SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

neigezug

SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door neigezug »

Recent in Frankrijk op de TGV Lille > Paris meegemaakt:
Ik had slechts 40 minuten tijd om van Paris Nord naar Paris Austerlitz over te stappen op de Lunéa en kreeg helemaal vanachter een plaats gereserveert in een ex Eurostarstel dat als TGV wordt gebruikt.
Om sneller in de metro in Parijs te geraken ging ik gedurende de laatste 10 minuten van de rit al naar het voorste deel van de trein .Ik kreeg toen van de treinbegeleider een berisping dat dit niet mag en de reiziger op zijn stoel moet blijven zitten.
Dit doet mij denken aan de kleuterklas.
Men zou beter wat klantvriendelijker worden in Frankrijk.In feite is het de reiziger die als enige weet of hij/zij best reserveert of niet.In Duitsland zijn er studies gebeurt die aantonen dat de HST-reiziger geen reserveringsplicht wil.
Als de Deutsche Bahn ooit een ICE van Duitsland via Brussel naar Parijs zou inleggen zonder reserveringsplicht, dat zou het wel eens kunnen zijn dat SNCF en Thalys minder pretentie gaan verkopen met hun " Réservation Obligatoire" en hun opgestoken vingertje naar de reiziger!
melle

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door melle »

Ik vind persoonlijk reservaties iets dat niet thuishoort bij een openbaar vervoer. Wie het eerste komt heeft het eerste plaats. Ik ben van mening dat openbaar vervoer zeer laagdrempelig moet zijn, en dat moet ook gelden voor HST's.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Hobbes »

Ik zal hier waarschijnlijk op een paar zere tenen trappen, maar ik vind dat die treinbegeleider groot gelijk heeft. Ik kan me er als reiziger soms mateloos aan ergeren als er mensen om welke reden dan ook het steeds nodig vinden om heel de trein op en neer te lopen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door nighttrain »

neigezug schreef:Recent in Frankrijk op de TGV Lille > Paris meegemaakt:
Ik had slechts 40 minuten tijd om van Paris Nord naar Paris Austerlitz over te stappen op de Lunéa en kreeg helemaal vanachter een plaats gereserveert in een ex Eurostarstel dat als TGV wordt gebruikt.
Om sneller in de metro in Parijs te geraken ging ik gedurende de laatste 10 minuten van de rit al naar het voorste deel van de trein .Ik kreeg toen van de treinbegeleider een berisping dat dit niet mag en de reiziger op zijn stoel moet blijven zitten.
Dit doet mij denken aan de kleuterklas.
Men zou beter wat klantvriendelijker worden in Frankrijk.In feite is het de reiziger die als enige weet of hij/zij best reserveert of niet.In Duitsland zijn er studies gebeurt die aantonen dat de HST-reiziger geen reserveringsplicht wil.
Als de Deutsche Bahn ooit een ICE van Duitsland via Brussel naar Parijs zou inleggen zonder reserveringsplicht, dat zou het wel eens kunnen zijn dat SNCF en Thalys minder pretentie gaan verkopen met hun " Réservation Obligatoire" en hun opgestoken vingertje naar de reiziger!
U kunt U mischien eens in de plaats stellen van de andere reizigers , die nog even rustig willen lezen of rusten zonder gestoord te hoeven worden door dit soort type reizigers.
betreffende uw studie : denk eens na ze willen zogezegd geen reserveringsplicht ..maar willen wel allemaal een zitje?Want ze hebben betaald om te zitten en liefst samen met in het geval van.
Ik zou er voor zorgen dat ik meer dan 40Min de tijd had om mij te verplaatsen naar Austerlitz!Het is toch 5Km tussen beiden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Dieselfreak »

neigezug schreef:Om sneller in de metro in Parijs te geraken ging ik gedurende de laatste 10 minuten van de rit al naar het voorste deel van de trein .Ik kreeg toen van de treinbegeleider een berisping dat dit niet mag en de reiziger op zijn stoel moet blijven zitten.
Huh?? Hoe kan dat nu?? :shock: Nooit van zo'n regel gehoord! Natuurlijk mag je alleen gaan zitten op de stoel die je gereserveerd hebt, maar staat er ergens in de reglementen dat je je stoel niet mag verlaten tijdens de reis? :? En wat dan met reizigers die hun plaats verlaten om naar de WC te gaan? Om iets te gaan drinken in de bar? Om wat voor reden dan ook? Is dat dan óók verboden??
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door nighttrain »

