Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Plaats reactie
neigezug

Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door neigezug »

Arriva: NS beloond voor fout

3 augustus 2011

Spoorbedrijf Arriva daagt de Nederlandse Staat voor de rechter als de Nederlandse Spoorwegen een korting gaan krijgen op het gebruik van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid), de lijn waarvoor NS zich achteraf gezien voor te veel geld heeft ingeschreven.

'Als wij zo dom waren geweest zo'n hoge prijs te bieden, was de Staat ons nu ook niet tegemoet gekomen', zegt Arriva-directeur Anne Hettinga. Volgens hem is een korting in strijd met het Europese aanbestedingsrecht.

Uitweg
Dinsdag meldde De Telegraaf dat er een uitkomst in zicht is over de slepende problemen bij de HSL-Zuid, de snelle spoorlijn tussen Amsterdam en Antwerpen. Al bijna twee jaar rijden de paarse Fyra-treinen over deze lijn tussen Rotterdam en Amsterdam, maar de dienst is nog altijd verliesgevend. De snelle treinen trekken te weinig mensen om uit de kosten te komen. Bovendien heeft NS achteraf te veel geboden voor de lijn. De Nederlandse Spoorwegen legden zo'n tien jaar geleden € 148 mln per jaar op tafel voor het alleenrecht. De exploitant van de spoorlijn, de High Speed Alliance (95% NS, 5% KLM), is daardoor in financiële nood gekomen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt nu aan een uitweg. In de voorgestelde oplossing wordt de snelle spoorlijn bij het gewone spoornet gevoegd. De Nederlandse Spoorwegen krijgen het alleenrecht voor beide netten en betalen in ruil daarvoor een hogere gebruikersvergoeding. Dat betekent dat de Staat in totaal minder inkomsten ontvangt, maar dat het gevreesde faillissement wordt voorkomen. In dat laatste geval zou de overheid namelijk de dienstregeling een jaar lang moeten overnemen.

Nog geen akkoord
Deze oplossing is vooral zuur voor de partijen die destijds achter het net visten. Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn bood naar verluidt € 50 mln minder, en verloor zo de aanbesteding. Dat NS alsnog voor een lager bedrag het alleenrecht lijkt binnen te halen zet kwaad bloed bij Arriva, inmiddels 100% in eigendom van Deutsche Bahn. 'Als het waar is, dan is het schandalig', zegt Hettinga. 'NS zal de gevolgen van deze blunder moeten dragen.'

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt het plan om de HSL-Zuid in het hoofdrailnet van NS op te nemen, maar weerspreekt dat er een akkoord is. 'Er zijn meer ideeën. We kijken wat er mogelijk is en wat volgens het Europees recht is toegestaan.' Deze zomer komt het ministerie met een antwoord.

Bron: Financieele Dagblad
pietje

Re: Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door pietje »

neigezug schreef:Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt het plan om de HSL-Zuid in het hoofdrailnet van NS op te nemen...
Eindelijk zegeviert het gezond verstand: die HSL moest gewoon in het binnenlandse net worden opgenomen, met behoud van een aantal rijpaden voor Thalys en dergelijke, net zoals in België met HSL2 gebeurd is.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door AlexNL »

Mee eens, de aparte HSL-concessie is een slecht idee geweest. Maar ik geef ook Arriva groot gelijk dat ze een aanklacht willen indienen.
pietje

Re: Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door pietje »

AlexNL schreef:Mee eens, de aparte HSL-concessie is een slecht idee geweest. Maar ik geef ook Arriva groot gelijk dat ze een aanklacht willen indienen.
Ja, daar hebben ze het zichzelf nu wel erg moeilijk gemaakt.

Misschien de concurrentie ook een stukje van het HRN gunnen, maar dan moet de organisatie van het passagiersvervoer misschien wel erg gereorganiseerd worden.
Niet de treinen zelf, maar wel wie nu juist wat doet en vooral dat er enkele taken van de NS naar de overheid moeten overgeheveld worden (of naar een onafhanklijk orgaan).
neigezug

Re: Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door neigezug »

Ondertussen is er al door iemand anders klacht neergelegd bij de Europese Comissie wegens illegale staatssteun aan de NS
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door deadlock »

Ja, door een handvol mensen die zelfverklaard spreekbuis zijn van de reiziger :')
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door AlexNL »

Geef ze eens ongelijk dat ze het proberen? 't is niet alsof NS lof verdient voor wat ze de afgelopen jaren gepresteerd hebben op de HSL.

En als je wilt kun je ook zelf zo'n vereniging opzetten, niemand houdt je tegen. :)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.

Bericht door deadlock »

Ja maar ik kan dat niet zijn want ik ben gewoon geen gesprekspartner die een achterban vertegenwoordigt. Dáár wringt het nou net. Eigenlijk is het nog veel erger dan dat de NS een monopolist is. Hij (want Rikus is de drager van het geheel) vertegenwoordigt namelijk echt niet mijn belangen en gebruikt juridisch aantoonbaar foute en daarmee wat mij betreft ook kwalijke argumenten. Ik wil dat niet, mijn pa wil dat niet, veel vrienden van mij willen dat niet.
Plaats reactie