Goederentreinen worden stiller

Plaats reactie
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Goederentreinen worden stiller

Bericht door Marianne »

Goederentreinen worden stiller

AMERSFOORT - Lawaaiige goederentreinen die voorbij denderen? Als we de spoorsector mogen geloven is dat over een paar jaar verleden tijd.

Vervoerders als DB Schenker, infrabeheerder ProRail en een groot aantal andere Europese spoororganisaties werken aan een nieuw remsysteem dat er voor moet zorgen dat het aantal decibellen van voorbij rijdende goederentreinen met ongeveer een tiende wordt teruggebracht. Dat lijkt misschien niet zo heel erg veel, maar is het wel, verzekert woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker, de spoorvervoerder die nauw bij de ontwikkeling van het nieuwe remsysteem betrokken is. "Het gaat om de geluidsbeleving.

En die is bij dit nieuwe systeem heel anders dan tot nu toe het geval was."

Het merendeel van de 400.000 goederenwagons dat door Europa rijdt is nu nog uitgerust met ijzeren remblokken. Die zorgen ervoor dat het oppervlak van de stalen wielen op den duur veel oneffenheden krijgen waardoor ze over de rails gaan 'hobbelen' wat voor veel geluidsoverlast zorgt.

Sinds een aantal jaren worden nieuwe wagons daarom met kunststof-remblokken uitgerust die ervoor zorgen dat het wieloppervlak glad blijft. De kosten om de stalen remblokken te vervangen door kunststof exemplaren waren tot nu toe echter zo hoog dat veel vervoerders daar vanaf zagen.

Maar daar komt verandering in. De spoorsector heeft een variant op het systeem met de kunststof remblokken ontwikkeld die veel goedkoper onder de oude wagons kan worden geïnstalleerd. Het plan is om de komende jaren beetje bij beetje alle ijzeren remblokken te gaan vervangen door de kunststof exemplaren.

Voordat het zover is zal het nieuwe systeem zich echter eerst in de praktijk moeten bewijzen. Dat gebeurt met een beladen testtrein die sinds begin dit jaar kris-kras door Europa rijdt. Van de barre winters in Noord-Zweden tot de hitte van Zuid-Spanje: het nieuwe remsysteem moet onder alle klimatologische omstandigheden voldoen, voordat het straks op grote schaal wordt toegepast.

Gisteren hield de testtrein even halt in Amersfoort om de pers een kijkje in de keuken te gunnen. "Dit nieuwe systeem gaat voor een enorm verschil in geluidsbelasting zorgen", houdt Johannes Gräber van DB Schenker de vertegenwoordigers van kranten, radio en tv voor, wijzend op de goede ervaringen in Zwitserland waar alle goederenwagons al wel van de nieuwe kunststof remblokken zijn voorzien.

Behalve dat stillere goederentreinen voor minder irritatie bij omwonenden van het spoor zorgen, is er nog een andere reden waarom de spoorsector werk is gaan maken van minder lawaaiige goederentreinen. Ze moet wel omdat de Europese overheden de geluidsbelasting met nieuwe wetgeving aan banden wil leggen.

In Nederland liggen er voorstellen om vanaf 2020 een geluidsplafond op het spoor en op de weg in te stellen van maximaal 65/70 decibel. Op veel plaatsen wordt die limiet nog overschreden. "En dus zullen we moeten investeren om ervoor te zorgen dat het transport over spoor belangrjik blijft voor de bloedsomloop van de Nederlandse economie", stelt Paul van Lede, voorzitter van belangenbehartiger KNV Spoorgoederenvervoer.

Dat gebeurt zonder steun van de Europese Unie. Die wees eerder een verzoek om financiële steun af. De sector moet de oplossing van het probleem, zelf maar bekostigen, heette het in Brussel. "Onbegrijpelijk", vindt Van Lede. "In Brussel wordt voor heel veel zaken subsidie gegeven en voor zoiets Europees als het goederenvervoer per spoor geven ze dan niet thuis. Dat valt moeilijk te begrjipen."

Bron: Bn/deStem
Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Goederentreinen worden stiller

Bericht door MaartendeJ »

Het mooiste in dit verhaal is nog wel, dat die "stille" goederentrein van afgelopen zaterdag, op een van de laatste wagens een vierkant wiel had...

Dus heel erg stil wassie niet :lol:
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Goederentreinen worden stiller

Bericht door Marianne »

:D
Dat schrijven ze er dan niet bij in het artikel.......
Hoewel het volgens mij lastig is om een goederenwagen zonder vierkante wielen te vinden. In iedere goederentrein die ik weleens zie en hoor passeren zit er wel eentje met vierkante wielen. Duidelijk hoorbaar, zelfs op de tweede verdieping van het kantoorgebouw :wink:
Wat voor soort goederentrein is die testtrein eigenlijk?

Groetjes
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentreinen worden stiller

Bericht door kika »

Er waren toch wél subsidies voor verschillende testen, ontwikkeling en de omrusting van een hoop wagons die voornamelijk de Rijntracés gebruiken? Het zal waarschijnlijk nog redelijk snel gaan als de plannen doorgaan om in Duitsland de prijs te laten afhangen van het lawaai.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Goederentreinen worden stiller

Bericht door Marianne »

MaartendeJ schreef:Allemaal meuque bij elkaar gezocht :wink:
Dank je voor de links. Lijkt op een gewone Unit cargo trein, maar wel met allerlei typen wagens (oke, is natuurlijk ook een eigenschap van Unit Cargo :wink: ). Leuk treintje. Schijnt dus ook nog naar Belgie te zijn gereden.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HZwoferink

Re: Goederentreinen worden stiller

Bericht door HZwoferink »

Marianne schreef:
MaartendeJ schreef:Allemaal meuque bij elkaar gezocht :wink:
Dank je voor de links. Lijkt op een gewone Unit cargo trein, maar wel met allerlei typen wagens (oke, is natuurlijk ook een eigenschap van Unit Cargo :wink: ). Leuk treintje. Schijnt dus ook nog naar Belgie te zijn gereden.
Klopt, tractie werd geleverd door een Reeks 28 ;-)
Plaats reactie