SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door K V B »

LHOON schreef: In Paris Nord is er wel degelijk een onderdoorgang, gelegen ter hoogte van het eind van de koepel, die bovendien rechtstreeks toegang geeft tot het RER station en op de ondergrondse doorgang naar het metrostation La Chapelle op lijn 2 (als ik in Parijs kom, is dit regelmatig in de buurt van de Place de l'Etoile, en het traject via lijn 2 is veel aangenamer dan een overstap in het drukke Chatelet)
Is die onderdoorgang makkelijk te vinden als je van de RER komt?
neigezug

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door neigezug »

40 minuten overstaptijd is zeer nipt maar wordt toch voorgesteld via het reservatiesysteem van de SNCF.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door rvdborgt »

neigezug schreef:40 minuten overstaptijd is zeer nipt maar wordt toch voorgesteld via het reservatiesysteem van de SNCF.
Van Nord naar Austerlitz heb ik eerder dit jaar in 25 minuten gedaan (perron tot perron). Nergens gerend; ik had ruim de tijd. Met iets meer bagage duurt het misschien 30 minuten.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:ik heb ook de indruk dat men zich niet zo bewust is van de mogelijkheid om reserveringen te veranderen. Een reservering is niet in steen gebeiteld. ALs je een Thalys biljet aan normaal tarief hebt kan je in principe zelfs een trein eerder of later nemen zonder je biljet om te wisselen.
Als je naar Parijs gaat en je weet niet precies zeker waneer je terug keert dan koop je gewoon een biljet met reservatie voor de laatste trein, en als je toch eerder terugkeert dan stop je dat in de "echange minute" automaat, en je zit zo op de eerstvolgende met een vrije zitplaats.

Staat er overigens zo een "echange minute" automaat in Brussel en Antwerpen?
Nog nooit gezien. Ik heb al eens een klacht gezien van iemand die in Brussel-Zuid van zijn flexibiliteit gebruik wilde maken en die in een halfuur niet aan de beurt kwam aan het loket. Hij is toen zo ingestapt en mocht toen voor zijn moeite ook nog een boordtoeslag (of boete, dat weet ik niet meer) betalen. Geweldig.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Nog nooit gezien. Ik heb al eens een klacht gezien van iemand die in Brussel-Zuid van zijn flexibiliteit gebruik wilde maken en die in een halfuur niet aan de beurt kwam aan het loket. Hij is toen zo ingestapt en mocht toen voor zijn moeite ook nog een boordtoeslag (of boete, dat weet ik niet meer) betalen. Geweldig.
Dat is een punt waar Trenitalia het beter doet dan zowat iedereen in Europa: Bij Trenitalia kan je je reservatie gewoon bij de conducteur omwisselen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Portbou »

Hallo,
melle schreef:Ik vind persoonlijk reservaties iets dat niet thuishoort bij een openbaar vervoer. Wie het eerste komt heeft het eerste plaats. Ik ben van mening dat openbaar vervoer zeer laagdrempelig moet zijn, en dat moet ook gelden voor HST's.
Dat lijkt me een heel slecht idee melle... Met het principe "eerst komt eerst maalt" ga je de mensen voor populaire treinen verplichten om uren op voorhand in het station te komen aanschuiven.

Reservaties hebben zeker nut. Het is het verplichtende karakter dat me tegenstaat.

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef: ik heb ook de indruk dat men zich niet zo bewust is van de mogelijkheid om reserveringen te veranderen. Een reservering is niet in steen gebeiteld. ALs je een Thalys biljet aan normaal tarief hebt kan je in principe zelfs een trein eerder of later nemen zonder je biljet om te wisselen.
...vind je niet dat Thalys zichzelf met dit soort flexibiliteit tegenspreekt ?

Enerzijds is de stelregel : je moet reserveren en dit is in je eigen belang (uw comfort, vermijden van overvolle treinen, etc...)
Anderzijds mag er wel van afgeweken worden als je maar een duur ticket hebt (en hoe zit het dan met comfort ?)

Overigens vind ik het niet correct om het ticket "hi-life" als normaal tarief te bestempelen. 80 EUR voor een enkeltje Brussel-Parijs is een erg duur tarief in vergelijking met andere vervoersmiddelen en in vergelijking met het TCV-tarief van vroeger.
K V B schreef: Als je naar Parijs gaat en je weet niet precies zeker waneer je terug keert dan koop je gewoon een biljet met reservatie voor de laatste trein, en als je toch eerder terugkeert dan stop je dat in de "echange minute" automaat, en je zit zo op de eerstvolgende met een vrije zitplaats.
...waardoor iemand die echt de laatste trein wil nemen hem niet meer kan reserveren (wegens volgeboekt door bovenstaand systeem)... terwijl de trein in werkelijkheid halfleeg zal rijden.

Dat is toch contraproductief ?

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Portbou »

Hallo,
groentje schreef:Tja, ik kan me wel voorstellen dat het sommige mensen stoort als je plots een hele volksverhuizing ziet passeren aan je stoel. En veel hangt ook af van de manier waarop dat gebeurt, als je per se de hele wagon deelachtig wil maken aan je plannen, dan kan ik me voorstellen dat een boordchef er wat van zegt. Maar anders? Verdraagzaamheid komt van 2 kanten, hé. Je zit niet alleen op de trein, je moet dus wel iets van je medereizigers kunnen verdragen. Een bij voorkeur discrete verplaatsing doorheen de trein hoort daar wat mij betreft volkomen bij.
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Mensen die in volstrekte stilte willen reizen moeten een wagen met prive-chauffeur nemen, niet de trein.

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Steven »

bw494674 schreef:Hallo,
groentje schreef:Tja, ik kan me wel voorstellen dat het sommige mensen stoort als je plots een hele volksverhuizing ziet passeren aan je stoel. En veel hangt ook af van de manier waarop dat gebeurt, als je per se de hele wagon deelachtig wil maken aan je plannen, dan kan ik me voorstellen dat een boordchef er wat van zegt. Maar anders? Verdraagzaamheid komt van 2 kanten, hé. Je zit niet alleen op de trein, je moet dus wel iets van je medereizigers kunnen verdragen. Een bij voorkeur discrete verplaatsing doorheen de trein hoort daar wat mij betreft volkomen bij.
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Mensen die in volstrekte stilte willen reizen moeten een wagen met prive-chauffeur nemen, niet de trein.

Groeten,
Bart W.
100% mee eens. Het blijft nu eenmaal publiek openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Portbou »

Hallo,
Mijn vraag met 2 uitersten: doe je dit op een vlucht Brussel naar Gatwick ook,even het laatste kwartier in Buissines clas gaan rondhangen?
Leuk dat je dit aanbrengt... Geeft mij de gelegenheid om enkele verschillen tussen luchtvaartmaatschappijen en spoorwegmaatschappijen aan te stippen voor wat betreft klantenservice.

1.
Als je online incheckt voor een vlucht kan je tegenwoordig bij de meeste maatschappijen je stoel zelf kiezen. Enkel low-cost bandieten vragen hier geld voor. Daar zijn we bij de spoorwegen nog heel erg ver vandaan. Hoogstens kan je een voorkeur aangeven voor venster of gang... en dikwijls weet je pas na effectieve boeking en betaling of er met je voorkeur rekening gehouden werd.

2.
Als je als passagier in een vliegtuig een korte overstaptijd hebt zijn de stewardessen hiervan op de hoogte en gaan zij op eigen initiatief kort voor de landing naar de passagier met het voorstel vooraan plaats te nemen. Dit merk ik heel geregeld op nu ik de laatste jaren wat meer met Brussels Airlines van Malpensa naar Brussel vlieg (RIP INT299-8 †2002 - RIP CNL201-0 †2009).

Als er dan toch "gewaakt moet worden over het commerciele aspect van de reis" kan er misschien eens nagedacht worden over bovenstaande twee invullingen van de taak van de ASCT.

Groeten,
Bart W.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door deadlock »

Hobbes schreef:Ik zal hier waarschijnlijk op een paar zere tenen trappen, maar ik vind dat die treinbegeleider groot gelijk heeft. Ik kan me er als reiziger soms mateloos aan ergeren als er mensen om welke reden dan ook het steeds nodig vinden om heel de trein op en neer te lopen.
Want hij loopt je in de weg terwijl jij aan het heen- en weerlopen bent? :roll:
Plaats reactie