Daar moet ik je toch in verbeteren. Eurostar is een onafhankelijk bedrijf met eigen personeelsleden. Thalys word bediend door zowel NMBS, SNCF, NS hispeed en ik kleinere mate DB personeel. Deze kan met onmogelijk onafhankelijk genoemd worden als men met verschillende personeelsleden werken van verschillende bedrijven.gysev schreef:Thalys is een onafhankelijke maatschappij waarin de 4 aandeelhouders samen voor het personeel zorgen. Onderhoud, planning, personeelsbeheer, klantenbeleid ed organiseren ze zelf met eigen personeel, daar komt de NMBS (of NS en SNCF) niet in tussen.dentheo schreef:Volgens mij is de struktuur van Thalys een soort "cooperatieve", dat wou NMBS zo om meer te kunnen "doen" met "hun eigen" mensen.
Het lijkt er op dat ze dat niet "doen", als er iets onverwacht gebeurt.
Tussen haakjes, wie neemt het stuk van DB over ? Die willen toch dit jaar weg uit Thalys cooperatie?
250 mensen moeten overnachten in Thalys
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
[weg-edit]klok-en-klepel[/edit]
Het coöperatieve gaat trouwens over het aandeelhouderschap, niet zozeer over het dagelijkse beheer. Dat kan, maar hoeft niet, door dezelfden als de vennoten worden uitgevoerd. De (on)afhankelijkheid slaat dan op een juridische rechtsvorm, niet zozeer op hoe er wordt gewerkt. Zo kan je Eurostar ook als afhankelijk bestempelen, omdat ze zonder verschillende infrabeheerders wel erg weinig kan uitvoeren.
Het coöperatieve gaat trouwens over het aandeelhouderschap, niet zozeer over het dagelijkse beheer. Dat kan, maar hoeft niet, door dezelfden als de vennoten worden uitgevoerd. De (on)afhankelijkheid slaat dan op een juridische rechtsvorm, niet zozeer op hoe er wordt gewerkt. Zo kan je Eurostar ook als afhankelijk bestempelen, omdat ze zonder verschillende infrabeheerders wel erg weinig kan uitvoeren.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Eurostar is inderdaad een apart bedrijf met eigen boordchefs en bestuurders. Maar: Thalys is dat ook, het enige verschil is dat ze gebruik maken van personeel dat door de NMBS/SNCF/NS/DB naar Thalys gedetacheerd werd. Ze staan dus effectief nog op de lijst bij de NMBS maar hun inzet wordt uitsluitend door CO Thalys bepaald. Daar heeft de NMBS niets meer over te zeggen zolang ze bij Thalys zitten. Ze zijn dus wel degelijk onafhankelijk als bedrijf, ook al zijn de genoemde spoorwegbedrijven aandeelhouder.260689 schreef:Daar moet ik je toch in verbeteren. Eurostar is een onafhankelijk bedrijf met eigen personeelsleden. Thalys word bediend door zowel NMBS, SNCF, NS hispeed en ik kleinere mate DB personeel. Deze kan met onmogelijk onafhankelijk genoemd worden als men met verschillende personeelsleden werken van verschillende bedrijven.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Weet je dit zeker? Ik heb mij onlangs laten vertellen dat er plannen zijn om Thalys zoals Eurostar als onafhankelijk bedrijf wil maken.gysev schreef:Eurostar is inderdaad een apart bedrijf met eigen boordchefs en bestuurders. Maar: Thalys is dat ook, het enige verschil is dat ze gebruik maken van personeel dat door de NMBS/SNCF/NS/DB naar Thalys gedetacheerd werd. Ze staan dus effectief nog op de lijst bij de NMBS maar hun inzet wordt uitsluitend door CO Thalys bepaald. Daar heeft de NMBS niets meer over te zeggen zolang ze bij Thalys zitten. Ze zijn dus wel degelijk onafhankelijk als bedrijf, ook al zijn de genoemde spoorwegbedrijven aandeelhouder.260689 schreef:Daar moet ik je toch in verbeteren. Eurostar is een onafhankelijk bedrijf met eigen personeelsleden. Thalys word bediend door zowel NMBS, SNCF, NS hispeed en ik kleinere mate DB personeel. Deze kan met onmogelijk onafhankelijk genoemd worden als men met verschillende personeelsleden werken van verschillende bedrijven.
Blijkbaar een pittig detail erbij, SNCF wil blijkbaar ook af van Thalys. Sinds december zijn er meer Thalys diensten naar de NMBS gekomen. dit weet ik van een treinbegeleider die op de Thalys werkt.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Sncf die van Thalys afwil?? daar geloof ik niets van. Ik werk ook voor Thalys als bestuurder. Er zijn geen extra diensten bij gekomen van Thalys. Er zijn voor ons extra diensten bijgekomen voor TGV. Wil Sncf van TGV af? Ik denk het niet...
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
SNCF heeft wel laten doorschemeren dat ze overwegen om 25% van de diensten Amsterdam - Parijs v.v. te schrappen. Dit in verband met de hoge kosten voor het gebruik van de HSL in Nederland. Thalys betaalt op dit moment namelijk € 130 per treinkilometer. Dit tarief is opgesteld uit infrastructuurkosten (€ 69 per treinkilometer) en een bedrag dat aan HSA betaald moet worden om over de HSL te mogen rijden - HSA heeft immers een exclusieve concessie. Bron
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Welke omlopen rijden Belgische TBs op de TGV zoal? De vroege uitgaande TGVs naar Rijsel en de late inkomende? Of eventueel tot aan CDG? Ik kan me niet voorstellen dat de SNCF Belgische TBs zou gebruiken voor bvb Brussel-Bordeaux te rijden op het hele traject...4303 schreef:Sncf die van Thalys afwil?? daar geloof ik niets van. Ik werk ook voor Thalys als bestuurder. Er zijn geen extra diensten bij gekomen van Thalys. Er zijn voor ons extra diensten bijgekomen voor TGV. Wil Sncf van TGV af? Ik denk het niet...
heb wel gemerkt verleden zondag dat de TGV9817 (Bordeaux-Brussel - zelf opgestapt in Poitiers) vanaf Lille een Belgische TBG kreeg, mogelijk dus ook een Belgische TB?
Waarschijnlijk allemaal om te vermijden dat er TB/TBGs ergens ten velde moeten blijven overnachten?
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
De Belgen rijden tot Lille, Paris Nord en tot CDG, verder zijn er ook een paar die tot straatsburg rijden (voor de EU thalys)
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Mogelijk ook iets te maken met de plannen van DB om ook op Amsterdam-Brussel te rijden in de toekomst? De snelheidswinst van de Thalys tov de Beneluxtrein is nu nog redelijk ok te noemen, maar tov de Fyra zal dit toch minimaal zijn?AlexNL schreef:SNCF heeft wel laten doorschemeren dat ze overwegen om 25% van de diensten Amsterdam - Parijs v.v. te schrappen. Dit in verband met de hoge kosten voor het gebruik van de HSL in Nederland. Thalys betaalt op dit moment namelijk € 130 per treinkilometer. Dit tarief is opgesteld uit infrastructuurkosten (€ 69 per treinkilometer) en een bedrag dat aan HSA betaald moet worden om over de HSL te mogen rijden - HSA heeft immers een exclusieve concessie. Bron
Met een paar welgemikte treinparen op Amsterdam-Parijs + uurlijkse verbindingen met overstap (die nauwelijks trager zullen zijn) kan Thalys redelijk wat capaciteit verplaatsen naar Parijs-Brussel en toch kosten besparen.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
4303 schreef:Sncf die van Thalys afwil?? daar geloof ik niets van. Ik werk ook voor Thalys als bestuurder. Er zijn geen extra diensten bij gekomen van Thalys. Er zijn voor ons extra diensten bijgekomen voor TGV. Wil Sncf van TGV af? Ik denk het niet...
Ik weet alleen dat er diensten voor TBG's zijn bijgekomen, voor TB's weet ik niets van.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Het een sluit het ander niet uit. Als Thalys inderdaad Eurostar achterna wil, zal het nu gedetacheerde NMBS-personeel moeten kiezen: terug naar de NMBS of overstappen naar Thalys. Dat is bij Eurostar ook zo gebeurd.260689 schreef: Weet je dit zeker? Ik heb mij onlangs laten vertellen dat er plannen zijn om Thalys zoals Eurostar als onafhankelijk bedrijf wil maken.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Er blijven wel addertjes onder de grond . Sommige NMBS personeelsleden rijden nog soms voor Eurostar. Onlangs werden er 2 TBG's en 2 TB's aangeworven voor Eurostar met een NMBS statuut.gysev schreef:Het een sluit het ander niet uit. Als Thalys inderdaad Eurostar achterna wil, zal het nu gedetacheerde NMBS-personeel moeten kiezen: terug naar de NMBS of overstappen naar Thalys. Dat is bij Eurostar ook zo gebeurd.260689 schreef: Weet je dit zeker? Ik heb mij onlangs laten vertellen dat er plannen zijn om Thalys zoals Eurostar als onafhankelijk bedrijf wil maken.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Dit is niet 100 % correct. Er was inderdaad een vacature voor 2 TB en 2TBG voor Eurostar. Voor de TB waren er geen geïnteresseerde. TBG zijn wel gevonden. De mensen die gekozen worden, worden effectief personeel van Eurostar en hebben niks meer te maken met de NMBS. Ze worden echter wel aangeworven onder dezelfde voorwaarden die ze bij de NMBS hadden. Het enige NMBS treinpersoneel dat met eurostartreinen rijdt, zijn de zogenaamde Jockey's. Die het materiaal tussen Vorst atelier en Brussel zuid verplaatsen (ledige ritten). Voor de mensen die het interesseert, wij verzekeren volgende TGV's : Lille: 9809, 9832,9836, 9846, 9861. Charles de Gaulle aeroport: 9804, 9820, 9826, 9863, 9861, 9887.
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Ik volg de discussie hier al een tijdje en onlangs stond er in Connect dat de "internationale" treinbegeleiders van NMBS steeds 2 van volgende 3 treinen mogen verzekeren: TGV - THALYS - Benelux. Hoe zit het dan daar mee? Klopt dit dan wel?
Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys
Dat klopt, er zijn TBG die ze zelfs alle 3 doen. Dat zijn mensen die dan 4 netten kennen. Nl NMBS, SNCF, NS en DB. Het merendeel kent echter maar 3 netten. NMBS, SNCF en dan ofwel NS ofwel DB. Het hangt dus vooral af van welke netten ze kennen. En niet zozeer voor welke firma ze "werken".Terminus schreef:Ik volg de discussie hier al een tijdje en onlangs stond er in Connect dat de "internationale" treinbegeleiders van NMBS steeds 2 van volgende 3 treinen mogen verzekeren: TGV - THALYS - Benelux. Hoe zit het dan daar mee? Klopt dit dan wel?