Green light for the world's most modern train

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Green light for the world's most modern train

Bericht door bobke »

Green light for the world's most modern train
ICx sets new standards in long-distance travel

9 mei 2011

Up to 30 percent less energy consumption - Weight reduction of 20 tons - Improved aerodynamics - Power cars enable flexible configuration of trainsets - CEOs of DB and Siemens, Dr. Rüdiger Grube and Peter Löscher, sign contract in the presence of Federal Minister of Transport Dr. Peter Ramsauer and Chairman of the DB Supervisory Board, Professor Utz-Hellmuth Felcht.

Deutsche Bahn AG and Siemens AG today officially signed the multi-billion euro contract for construction of up to 300 new long-distance trainsets. The signing took place at the DB Akademie in Potsdam, in the former Kaiserbahnhof.
The Chairman of the Management Board and CEO of Deutsche Bahn AG, Dr. Rüdiger Grube, and Peter Löscher, Chief Executive Officer of Siemens AG, signed the 8,000-page contract in the presence of the Federal Minister of Transport, Building and Urban Development, Dr. Peter Ramsauer, and the Chairman of the Supervisory Board of Deutsche Bahn AG, Professor Utz-Hellmuth Felcht. DB will immediately order 130 trainsets from the framework order agreement valid until 2030. An order of an additional 90 trainsets is planned. The potential order volume for the 220 trainsets totals some six billion euros. DB can order the remaining 80 trainsets at any time.

"This is a good day for the Germany economy. The trainsets, from their body shells through their final assembly, will be made entirely in Germany. This order will safeguard thousands of jobs, including many in the mid-sized supplier industry," explained the Federal Minister of Transport, Building and Urban Development, Dr. Peter Ramsauer. The Chairman of the Supervisory Board of Deutsche Bahn AG, Professor Utz-Hellmuth Felcht, said: "We are ensuring sustainable and successful further development of the company through the procurement of the new ICx trainsets."
DB CEO Grube commented: "With the ICx, we are laying the cornerstone for the long-distance transportation of the future and setting new standards in terms of reliability, environmental compatibility and comfort. The rail system will benefit as a result. Our customers in particular can look forward to riding on the most modern trains in the world."

"The energy efficiency and modularity of these vehicles offers unrivaled economical operation, while the flexible interior structure will provide a whole new level of comfort for passengers. The ICx is thus setting new standards for transportation between metropolitan areas and cities," said Siemens CEO Peter Löscher.

The ICx will form the backbone of DB's long-distance transportation system in the future. The technical basis for the ICx is an innovative platform concept. However, it also incorporates tried-and proven components already successfully used in assorted fitting and equipment variants in other train series around the world. Despite technical standardization of the vehicles themselves, the ICx provides a high level of flexibility for assembling up to 24 different train configurations. This is made possible by "power cars," train cars equipped with all the components that drive units have. As a result, the trains can be easily adapted to the volume of passengers and level of performance required. In addition, the platform concept ensures considerably lower maintenance and service costs.

There will be two ICx variants. The first is a seven-part multiple-unit train with three driven power cars. It reaches a top speed of 230 kilometers per hour and has 499 seats. This trainset will be used primarily in what is currently the IC network. Relatively few of the route sections in this network can be driven at over 200 kilometers per hour, meaning this top speed is fully sufficient.

The second variant is a ten-part multiple-unit train with up to five power cars and 724 seats. It has a top speed of 249 kilometers per hour. These ICx trainsets can thus replace the ICE 1 and ICE 2 fleet presently operating at a usual speed of 250 kilometers per hour. In terms of running technology, all ICx trainsets are able to run at 249 kilometers per hour. The existing fleet of ICE 3 trains is available for speeds of over 250 kilometers per hour. Each of the two ICx variants includes a fully equipped on-board restaurant with either 17 or 23 seats, as well as a bistro with a standing area. In addition, the trains have a family compartment and eight reservation-only bicycle storage slots.

A new seating generation offers passengers more room while at the same time increasing the number of seats. When the seat is adjusted, the backrest no longer reclines backwards but instead moves within the shell contour of the seat. All the first-class seats in the ICx are equipped with electrical outlets and with reading lamps that can be turned on as needed. In second class, each double seat has one electrical outlet. Every car is equipped with up to six ceiling screens and one monitor for passenger information per entryway. For travelers with limited mobility, each train has a built-in boarding assistance ramp and handicapped accessible lavatory.

