250 mensen moeten overnachten in Thalys

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Steve »

Van deredactie.be:
250 mensen moeten overnachten in Thalys

za 19/02/2011 - 10:06 Zo'n 250 passagiers hebben afgelopen nacht in hun trein in Brussel-Zuid moeten overnachten, door een defect aan een Thalys-trein. Vanmorgen kwamen ze, 14 uur later dan gepland, in Parijs aan.

De trein van Amsterdam naar Parijs had technische problemen bij zijn vertrek in Nederland. Hij werd daarom aan een andere trein gekoppeld.

Beide treinen kwamen gisteravond met ruim anderhalf uur vertraging aan in Brussel. Ze konden niet doorrijden naar Parijs, omdat het hogesnelheidsnetwerk al gesloten was wegens nachtelijke werkzaamheden.

Gezien het nachtelijke uur was het onmogelijk om nog voldoende hotelkamers te vinden in de omgeving van het station Brussel-Zuid, waar de trein gestrand was. 250 passagiers moesten daarom de nacht doorbrengen in de trein. Ze kregen verwarming en eten. Thalys zal de treinkaartjes ook terugbetalen.

Vanochtend konden beide treinen dan toch doorrijden naar Parijs, waar ze uiteindelijk met respectievelijk 14 en 13 uur vertraging zijn aangekomen.
Was er echt geen mogelijkheid om die Thalys via het klassieke netwerk te sturen? Of kennen de Thalys-bestuurders enkel de HSL?
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door groentje »

Slechts weinig Belgische en praktisch geen buitenlandse bestuurders kennen de klassieke lijnen. Bovendien moeten die dan ook nog vrij zijn, hé.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door treinbruno »

Op HLN staat dat de nmbs voor echte slaaprijtuigen gezorgd had waar de reizigers in konden slapen
Afbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door bobke »

Op het nieuwsblad staat er dat het 400 mensen waren. ? amai amai, de media kan toch grote fouten maken ze, wie is nu juist?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door rvdborgt »

bobke schreef:Op het nieuwsblad staat er dat het 400 mensen waren. ? amai amai, de media kan toch grote fouten maken ze, wie is nu juist?
Hoeveel het er precies zijn, is niet zo belangrijk. Belangrijker is, dat er de reizigers helemaal niet op een "nachtelijk uur" in Brussel-Zuid zijn aangekomen: volgens railtime.be was de aankomst om 22:48. Verder zijn er in Brussel in het weekend voldoende hotelkamers te vinden omdat er dan geen bezoekers voor de EU-instanties zijn; verder zat het Europarlement deze week in Straatsburg, dus de drukte zal sowieso wel meegevallen hebben. Zoals het in het bericht staat, klinkt het er nogal naar dat er nauwelijks geprobeerd is om hotelkamers te vinden, terwijl eigenlijk al bij vertrek uit Rotterdam (waar de twee treinen aan elkaar gekoppeld zijn volgens railtime) duidelijk moest zijn dat Parijs niet meer gehaald zou worden.

Groetjes,
Rian
Kris G

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Kris G »

ik heb ook gelezen dat gekoppelde Thalys niet meer zo snel mag : lijkt me bizar : volgens mij mag 2x Thalys van 8 rijtuigen even snel rijden, of ben ik verkeerd?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Portbou »

Hallo,

Wat betekent dat precies : hogesnelheidsnetwerk gesloten voor werkzaamheden ?
Waren er echt werkzaamheden gepland ? Of betreft het gewoon de dagelijkse "blanc travaux" (ik vind niet direct een vertaling).

Is het echt zo dat de Thalys-machinisten de klassieke lijn niet kennen ? Ik kan het bijna niet geloven...

Wat de hotelkamers betreft : het is allicht stukken goedkoper voor Thalys om wat eten uit te delen en de tickets terug te betalen dan om hotelkamers te betalen. Bestaat er een regelgeving die hen verplicht hotelkamers te zoeken ?

Groeten,
Bart W.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door treinbruno »

om 00:15 komt er een TGV aan uit parijs in lille die over de LGV gaat (wel via arras)
om 23u17 komt er ook nog een eurostar aan uit Londen in Parijs
om 22u51 komt er een eurostar uit Londen aan in Brussel

De hogesnelheidslijn moet dus toch wel tot 0u open zijn ofzo denk ik
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door rvdborgt »

bw494674 schreef:Wat de hotelkamers betreft : het is allicht stukken goedkoper voor Thalys om wat eten uit te delen en de tickets terug te betalen dan om hotelkamers te betalen. Bestaat er een regelgeving die hen verplicht hotelkamers te zoeken ?
De EU-verordening zegt: "hotel- of ander verblijf". De voorwaarden van de spoorwegen zelf zeggen: "redelijke accommodatie". Uiteindelijk beslist de rechter wat dat moet zijn, maar in een stad is "redelijke accomodatie" bij mijn weten een hotel uit de middenklasse.
Het feit dat er een excuus genoemd werd in het artikel, kan erop wijzen dat ze eigenlijk wel wisten dat in principe hotelkamers nodig waren.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
bw494674 schreef:Wat de hotelkamers betreft : het is allicht stukken goedkoper voor Thalys om wat eten uit te delen en de tickets terug te betalen dan om hotelkamers te betalen. Bestaat er een regelgeving die hen verplicht hotelkamers te zoeken ?
De EU-verordening zegt: "hotel- of ander verblijf". De voorwaarden van de spoorwegen zelf zeggen: "redelijke accommodatie". Uiteindelijk beslist de rechter wat dat moet zijn, maar in een stad is "redelijke accomodatie" bij mijn weten een hotel uit de middenklasse.
Het feit dat er een excuus genoemd werd in het artikel, kan erop wijzen dat ze eigenlijk wel wisten dat in principe hotelkamers nodig waren.
Dus in zo een geval zou ik dan gewoon zelf een hotelkamer boeken. In het ergste geval draait mijn reisverzekering er voor op...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:
bw494674 schreef:Wat de hotelkamers betreft : het is allicht stukken goedkoper voor Thalys om wat eten uit te delen en de tickets terug te betalen dan om hotelkamers te betalen. Bestaat er een regelgeving die hen verplicht hotelkamers te zoeken ?
De EU-verordening zegt: "hotel- of ander verblijf". De voorwaarden van de spoorwegen zelf zeggen: "redelijke accommodatie". Uiteindelijk beslist de rechter wat dat moet zijn, maar in een stad is "redelijke accomodatie" bij mijn weten een hotel uit de middenklasse.
Het feit dat er een excuus genoemd werd in het artikel, kan erop wijzen dat ze eigenlijk wel wisten dat in principe hotelkamers nodig waren.
Dus in zo een geval zou ik dan gewoon zelf een hotelkamer boeken. In het ergste geval draait mijn reisverzekering er voor op...
Daar zit hem net het probleem!
Hoeveel mensen weten dat indien ze hun reis betaald hebben met bv VISA, ze er een reisverzekering bij hebben!
hoeveel mensen hebben een reisbijstandsverzekering (voor zij die cash betalen?Hoeveel weten er dat dit in hun aotuverzekering zit,indien ze wagen hebben?
Hoeveel mensen hebben nog geld bij, bij gebrek aan een internationale betaalkaart.
Visa betaal maar +/ 150€ uit voor reisonderbreking of vertragingen ds taxi +diner+ kamer+ontbijt, je kan het altijd voorleggen aan de Thalys nadien! In elk geval is het schandalig
Nochthans ten tijde van de smartphones zou een snelle oplossing mogelijk moeten zijn ,voor het vinden van vervoer en overnachting..
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Kristofke »

treinbruno schreef:om 00:15 komt er een TGV aan uit parijs in lille die over de LGV gaat (wel via arras)
om 23u17 komt er ook nog een eurostar aan uit Londen in Parijs
om 22u51 komt er een eurostar uit Londen aan in Brussel

De hogesnelheidslijn moet dus toch wel tot 0u open zijn ofzo denk ik
Ik las donderdag in Lille-Europe wel op een grote poster dat er werkzaamheden waren en bv. enkele treinen een ander aankomstuur hadden of niet reden.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door gysev »

Zoals zo dikwijls is de betrouwbaarheid van de Belgische pers bedroevend gering. Wat is er gebeurd?

- Thalys 9358 viel stil zonder tractie op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam, bestuurder kon zelf niet meer depanneren;
- In Nederland werd geen enkele poging ondernomen om die trein weg te slepen (hebben ze daar trouwens hulploks zoals onze 55 TVM?) en de volgende Thalys 9362 werd hiervoor aangeduid. Een of andere slimmerik had echter het lumineuze idee om deze trein door te laten rijden tot Rotterdam en vandaar terug te laten keren om te koppelen met de defecte 9358. De reizigers moesten aan boord blijven hoewel ze vanuit Rotterdam gemakkelijk een Benelux hadden kunnen nemen waarmee ze de laatste Thalys uit Brussel hadden kunnen halen.
- Na koppelen werd - wegens de aard van de defecten - een maximumsnelheid van 160 km/h opgelegd wat de reistijd natuurlijk geen goed deed. Daarom werd de trein geweigerd door RFF: hij zou ruim na 1u 's nachts in Parijs aankomen en er waren wel degelijk dringende onderhoudswerken voorzien.
- Brussel-Zuid werd er pas omstreeks 22u (!) van ingelicht dat de trein niet verder mocht rijden. Tot dan werd door Thalys altijd gezegd dat er een bestuurder gezocht werd om via de klassieke lijn te rijden. Probeer maar eens een hotelkamer te vinden voor 370 reizigers in een zo korte tijd. Dat is uitgesloten, temeer omdat er na 22u slechts één verantwoordelijke van B-Mobility van dienst is die zich ook moet bezighouden met aansluitingen, taxibons, organisatie van de rangeringen enz.

Voor mij ligt de grote fout in Nederland: waarom reizigers van twee treinen gijzelen wanneer enkel trein 9358 kapot stond? Die stond bovendien niet ver van Schiphol waar meer dan genoeg hotels staan. Maar ja: schuif maar af op de Belgen...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Robin »

gysev schreef:Zoals zo dikwijls is de betrouwbaarheid van de Belgische pers bedroevend gering. Wat is er gebeurd?

- Thalys 9358 viel stil zonder tractie op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam, bestuurder kon zelf niet meer depanneren;
- In Nederland werd geen enkele poging ondernomen om die trein weg te slepen (hebben ze daar trouwens hulploks zoals onze 55 TVM?) en de volgende Thalys 9362 werd hiervoor aangeduid. Een of andere slimmerik had echter het lumineuze idee om deze trein door te laten rijden tot Rotterdam en vandaar terug te laten keren om te koppelen met de defecte 9358. De reizigers moesten aan boord blijven hoewel ze vanuit Rotterdam gemakkelijk een Benelux hadden kunnen nemen waarmee ze de laatste Thalys uit Brussel hadden kunnen halen.
- Na koppelen werd - wegens de aard van de defecten - een maximumsnelheid van 160 km/h opgelegd wat de reistijd natuurlijk geen goed deed. Daarom werd de trein geweigerd door RFF: hij zou ruim na 1u 's nachts in Parijs aankomen en er waren wel degelijk dringende onderhoudswerken voorzien.
- Brussel-Zuid werd er pas omstreeks 22u (!) van ingelicht dat de trein niet verder mocht rijden. Tot dan werd door Thalys altijd gezegd dat er een bestuurder gezocht werd om via de klassieke lijn te rijden. Probeer maar eens een hotelkamer te vinden voor 370 reizigers in een zo korte tijd. Dat is uitgesloten, temeer omdat er na 22u slechts één verantwoordelijke van B-Mobility van dienst is die zich ook moet bezighouden met aansluitingen, taxibons, organisatie van de rangeringen enz.

Voor mij ligt de grote fout in Nederland: waarom reizigers van twee treinen gijzelen wanneer enkel trein 9358 kapot stond? Die stond bovendien niet ver van Schiphol waar meer dan genoeg hotels staan. Maar ja: schuif maar af op de Belgen...
altijd interessant dat iemand de werkelijke feiten zegt, de pers in belgie...
dank je voor de bijdrage :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Daniël »

gysev schreef:- In Nederland werd geen enkele poging ondernomen om die trein weg te slepen (hebben ze daar trouwens hulploks zoals onze 55 TVM?) en de volgende Thalys 9362 werd hiervoor aangeduid. Een of andere slimmerik had echter het lumineuze idee om deze trein door te laten rijden tot Rotterdam en vandaar terug te laten keren om te koppelen met de defecte 9358.
Als de defecte Thalys voorbij Roelofarendsveen stond is dat de enige optie. Daarna zijn er namelijk geen overloopwissels meer op de HSL tot vlak voor Rotterdam.
Er zijn zover ik weet geen hulplocs. Tenzij een Traxx met een Thalys koppelbaar is... Fyra rijdt rond die tijd nog dus er zouden dan nog Traxxen in Rotterdam aanwezig moeten zijn.
Wil je daarmee verder dan Rotterdam slepen dan zit je weer met een ander probleem: de Fyra-bestuurders zijn nog in opleiding op het zuidelijke stuk van de HSL (maar dan wel alleen ri. Breda en niet ri. Antwerpen)
Plaats reactie