Mja. Er is een truuk uitgehaald bij de 1700 waardoor hij sneller optrekt en in treinschakeling kan rijden zonder dat de stoppen in de centrales eruit vliegen. Of snelschakelaars. Of whatever ze daar gebruiken Nadeeltje van het 1500V systeem.Sander14 schreef:Bij NSR is een DD-AR met 1700, mDDM is met motorwagen. Officieel gezien is het allemaal DDM. DDM-1 is de eerste generatie, DDM-2 en DDM-3 zijn de huidige DD-AR rijtuigen.
Het verschil in de 1600/1800 en de 1700 zit hem technisch.
[NL] DDAR wordt DDZ
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Het motorvermogen is opzich niet hoger, maar de asdruk daarintegen weer wel hoger (86 ton tegen 84 ton bij een 1600/1800).
De truuk met de treinschakelaar zit hem in het volgende. Zodra een DDAR (stam met loc) is gekoppeld met een mDDM (stam met motorwagen), wordt tussen de 40 km/h en de 80 km/h het motorvermogen teruggereduceerd van 100% naar 50%. Aldus een eigen waarneming tijdens het rijden met deze samenstelling.
Nu ben ik wel benieuwd naar de combinatie van 2 gekoppelde DDAR-stammen. Ik vermoed dat dan het motorvermogen van de locs direct 50% is. Ik heb in elk geval nog niet met een dergelijke samenstelling gereden en zodoende niet kunnen waarnemen of dat zo is.
Groetjes,
Emiel
De truuk met de treinschakelaar zit hem in het volgende. Zodra een DDAR (stam met loc) is gekoppeld met een mDDM (stam met motorwagen), wordt tussen de 40 km/h en de 80 km/h het motorvermogen teruggereduceerd van 100% naar 50%. Aldus een eigen waarneming tijdens het rijden met deze samenstelling.
Nu ben ik wel benieuwd naar de combinatie van 2 gekoppelde DDAR-stammen. Ik vermoed dat dan het motorvermogen van de locs direct 50% is. Ik heb in elk geval nog niet met een dergelijke samenstelling gereden en zodoende niet kunnen waarnemen of dat zo is.
Groetjes,
Emiel
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Met 2 locs schijnt het pas boven de 80 kmh pas 50% te zijn. Ik ben zelf geen TB'er, dus don't shoot the messenger
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Bij de combinatie loc+motorwagen heb ik dat al geconstateerd. Het is dus evenwel mogelijk dat het bij de combinatie loc+loc ook zo is, maar ik betwijfel het. Namelijk vanwege het veel te hoge amperage dat twee locs trekken als je onder de 40 km/h maximale tractie geeft.
Vandaar mijn gedachte dat zodra er in een gecombineerde stam twee locs zitten, beide direct vanaf het moment van tractie geven al op 50% is gereduceerd is. Dit met name om te voorkomen dat er een te hoog amperage uit de bovenleiding wordt getrokken.
Groetjes,
Emiel
Vandaar mijn gedachte dat zodra er in een gecombineerde stam twee locs zitten, beide direct vanaf het moment van tractie geven al op 50% is gereduceerd is. Dit met name om te voorkomen dat er een te hoog amperage uit de bovenleiding wordt getrokken.
Groetjes,
Emiel
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Snel die 25kV installeren zou ik zeggenEmiel schreef:Bij de combinatie loc+motorwagen heb ik dat al geconstateerd. Het is dus evenwel mogelijk dat het bij de combinatie loc+loc ook zo is, maar ik betwijfel het. Namelijk vanwege het veel te hoge amperage dat twee locs trekken als je onder de 40 km/h maximale tractie geeft.
Vandaar mijn gedachte dat zodra er in een gecombineerde stam twee locs zitten, beide direct vanaf het moment van tractie geven al op 50% is gereduceerd is. Dit met name om te voorkomen dat er een te hoog amperage uit de bovenleiding wordt getrokken.
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Dat zou technisch gezien de oplossing kunnen zijn, ware het niet dat de 1700 en de mABk niet zo makkelijk óók geschikt te maken zijn voor 25 kV. Iets met kosten en zo.
Groetjes,
Emiel
Groetjes,
Emiel
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Ik las verkeerd, op de site waar zoiets stond, en vreemd genoeg was het bericht van jouzelfMaartendeJ schreef:Met 2 locs schijnt het pas boven de 80 kmh pas 50% te zijn. Ik ben zelf geen TB'er, dus don't shoot the messenger
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Op www.spoorforum.nl zeker? Daar heb ik een cabine-instructie over de 1700 geschreven.
Groetjes,
Emiel
Groetjes,
Emiel
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Nee, op somda
Daar wordt al het volgende gemeld: Op het moment zijn er 3 DDAR'en in Haarlem voor ombouw: De 7821 (=proto, wordt 7539), de 7802 (wordt 7501) en als laatste is de 7801 (wordt 7538).
Hoezo is die omnummering raar, zou er dan gevraagd kunnen worden... Dat is niet heel lastig, de volgnummers komen op het moment van het volnummer van de Bvk, Na de DDZ-verbouwing, wordt de motorbak bepalend voor het volgnummer. Doordat er op de eerste manier 7x01-7x79 mogelijk is, en op de tweede manier 7x01-7x50 gemaakt kunnen worden, kun je dus de "goede" Bvk's eruit kiezen, zonder volgnummer aan te passen of grote gaten te laten ontstaan in de nummering.
DDZ-4 wordt genummerd in de 75xx reeks,
DDZ-6 wordt genummerd in de 76xx reeks.
Planning zou moeten zijn dat er in December 5 DDZ'ten aan NSR geleverd moeten zijn.
Daar wordt al het volgende gemeld: Op het moment zijn er 3 DDAR'en in Haarlem voor ombouw: De 7821 (=proto, wordt 7539), de 7802 (wordt 7501) en als laatste is de 7801 (wordt 7538).
Hoezo is die omnummering raar, zou er dan gevraagd kunnen worden... Dat is niet heel lastig, de volgnummers komen op het moment van het volnummer van de Bvk, Na de DDZ-verbouwing, wordt de motorbak bepalend voor het volgnummer. Doordat er op de eerste manier 7x01-7x79 mogelijk is, en op de tweede manier 7x01-7x50 gemaakt kunnen worden, kun je dus de "goede" Bvk's eruit kiezen, zonder volgnummer aan te passen of grote gaten te laten ontstaan in de nummering.
DDZ-4 wordt genummerd in de 75xx reeks,
DDZ-6 wordt genummerd in de 76xx reeks.
Planning zou moeten zijn dat er in December 5 DDZ'ten aan NSR geleverd moeten zijn.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Op http://nicospilt.com/nieuw/index.htm, iets naar onder scrollen, staat een foto van een compleet treinstel. Wees niet bang, dat gat in de voorkant moet een module met meuque voor de ruitenwisser in.
Dit is trouwens de 7503 (met mBk 7703 dus), ex 7821. (via via) is bekend dat het treinstel het "doet". De mBk 7739 (gaat dus in treinstel 7539) geeft ook tekens van leven, nadat het behoorlijk was uitgebrand (http://www.kilroynews.net/arch2006/!!!2 ... olle-0.jpg.
Dit is trouwens de 7503 (met mBk 7703 dus), ex 7821. (via via) is bekend dat het treinstel het "doet". De mBk 7739 (gaat dus in treinstel 7539) geeft ook tekens van leven, nadat het behoorlijk was uitgebrand (http://www.kilroynews.net/arch2006/!!!2 ... olle-0.jpg.
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Leuk zo'n foto. Treinstel krijgt wel een geheel andere uitstraling door die kleurstelling.
December is ook al snel. Dan zijn ze al wel snel op de baan te zien of niet?
Groetjes,
Marianne
December is ook al snel. Dan zijn ze al wel snel op de baan te zien of niet?
Groetjes,
Marianne
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
De eerste DDZ is rijdend gespot:
bron: http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/6129228973/
NS slaagt er echt wel in om het heel lelijk te doen lijken...
bron: http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/6129228973/
NS slaagt er echt wel in om het heel lelijk te doen lijken...
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Helaas, niet rijdend.
Je ziet voor de trein een afsluitbord. Daar issie niet voorbij gekomen. (ofwel: is het werkplaatsterrein van Haarlem niet afgeweest )
donderdag was er een proefrit, maar niet doorgegaan. Vandaag niet ivm een technische storing.
Je ziet voor de trein een afsluitbord. Daar issie niet voorbij gekomen. (ofwel: is het werkplaatsterrein van Haarlem niet afgeweest )
donderdag was er een proefrit, maar niet doorgegaan. Vandaag niet ivm een technische storing.
Re: [NL] DDAR wordt DDZ
Dat klopt. Die staan beide op. Dat kan bij zowel een 1700 als bij een mBk. Op de stuurtafel zitten twee schakelaars om elke stroomafnemer afzonderlijk te kunnen bedienen. Verder gaan bij de beide stroomafnemers omhoog als de parkeerstand wordt ingezet.
Groetjes,
Emiel
Groetjes,
Emiel