Inzet Mat'64 in Nederland

Plaats reactie
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door MaartendeJ »

Voor hen die de klassieke plan V in het wild willen vastleggen, opgelet!

Nu SLT weer redelijk allemaal gemaakt zijn en ingezet worden, is de behoefte naar mat'64 (ofwel: Plan V) verminderd. Ook worden er series die nu met SGMm/planY gereden worden onderandere SLT ingezet. SGMm is dan redelijk over. SGMm gaat dus op hun beurt weer het mat'64 vervangen:
http://somda.nl/forum/2078/Ontwikkelingen+Mat%2764/
pagina 36
ZJ3J:
Gedurende het lopende wijzigingsblad van februari wordt planmatig het aantal diensten van Mat.'64 teruggebracht: van 95 diensten nu, naar 85 per 14/3, 75 per 21/3, 65 per 28/3 en uiteindelijk 33 per het nieuwe wijzigingsblad van april.

De inzet vanaf april beperkt zich dan tot de series 6800, 6900, 5200/6400 en 12100. Het lijkt dus qua inzet een beetje op dezelfde wijze waarop de viertjes tot hun einde kwamen.
6800: Stoptrein Roermond-Maastricht Randwijck
6900: Stoptrein Sittard-Heerlen
5200/6400: Stoptrein Tilburg Universiteit (was: Tilburg West)-Eindhoven, Eindhoven-Weert
12100: Stoptrein Roosendaal-Vlissingen

Bij het aantal diensten zijn de diensten op de Emmerlijn (3800 Sneltrein Zwolle-Emmen en 8000 Stoptrein Zwolle-Emmen) niet bijgeteld, daar rijden ze dus ook.

De serie 4400/9600 (Nijmegen-'sHertogenbosch, 'sHertogenbosch-Deurne(NL! :lol: ) gaat per april dus al met SGMm rijden(!).

Voor de laatste opmerking over de"viertjes" gaat het over de laatste inzetten van plan T. Dat ging op ongeveer dezelfde wijze :wink:

Let wel: het mat'64 wat nu in plaats van SLT ingezet wordt, is niet meegerekend met de 95 diensten van nu. Die treinstellen komen uit "de warme reserve".

DEUVM!
Ralph
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:48
Locatie: Roosendaal (NL)
Contacteer:

Re: Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door Ralph »

Op de zondag in de ochtend en begin van de middag rijdt er een aantal stellen solo tussen Roosendaal en Vlissingen, voor wie ze ook eens los fotograferen in plaats van per twee :D

Ralph.
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door MaartendeJ »

*kick*
Zwolle Rangeer is inmiddels leeggehaald, per schip naar Groningen vervoerd en daar gesloopt, afgelopen dagen is men op de Watergraafsmeer bezig om de planT'en en plan V'en die daar staan van de onderkant vrij te maken, zodat ook deze treinstellen gesloopt kunnen gaan worden.

Maw: De treinstellen 502-531 en 801-840 is men bezig om te slopen/zijn gesloopt, 841-920 staan als "warme" reserve nog aan de kant en worden nog niet gesloopt. Het enige treinstel van deze laatste serie wat nog rijdt in actieve dienst is de 876; bij connexxion tussen Amersfoort-Barneveld Centrum.

Mat64 wordt nog steeds planmatig ingezet tussen Vlissingen-Roosendaal (12100; de stoptrein), 5200/6400 (Tilburg Universiteit/West-Eindhoven-Weert), 6800 (Roermond-Maastricht Randwijck) en 6900 (Stoptrein Sittard-Heerlen). Ook wordt er nog gereden tussen Zwolle-Emmen in zowel de stoptrein als de sneltrein.

De museumpendel Utrecht Centraal-Utrecht Maliebaan rijdt niet meer met Mat'64, maar zou met SGMm gereden moeten worden.

Ook elders in het land rijdt nog mat'64 rond, maar dat is per dag verschillend, maw: niet gepland.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door AlexNL »

Het einde voor Mat '64 nadert... voor sommigen een zegen, voor sommigen een vloek. De dagelijkse reiziger gaat er qua modern materieel op vooruit: SLT is overzichtelijker (open), toegankelijker (lage vloer), stiller en moderner. Maar voor sommigen is dat juist een achteruitgang, zij waarderen de herrie, de krappe vierzitters, het gebrek aan goede klimaatbehandeling, enzovoorts.
Fles

Re: Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door Fles »

AlexNL schreef:Het einde voor Mat '64 nadert... voor sommigen een zegen, voor sommigen een vloek. De dagelijkse reiziger gaat er qua modern materieel op vooruit: SLT is overzichtelijker (open), toegankelijker (lage vloer), stiller en moderner. Maar voor sommigen is dat juist een achteruitgang, zij waarderen de herrie, de krappe vierzitters, het gebrek aan goede klimaatbehandeling, enzovoorts.
Hater :P

De eerste klas die nog echt eerste klas is :) En gewoon een toilet aan boord :) raampjes die open kunnen :)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door AlexNL »

Fles schreef: Hater :P
Dat geef ik gerust toe. Mat '64 is leuk voor de Museumpendel (en daar beter op z'n plaats dan SLT), maar als dagelijkse forens zit ik echt niet meer op Mat '64 te wachten.

Al moet ik zeggen dat ik wel blij ben wanneer er in de winter Mat '64 voor komt rijden wanneer het oorspronkelijk materieel defect is.
Emiel

Re: Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door Emiel »

Mat'64 zal nog rijden tot minimaal december 2012. De laatstgebouwde stellen (951 t/m 965) rijden tot die datum op de lijn Zwolle-Emmen. Dat is althans nu de planning. Maar gezien de winterse herindienststelling van diverse stellen en het bijna 9 maanden later uit dienst gaan van de serie 801 t/m 870 dan de planning was, kan het nog alle kanten op.

Qua revisiedata en alle mogelijke oprekkingen daarvan is een inzet tot in 2014 mogelijk bij de 400den die nu nog rijden (hebben als laatste nog een revisie gehad in 2005).
Groetjes,
Emiel
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Inzet Mat'64 in Nederland

Bericht door Marianne »

Toch nog best lang in dienst dan, in ieder geval al stuk langer dan gepland volgens mij.

Vandaag nog met eentje meegereden (was alweer een tijdje geleden). Toch stiekem wel een beetje genoten van de herrie, de leren banken en de raampjes die open kunnen :wink:
Krijg toch altijd het idee, dat we heel snel rijden bij dat materieel, ook omdat we nog mooi voorbij een goederentrein raasden.
Moet wel zeggen, dat het weer er prima voor was, als ik er dinsdag in had gezeten was het anders geweest denk ik...

In Eindhoven zijn ze in ieder geval nog genoeg te bewonderen, merkte ik. Op die paar Sprinters en die ene SLT na :mrgreen:

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie