Belgische treinen voor Congo

melle

Belgische treinen voor Congo

Bericht door melle »

Kijk zelf maar:

http://www.deredactie.be/permalink/1.1035189


Groeten,


Melle
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door Steven »

Daar is nog veel werk aan de winkel zou je zeggen.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door Hobbes »

Het verleden van zulke zaken in Afrika kennende zou het me niet verbazen als die rijtuigen daar binnen 10 jaar nog steeds op dezelfde plaats staan. :roll:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door msts.be »

Rond min 1:00 zien we in de achtergrond een Duitse Umbauwagen uit de jaren '50, die ze aangepast hebben voor het Congolees meterspoor. De "nieuwe" wagons lijken mij Roemeens of Pools te zijn.
Hobbes schreef:Het verleden van zulke zaken in Afrika kennende zou het me niet verbazen als die rijtuigen daar binnen 10 jaar nog steeds op dezelfde plaats staan. :roll:
Dan kunnen we hetzelfde van Albanië en Kosovo zeggen. Allebei even grote schurkenstaten als Congo (in de zin van corruptie en politiek), en ook daar staan er treinen te verroesten terwijl schroothandelaars er serieus geld mee kunnen verdienen en er werkgelegenheid gecrëerd wordt..
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door groentje »

Er zijn landen waar het wel lukt, al kan je je de bedenking maken dat dat ook voor een groot deel is omwille van economische motieven (de spoorlijn is bijvoorbeeld nodig om een belangrijke mijn te ontsluiten. Wees gerust, dan is de druk vaak groot genoeg om het wel deftig te doen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door bobke »

haha, dat is ook een goeien :lol: (België die je leert hoe je heel die boel op gang moet krijgen en onderhouden), België zou zich beter meer focussen op hun eigen spoor.
pietje

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door pietje »

bobke schreef:haha, dat is ook een goeien :lol: (België die je leert hoe je heel die boel op gang moet krijgen en onderhouden), België zou zich beter meer focussen op hun eigen spoor.
Hoewel ik akkoord ben dat de service die de NMBS Groep levert, sterk verbeterd kan worden, staat het toch buiten kijf dat een ontwikkelingsland als Congo nog veel van ons kan leren.
Het maakt voor een land als Congo niet veel uit van wie ze het leren, eender welk industrieland is een voorbeeld.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door K V B »

pietje schreef:
bobke schreef:haha, dat is ook een goeien :lol: (België die je leert hoe je heel die boel op gang moet krijgen en onderhouden), België zou zich beter meer focussen op hun eigen spoor.
Hoewel ik akkoord ben dat de service die de NMBS Groep levert, sterk verbeterd kan worden, staat het toch buiten kijf dat een ontwikkelingsland als Congo nog veel van ons kan leren.
Het maakt voor een land als Congo niet veel uit van wie ze het leren, eender welk industrieland is een voorbeeld.
Ik denk dat wat betreft het oplossen van de verkeersproblemen in Kinshasha betreft men beter naar andere ontwikkelingslanden zou kijken. De trein is (hoe jammer ook voor de treinliefhebber in mij) hier niet de beste oplossing. Men stopt hier geld in iets dat maximaal een paar duizend reizigers per dag gaat vervoeren. In een metropool van 10 miljoen volledig irrelevant.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Ik denk dat wat betreft het oplossen van de verkeersproblemen in Kinshasha betreft men beter naar andere ontwikkelingslanden zou kijken. De trein is (hoe jammer ook voor de treinliefhebber in mij) hier niet de beste oplossing. Men stopt hier geld in iets dat maximaal een paar duizend reizigers per dag gaat vervoeren. In een metropool van 10 miljoen volledig irrelevant.
Ik denk ook dat een spoorwegnetwerk vanuit het niets opbouwen puur op ontwikkelingshulp vergeefse moeite is. Historisch gezien zijn bijna alle spoorwegnetwerken ontstaan vanuit een economisch oogpunt voor goederentreinen. Als je een winstgevende goederendienst hebt die zorgt dat je sporen goed onderhouden zijn kan je er aan beginnen denken ook een paar passagierstreinen te rijden. Vermits de gemiddelde congolees niet bepaald kapitaalkrachtig is zullen de treintickets bijna gratis zijn. De treinen rijden dus met verlies en de overheid (die daar zo goed als bankroet is) moet bijpassen om het boeltje draaiende te houden. Dat loopt dus binnen de kortste keren fout :roll:
SvMp

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door SvMp »

Het gaat al net zo als in Nederland: Die voormalige koloniën kosten bakken met geld. Stoppen met die flauwekul. De NMBS in België zelf heeft al tekorten genoeg.
melle

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door melle »

SvMp schreef:Het gaat al net zo als in Nederland: Die voormalige koloniën kosten bakken met geld. Stoppen met die flauwekul. De NMBS in België zelf heeft al tekorten genoeg.
Ik ga akkoord. Het is nutteloos zoveel te investeren in een corrupt land als Congo. De Belgische overheid geeft nog steeds veel geld aan de Congolese overheid, en als ze dan eens wat kritiek uiten dan is het nog de Belgen hun schuld en moeten onze politici zich excuseren.. (Denk maar aan het incident met De Gucht)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door msts.be »

Ondertussen is er meer bekend over de locs. Het zijn ex-Tsjechische locs: de 742.036 en 742.050. Ze zijn herspoord naar meterspoor (1067 mm), herschilderd in de blauwe ONATRA-kleuren en men heeft er automatische koppelingen opgezet. De rijtuigen zijn voormalige Roemeense rijtuigen.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door gysev »

msts.be schreef:Ondertussen is er meer bekend over de locs. Het zijn ex-Tsjechische locs: de 742.036 en 742.050. Ze zijn herspoord naar meterspoor (1067 mm), herschilderd in de blauwe ONATRA-kleuren en men heeft er automatische koppelingen opgezet. De rijtuigen zijn voormalige Roemeense rijtuigen.
Meterspoor en 1067 mm (kaapspoor) zijn niet hetzelfde ! Congo gebruikt wel degeljk 1067 mm.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door msts.be »

msts.be schreef:Ondertussen is er meer bekend over de locs. Het zijn ex-Tsjechische locs: de 742.036 en 742.050. Ze zijn herspoord naar kapspoor (1067 mm), herschilderd in de blauwe ONATRA-kleuren en men heeft er automatische koppelingen opgezet. De rijtuigen zijn voormalige Roemeense rijtuigen.
Nog wat info gevonden op het web:
http://dpov.cz/cz/dpov/aktuality/lokomo ... -konga-52/

En ondertussen blijkt dat er maar 1 van de 2 locs in werkende staat is !?? Dus de andere loc is ofwel ten prooi gevallen aan vandalisme ofwel aan slecht onderhoud.. en mooie dromen op 1:55 als men HST's wil laten rijden.. Natuurlijk zullen zij dat anders opvatten: als de gemiddelde snelheid nu 10 km/u bedraagt dan is 120 km/u een HST, terwijl dat voor ons doodnormaal is ..

http://www.youtube.com/watch?v=LbWooS8uI58
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Belgische treinen voor Congo

Bericht door Hobbes »

De commentaar is wel weer goed: blijkbaar zijn de spoorwegen in slechte staat deels door "brutal colonial rule"... Die zwanzen zeker?
Ik denk dat alles juist ineengestort is na de onafhankelijkheid.

Het is jammer om vast te stellen dat de trein alleen rijdt omdat ze die rijtuigen gekregen hebben en enkele locs. Tot de boel wegens slecht of totaal geen onderhoud kapotvalt en dan staat dat er weer.

Niet dat ik hier een voorstander ben van kolonialisme, laat dat duidelijk zijn.
Plaats reactie