250 mensen moeten overnachten in Thalys

groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door groentje »

Die klacht komt, hoor, maak je daar geen zorgen over. Er zullen bovendien wel enkele parlementaire vragen worden gesteld, een voorpaginaverhaal is altijd een goede aanleiding om als parlementair jezelf eens in the picture te zetten. Welke gevolgen dat gaat hebben durf ik ook niet voorspellen, maar deze storm is nog niet gaan liggen.
En niet voldoende hotelkamers in Brussel? Sorry, gysev, maar je dwaalt. Dat het een hele organisatie zou zijn om iedereen in het juiste hotel te droppen, daar ben ik het mee eens, maar er zijn echt wel voldoende hotels in Brussel, én in een week waar het Europees Parlement in Straatsburg vergaderd, ook voldoende vrije kamers, zeker in in het weekend.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door gysev »

groentje schreef:Die klacht komt, hoor, maak je daar geen zorgen over. Er zullen bovendien wel enkele parlementaire vragen worden gesteld, een voorpaginaverhaal is altijd een goede aanleiding om als parlementair jezelf eens in the picture te zetten. Welke gevolgen dat gaat hebben durf ik ook niet voorspellen, maar deze storm is nog niet gaan liggen.
En niet voldoende hotelkamers in Brussel? Sorry, gysev, maar je dwaalt. Dat het een hele organisatie zou zijn om iedereen in het juiste hotel te droppen, daar ben ik het mee eens, maar er zijn echt wel voldoende hotels in Brussel, én in een week waar het Europees Parlement in Straatsburg vergaderd, ook voldoende vrije kamers, zeker in in het weekend.
Dat die hotels ver van FBMZ liggen, geen overeenkomst hebben met de NMBS/Thalys en van een (zeer) dure prijsklasse zijn ontgaat je toch wel. Denkt er echt iemand van jullie dat ze gestrande reizigers in het Hilton of Sheraton onderbrengen? Er zijn een aantal hotels onder contract in de omgeving van het station en dat is het dan ook. Maar die houden echt geen honderden plaatsen vrij. Hotels in Brussel worden trouwens in de eerste plaats door toeristen gebruikt, niet door eurocraten want diegenen die Brussel als werkzetel hebben wonen er gewoon (of in de rand).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Denkt er echt iemand van jullie dat ze gestrande reizigers in het Hilton of Sheraton onderbrengen?
Natuurlijk, dat gebeurt zeer regelmatig op de luchthaven van Zaventem met het Sheraton-hotel aldaar. Op Brussels Airport zijn er ganse draaiboeken opgesteld over hoe en wat wanneer passagiers stranden en de nacht op de luchthaven moeten doorbrengen. Wanneer de pax. niet uit de luchthaven mogen (omdat ze op doorreis zijn en geen visum hebben voor ons land, bijvoorbeeld) wordt er in opvang op de luchthaven zelf voorzien. Er bestaan hierover duidelijke afspraken met het Rode Kruis om dit logistiek te regelen door veldbedden te laten afkomen en tientallen vrijwilligers te alarmeren. Idem voor de verantwoordelijken van de luchthaven zelf: zij komen van thuis op voor de begeleiding. Ook al zit er 's nachts maar één iemand op de luchthaven, bij een noodgeval wordt de rest wakker gebeld om te komen helpen. Maar ja, dat is geen NMBS natuurlijk. Bij dat staatsapparaat valt de logge machine stil om 16.00u en dan mag de wereld ontploffen, voor negen uur 's anderendaags zal er geen vinger worden uitgestoken, hotel of geen hotel...
Laatst gewijzigd door Asterix op 21 feb 2011, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door gysev »

rvdborgt schreef:Thalys is alleen een samenwerkingsverband. Thalys is geen vervoerder, dat is in België nog steeds de NMBS (zo staat het dan ook op het ticket).
Niet helemaal correct: Thalys wordt wel degelijk aanzien als aparte vervoerder met eigen personeel en een eigen dispatching. Dat de NMBS een aantal zaken voor deze maatschappij in onderaanneming uitvoert doet daar niets aan af.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Natuurlijk, dat gebeurt zeer regelmatig op de luchthaven van Zaventem met het Sheraton-hotel aldaar. Op Brussels Airport zijn er ganse draaiboeken opgesteld over hoe en wat wanneer passagiers stranden en de nacht op de luchthaven moeten doorbrengen. Wanneer de pax. niet uit de luchthaven mogen (omdat ze op doorreis zijn en geen visum hebben voor ons land, bijvoorbeeld) wordt er in opvang op de luchthaven zelf voorzien. Er bestaan hierover duidelijke afspraken met het Rode Kruis om dit logistiek te regelen door veldbedden te laten afkomen en tientallen vrijwilligers te alarmeren. Idem voor verantwoordelijken van de luchthaven zelf : zij komen van thuis op voor de begeleiding. Ook al zit er 's nachts maar één iemand op de luchthaven, bij een noodgeval wordt de rest wakker gebeld om te komen helpen. Maar ja, dat is geen NMBS natuurlijk. Bij dat staatsapparaat valt de logge machine stil om 16.00u en dan mag de wereld ontploffen, voor negen uur 's anderendaags zal er geen vinger worden uitgestoken, hotel of geen hotel...
En natuurlijk heb ik die reportages over gestrande vliegtuigreizigers die zonder enige informatie of assistentie soms dagenlang vastzitten - ook op Zaventem - blijkbaar gedroomd. Je moet ook lezen wat er staat. Ik heb geschreven dat er in het weekend vanaf 22uur nog maar één persoon is. Waar jij die 16u haalt is me niet duidelijk. En de ochtendploeg begint om 6u, niet om 9u. Blijf bij de feiten aub, en niet bij je vooroordelen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Asterix »

gysev schreef:En natuurlijk heb ik die reportages over gestrande vliegtuigreizigers die zonder enige informatie of assistentie soms dagenlang vastzitten - ook op Zaventem - blijkbaar gedroomd. Je moet ook lezen wat er staat. Ik heb geschreven dat er in het weekend vanaf 22uur nog maar één persoon is. Waar jij die 16u haalt is me niet duidelijk. En de ochtendploeg begint om 6u, niet om 9u. Blijf bij de feiten aub, en niet bij je vooroordelen.
Onzin. Op Zaventem heeft er nooit iemand "dagenlang zonder assistentie" vast gezeten. Er liepen altijd medewerkers en RK'ers rond. Het kan natuurlijk zijn dat men niet WEET wanneer men kan vertrekken omdat dit afhangt van de meteo in binnen- en buitenland of de politieke situatie elders.

Tussen 22u en 05u zit er op Brussels Airport één 'vertegenwoordiger' van de luchthavenuitbater, de dispatcher op de technische dispatching. Van zodra de boel organisatorisch uit de hand dreigt te lopen, wordt er gealarmeerd en komen de verantwoordelijken op. Want je vangt je klanten nu eenmaal op. Je maakt je er niet van af met "Ja maar, ik moet nog rangeringen voorbereiden en si en la". Als je het niet aankan, roep je versterking op en je laat je klanten niet stikken. Alsof men in Zaventem zou zeggen: "Slaap maar vannacht in het vliegtuig aan de gate en ge zult het wel voelen als we opstijgen". Ongelooflijk :roll:

Er loopt toch volk genoeg rond bij die staatsinstelling om een wachtdienst op poten te zetten? Eer die trein uit Rotterdam was aangekomen, had het zwart van het personeel kunnen zien. Maar men moet wel willen natuurlijk en inzitten met het lot van de reiziger.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door K V B »

gysev schreef: Niet helemaal correct: Thalys wordt wel degelijk aanzien als aparte vervoerder met eigen personeel en een eigen dispatching. Dat de NMBS een aantal zaken voor deze maatschappij in onderaanneming uitvoert doet daar niets aan af.
Thalys is geen aparte vervoerder. Op een Thalys biljet Brussel - Parijs staat bijvoorbeeld: Vervoerders 1088 1187. Dat betekent dat de vervoerders hier wel degelijk de NMBS en de SNCF zijn.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door gysev »

