SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door groentje »

Tja, niet iedereen kan vooraan in de trein zitten, de plaatsen daar zijn nu eenmaal beperkt. Door de reservaties kan je ook je reizigers wat makkelijker spreiden over het perron, zodat het instappen iets vlotter verloopt. Ik erger me veel meer aan het kuddegedrag bij veel reizigers die allemaal bij voorkeur in dezelfde deur stappen, en daardoor de trein met 5 minuten vertraging laten vertrekken. Ik overdrijf niet, of in elk geval amper.
En je moet regelmatig verhuizen? Tja, het is je eigen keuze om niet te reserveren. Maar als anderen er die paar euro's voor over hebben, moet je dat ook kunnen respecteren.
Is het probleem niet eerder de inrichting van die kopstations? Frankfurt Hbf is ook een kopstation, maar heeft wel nog onderdoorgangen midden op de perrons. Voor snelle overstappers is dat een zegen. Paris Nord, Lille Flandres en vele anderen hebben dat inderdaad niet, en dan ben je als reiziger die in het uiteinde werd geplaatst, inderdaad gepenaliseerd. In zo'n geval is een verhuizing naar voren best te begrijpen.
Trammist

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Trammist »

Veel treinen hebben bovendien éérst 1e klasse, dàn een barrijtuig en daarna beginnen pas de tweedeklaswagons.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
nighttrain schreef:
Het zal wel weer aan mij liggen ? Je hebt om ongeveer elke 45M een trein naar Parijs vanuit Brussel Z van 06h37 tot 21h15 dus ongeveer 15 vertrekken per dag. Waarover klaag je nog?En de rest van uw betoog is hier niet aan de orde..over de reservaties. Geluk en plezier zit hem wel in de kleine kantjes als ik het zo lees.
Het gaat om Lille Paris en niet om Brussel
Ja inderdaad, en wat een verschil ,ongeveer 20 treinen per dag om de 30 min en 62min reistijd.
Mijn vraag met 2 uitersten: doe je dit op een vlucht Brussel naar Gatwick ook,even het laatste kwartier in Buissines clas gaan rondhangen?
Doe ke dat op de Europabus naar London ook, de laatste 10Min naar de chauffeur gaan staan aan het deurgat?
Neen iedereen heeft recht op zijn confort,rust waarvoor hij betaald heeft. op de trein,vliegtuig en bus.
maar ja de fout ligt immers altijd bij een ander.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door groentje »

Een autobus is niet te vergelijken, gezien de bruuske remmanoeuvres die er toch frequenter zijn dan op een trein. Het is voor de eigen veiligheid dat je daar beter niet rechtstaat, tenzij het nodig is. Idem voor het vliegtuig, daar word je dan ook gedwongen tot het fasten van your seatbelts. Je zou immers anders wel eens op de schoot van je buur kunnen belanden.
Sorry, nighttrain, maar je overtuigt me niet.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Een autobus is niet te vergelijken, gezien de bruuske remmanoeuvres die er toch frequenter zijn dan op een trein. Het is voor de eigen veiligheid dat je daar beter niet rechtstaat, tenzij het nodig is. Idem voor het vliegtuig, daar word je dan ook gedwongen tot het fasten van your seatbelts. Je zou immers anders wel eens op de schoot van je buur kunnen belanden.
Sorry, nighttrain, maar je overtuigt me niet.
Het is niet de bedoeling om te overtuigen.Het zijn enkel maar ervaringen.
Als u zegt "beter niet rechtstaan"een bepaald soort mensen hebben daar geen oog voor ,die willen er zo snel mogelijk uit.Ook een trein kan aardige kuren maken bij noodremmingen en in wisselstraten..
Ik spreek over de Europabus "Eurolines" en niet over een stadsbus.
En op het vliegtuig ,kortere vluchten zijn er altijd 'habitués"die naar voor schuiven als ze een plaatsje gezien hebben dichter bij de deur, zelf in een hogere klasse, want is "maar voor eventjes"
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door nighttrain »

neigezug schreef:Recent in Frankrijk op de TGV Lille > Paris meegemaakt:
Ik had slechts 40 minuten tijd om van Paris Nord naar Paris Austerlitz over te stappen op de Lunéa en kreeg helemaal vanachter een plaats gereserveert in een ex Eurostarstel dat als TGV wordt gebruikt.
Om sneller in de metro in Parijs te geraken ging ik gedurende de laatste 10 minuten van de rit al naar het voorste deel van de trein .Ik kreeg toen van de treinbegeleider een berisping dat dit niet mag en de reiziger op zijn stoel moet blijven zitten.
Dit doet mij denken aan de kleuterklas.
Men zou beter wat klantvriendelijker worden in Frankrijk.In feite is het de reiziger die als enige weet of hij/zij best reserveert of niet.In Duitsland zijn er studies gebeurt die aantonen dat de HST-reiziger geen reserveringsplicht wil.
Als de Deutsche Bahn ooit een ICE van Duitsland via Brussel naar Parijs zou inleggen zonder reserveringsplicht, dat zou het wel eens kunnen zijn dat SNCF en Thalys minder pretentie gaan verkopen met hun " Réservation Obligatoire" en hun opgestoken vingertje naar de reiziger!
een typisch voorbeeld van :
Post hoc ergo propter hoc , komt veel voor bij ontevreden reizigers
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door K V B »

jotie schreef:Het betoog rond die reservaties is wel ter zake. Zonder die domme reservatieplicht zou de topicstarter er immers nooit aan denken om een plaatsje uit te kiezen in de staart van een treinstel. Maar met die reservatieplicht heeft-ie niet te kiezen en wordt hij ergens naar goeddunken van een computerscript gedumpt.
Maar het verschil tussen kop en staart bij een Eurostar is uiteindelijk maar drie minuten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Steven »

K V B schreef:
jotie schreef:Het betoog rond die reservaties is wel ter zake. Zonder die domme reservatieplicht zou de topicstarter er immers nooit aan denken om een plaatsje uit te kiezen in de staart van een treinstel. Maar met die reservatieplicht heeft-ie niet te kiezen en wordt hij ergens naar goeddunken van een computerscript gedumpt.
Maar het verschil tussen kop en staart bij een Eurostar is uiteindelijk maar drie minuten...
heel soms is dat drie minuten teveel voor sommige mensen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door nighttrain »

neigezug schreef:Recent in Frankrijk op de TGV Lille > Paris meegemaakt:
Ik had slechts 40 minuten tijd om van Paris Nord naar Paris Austerlitz over te stappen op de Lunéa en kreeg helemaal vanachter een plaats gereserveert in een ex Eurostarstel dat als TGV wordt gebruikt.
Om sneller in de metro in Parijs te geraken ging ik gedurende de laatste 10 minuten van de rit al naar het voorste deel van de trein .Ik kreeg toen van de treinbegeleider een berisping dat dit niet mag en de reiziger op zijn stoel moet blijven zitten.
Dit doet mij denken aan de kleuterklas.
Men zou beter wat klantvriendelijker worden in Frankrijk.In feite is het de reiziger die als enige weet of hij/zij best reserveert of niet.In Duitsland zijn er studies gebeurt die aantonen dat de HST-reiziger geen reserveringsplicht wil.
Als de Deutsche Bahn ooit een ICE van Duitsland via Brussel naar Parijs zou inleggen zonder reserveringsplicht, dat zou het wel eens kunnen zijn dat SNCF en Thalys minder pretentie gaan verkopen met hun " Réservation Obligatoire" en hun opgestoken vingertje naar de reiziger!
De man waar U over spreekt is geen treinbegeleider maar een ASCT (Agent du service commerciale trains) die dus gaat waken over het commerciele aspect van de reis (de mensen de kwaliteit garanderen waarvoor ze betaald hebben) en de veiligheid .
Als hij oordeelt dat Iemand de kwaliteit verstoord van de andere reizigers of zijn of van anderen de veiligheid in het gedrang brengt is het zijn plicht om in te grijpen.En dit hoeft allemaal niet precies beschreven te zijn.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
K V B schreef:
jotie schreef:Het betoog rond die reservaties is wel ter zake. Zonder die domme reservatieplicht zou de topicstarter er immers nooit aan denken om een plaatsje uit te kiezen in de staart van een treinstel. Maar met die reservatieplicht heeft-ie niet te kiezen en wordt hij ergens naar goeddunken van een computerscript gedumpt.
Maar het verschil tussen kop en staart bij een Eurostar is uiteindelijk maar drie minuten...
heel soms is dat drie minuten teveel voor sommige mensen.
Het is veel meer als er controle is...dan was het uiteindelijk verschil snel een half uur....
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door K V B »

jotie schreef:Het betoog rond die reservaties is wel ter zake. Zonder die domme reservatieplicht zou de topicstarter er immers nooit aan denken om een plaatsje uit te kiezen in de staart van een treinstel. Maar met die reservatieplicht heeft-ie niet te kiezen en wordt hij ergens naar goeddunken van een computerscript gedumpt.
K V B schreef: Maar het verschil tussen kop en staart bij een Eurostar is uiteindelijk maar drie minuten...
dentheo schreef: Het is veel meer als er controle is...dan was het uiteindelijk verschil snel een half uur....
Ik wist niet dat de SNCF ook aan uitgangscontrole deed.

Overigens: Op sommige plannen van Paris Nord zie ik een "Passage Souterrain Maubeuge" halverwege de perrons. Kan je van daar ook in de RER geraken?
Vanaf volgend jaar gaan alle TGVs van Zwitserland naar Parijs weer naar Gare de Lyon en moet ik de RER nemen als ik nog eens met de TGV naar België ga... De kortste weg in Gare de Lyon ken ik ondertussen wel, maar een afkorting in Nord is welkom.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door LHOON »

groentje schreef:Frankfurt Hbf is ook een kopstation, maar heeft wel nog onderdoorgangen midden op de perrons. Voor snelle overstappers is dat een zegen. Paris Nord, Lille Flandres en vele anderen hebben dat inderdaad niet, en dan ben je als reiziger die in het uiteinde werd geplaatst, inderdaad gepenaliseerd. In zo'n geval is een verhuizing naar voren best te begrijpen.
In Paris Nord is er wel degelijk een onderdoorgang, gelegen ter hoogte van het eind van de koepel, die bovendien rechtstreeks toegang geeft tot het RER station en op de ondergrondse doorgang naar het metrostation La Chapelle op lijn 2 (als ik in Parijs kom, is dit regelmatig in de buurt van de Place de l'Etoile, en het traject via lijn 2 is veel aangenamer dan een overstap in het drukke Chatelet)
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Commendatore »

Ook Lille Flandres heeft een loopbrug die wat verder de perrons op is gelegen.

Overigens heb ik er zelf geen enkel probleem mee als iemand alvast naarvoren loopt om een krappe aansluiting te halen, anders wordt het als mensen continu heen en weer gaan lopen, maar dat is hier niet het geval.
TMTHALYS

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door TMTHALYS »

Dat er een verplichte reservering is voor HST treinen (TGV- Thalys- .....) is niet meer dan normaal. Wat velen niet weten is dat wanneer er een wel bepaald aantal reiziger "te veel" aanwezig zijn op de trein er niet meer aan de normale snelheid mag gereden worden om veiligheidsredenen. Snelheidsbeperking staat gelijk aan vertraging waar iedereen dan slachtoffer van is.
Als je zomaar iedereen toelaat zonder reservering dan riskeer je op de drukke momenten van de dag of piekmomenten in de zomer (richting van of uit Zuid-Frankrijk bijvoorbeeld) dergelijke toestanden.
In binnenverkeer op het DB-net mag je zonder reservering de Thalys nemen tussen Aachen en Köln/Essen. De problemen dat dit met zich meebrengt kan je dagelijks aanschouwen op deze trajecten. En inderdaad: Soms moet je vragen aan reizigers "zonder reservering" om terug uit te stappen om de overbezetting te vermijden. In het uiterste geval zoals reeds gebeurd is kan je om een tussenkomst vragen van de politie om het "teveel" aan reizigers uit de trein te verwijderen.
Ik begrijp de discussie niet goed. Als je op reis gaat met het vliegtuig moet je ook reserveren en eenmaal de vlucht volgeboekt is kan je niet meer reserveren. Waarom zou het dan anders moeten zijn op een HST?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door K V B »

TMTHALYS schreef: Ik begrijp de discussie niet goed. Als je op reis gaat met het vliegtuig moet je ook reserveren en eenmaal de vlucht volgeboekt is kan je niet meer reserveren. Waarom zou het dan anders moeten zijn op een HST?
ik heb ook de indruk dat men zich niet zo bewust is van de mogelijkheid om reserveringen te veranderen. Een reservering is niet in steen gebeiteld. ALs je een Thalys biljet aan normaal tarief hebt kan je in principe zelfs een trein eerder of later nemen zonder je biljet om te wisselen.
Als je naar Parijs gaat en je weet niet precies zeker waneer je terug keert dan koop je gewoon een biljet met reservatie voor de laatste trein, en als je toch eerder terugkeert dan stop je dat in de "echange minute" automaat, en je zit zo op de eerstvolgende met een vrije zitplaats.

Staat er overigens zo een "echange minute" automaat in Brussel en Antwerpen?
Plaats reactie