Dieselfreak schreef:
neigezug schreef:Om sneller in de metro in Parijs te geraken ging ik gedurende de laatste 10 minuten van de rit al naar het voorste deel van de trein .Ik kreeg toen van de treinbegeleider een berisping dat dit niet mag en de reiziger op zijn stoel moet blijven zitten.
Huh?? Hoe kan dat nu?? :shock: Nooit van zo'n regel gehoord! Natuurlijk mag je alleen gaan zitten op de stoel die je gereserveerd hebt, maar staat er ergens in de reglementen dat je je stoel niet mag verlaten tijdens de reis? :? En wat dan met reizigers die hun plaats verlaten om naar de WC te gaan? Om iets te gaan drinken in de bar? Om wat voor reden dan ook? Is dat dan óók verboden??
Ik was er niet bij ,maar kan me gerust voorstellen dat je niet naar het toilet gaat of naar de bar met valies/rugzak enz ,mischjen eerste klas afdeling.
Die treinbegeleider zal ook wel de nodige ervaring hebben om de situatie in te schatten? denk ik dan...
Och ja was vergeten we zijn in 2011

...................
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door jotie »

nighttrain schreef: Ik zou er voor zorgen dat ik meer dan 40Min de tijd had om mij te verplaatsen naar Austerlitz!Het is toch 5Km tussen beiden.
Dat moet een grapje zijn :lol: Of vertrekt er echt iedere 5 minuten een TGV vanuit Rijsel naar Parijs, dag en nacht, 365 op 365? Als reizigers toch altijd maar moeten dansen naar de pijpen van het spoorwegbedrijf, kan dat bedrijf zich misschien wel minimaal vriendelijk, meegaand en probleemoplossend instellen?

Wat die reservaties betreft, kan ik alleen herhalen wat ik al zo vaak heb gezegd: ik heb er de pest in. Bij DB valt het nogal mee, al word je soms virtueel gedwongen om een plaats te reserveren. Vooral bij langere ritten gebeurt het anders wel eens dat je halverwege op zoek moet naar een andere plaats omdat er een reservatie is op een deeltraject. Hatelijk is dat. Ten tweede is hun systeem in hoge mate onbruikbaar: het is blijkbaar een 'sport' om zitplaatsen te reserveren in trein A, maar dan toch voor trein B te kiezen, hoewel me dat eerder gerelateerd lijkt aan de dagelijkse dosis vertragingen waar ICE's en IC's mee te kampen hebben. Bovendien rijden er ontelbare Ersatzzüge rond, waarvan geen Schaffner weet hoe het in zo'n niet voorzien treinstel verder moet met reservaties die gemaakt zijn voor een ander treintype.

Mocht DB ooit het wijze besluit nemen om ICE's naar Parijs te laten rijden, zal me dat in ieder geval verleiden tot het frequenter maken van een uitstapje in die richting. Ik weet intussen wel dat je Thalyssen laste minute kan omboeken, maar zelfs die vijf minuten knoeien met een automaat zijn me teveel van het goede. Mocht dat omboeken OP de trein kunnen, NADAT ik al een plekje heb gekozen, welja dan wil ik er mij nog wel eens mee amuseren. (Dat zou uiteraard enkel bij een spoorwegmaatschappij kunnen die het surrealisme hoog in het vaandel draagt.) Maar toch, en wel principieel: weg met die reservaties! Lang leve de vrije plaatskeuze!
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door groentje »

Tja, ik kan me wel voorstellen dat het sommige mensen stoort als je plots een hele volksverhuizing ziet passeren aan je stoel. En veel hangt ook af van de manier waarop dat gebeurt, als je per se de hele wagon deelachtig wil maken aan je plannen, dan kan ik me voorstellen dat een boordchef er wat van zegt. Maar anders? Verdraagzaamheid komt van 2 kanten, hé. Je zit niet alleen op de trein, je moet dus wel iets van je medereizigers kunnen verdragen. Een bij voorkeur discrete verplaatsing doorheen de trein hoort daar wat mij betreft volkomen bij.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door dentheo »

Was vroeger ook de gewoonte op de Eurostar ... kopstation Brussel iedereen die aansluiting wou ging naar eerste rijtuig....
Is waarschijnlijk iets vermindert nu men de middelste uitgang ook vrijgeeft.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door nighttrain »

jotie schreef:
nighttrain schreef: Ik zou er voor zorgen dat ik meer dan 40Min de tijd had om mij te verplaatsen naar Austerlitz!Het is toch 5Km tussen beiden.
Dat moet een grapje zijn :lol: Of vertrekt er echt iedere 5 minuten een TGV vanuit Rijsel naar Parijs, dag en nacht, 365 op 365? Als reizigers toch altijd maar moeten dansen naar de pijpen van het spoorwegbedrijf, kan dat bedrijf zich misschien wel minimaal vriendelijk, meegaand en probleemoplossend instellen?

Wat die reservaties betreft, kan ik alleen herhalen wat ik al zo vaak heb gezegd: ik heb er de pest in. Bij DB valt het nogal mee, al word je soms virtueel gedwongen om een plaats te reserveren. Vooral bij langere ritten gebeurt het anders wel eens dat je halverwege op zoek moet naar een andere plaats omdat er een reservatie is op een deeltraject. Hatelijk is dat. Ten tweede is hun systeem in hoge mate onbruikbaar: het is blijkbaar een 'sport' om zitplaatsen te reserveren in trein A, maar dan toch voor trein B te kiezen, hoewel me dat eerder gerelateerd lijkt aan de dagelijkse dosis vertragingen waar ICE's en IC's mee te kampen hebben. Bovendien rijden er ontelbare Ersatzzüge rond, waarvan geen Schaffner weet hoe het in zo'n niet voorzien treinstel verder moet met reservaties die gemaakt zijn voor een ander treintype.

Mocht DB ooit het wijze besluit nemen om ICE's naar Parijs te laten rijden, zal me dat in ieder geval verleiden tot het frequenter maken van een uitstapje in die richting. Ik weet intussen wel dat je Thalyssen laste minute kan omboeken, maar zelfs die vijf minuten knoeien met een automaat zijn me teveel van het goede. Mocht dat omboeken OP de trein kunnen, NADAT ik al een plekje heb gekozen, welja dan wil ik er mij nog wel eens mee amuseren. (Dat zou uiteraard enkel bij een spoorwegmaatschappij kunnen die het surrealisme hoog in het vaandel draagt.) Maar toch, en wel principieel: weg met die reservaties! Lang leve de vrije plaatskeuze!
Het zal wel weer aan mij liggen ? Je hebt om ongeveer elke 45M een trein naar Parijs vanuit Brussel Z van 06h37 tot 21h15 dus ongeveer 15 vertrekken per dag. Waarover klaag je nog?En de rest van uw betoog is hier niet aan de orde..over de reservaties. Geluk en plezier zit hem wel in de kleine kantjes als ik het zo lees.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Het zal wel weer aan mij liggen ? Je hebt om ongeveer elke 45M een trein naar Parijs vanuit Brussel Z van 06h37 tot 21h15 dus ongeveer 15 vertrekken per dag. Waarover klaag je nog?En de rest van uw betoog is hier niet aan de orde..over de reservaties. Geluk en plezier zit hem wel in de kleine kantjes als ik het zo lees.
Het gaat om Lille Paris en niet om Brussel
Trammist

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door Trammist »

Steven schreef:
nighttrain schreef:
Het zal wel weer aan mij liggen ? Je hebt om ongeveer elke 45M een trein naar Parijs vanuit Brussel Z van 06h37 tot 21h15 dus ongeveer 15 vertrekken per dag. Waarover klaag je nog?En de rest van uw betoog is hier niet aan de orde..over de reservaties. Geluk en plezier zit hem wel in de kleine kantjes als ik het zo lees.
Het gaat om Lille Paris en niet om Brussel
Op die verbinding is de frequentie idem. En de rit duurt uiteraard minder lang. En ja, 40 minuten voor een overstap waarbij je de metro nodig hebt is te nipt.
Laatst gewijzigd door Trammist op 30 aug 2011, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door groentje »

Waar ik het niet met je eens ben, jotie, is op vlak van de reserveringen. Verplichte reserveringen heb ik het ook niet zo voor, maar dat de mogelijkheid wordt aangeboden, zoals bij de Duitsers, dat juich ik dan weer enorm toe. Een reservatie trek je desnoods nog uit de automaat 5 minuten vooraleer je trein vertrekt, voor nog geen 5 euro. Op langere stukken vind ik dat toch wel de investering waard. Maar net zoals stoptreinen soms voor lange afstanden worden gebruikt, worden lange-afstandstreinen vaak ook voor korte trips gebruikt. En dan ben ik het met je eens dat een reservatie eigenlijk overbodig is.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door jotie »

Het betoog rond die reservaties is wel ter zake. Zonder die domme reservatieplicht zou de topicstarter er immers nooit aan denken om een plaatsje uit te kiezen in de staart van een treinstel. Maar met die reservatieplicht heeft-ie niet te kiezen en wordt hij ergens naar goeddunken van een computerscript gedumpt.

Overstaptijd begroten is iets wat verstandige en geoefende reizigers best wel kunnen zonder ongevraagde bemoeienis van derden. Weinig mensen hebben tijdens hun verplaatsingen ergens 45 minuten extra op overschot, en dat hoeft ook helemaal niet als je geen 'candide' reiziger bent. Geef hen dan de mogelijkheid om volgens eigen inzichten hun reis zodanig in te plannen dat ze in de kortst mogelijke tijd hun bestemming bereiken. Betutteling allerhande is echt niet op z'n plaats. En al helemaal niet over zaken zoals netjes in het zeteltje wachten tot de treinbegeleider het signaal geeft dat je mag opstaan en je spullen pakken. We schrijven 2011, jawel.

Overigens is het zich ruim op tijd naar de uitgangen begeven een verschijnsel dat in Duitsland heel erg gebruikelijk is. Ik weet ook niet wie of wat verantwoordelijk is voor dit merkwaardige gedrag, maar veroorzaakt het hinder? Wel, als dat effectief hinder veroorzaakt, dan schuilt het geluk inderdaad in een klein hoekje.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF behandelt reizigers als kleine kinderen

Bericht door K V B »

jotie schreef:
nighttrain schreef: Wat die reservaties betreft, kan ik alleen herhalen wat ik al zo vaak heb gezegd: ik heb er de pest in. Bij DB valt het nogal mee, al word je soms virtueel gedwongen om een plaats te reserveren. Vooral bij langere ritten gebeurt het anders wel eens dat je halverwege op zoek moet naar een andere plaats omdat er een reservatie is op een deeltraject. Hatelijk is dat.
Weet je wat "hatelijk" is. Je aansluiting missen omdat een trein wegens overbelasting vertraging oploopt.

Kort na de Kerst was ik op de terugweg van België naar Zwitserland. Ik had netjes een plaats gereserveerd voor mij en mijn vriendin.
Toen we in Frankfurt Flughafen stilstonden werd er omgeroepen dat de trein wegen teveel reizigers niet verder kon rijden en of een aantal reizigers zo vriendelijk wilden zijn om vrijwillig uit te stappen en een latere trein te nemen.
Dat werd dan zo een 45 minuten lang herhaald... Met 50 minute vertraging vertrokken we uiteindelijk.
En zo werden dus de reizigers die op deze drukke dag zo vooruitziend waren om te reserveren dus het slachtoffer van het asociaal gedrag van een kleine groep die absoluut die bepaalde trein wil hebben.
Sorry, maar wat mij betreft had men toen gewoon iedereen die geen reservatie had uit te trein mogen zetten. Lange reizen plan je toch wel een beetje. Dan is moeten reserveren toch geen probleem?
Plaats reactie