignan-Figueras
in dat opzicht natuurlijk wel jaShrek schreef:Maar hier hebben we het niet over de noordkant van het stadscentrum maar echt een rangeerterrein in een industriezone ten noorden van de stad.Robin schreef:Als je de Thalys neemt naar parijs dan kom je ook aan in de Nord en ook niet in het centrum dusja.
Dan is de huidige oplossing met pendeltreinen vanaf figueras nog steeds beter dan de passagiers daar te laten overstappen denk ik
Re: Perpignan-Figueras
Voor een a twee jaar ga je inderdaad niet een stel nog eens homologeren voor Spanje. De SNCF heeft een reeks TGV-Dasye bestelt voor de diensten naar Barcelona, en het is de bedoeling om over een paar jaar, als de nieuwe HSL er ligt, en het nieuwe Station Barcelona Sagrera klaar is een behoorlijk uitgebreide dienst aan te bieden. Men spreekt toch van 17 treinparen per dag, dat is behoorlijk ambitieus. Onder andere een Lille - Barcelona en (leuk voor mij) Geneve -Madrid is voorzien.pietje schreef: SNCF heeft zelfs nog enkele ex-Eurostar treinen die geschikt zijn voor 1.5, 3 en 25 kV en die op dit moment enkel binnen Frankrijk gebruikt worden, deze zouden ook kunnen dienen, maar het zal wel te maken hebben met de beperkte tijdswinst en de korte tijd tot het in dienst nemen van de volledige HSL tot Barcelona
Re: Perpignan-Figueras
Er zou zelfs -met overstap- een hele goede verbinding uit brussel komen. (Brussel -CDG en dan de trein uit lille op). Maar de afstand lijkt mij wel iets te lang om veel succes te hebben
Re: Perpignan-Figueras
Daarvoor zullen we moeten wachten tot men de laatste "missing link" aanlegt tussen Nîmes en Perpignan, dan kan er nog een uurtje "afgeknepen" worden.Shrek schreef:Er zou zelfs -met overstap- een hele goede verbinding uit brussel komen. (Brussel -CDG en dan de trein uit lille op). Maar de afstand lijkt mij wel iets te lang om veel succes te hebben
Re: Perpignan-Figueras
als je op 12u05 in Lille-europe te TGV neemt richting Figuaras dan kan je om 22hr35 in Barcelona geraken, deze TGV komt eigenlijk wel van Brussel-Zuidpietje schreef:Daarvoor zullen we moeten wachten tot men de laatste "missing link" aanlegt tussen Nîmes en Perpignan, dan kan er nog een uurtje "afgeknepen" worden.Shrek schreef:Er zou zelfs -met overstap- een hele goede verbinding uit brussel komen. (Brussel -CDG en dan de trein uit lille op). Maar de afstand lijkt mij wel iets te lang om veel succes te hebben
op zicht valt dat mee vind ik.
Re: Perpignan-Figueras
Vergeet niet dat vliegen steeds onaangenamer wordt, en dat je op een trein meer bagage kan meenemen. En stel je voor dat men nu eens een TGV zou laten rijden Brussel - Barcelona non stop en dan verder naar Valencia en Alicante... De "Benidorm Express". Laat die gewoon in de zomer op zaterdag rijden en je krijgt die wel vol, denk ik.Shrek schreef:Er zou zelfs -met overstap- een hele goede verbinding uit brussel komen. (Brussel -CDG en dan de trein uit lille op). Maar de afstand lijkt mij wel iets te lang om veel succes te hebben
Re: Perpignan-Figueras
Af en toe een vulkaan uitbarstinkje in kan ook wonderen doen.K V B schreef:Vergeet niet dat vliegen steeds onaangenamer wordt, en dat je op een trein meer bagage kan meenemen. En stel je voor dat men nu eens een TGV zou laten rijden Brussel - Barcelona non stop en dan verder naar Valencia en Alicante... De "Benidorm Express". Laat die gewoon in de zomer op zaterdag rijden en je krijgt die wel vol, denk ik.Shrek schreef:Er zou zelfs -met overstap- een hele goede verbinding uit brussel komen. (Brussel -CDG en dan de trein uit lille op). Maar de afstand lijkt mij wel iets te lang om veel succes te hebben
Probleem wordt alleen meer en meer de LGV tussen Parijs en Lyon, want die zit hoe langer hoe meer vol, waardoor er bijna altijd gekoppeld gereden wordt, maar daarvoor moet je meestal in Lille of CDG een kwartierke stilstaan
Re: Perpignan-Figueras
Er is zeker een publiek voor een TGV Brussel-Barcelona. Alleen beschikt de SNCF op korte termijn nog niet over treinen die alle Belgische en Spaanse veiligheidssystemen hebben. Met treinen Lembeek - Barcelona of Brussel - einde van de tunnel zijn we ook niet veel.
Re: Perpignan-Figueras
Daarom ook dat ze het met een overstap gaan doen. 10 minuten na de trein Brussel-Lyon komt de trein Lille-Barcelona aan in Roissy-CDG.FLV-FGSP schreef:Er is zeker een publiek voor een TGV Brussel-Barcelona. Alleen beschikt de SNCF op korte termijn nog niet over treinen die alle Belgische en Spaanse veiligheidssystemen hebben. Met treinen Lembeek - Barcelona of Brussel - einde van de tunnel zijn we ook niet veel.
Ik heb zo ook al eens de overstap moeten doen op Brussel-Straatsburg en dat ging vlekkeloos (zelfde perron, volgende trein)
Re: Perpignan-Figueras
Voor zover ik weet is men wel bezig met het moderniseren van de seininstallatie op de lijn Parijs - Lyon zodat daar treinen op 2 minuten van elkaar kunnen rijden.pietje schreef:
Probleem wordt alleen meer en meer de LGV tussen Parijs en Lyon, want die zit hoe langer hoe meer vol, waardoor er bijna altijd gekoppeld gereden wordt, maar daarvoor moet je meestal in Lille of CDG een kwartierke stilstaan
Re: Perpignan-Figueras
Welke verbinding is dat?Shrek schreef:Daarom ook dat ze het met een overstap gaan doen. 10 minuten na de trein Brussel-Lyon komt de trein Lille-Barcelona aan in Roissy-CDG.
Ik heb zo ook al eens de overstap moeten doen op Brussel-Straatsburg en dat ging vlekkeloos (zelfde perron, volgende trein)
Re: Perpignan-Figueras
Dat was toen de TGV van 5u40 uit Brussel.K V B schreef:Welke verbinding is dat?
Met welke trein de over enkele jaren de verbinding naar Barcelona juist willen doen weet ik niet, ik heb het ook maar gelezen op een frans forum
Re: Perpignan-Figueras
Eurostar treinen kunnen niet want er kan geen ERMTS op (vandaar de nieuwe siemens stellen). Ze kunnen enkel een TGV-Reseau moderniseren en er ERMTS opzetten + eventueel Spaans Beveiliginssyteem. Zodat de verbinding Brussel- Perpignan doorgetrokken wordt naar Barcelona eventueel gekoppeld met de vertrekkende TGV Duplex Dasye uit Lille. Maar voorlogig zijn er geen plannen bekend om de tgv-reseau stellen voor het Belgische net met ERMTS en internet uit te rusten.K V B schreef: SNCF heeft zelfs nog enkele ex-Eurostar treinen die geschikt zijn voor 1.5, 3 en 25 kV en die op dit moment enkel binnen Frankrijk gebruikt worden, deze zouden ook kunnen dienen, maar het zal wel te maken hebben met de beperkte tijdswinst en de korte tijd tot het in dienst nemen van de volledige HSL tot Barcelona