alstom coradia

AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

alstom coradia

Bericht door AlexNL »

De SNCF heeft een tijdje terug (in 2009) een raamwerkovereenkomst gesloten met Alstom, voor de levering van een berg nieuwe regionale treinen. Als alle opties gelicht worden zijn dat in totaal rondom de 1000 elektrische treinstellen, wat een mega-order is. De orders zijn afhankelijk van wat SNCF overeenkomt met de verschillende regio's waarvoor de treinen bedoeld zijn, de regio's hebben erg veel invloed op hoe de treinen eruit komen te zien qua interieur e.d..

Op dit moment zijn er 142 treinen besteld, het eerste stel gaat later dit jaar geleverd worden. Tussen 2013 en 2015 moeten alle stellen uit de huidige orders geleverd zijn, maar nieuwe orders komen natuurlijk later.

Omdat er best wel veel regio's zijn in Frankrijk is het hartstikke duur om voor iedere regio een prototype of mock-up te bouwen, daarom doet Alstom iets nieuws: ze hebben samen met Autodesk (bekend van CAD-software) een simulator ontwikkeld waarin ze uitgebreide 3D-renders hebben van de treinstellen, zodat de afgevaardigden van de regio een goed beeld kunnen vormen van wat ze gaan krijgen. (Meer over 3D vanaf 4:00)

De treinstellen waar het hier over gaat zijn Coradia Polyvalent-stellen, wat de tegenhanger is van de SLT van NS en de Desiro-familie van Siemens. Het Coradia-merk an sich is niet nieuw, in heel Europa rijden al Coradia's rond van allerlei soorten en maten. De LINTjes in Nederland in de Achterhoek, in Scandivië, in Frankrijk, in Italië, in Duitsland, overal. De Coradia Polyvalent borduurt hierop door.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding De topicstart maar vervangen door iets wat informatievers.
Laatst gewijzigd door AlexNL op 07 jan 2011, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door bobke »

Als je zo de trein ziet vanaf een afstand zou je eerst denken dat het een hogesnelheidstrein, :lol: namelijk die stuurstand is veel meer gebogen dan een standaardtrein dat wij gewend zijn van zien. Afbeelding Ik zag op een pdf van die site http://www.alstom.com/assetmanagement/D ... 791cf1.pdf op pagina 3, een zeer rare opstelling van de zetels.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

Het is inderdaad een rare opstelling, omdat hij anders is dan het 2x2 wat we gewend zijn. Toch heeft het wel wat, voor wanneer je alleen wilt zitten. :)
LRDArdo

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LRDArdo »

AlexNL schreef:Het is inderdaad een rare opstelling, omdat hij anders is dan het 2x2 wat we gewend zijn. Toch heeft het wel wat, voor wanneer je alleen wilt zitten. :)
Die opstelling is eigenlijk nog niet zo slecht bekeken.

Stel je reist alleen. Je neemt plaats in pakweg een AM96. Als het drukker wordt gegarandeerd dat iemand naast je komt zitten. En als die persoon dan niet uitstapt op het station waar jij uitstapt, dan begint een moeizame weg van beklimmingen over de benen van anderen, waarbij je het evenwicht niet mag verliezen of je landt op iemand zijn schoot (niet dat ik dat erg vind, er is zo tenminste nog iets van sociaal contact).

Bij die opstelling maakt het niet uit waar je zit. Je kan steeds langs één kant weg. Je hoeft dus geen alpinist te zijn om uit te stappen.

En ja het is offtopic... maar waar blijven de HLE18'nen?
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door MaartendeJ »

^^ Sorry hoor, maar als ik opsta, staat degene naast mij ook op en loopt een stukje het gangpad in, zodat ik er makkelijker uit kan. Is voor de persoon in kwestie naast mij handig, is voor mij handig. winwin-situatie
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: alstom coradia

Bericht door AlexNL »

Overigens, vinden jullie niet dat de Coradia wat wegheeft van de V250, maar een stuk sneller oogt? De V250 is in werkelijkheid sneller (duh...) maar persoonlijk vind ik dat de trein te lomp oogt en helemaal geen gevoel van snelheid geeft, eerder van lompheid en dufheid.
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:Het is inderdaad een rare opstelling, omdat hij anders is dan het 2x2 wat we gewend zijn. Toch heeft het wel wat, voor wanneer je alleen wilt zitten. :)
Kun je de breedte van die twee gangen niet anders gebruiken ?
Kan daar nu nog een trolley door ?
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: alstom coradia

Bericht door bobke »

Ik vraag me af, waarom ieder regio een verschillend model moet hebben? En niet gewoon allemaal hetzelfde type/model/interieur etc? Dat valt toch veel goedkoper uit voor de SNCF (eenheid van materieel).
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: alstom coradia

Bericht door AlexNL »

Ik denk dat het qua prijs voor SNCF niet uitmaakt, ze hebben een raamwerkovereenkomst gesloten voor een gigantische hoeveelheid treinen. Ik denk dat Alstom dan best wel bereid is om niet al te moeilijk te doen over wensen voor afwijkende inrichting :D
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: alstom coradia

Bericht door kika »

bobke schreef:Ik vraag me af, waarom ieder regio een verschillend model moet hebben? En niet gewoon allemaal hetzelfde type/model/interieur etc? Dat valt toch veel goedkoper uit voor de SNCF (eenheid van materieel).
Omdat in de ene regio er meer behoefte is aan veel mensen op korte afstand te vervoeren en in een andere regio liggen de behoeften weer anders. Zelfde verhaal met de budgetten, die ook verschillen per regio.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: alstom coradia

Bericht door bobke »

AlexNL schreef:Overigens, vinden jullie niet dat de Coradia wat wegheeft van de V250, maar een stuk sneller oogt? De V250 is in werkelijkheid sneller (duh...) maar persoonlijk vind ik dat de trein te lomp oogt en helemaal geen gevoel van snelheid geeft, eerder van lompheid en dufheid.
Afbeelding
Iets wegheeft van de V250? m, ik vind van niet, ik zie niet echt overeenkomsten. Ik vind die Coradia wel veel meer afgewerkt invergelijking met de Desiro. Zoals het dak, de zijkanten vanonder, ook de kop is meer gesloten (in vergelijking met Desiro)

Ik heb op de foto in bijlage iets omcirkeld, met de vraag, wat is dat?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (30.39 KiB) 9380 keer bekeken
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: alstom coradia

Bericht door dentheo »

Anti-klim buffers, om bij een harde knal te zorgen dat de buffers niet over elkaar springen.
Ze "moeten" dan wel de schok dempen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: alstom coradia

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat ziet er wel een ferm ding uit! Leuk!
Gelijkenissen met de V250 zie ik helaas ook niet...
En die dingen op de desiro, een soort kreukelzone? Zoals die onder de neus van de coradia blijkbaar ook zit?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: alstom coradia

Bericht door Steven »

Het lijkt meer afgewerkt schrijven jullie, maar dit is een PC tekening en ik zal pas oordelen over afwerking als die treinen in het echt te zien zijn. Op een tekening ziet er alles heel prachtig en degelijk uit.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: alstom coradia

Bericht door kika »

Is die 'rare' opstelling mogelijk bij alle modelletjes of enkel op de Scandinavische variant waar er wat meer ruimte is in het profiel (en de volledige kast wat breder kan)?
Plaats reactie