Pagina 1 van 4

Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 13:48
door MaartendeJ
Nmbs meldt:

Incidenten op een buitenlands net: Nederland
Incidenten op een buitenlands net: Het treinverkeer is verstoord tussen Wezet en Maastricht (nl).

De treinen Brussel-Zuid -Maastricht (nl) zijn afgeschaft tussen Wezet en Maastricht (nl). De treinen Luik-Guillemins -Maastricht (nl) zijn afgeschaft tussen Wezet en Maastricht (nl). Een vervangende bus rijdt tussen Wezet en Maastricht (nl).

Duur van de verstoring onbepaald.

Prorail meldt:

Acties in het buitenland Maastricht-Luik
Tussen Maastricht en Luik moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten.
Door acties in het buitenland rijden er tussen Maastricht en Vise geen treinen maar bussen.
Prognose:
*Naar verwachting de rest van de dag.

Wat voor een acties zijn dit?? en wie informeert de reizigers niet goed?

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 14:03
door kika
Waar zit de spanningssluis (synoniem: niemandsland) daar precies? :roll:
Ben ook benieuwd naar de oorzaak.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 14:27
door MaartendeJ
Iets ten zuiden van station Maastricht Randwijck zit die. Station Eijsden (wat niet meer bediend wordt overigens) is/was het enige station in Nederland onder 3000V=.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 15:27
door FLV-FGSP
Heb iets opgevangen over "personeelsproblemen", maar meer weet ik er ook niet van.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 15:38
door MaartendeJ
Ja, zaterdagochtend schijnen de helft van de treinen uit te zijn gevallen "wegens een zieke machinist"...

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 17:29
door FLV-FGSP
Er bleek bij de TBs wat irritatie over de taalcontroles van de Nederlandse inspectie te zijn. Die controles zijn voorlopig opgeschort.

TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 29 mar 2011, 17:44
door Bibke
Dit staat momenteel op RailTime:

http://www.railtime.be/website/Pages/In ... .aspx?l=NL

Lijn 40 Luik-Guillemins - Wezet: Onderbroken verkeer. 9:07 Er is een wijziging in het werkschema van het personeel Maastricht en Wezet
Het treinverkeer is onderbroken tussen Maastricht en Wezet. Tussen Wezet en Maastricht kunnen de reizigers gebruik maken van een vervangende busdienst.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 20:58
door Asterix
FLV-FGSP schreef:Er bleek bij de TBs wat irritatie over de taalcontroles van de Nederlandse inspectie te zijn. Die controles zijn voorlopig opgeschort.
Er gelooft toch geen kat dat die Waalse TB's opeens in staat zouden zijn om Nederlands te praten? Hoe gaat dat in praktijk en waarom worden er geen Vlaamse TB's ingezet daar?

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 21:29
door Mark7758
Ja. Taal controlle's?
Een TB moet zich verstaanbaar maken. Maar als de controle van de NL taal in eens gaat over hoe zijn vakantie was en wat zijn hobby's zijn dan weet de TBer het ook niet waar hij het moet zoeken.
Men leert de Spoortaal en niet de vakantie en hobby in het NL of F te spreken. Vandaar wat irritatie bij het personeel.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 21:30
door rvdborgt
Jeroen schreef:
FLV-FGSP schreef:Er bleek bij de TBs wat irritatie over de taalcontroles van de Nederlandse inspectie te zijn. Die controles zijn voorlopig opgeschort.
Er gelooft toch geen kat dat die Waalse TB's opeens in staat zouden zijn om Nederlands te praten? Hoe gaat dat in praktijk en waarom worden er geen Vlaamse TB's ingezet daar?
IC 0 zou ooit al eens (bijna) helemaal door standplaats Brussel-Zuid gedaan worden, maar in Luik wilden ze ook iets te doen hebben.
Verder zijn er in Luik machinisten die wel Nederlands kunnen (en de Nederlandse seinen kennen) en machinisten die dat niet kunnen of niet goed. Op de dienst naar Maastricht worden natuurlijk de machinisten met de benodigde kennis ingedeeld. Wat er in het verleden te vaak is gebeurd, is dat er (om wat voor redenen dan ook) toch Nederlands-onkundige machinisten in Maastricht kwamen, die soms ook de seinen niet goed genoeg kennen. Dat levert dan veiligheidsproblemen op. Toen IVW het wat te gortig vond worden, zijn ze regelmatig gaan controleren.

Groetjes,
Rian

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 21:35
door Mark7758
Vanuit Kinkempois en Luik worden diensten gereden op Maastricht en Sittard en zelfs tot Venlo.
Die machinisten hebben allemaal een cursus Nederlands moeten volgen. En natuurlijk het NS seinstelsel en de wegbekendheid op die baanvakken.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 21:46
door rvdborgt
Mark7758 schreef:Vanuit Kinkempois en Luik worden diensten gereden op Maastricht en Sittard en zelfs tot Venlo.
Die machinisten hebben allemaal een cursus Nederlands moeten volgen. En natuurlijk het NS seinstelsel en de wegbekendheid op die baanvakken.
Blijkbaar niet alle machinisten van die standplaatsen. Een kennis van me heeft bij een seinstoring meegemaakt dat de conducteur moest tolken tussen de machinist en de verkeersleiding in Maastricht. De machinist was verder ook niet bekend met de Nederlandse procedure voor het overschrijden van een gestoord sein. Uiteraard mocht hij niet verder rijden.
En zo zijn er wel meer dingen gebeurd.

Groetjes,
Rian

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 21:46
door Steven
Depot Brussel Zuid heeft de IC-O nog nooit tot Maastricht gedaan ondanks wij vragende partij zijn. De uitleg van de directie is de investering die ze gedaan hebben in de TB's van Luik om deze NL te leren.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 21:50
door Mark7758
rvdborgt schreef:
Mark7758 schreef:Vanuit Kinkempois en Luik worden diensten gereden op Maastricht en Sittard en zelfs tot Venlo.
Die machinisten hebben allemaal een cursus Nederlands moeten volgen. En natuurlijk het NS seinstelsel en de wegbekendheid op die baanvakken.
Blijkbaar niet alle machinisten van die standplaatsen. Een kennis van me heeft bij een seinstoring meegemaakt dat de conducteur moest tolken tussen de machinist en de verkeersleiding in Maastricht. De machinist was verder ook niet bekend met de Nederlandse procedure voor het overschrijden van een gestoord sein. Uiteraard mocht hij niet verder rijden.
En zo zijn er wel meer dingen gebeurd.

Groetjes,
Rian
Dat was vroeger zeker zo. (Eigen ervaring is net zo.) Maar nu moeten ze NL kunnen spreken. (Oke het is nog geen vloeiend Nederlands maar het is zeer goed te begrijpen.)

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise

Geplaatst: 29 mar 2011, 22:24
door dentheo
Steven schreef:Depot Brussel Zuid heeft de IC-O nog nooit tot Maastricht gedaan ondanks wij vragende partij zijn. De uitleg van de directie is de investering die ze gedaan hebben in de TB's van Luik om deze NL te leren.

En die daar nu elke maand nog één of andere premie voor "toucheren " neem ik aan, Belgie kennende. :lol: :lol: :lol: :lol: