Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Plaats reactie
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door bobke »

De Poolse spoorwegexploitant PKP Intercity, verantwoordelijk voor het langeafstandsvervoer van passagiers, heeft Alstom een contract ter waarde van € 665 miljoen gegund voor de levering van 20 hogesnelheidstreinen, het volledige onderhoud daarvan, tot 17 jaar lang, en de bouw van een nieuw onderhoudscentrum. Volgens de planning moeten de eerste treinen in 2014 worden geleverd.
PKP Intercity gaat de treinen inzetten op bestaande trajecten in Polen: Warschau-Gdansk-Gdynia, Warschau-Krakow, en Warschau-Katowice. De reistijd zal hierdoor aanmerkelijk worden verkort. De treinstellen rijden in 2,5 uur van Warschau naar Gdansk, en in iets meer dan 2 uur van Warschau naar Krakow of Warschau naar Katowice en vice versa.

De treinstellen van elk 7 wagons krijgen hun thuisbasis standaard op het New Pendolino-platform van Alstom. Overeenkomstig de specificaties van de klant zullen ze geen geïntegreerd kantelsysteem krijgen. De maximumsnelheid bedraagt 250 km/u en de treinen bieden ruimte aan maximaal 402 passagiers. Ze worden gebouwd in de Alstom-vestiging in Savigliano (Italië), waar al meer dan 30 jaar de productie van Pendolino-treinen plaatsvindt. Afbeelding ‘Dankzij deze nieuwe treinen kunnen passagiers in Polen kwaliteit en comfort op een heel nieuw niveau ervaren. Met hun geavanceerde technologie voldoen de treinen aan de hoogste functionaliteits- en veiligheidsnormen,’ aldus Janusz Malinowski, President van PKP Intercity.

De New Pendolino-treinen maken deel uit van Alstoms ondernemingsstrategie gericht op duurzame ontwikkeling: ze zijn 95% recyclebaar en uitgerust met elektrische remsystemen die tot 8% energiebesparing mogelijk maken en zo’n 97% van de energie kunnen terugvoeren naar het bovenleidingsysteem voor hergebruik.

Verder was geluidsreductie een specifiek aandachtspunt om te voldoen aan de nieuwe Europese norm. De trein is gestroomlijnd om het lawaai via het dak te beperken, het ontwerp van de uiteinden is aerodynamisch geoptimaliseerd en de geluidsisolatie onder de carrosserie is uitgebreid. Ten slotte is er op de wielen, tussen de velg en het midden, een schokdemper geplaatst die de trillingen van het systeem dempt, met het oog op het beperken van het geluid tijdens het rijden.

De interieuruitrusting is verbeterd: brede gangen en doorgangen verruimen de toegankelijkheid en het comfort van de passagiers. Videomonitoren en een videobewakingssysteem garanderen maximale veiligheid. Niet alleen voldoen de treinstellen voor PKP Intercity aan de meest actuele Europese normen voor interoperabiliteit (ERTMS) – ze worden ook nog eens uitgerust met signaleringssystemen die niet alleen in Polen vereist zijn, maar ook in Oostenrijk, Tsjechië en Duitsland.

Naast het rollend materieel gaat Alstom ook 17 jaar lang het volledige onderhoud van de treinen verzorgen in een nieuwe 12.000 m² metende remise die in Warschau zal worden gebouwd. Er zullen zo’n 100 mensen werkzaam zijn, die zich gaan bezighouden met inbedrijfstelling, algemene garantie en volledig onderhoud van de treinen.

‘We zijn opgetogen dat we de vierde generatie van onze “state of the art” hogesnelheidstrein mogen leveren aan PKP Intercity. Het is een trein die zijn deugdelijkheid al ruimschoots heeft bewezen, waardoor hij betrouwbaar en vlug beschikbaar is,’ lichtte Thierry Best, Chief Commercial Officer van Alstom Transport toe. ‘Dit contract onderstreept de deskundigheid van Alstom en toont aan dat we alle aspecten van de spoorwegsector beheersen, zoals rollend materieel, informatiesystemen en service, etc. Het biedt Alstom de kans haar aanwezigheid in Polen nog verder te versterken, terwijl de Transport Sector van Alstom al in Katowice is gevestigd met een fabriek waar meer dan 500 mensen werken,’ voegde hij eraan toe.

Over de Pendolino van Alstom
Alstoms Pendolino is een echt succesverhaal: sinds de introductie in de jaren 1970 zijn er al meer 400 treinen verkocht over de hele wereld, die samen meer dan 500 miljoen kilometer hebben afgelegd in commerciële dienst. De Pendolino rijdt in 11 landen: Italië, Duitsland, Tsjechië, Zwitserland, Slovenië, Groot-Brittannië, Portugal, Spanje, Finland, China en Rusland.

Over Alstom Transport
Alstom Transport, een voorvechter van duurzame mobiliteit, is de enige fabrikant ter wereld die een complete reeks hoogwaardige producten aanbiedt voor de spoorwegmarkt: rollend materieel, infrastructuuruitrusting, informatiesystemen, service en kant-en-klare oplossingen. Met het oog op de steeds stringentere eisen ten aanzien van winstgevendheid van de exploitanten en hun toenemende behoefte aan duurzame mobiliteitsoplossingen, bieden we onze klanten ecologisch en economisch efficiënte producten en diensten aan. In het boekjaar 2010-2011 rapporteerde Alstom Transport een omzet van 5,6 miljard euro. Alstom Transport is vertegenwoordigd in 60 landen en biedt werk aan ongeveer 26.000 mensen.

