Rusland plant tunnel naar Alaska

groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door groentje »

Het zou gaan om een goederenlijn, wellicht. Maar dan nog, in een vulkanisch zeer actief gebied beginnen met het bouwen van een tunnel van een slordige 100 km? En de aanvoerlijnen niet te vergeten, het spoornet in Alaska is nergens aan gekoppeld, en Kamtsjatka heeft zelfs helemaal geen spoorlijn. De Russen zijn er in geslaagd om in de meest barre omstandigheden spoorlijnen aan te leggen, maar ik betwijfel of het dat wel waard is.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door nighttrain »

het gaat over de Beringszee die maar 85 Km van elkaar ligt en minder diep is dan het kanaal ,dus minder stijle hellinge . Dus zeker doenbaar
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Die vergelijking gaat niet helemaal op:
Spanje/portugal gebruiken een afwijkende spoorwijdte die grensoverschrijdend verkeer met Europa sterk bemoeilijkt en dus duurder maakt.
Daarbij komt dat het maar een beperkt aantal kilometers is en ze er voordeel bij halen om geleidelijk aan ombouwen. (in totaal een 15000 km)
Rusland daarentegen heeft een spoorwijdte die een aaneengesloten gebied van maar liefst 200000 km lengte beslaat of ruwweg 20 % van de wereldwijde spoorkilometers, dus de kosten om daar zowel de infra als het rollend materieel aan te passen zouden onevenredig hoog zijn tegenover de winsten.
Er zijn maar 2 spoorlijnen in Rusland die echt interessant zijn voor doorgaande buitenlandse treinen momenteel (beide op de route richting China) als daar de route naar Alaska bijkomt zijn het er 3. Goed te doen om op die paar 1000km een derde spoor te voorzien. Zeker als ze rijpaden kunnen verkopen aan normaalspoortreinen van/naar China zal dat derde spoor er liggen voor je knip kan zeggen :wink:
nighttrain schreef:het gaat over de Beringszee die maar 85 Km van elkaar ligt en minder diep is dan het kanaal ,dus minder stijle hellinge . Dus zeker doenbaar
Alleen het bouwen zelf zal wat moeilijker gaan. De Kanaaltunnel kon gebouwd worden temidden van industrie en grote havens die makkelijk de bouwmaterialen konden leveren. In Rusland of Alaska moet dat ook allemaal nog gebouwd worden...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door groentje »

@nighttrain: maar de Beringstraat kent veel frequente en zware aardbevingen, er zijn heel wat vulkanen in de buurt, niet meteen evident om daar te bouwen, me dunkt. En onderschat ook de moeilijkheden bij de bouw van de aanvoerlijnen niet, die moeten helemaal geïsoleerd liggen van de permafrostbodem, om te vermijden dat alles gaat verzakken. De Russen hebben daar wel ervaring mee (denk aan de Baikal-Amoerspoorlijn, of lijnen in het Hoge Noorden), maar makkelijk en goedkoop is het allemaal niet.
Terzelfdertijd is de route per schip korter, en in tijd niet veel langer.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:@nighttrain: maar de Beringstraat kent veel frequente en zware aardbevingen, er zijn heel wat vulkanen in de buurt, niet meteen evident om daar te bouwen, me dunkt. En onderschat ook de moeilijkheden bij de bouw van de aanvoerlijnen niet, die moeten helemaal geïsoleerd liggen van de permafrostbodem, om te vermijden dat alles gaat verzakken. De Russen hebben daar wel ervaring mee (denk aan de Baikal-Amoerspoorlijn, of lijnen in het Hoge Noorden), maar makkelijk en goedkoop is het allemaal niet.
Terzelfdertijd is de route per schip korter, en in tijd niet veel langer.
Voor alle duidelijkheid ik heb niet de pretentie om de geoloog van dienst uit te hangen.
Maar enig opzoekingswerk leert me dat de Beringstraat volop in de North american plate ligt.
En op de real-time earthquake zie je veel aardbevingen in de zone waar de Nort-Americanplate grenst aan de Pacific plate,maar niet aan de beringstraat http://engwell.wikispaces.com/RING+OF+FIRE+MAP

En de beringstraat ligt niet meteen aan de ring of fire, http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/
Ik denk dat u de Beringszee verwisselt met Beringsstraat.Wat U zegt is juist voor de Beringszee met het schiereiland Kamtsjatka.
Laat iets weten als andere info hebt.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door groentje »

Er was op 22 februari nog een aardbeving iets ten noorden van de Beringstraat van 4,5.
En volgens AVO, het Alaska Volcano Observatory, zijn er daar toch ook nog een paar vulkanen te vinden, al is me niet duidelijk hoe actief ze zijn. Toegegeven, de Rim of Fire, zoals de rand van de Pacifische plaat wordt genoemd, ligt nog een paar honderd km zuidelijker, en daar zitten de meeste actieve vulkanen, natuurlijk.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door kika »

groentje schreef:Er was op 22 februari nog een aardbeving iets ten noorden van de Beringstraat van 4,5.
En volgens AVO, het Alaska Volcano Observatory, zijn er daar toch ook nog een paar vulkanen te vinden, al is me niet duidelijk hoe actief ze zijn. Toegegeven, de Rim of Fire, zoals de rand van de Pacifische plaat wordt genoemd, ligt nog een paar honderd km zuidelijker, en daar zitten de meeste actieve vulkanen, natuurlijk.
Je haalt ring of fire en de Pacific Rim door elkaar. 4.3 is genoeg om de Bart (San Fransisco) op te zadelen met 5-10 minuten vertraging. Nog niet dramatisch dus. Waarom moeten de sporen gescheiden liggen van de permafrost? Ik heb enkel propagandafilmpjes gezien, dus geen verstand van hoe het kan/moet.

Verder is de aansluiting van Jakoetsk op het spoornet nog steeds voor 2013-2014 gepland, dus ze zijn nog heel lang niet in het allerverste oosten. Volgens mij blijft dit bij wilde dromen. De dagen van de Gulag en dwangarbeid zijn ondertussen wel geteld, de afstanden zijn echt enorm en langs de lijn liggen geen of nauwelijks afzetgebieden. Schepen verbruiken nog steeds minder brandstof voor het goederenvervoer.

KVB: hoe lang duurt het per schip van pakweg Antwerpen naar de Westkust? Ik vermoed dat de journalist in kwestie probeerde om lezers te prikkelen en dat jij meer realiteitszin hebt, maar toch benieuwd.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Er was op 22 februari nog een aardbeving iets ten noorden van de Beringstraat van 4,5.
En volgens AVO, het Alaska Volcano Observatory, zijn er daar toch ook nog een paar vulkanen te vinden, al is me niet duidelijk hoe actief ze zijn. Toegegeven, de Rim of Fire, zoals de rand van de Pacifische plaat wordt genoemd, ligt nog een paar honderd km zuidelijker, en daar zitten de meeste actieve vulkanen, natuurlijk.
Op 28/04/2007 was er een aardbeving op 2 km van de tunnelingang in Folkestone met een kracht van 4.3 op de schaal van richter en op 5.3 km diepte. (474 huizen bescadigd waarvan er 73 zijn afgebroken)Ik was die zaterdagochtend rond 08h00 van dienst in Calais.De schok was voelbaar in ons aardbevingsbestendig gebouw.heb onmiddelijk de bevoegde diensten de topografische meetpunten laten kontroleren. Er was nog geen beweging van 1mm waar te nemen.
de tunnel ligt in een plaat en niet tussen 2 platen,net zoal dit zal zijn voor de russische.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door groentje »

Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik zie het toch niet meteen werkelijkheid worden. Maar goed, ze mogen van mij altijd proberen, hoor.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik zie het toch niet meteen werkelijkheid worden. Maar goed, ze mogen van mij altijd proberen, hoor.
Mischien dachten de Antwerpenaren dit ook in 1350,toen ze aan de "Onze lieve vrouw kathedraal "begonnen te denken en bouwen. En de reizen naar de maan.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door K V B »

kika schreef: KVB: hoe lang duurt het per schip van pakweg Antwerpen naar de Westkust? Ik vermoed dat de journalist in kwestie probeerde om lezers te prikkelen en dat jij meer realiteitszin hebt, maar toch benieuwd.
Antwerpen - San Francisco zonder te vliegen:

Dag 1: Trein naar Southampton. s'avonds aan boord van de Queen Mary 2.
Dag 2 - 7: Op zee.
Dag 8: aankomst New York

De Queen Mary 2 is een Cunard schip dat nog regelmatig de oversteek maakt, met ongeveer een keer per maand een vertrek in beide richtingen. Staat op mijn todo lijstje, want ik wil nog wel eens naar Noord Amerika, maar mijn vriendin vliegt niet...

Van New York naar San Francisco duur dan nog eens 3 dagen. Dus 11 dagen in totaal.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Mischien dachten de Antwerpenaren dit ook in 1350,toen ze aan de "Onze lieve vrouw kathedraal "begonnen te denken en bouwen..
Da's een slecht voorbeeld, want de "Onze Lieve Vrouw Kathedraal" is nooit afgebouwd...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rusland plant tunnel naar Alaska

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
nighttrain schreef: Mischien dachten de Antwerpenaren dit ook in 1350,toen ze aan de "Onze lieve vrouw kathedraal "begonnen te denken en bouwen..
Da's een slecht voorbeeld, want de "Onze Lieve Vrouw Kathedraal" is nooit afgebouwd...
dan had ik beter de "lange wapper" vermeld ? of niet.

NB :voor zij die graag in real time een mailtje krijgen over "een aardbeving (plaats ,kracht enz ) kunnen zich inschrijven op die site http://www.emsc-csem.org/#2. (europe and world)
Plaats reactie