Pagina 1 van 1

Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 11:32
door Robin

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 11:35
door Frank
Ik vind het wel wat weghebben van clownsschoenen eigenlijk...

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 14:54
door HLE 2302
En dan klagen over de neus van de Fyra. :mrgreen:

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 15:01
door Stef
Ik dacht meteen aan pinokkio...

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 16:25
door kika
Wat heeft 'ie in zijn schoen verstopt? Een bloemetje? Een koppelstuk om weggesleept/gerangeerd te kunnen worden? Of worden 2 van die sets gekoppeld?

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 18:12
door Steve
Voor echte liefhebbers (-sters) komt er misschien ook een minitatuurversie, zo een die je online kunt bestellen en in een anoniem pakje afgeleverd wordt... :mrgreen:

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 20:13
door bobke
Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Raar, op die eerste foto lijkt die snuit veel langer dan op de eerste.

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 20:58
door kika
bobke schreef:Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Raar, op die eerste foto lijkt die snuit veel langer dan op de eerste.
Misschien zijn de ideeën over kreukelzones anders, of is het ruimte voor ...(vul in wat in de neus past). De eerste foto is met een ander soort objectief gemaakt geloof ik, elders op de interprets staan er foto's waar het er minder uitgerokken uiziet.

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 09 mar 2011, 21:23
door b-loc
En die lelijke dingen rijden maar 300km/h
dan hadden ze al beter tgv's of ice's gekocht, het oog wilt ook wat

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 10 mar 2011, 00:19
door BartB
HLE 2302 schreef:En dan klagen over de neus van de Fyra. :mrgreen:
:lol: Ik dacht net hetzelfde. Als je lang genoeg naar deze trein kijkt dan ziet de Fyra er plots zo slecht nog niet uit :twisted:

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 10 mar 2011, 00:23
door Shrek
bobke schreef:Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Het heeft zeker zin, in Japan hebben ze namelijk zeer veel tunnels op de HSL's liggen. Als je met een standaard TGV een tunnel binnenknalt aan 300 km/h heb je een redelijk sterke schokgolf. Met zo'n lange neus is dat veel minder :wink:

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 10 mar 2011, 09:30
door kika
b-loc schreef:En die lelijke dingen rijden maar 300km/h
dan hadden ze al beter tgv's of ice's gekocht, het oog wilt ook wat
Welkom in de wondere wereld van de wervende simplistische journalistiek. Het is niet ongebruikelijk dat een bepaalde periode er eerst aan een iets lagere snelheid wordt gereden, tegen 2013, zou dit 320km/h worden. 'Maar' 320km/h is toch niet zo ontzettend traag en al een serieuze verbetering met wat er vroeger reed (slaaptreinen). Bekijk even het globale plaatje.

Re: Japan stelt futuristische kogeltrein voor

Geplaatst: 10 mar 2011, 10:13
door HLE 2302
Als ge daarmee moet parkeren voor een rood sein moet ge toch ook opletten dat ge der niet doorzit. :oops: :mrgreen:

Aerodynamica, drukgolven en zin van een lange neus in filmpj

Geplaatst: 06 aug 2011, 01:12
door msts.be
Shrek schreef:
bobke schreef:Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Het heeft zeker zin, in Japan hebben ze namelijk zeer veel tunnels op de HSL's liggen. Als je met een standaard TGV een tunnel binnenknalt aan 300 km/h heb je een redelijk sterke schokgolf. Met zo'n lange neus is dat veel minder :wink:
Eindelijk iemand met wat verstand. Het bewijs in een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=gAgtTDA-BW8

Je hoort duidelijk dat de neus de lucht "zacht" wegduwt, ofdat de trein althans geen "muur van lucht ramt". En vergelijk nu eens:
http://www.youtube.com/watch?v=eMl7ICf33rs (vanaf 0:09)
http://www.youtube.com/watch?v=eG7Y1FSUwGg (vanaf 0:15)

De TGV's "rammen" letterlijk de lucht, je hoort de drukgolf. En ik moet het toegeven, TGV-R/Thalys en Eurostar zijn niet altijd zo prettig in tunnels of wanneer je een trein passeert. Normaal zouden alle 3 die types drukdichte (noemt dat nog zo ?) rijtuigen moeten hebben, maar hebben ze geen 100% effect.