Thanks to its significantly improved aerodynamic form, the ICx has far less running resistance than the ICE trains currently in use. As a result of the lighter weight construction, it was also possible to reduce the weight for a 200-meter long train by some 20 metric tons. Energy consumption per passenger is up to 30 percent lower than in comparable existing trains.

One focal point of the contract was specification of quality criteria. For the first time in Europe, two ICx trainsets will be put through 14 months of trial operation, 12 of those in passenger service, before series production begins.

This will make it possible to identify improvement potential early on. The contract parties also agreed on a seven-month monitoring phase during which the data from the trainsets in operation will be fed directly back to Siemens. In addition, Siemens and DB will for the first time define joint milestones in the design and production phase that must be unanimously approved.

The first ICx trainsets are expect to enter into service in 2016. The new trains will be commissioned by line. Use of ICx trainsets for transportation in Germany will be given priority over neighboring European countries.
http://www.siemens.com/press/de/index.php?content=cc

powerpoints met wat foto's en technische gegevens :
http://www.siemens.com/press/pool/de/ev ... hure-e.pdf
http://www.siemens.com/press/pool/de/ev ... heet-e.pdf

Bombardier tekent miljardencontract met Siemens
09/05/11, 19u37
Bombardier, de Canadese producent van treinen, heeft een contract getekend met het Duitse technologieconcern Siemens voor de bouw en levering van driehonderd hogesnelheidstreinen aan de grootste Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn. Dat heeft Bombardier gemeld. De samenwerking met Siemens zou Bombardier enkele miljarden euro opbrengen.

In eerste instantie is er sprake van de productie van 130 treinen. Dat levert Bombardier, de grootste treinproducent ter wereld, 1,3 miljard euro op. Deutsche Bahn plant nadien nog een order van zeker 90 treinen. Het order voor die 220 treinen zou voor Bombardier een opbrengst van 2,1 miljard euro betekenen.

In het akkoord dat Deutsche Bahn en Siemens eerder sloten, zit ook een optie voor de productie van nog eens 80 hogesnelheidstreinen, te leveren tot in 2030. Ook daarvan zou Bombardier kunnen profiteren, luidt het.

De productie start in de zomer van 2013 en de eerste treinen zouden in december 2016 moeten rijden.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... mens.dhtml

Toch wel wonderbaarlijk dat Bombardier toch overal mee kan profiteren é. hetzelfde bij de Desiro's voor de NMBS.

Wel pracht van een treinen. Wel speciaal. 499 passagiers in een trein van 200m. In mijn ogen toch zeer veel wel. ( gaan ze op elkaar zitten misschien :lol: ). en dat in 7 rijtuigen, dat gaan de langste rijtuigen ter wereld worden zeker.
Ik vind het wel raar dat de ICx NIET in België zal kunnen rijden :( :( "The ICx is perfectly suited for international operation. The basic configurations are designed for use in Germany and Austria, and the ten-car trains are also configured for Switzerland. The first order also includes trains equipped for use in Holland, and trains for other European countries (Denmark, France, Luxemburg, Poland, Czech Republic, and Italy) are available when requested."
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door K V B »

bobke schreef: Wel pracht van een treinen. Wel speciaal. 499 passagiers in een trein van 200m. In mijn ogen toch zeer veel wel. ( gaan ze op elkaar zitten misschien :lol: ). en dat in 7 rijtuigen, dat gaan de langste rijtuigen ter wereld worden zeker.
Zoveel is dat niet hoor. Ter vergelijking: 7 keer een UIX-Z1 rijtuig is 185m, en een dergelijke stam geeft plaats aan 616 passagiers, zonder dat die op elkaar geplakt zitten... Natuurlijk gaat er wat af voor restaurant ed...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door bobke »

K V B schreef:
bobke schreef: Wel pracht van een treinen. Wel speciaal. 499 passagiers in een trein van 200m. In mijn ogen toch zeer veel wel. ( gaan ze op elkaar zitten misschien :lol: ). en dat in 7 rijtuigen, dat gaan de langste rijtuigen ter wereld worden zeker.
Zoveel is dat niet hoor. Ter vergelijking: 7 keer een UIX-Z1 rijtuig is 185m, en een dergelijke stam geeft plaats aan 616 passagiers, zonder dat die op elkaar geplakt zitten... Natuurlijk gaat er wat af voor restaurant ed...
616 passagiers in 7, amai, dat is veel.
Toch wel een speciaal concept. Normaal (bv bij de ICE3: 8 bakken:=200 meter) nu 7 bakken= 200m. Dat is om kosten te besparen zeker, minder bougies etc?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door K V B »

bobke schreef:
616 passagiers in 7, amai, dat is veel.
Da's helemaal niet veel. Dat zijn 88 passagiers per rijtuig. Dat is standaard voor een EW IV van de SBB, wat toch wel een komfortabel rijtuig is.
Als ik de plannetjes bekijk, dan zie ik dat het tweedeklasse rijtuig 24 rijen stoelen heeft. Dat zijn dus 12 "coupés", net zoveel als een UIC-X rijtuig.
Toch wel een speciaal concept. Normaal (bv bij de ICE3: 8 bakken:=200 meter) nu 7 bakken= 200m. Dat is om kosten te besparen zeker, minder bougies etc?
In ICN (SBB) is 188m. En dat zijn ook 7 bakken. Ja, het zullen wel wat langere bakken zijn. Een paar draaistellen minder (bougies heeft een trein niet :-) betekent wel dat je wat minder kwijt bent voor het gebruik van de infra.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door Steven »

zelfs de i11 rijtuigen van de nmbs hebben 88 plaatsen in een rijtuig met lengte 26m40.
Terminus
Berichten: 1129
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door Terminus »

Jammer dat ook de echte coupeetjes (Abteile) uit de Duitse treinen verdwijnen...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door msts.be »

bobke schreef:Ik vind het wel raar dat de ICx NIET in België zal kunnen rijden :( :( "The ICx is perfectly suited for international operation. The basic configurations are designed for use in Germany and Austria, and the ten-car trains are also configured for Switzerland. The first order also includes trains equipped for use in Holland, and trains for other European countries (Denmark, France, Luxemburg, Poland, Czech Republic, and Italy) are available when requested."
Dat vond ik dus ook. Blijkbaar zal Siemens lessen getrokken hebben uit de HLE18, Desiro en BR189-soaps hier in België en zal men alles wat ook maar Belgisch ruikt nu willen mijden. Dus we zullen geen aanbestedingen van Siemens in België meer moeten verwachten denk ik..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door Steven »

As de treinen geschikt zijn voor Italië zijn quasi zo goed als geschikt om in België te rijden. Het is niet omdat een perstekst ons landje niet vermeld dat het niet in het rijtje past. Kijk je echter wel naar alle grote verbindingen die heden door db uitgevoerd worden dan kan je niet anders dan vaststellen dat die 4 ICE treinen naar Brussel niet zoveel voorstellen tov de rest.
pietje

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door pietje »

Ik denk dat men vooral landen vernoemd heeft waar ze hopen iets te verkopen.
België zal daar niet bijhoren omdat hier de jongste jaren al voldoende ander materiaal is aangekocht zodat er geen investeringen te verwachten zijn in dit materiaal.

Dit soort persberichten moet je vooral als reclame en PR lezen, de echt nuttige info zit soms zeer ver weg
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door jotie »

Terminus schreef:Jammer dat ook de echte coupeetjes (Abteile) uit de Duitse treinen verdwijnen...
Daar ben ik het volledig mee eens. Er blijven wel nog enkele Abteile gescheiden met een glaswand, maar het gangpad loopt er gewoon door. Benieuwd of die als Familienabteil of als stiltegebied worden ingekleurd. Gelukkig zijn er ook nog zitjes voorzien achter de stuurposten; ik hoop dat DB die in ieder geval resoluut tot stiltegebied verklaart. Zo geraken we nog toch nog aan een minimaal aantal stoeltjes voor mensen die geen nood hebben aan enige vorm van ketelmuziek op de achtergrond. Ik snap eigenlijk niet dat DB daar niet meer in wenst te investeren. Je trekt er volgens mij heel wat trouwe en beschaafde klanten mee aan :D (Zelfs ik wil er, ondanks mijn rabiate afkeer t.a.v. reservaties, nog een last minute plaatsje à 5 euro vastleggen als ik er gegarandeerd stilte voor in de plaats krijg.)

Voorts een mooi en beloftevol project, waarvan ik dan ook hoop dat het zonder de kinderziekten (?) van de ICE-3-reeks van start kan gaan. Een zomer zoals de vorige met snikhete ICE's en overvolle vervang-IC's met oude IR-rijtuigen waarvan alle raampjes open staan om niemand te laten stikken, wil ik liever niet al te vaak meer meemaken.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door K V B »

jotie schreef:
Voorts een mooi en beloftevol project, waarvan ik dan ook hoop dat het zonder de kinderziekten (?) van de ICE-3-reeks van start kan gaan. Een zomer zoals de vorige met snikhete ICE's en overvolle vervang-IC's met oude IR-rijtuigen waarvan alle raampjes open staan om niemand te laten stikken, wil ik liever niet al te vaak meer meemaken.
Wat alleszins hoopgevend is, is dat de hele trein modulair opgebouwd is. Men kan er dus redelijk eenvoudig een defect rijtuig uit halen, en dan met een kortere stam rijden (wat nog altijd beter is dan niet rijden). Om die reden wil men dus verschillende 6 en 9 wagen configuraties ook homologeren, zelfs al gaan die dus normaal zo niet rijden.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door K V B »

bobke schreef: Ik vind het wel raar dat de ICx NIET in België zal kunnen rijden :( :( "The ICx is perfectly suited for international operation. The basic configurations are designed for use in Germany and Austria, and the ten-car trains are also configured for Switzerland. The first order also includes trains equipped for use in Holland, and trains for other European countries (Denmark, France, Luxemburg, Poland, Czech Republic, and Italy) are available when requested."
Dit is eigenlijk helemaal zo raar niet, als je nadenkt over welke diensten die treinen gaan rijden. De ICx stellen zijn bedoelt om conventionele, getrokken IC treinen te vervangen. België is het enige buurland van Duitsland waar geen conventionele DB IC's meer rijden. Dat de eerste order treinen bevat die in Nederland mogen rijden heeft er waarschijnlijk mee te doen dat men die op Amsterdam - Berlijn wil gebruiken.
Voor diensten naar België wil DB de ICE-3 en later ook Velaro-D gebruiken en dat is geheel logisch. Een ICx die in België mag rijden is dus niet nodig, tenzij DB mischien de IC-A concurrentie wil aandoen...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door deadlock »

bobke schreef:Ik vind het wel raar dat de ICx NIET in België zal kunnen rijden :( :( "The ICx is perfectly suited for international operation. The basic configurations are designed for use in Germany and Austria, and the ten-car trains are also configured for Switzerland. The first order also includes trains equipped for use in Holland, and trains for other European countries (Denmark, France, Luxemburg, Poland, Czech Republic, and Italy) are available when requested."
Dat is opzich niet zo raar. Er rijden geen reguliere intercities van de Duitse spoorwegen naar België toch? Van Amsterdam via Deventer naar Berlijn namelijk wel. Deze nieuwe treinen gaan de hard verouderende witte InterCity (Avmz, Bpmz et cetera) vervangen namelijk.

Technisch kan het prima, in Polen en Italië rijdt men tenslotte ook op 3000V=
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door kika »

deadlock schreef:Technisch kan het prima, in Polen en Italië rijdt men tenslotte ook op 3000V=
Signalisatie vergt nog wel aanpassingen? Ik vind het in ieder geval erg positief dat nu ook de nationale IC-vloot een grote impuls krijgt. Er is toch heel veel geld en energie in de HSL en ICE's gestoken en andere treinen en trajecten hebben het daarbij vaak moeilijk gehad om ook budgetten te krijgen. Stiekem hoop ik dat er dan natuurlijk wat regionale trajecten worden opgewaardeerd tot 230km/h :)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Green light for the world's most modern train

Bericht door treinbruno »

De huidige duitse IC rijtuigen vind ik nog goed meevallen hoor, en ik vind de stoelen zelfs stukken beter als die in de ICE
Afbeelding
Plaats reactie