Acties/stremming Maastricht-Vise

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door Shrek »

Terminus schreef:Misschien als de V250's (Fyra's) in dienst zijn, een dienst Maastricht - Luik -Luxemburg maken met de vrijgekomen rijtuigen? Dat zou dan eindelijk een echte Beneluxtrein zijn. (Maar niet realistisch waarschijnlijk, wegens frontwissel in station Luik)
Die rijtuigen zijn niet van de NMBS, maar van NS Hispeed. Niets houdt hen natuurlijk tegen om zoiets te doen, internationaal vervoer is toch vrijgemaakt :)
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
TMTHALYS schreef:Het is spijtig maar vanaf december rijdt de IC O niet meer.
Heeft Maastricht zijn subsidie teruggetrokken ??
De stad Maastricht heeft de exploitatie nooit gesubsidieerd, alleen iets kleins in het station voor zover ik weet. In de eerste 2 jaar heeft de provincie Limburg wel exploitatiesubsidie verleend, maar of ze dat nu nog doen, dat weet ik niet.
dentheo schreef:Was zogezegd "belgisch station", status die Roosendaal nooit gehad heeft.
Dat komt nog.

Groetjes,
Rian
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door MaartendeJ »

Zeggem, kunnen jullie belgen dat niet zo hardop zeggen, dat het gewoon een stoptrein Maastricht-Luik?

Anders krijgen we in Nederland de zoveelste gez*ik naar de heropening van station Eijsden en de daarbij behorende fantasieën?

Op vragen van "waarom rijdt er een stoptrein" gewoon blijven ontkennen dat het er rijdt en er officieel een stam rijtuigen hoort te rijden?

Aaaah, toeeeee?
---
Anyway:Benelux-rijtuigen gaan waarschijnlijk de binnenlandse dienst in, samen met de BDs-rijtuigen (niet te verwarren met de Bs-rijtuigen die nu gesloopt zijn) die nu terzijde staan.

Stammetjes van 10 rijtuigen (9+1 stuurrijtuig), 1 extra voor de 3526/3559(Schiphol-Maastricht) en wat in de 1900 (Den Haag Centraal-Venlo) en wat stammetjes van 7 (6+1 stuurrijtuig) voor in de 3600 (Roosendaal-Zwolle).

Bespaart weer VIRM, wat weer elders kan worden ingezet :mrgreen:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door AlexNL »

Dat VIRM gaat dan waarschijnlijk naar de Noord-Oost-verbinding zodra deze over de Hanzelijn gaat. Er zijn nu al stelletjes VIRM uit de 1900 (Eindhoven - Venlo) vervangen door Koplopers. Grote afhankelijkheid in deze is en blijft V250 natuurlijk, en of dat ooit nog gaat komen... :roll:

Laat Maastricht - Luik alsjeblieft weer door een stoptreintje bedienen, het vervangend busvervoer dat Eijsden ervoor heeft teruggekregen is inmiddels ook alweer flink ingeperkt en de betrouwbaarheid van de Maastricht-Brussel-Express is ook niet echt groot te noemen.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door giuseppe »

Toch is de intercity wel van toegevoegde waarde gebleken, het aantal reizigers is fors toegenomen de laatste jaren. Alleen als er 2x/u een Desiro gaat pendelen zou dat misschien net zo goed kunnen werken.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door dentheo »

Cijfers ???
Theo
Groeten vanop de Heide
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door giuseppe »

Die zijn alleen van de eerste 2 jaar beschikbaar, al kan ik ze nu even niet vinden. Maar ik kom veel in station Maastricht en ik zie de trein vaak vertrekken of aankomen en er is toch duidelijk sprake van steeds meer reizigers per trein.
kars

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door kars »

Waalse machinisten risico in Nederland

Gepubliceerd: 6 juli 2011 10.50

DEN HAAG – De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dit voorjaar twee boetes geïnd van NS Reizigers, omdat Franstalige Belgische machinisten op de lijn Luik-Maastricht geen Nederlands bleken te spreken.

Dat leidt volgens de IVW tot gevaarlijke situaties, omdat de Waalse machinisten geen normaal gesprek kunnen voeren met de Nederlandse treindienstleiding. Een woordvoerster van de inspectie heeft dat woensdag gezegd in een toelichting op het jaarverslag. De IVW kondigt voor dit jaar meer controles aan.

Al in 2006 legde de IVW een dwangsom op vanwege de Waalse machinisten en NS Reizigers beloofde toen beterschap. Controles eind vorig jaar leerden dat de Walen nog steeds geen Nederlands spraken. De hoogte van de boete is gelijk aan de kosten van een extra persoon in de cabine die de taal wel beheerst.

Duitse machinisten die op Nederland rijden kennen hun talen volgens de inspectie wel.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door Hobbes »

Dat verbaast me niks, maandag nog stond de 4513 in nood net voor Antwerpen Berchem.
Tot grote frustratie van de mensen op blok 12 bleken noch de bestuurder van de trein, noch de bestuurder van het hulpelement ook maar 1 woord Nederlands te spreken.

Men zou dat moeten doen zoals in Nederland: geen enkel woord Nederlands? Te voet stellen en brevet kwijt. (en dan heb ik het niet over vloeiend de taal spreken, maar wel over de basisprocedures kunnen uitvoeren).
Laatst gewijzigd door Hobbes op 06 jul 2011, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door kika »

kars schreef:Duitse machinisten die op Nederland rijden kennen hun talen volgens de inspectie wel.
Laten we het houden op 'voldoende.' Is de treindienstleiding in dat gebied ook lokaal gevestigd? Dus als er plâtt wordt gepraat verstaat iemand uit Landgraaf prima iemand uit Aken?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door AlexNL »

De treindienstleiding is in Nederland verdeeld over 13 verkeersleidingsposten, die ieder een zeer groot gebied bedienen. De meest oostelijke posten zijn (naar mijn weten) Groningen, Zwolle, Eindhoven en Maastricht. De kans dat er daar plâtt wordt gepraat lijkt me klein.
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door fitnessboy »

AlexNL schreef:De treindienstleiding is in Nederland verdeeld over 13 verkeersleidingsposten, die ieder een zeer groot gebied bedienen. De meest oostelijke posten zijn (naar mijn weten) Groningen, Zwolle, Eindhoven en Maastricht. De kans dat er daar plâtt wordt gepraat lijkt me klein.

je moet voor in nederland te kunnen rijden in 2 examens te slagen

1 daarvan is gespreksdisipline. ik vraag me af hoe de walen er daar al door komen
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door Hobbes »

Ik heb onlangs het examen gespreksdiscipline gedaan bij het BTC in Amersfoort.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit een lachertje van formaat was.

Eén van de vragen: "Kent u het NATO alfabet?" Ik: "Ja", Examinator: "Ok, dat is dan in orde." :lol:
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door fitnessboy »

Hobbes schreef:Ik heb onlangs het examen gespreksdiscipline gedaan bij het BTC in Amersfoort.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit een lachertje van formaat was.

Eén van de vragen: "Kent u het NATO alfabet?" Ik: "Ja", Examinator: "Ok, dat is dan in orde." :lol:
hoe viel het andere examen mee, is nu tegenwoordig meerkeuze vragen
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Bericht door Hobbes »

fitnessboy schreef:
Hobbes schreef:Ik heb onlangs het examen gespreksdiscipline gedaan bij het BTC in Amersfoort.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit een lachertje van formaat was.

Eén van de vragen: "Kent u het NATO alfabet?" Ik: "Ja", Examinator: "Ok, dat is dan in orde." :lol:
hoe viel het andere examen mee, is nu tegenwoordig meerkeuze vragen
75 meerkeuzevragen, waarvan 33 harde vragen.
Men mag tegenwoordig nog 1 harde vraag fout hebben, en dan moet men nog goed scoren bij de zachte vragen.
Vanaf 2 harde vragen fout = game over.
Plaats reactie