Voor zover ik begrijp is TBL1+ compatibel met ETCS toch? Of in ieder geval, de technische achtergrond is hetzelfde en er kan eenvoudig overgeschakeld worden. Corrigeer me alstublieft als ik het fout heb. Als TBL1+ uitgerold is zou dat betekenen dat ICx eenvoudig door zal kunnen rijden.kika schreef:Signalisatie vergt nog wel aanpassingen? Ik vind het in ieder geval erg positief dat nu ook de nationale IC-vloot een grote impuls krijgt. Er is toch heel veel geld en energie in de HSL en ICE's gestoken en andere treinen en trajecten hebben het daarbij vaak moeilijk gehad om ook budgetten te krijgen. Stiekem hoop ik dat er dan natuurlijk wat regionale trajecten worden opgewaardeerd tot 230km/hdeadlock schreef:Technisch kan het prima, in Polen en Italië rijdt men tenslotte ook op 3000V=
Green light for the world's most modern train
Re: Green light for the world's most modern train
Re: Green light for the world's most modern train
Politiek is het zo "verkocht" en bepaalde onderdelen kunnen inderdaad "herbruikt" of omgeprogrammeerd, maar dat is het dan.deadlock schreef: Voor zover ik begrijp is TBL1+ compatibel met ETCS toch? Of in ieder geval, de technische achtergrond is hetzelfde en er kan eenvoudig overgeschakeld worden. Corrigeer me alstublieft als ik het fout heb. Als TBL1+ uitgerold is zou dat betekenen dat ICx eenvoudig door zal kunnen rijden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Green light for the world's most modern train
de bakens delen ze de vaste infra op de treinen delen ze ook maar dat is ook alles. ETCS werkt echter in de stuurpost compleet anders dan TBL1+
ETCS heeft 1 of 2 touchscreens zitten waar alles op gebeurd.
TBL1+ heeft in de meeste gevallen 6 kleine lampjes zitten en dat is het. (Uitzondering is het M6 stuurrijtuig waarbij de TBL1+ bijna volledig softwarematig is ingebouwd in de ETCS display, uitgezonderd de testknop en de gele lamp).
ETCS heeft 1 of 2 touchscreens zitten waar alles op gebeurd.
TBL1+ heeft in de meeste gevallen 6 kleine lampjes zitten en dat is het. (Uitzondering is het M6 stuurrijtuig waarbij de TBL1+ bijna volledig softwarematig is ingebouwd in de ETCS display, uitgezonderd de testknop en de gele lamp).
Re: Green light for the world's most modern train
Ik meende dat een baken, OF TBL info geeft, OF ETCS, heeft beide tegelijk zin ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Green light for the world's most modern train
Met je eens. Het enige wat ik regelmatig mis zijn stopcontacten. En waarschijnlijk is het ijdele hoop om de huidige rijtuigen dan later bij regionale diensten tegen te komen, helaas vanuit comfort oogpunt gelukkig vanuit stiptheidsoogpunt.treinbruno schreef:De huidige duitse IC rijtuigen vind ik nog goed meevallen hoor, en ik vind de stoelen zelfs stukken beter als die in de ICE
Re: Green light for the world's most modern train
Ja indien je er verschillende type treinen laat over rijden. Tussen Luik en L3 staat er zowel tbl1+ als etcs actief. De HST 's gebruiken de etcs en de binnenlandse trein richting Verviers tbl1+. In chenee splits het dan in L3 en L37. Op L3 etcs en verder op L37 enkel tbl1+.dentheo schreef:Ik meende dat een baken, OF TBL info geeft, OF ETCS, heeft beide tegelijk zin ?
Re: Green light for the world's most modern train
Dat is knap, lukt dat met ETCS level 1 en 2 ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Green light for the world's most modern train
In het ERTMS protocol is een speciaal packet voorzien ( packet 44) dat ieder land vrij mag gebruiken voor eigen toepassingen.dentheo schreef:Dat is knap, lukt dat met ETCS level 1 en 2 ??
In Belgie wordt dit packet 44 dus gebruikt om de TBL1+ informatie te verzenden.
In Zwitserland wordt dit packet gebruikt om de ZUB informatie te verzenden.
Omdat met die packet niets wordt gedaan door ETCS apparatuur aan boord, is er dus ook geen interferentie met ETCS en kunnen beide systemen dus samen gebruikt worden.
Re: Green light for the world's most modern train
Geen interferentie zou ik niet zeggen. Tot voor kort waren er te Antwerpen geregeld problemen met het m6 stuurijtuig bij het rijden richting Essen. Ook daar zitten beide signalen op de bakens en de treinen kregen er geregeld noodremming. Ondertussen is dat met een update verholpen dacht ik.
Re: Green light for the world's most modern train
In de Schweizer Eisenbahn Revu van Juni staat er een uitgebreid artikel over deze treinen, compleet met plannen. Daaruit heb ik oa. kunnen afleiden dat de rij afstand in tweede klasse 886 mm is. Laten we inderdaad hopen dat de stoelen inderdaad "dunner" zijn.