K V B schreef:Thalys is geen aparte vervoerder. Op een Thalys biljet Brussel - Parijs staat bijvoorbeeld: Vervoerders 1088 1187. Dat betekent dat de vervoerders hier wel degelijk de NMBS en de SNCF zijn.
Toch wel. Voor Infrabel is dat een aparte vervoerder, net zoals Eurostar trouwens. Hoe ze dat tussen NMBS en Thalys onderling organiseren is hun zaak natuurlijk.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door groentje »

Sorry dat ik je moet tegenspreken, gysev, maar Thalys is geen erkende spoorwegonderneming in België. Behalve NMBS is Eurostar de enige reizigersvervoerder met een licentie. TGV's, Thalyssen én ICE's rijden onder licentie van NMBS.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Hobbes »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat België weer eens de "shit" van Nederland heeft mogen opkuisen en dat is deze keer spijtig genoeg misgelopen.
Ik zit regelmatig (als ik reserve zit) bij de permanentie in FN, en daar hoor ik wat er met momenten gaande is.
Dikwijls (niet altijd) verprutst men de boel in Nederland (Benelux bijvoorbeeld afgeschaft omdat er een paar toiletten buiten dienst zijn, dit gebeurt echt!) en mag men in België oplossingen zoeken. Zo ook voor Thalys.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door groentje »

Dat de trein niet verder kon rijden naar Frankrijk omdat hij teveel vertraging had uit Nederland, daar konden de Belgen inderdaad weinig aan doen. Wat er met de reizigers gebeurde, is echter wel de verantwoordelijkheid van de Belgen. En daar komen ze spijtig genoeg niet heel erg mooi uit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Steven »

K V B schreef:
gysev schreef: Niet helemaal correct: Thalys wordt wel degelijk aanzien als aparte vervoerder met eigen personeel en een eigen dispatching. Dat de NMBS een aantal zaken voor deze maatschappij in onderaanneming uitvoert doet daar niets aan af.
Thalys is geen aparte vervoerder. Op een Thalys biljet Brussel - Parijs staat bijvoorbeeld: Vervoerders 1088 1187. Dat betekent dat de vervoerders hier wel degelijk de NMBS en de SNCF zijn.
Voor de klant volgens het ticket niet, maar op gebied van organisatie wel, thalys heeft zijn eigen coördinatie die alles regelt, bepalen welke motorstellen gebruikt worden, wanneer onderhoud moet plaatsvinden, welke treinen rijden of afgeschaft worden en dergelijke meer. CO Thalys genaamd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Steven »

groentje schreef:Sorry dat ik je moet tegenspreken, gysev, maar Thalys is geen erkende spoorwegonderneming in België. Behalve NMBS is Eurostar de enige reizigersvervoerder met een licentie. TGV's, Thalyssen én ICE's rijden onder licentie van NMBS.
Inderdaad niet als spoorwegonderneming op zich volgens de letter van de wet, maar de NMBS diensten mogen niet zomaar beslissingen nemen. Op gebied van personeel (besturing) is het altijd CO thalys die onze permanentie raadpleegt om te bepalen wie welke treinen zal doen. Als het echt zuiver NMBS was dan had men geen CO Thalys nodig.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door groentje »

Dat heb ik ook niet tegengesproken, Steven. Ze rijden dan misschien wel onder licentie van de NMBS in België, ze hebben een grote autonomie. Wat niet klopte was wat gysevs bewering dat Thalys op dezelfde hoogte als Eurostar staat voor Infrabel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door Steven »

op gebied van werking volgens mij wel ze gaan evengoed bellen naar co thalys dan dat ze naar co eurostar bellen. Met de veranderingen van eurostar in september is er voor de werking niet zo heel veel veranderd hoor. Dat was vooral een verandering op papier.
Plaats reactie