Bron: Infra Site
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door Shrek »

Dat is nu eens een slimme deal. Koop treinen mèt onderhoudscontract. Dan is alle zever van eventuele slechte kwaliteit van onderdelen of snelle slijtage niet langer jouw probleem.
Dit hadden ze hier ook moeten doen met de MS08 en de HLE18 ... :roll:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door Accelerat »

Na al die jaren komt het er dan toch eindelijk van; het is Polen gegund wat mij betreft! :D Ik vind de tijdswinst trouwens wel tegenvallen, de EIC doet er nu 2h26 over dus dat zou ongeveer 20 minuten sneller zijn op het traject Warszawa-Kraków... :?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door kika »

sncf-sncb schreef:Ik vind de tijdswinst trouwens wel tegenvallen, de EIC doet er nu 2h26 over dus dat zou ongeveer 20 minuten sneller zijn op het traject Warszawa-Kraków... :?
Hoe staat de infrastructuur er vandaag voor? Ik gun het hun ook van harte.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door Accelerat »

De centralna magistrala kolejowa is gebouwd voor 250 km/h (hier beweert men zelfs 300 km/h), momenteel rijden daar EIC's overheen aan 160 km/h.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Dat is nu eens een slimme deal. Koop treinen mèt onderhoudscontract. Dan is alle zever van eventuele slechte kwaliteit van onderdelen of snelle slijtage niet langer jouw probleem.
Het grote voordeel van het kopen van treinen met onderhoudscontract is dat dit ook een stevige prikkel voor de fabrikant is om de treinen betrouwbaar te maken.
Echter de vakbonden zullen dit niet graat zien. Want het betekent minder werk voor het eigen spoorwegpersoneel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Het grote voordeel van het kopen van treinen met onderhoudscontract is dat dit ook een stevige prikkel voor de fabrikant is om de treinen betrouwbaar te maken.
Echter de vakbonden zullen dit niet graat zien. Want het betekent minder werk voor het eigen spoorwegpersoneel.
Maar als je er vanuit gaat dat de spoorwegen hetzelfde werk met evenveel volk kunnen doen als de constructeur dan verplaatst de werkgelegenheid zich gewoon. Dat is dan geen argument lijkt me :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door kika »

Shrek schreef:Dat is dan geen argument lijkt me :wink:
Heb je er ook dezelfde voordelen en werkzekerheid als werknemer...?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door dentheo »

kika schreef:
Shrek schreef:Dat is dan geen argument lijkt me :wink:
Heb je er ook dezelfde voordelen en werkzekerheid als werknemer...?

Moet een mechanieker bij de NMBS, meer loon, meer verlofdagen, dubbel pensioen en werkzekerheid hebben ?? Waarom eigenlijk ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door kika »

dentheo schreef:Moet een mechanieker bij de NMBS, meer loon, meer verlofdagen, dubbel pensioen en werkzekerheid hebben ?? Waarom eigenlijk ?
Voor mij hoeft dat niet, maar ik heb makkelijk spreken, ik ben niet die technieker. Lever jij graag je verworven rechten in? Mij hoef je niet te overtuigen. Een deftig minimumloon, minimum verlof een pensioen waar je van kan leven en geen slecht ontslagrecht zitten liefst in de gehele maatschappij, niet enkel bij PKP of NMBS.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Het grote voordeel van het kopen van treinen met onderhoudscontract is dat dit ook een stevige prikkel voor de fabrikant is om de treinen betrouwbaar te maken.
Echter de vakbonden zullen dit niet graat zien. Want het betekent minder werk voor het eigen spoorwegpersoneel.
Maar als je er vanuit gaat dat de spoorwegen hetzelfde werk met evenveel volk kunnen doen als de constructeur dan verplaatst de werkgelegenheid zich gewoon. Dat is dan geen argument lijkt me :wink:
Als de spoorwegen hetzelfde werk met evenveel man doen, ja. Maar is dat zo? Maar mijn punt is dat als de fabrikant ook voor het onderhoud verantwoordelijk is, hij er baat bij heeft om onderhoudsvriendelijke treinen te bouwen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door Steven »

En anders niet? Dus als de klant zelf zijn treinen gaat onderhouden moeten ze niet onderhoudsvriendelijk zijn ?

De bouwer heeft er altijd belang bij een zo degelijk mogelijke trein te maken ongeacht wie het onderhoud moet doen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:En anders niet? Dus als de klant zelf zijn treinen gaat onderhouden moeten ze niet onderhoudsvriendelijk zijn ?

De bouwer heeft er altijd belang bij een zo degelijk mogelijke trein te maken ongeacht wie het onderhoud moet doen.
Klopt maar toch heb ik de indruk dat de evolutie een duwtje gekregen heeft.
Waar de bouwer instaat voor het onderhoud, met garanties op beschikbaarheid 's morgens , bv. Siemens in York, worden nu ineens electrokasten en airco kasten vlot afneembaar gemaakt met een vorklift. 's Nachts worden die defecte kasten uitgewisseld voor herstelde kasten en 's morgens is het treinstel weer beschikbaar. De herstelling zelf gebeurd dan tijdens de dag.
Hiervan zal normaal wel iets in het ontwerp van de desiro's zitten...maar of dat echt gebruikt wordt, hangt ervan af of men de huidige taakverdeling wil aanpassen.
Over die taakverdeling werd hier al geschreven tijdens de grote materieeluitval deze winter....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door Steven »

Modulaire opbouw is de laatste jaren in wel veel meer sectoren doorgedrongen dan enkel de spoorwegen he.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Alstom: Contract van 665 miljoen in Polen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Modulaire opbouw is de laatste jaren in wel veel meer sectoren doorgedrongen dan enkel de spoorwegen he.

Zal best , want onderhoud door de leverancier is in de privé dan ook al 20 (?) jaar doorgedrongen
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie