ICE swap?

Plaats reactie
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

ICE swap?

Bericht door LHOON »

Vanavond zat ik op de ICE 10 uit Frankfurt.

Voorbij Keulen werd plots omgeroepen dat de trein wegens "technisch defect" slechts tot Düren zou rijden...
Aldaar stond een andere ICE klaar: dit bleek echter het stel te zijn dat als ICE19 uit Brussel kwam!

De reizigers moesten van trein verwisselen, en mijn oorspronkelijke ICE reed terug naar Frankfurt als ICE19, defect of niet?
Met het andere stel uiteindelijk een halfuur te laat in Brussel.

Wat zou zulk defect zijn geweest? Een probleem wellicht dat niet toeliet op een andere spanning te rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE swap?

Bericht door Steven »

Dit soort oplossingen heb ik al meermaals weten toepassen bij de DB (indien mogelijk natuurlijk).
Het kan een probleem geweest zijn voor het Belgische gedeelte (van uw trein) maar evengoed voor de Duitse HSL voor het stel dat uit België kwam.
Dit soort oplossingen geeft wat vertraging maar is nog steeds beter dan een afschaffing en stranden ten velde.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE swap?

Bericht door K V B »

LHOON schreef:Vanavond zat ik op de ICE 10 uit Frankfurt.

Voorbij Keulen werd plots omgeroepen dat de trein wegens "technisch defect" slechts tot Düren zou rijden...
Aldaar stond een andere ICE klaar: dit bleek echter het stel te zijn dat als ICE19 uit Brussel kwam!

De reizigers moesten van trein verwisselen, en mijn oorspronkelijke ICE reed terug naar Frankfurt als ICE19, defect of niet?
Met het andere stel uiteindelijk een halfuur te laat in Brussel.

Wat zou zulk defect zijn geweest? Een probleem wellicht dat niet toeliet op een andere spanning te rijden?
Kan zijn dat de trein die normaal ICE 10 had moeten rijden defect was en vervangen werd door een stel dat niet in België kan rijden. Doet SBB ook wel eens in Chiasso met treinen van/naar Milano.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICE swap?

Bericht door Steve »

Het is ook wel vergelijkbaar met de Benelux die bij problemen wel eens wordt opgedeeld in Amsterdam - Roosendaal met VIRM, en Roosendaal - Brussel met een varken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE swap?

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
LHOON schreef:Wat zou zulk defect zijn geweest? Een probleem wellicht dat niet toeliet op een andere spanning te rijden?
Kan zijn dat de trein die normaal ICE 10 had moeten rijden defect was en vervangen werd door een stel dat niet in België kan rijden.
Ik zat vrijdagavond in de 19 en moest in Düren dus ook overstappen. Zowel de 10 als de 19 werd met een 406 gereden. Maar er zal wel een technische storing geweest zijn in een van de stellen.

Groetjes,
Rian
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: ICE swap?

Bericht door MaartendeJ »

De ICE Amsterdam-Arnhem-Frankfurt wordt/werd ook regelmatig geknipt in Emmerich, als er een stel niet naar Nederland mag of kan. Het Nederlandse gedeelte kon dan mat'64, ICM(m) of een ander ICE-treintsel zijn...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICE swap?

Bericht door Steve »

MaartendeJ schreef:De ICE Amsterdam-Arnhem-Frankfurt wordt/werd ook regelmatig geknipt in Emmerich, als er een stel niet naar Nederland mag of kan. Het Nederlandse gedeelte kon dan mat'64, ICM(m) of een ander ICE-treintsel zijn...
Ook leuk, betaal je voor de ultieme luxe van een ICE-3 en krijg je een aftandse Mat'64... :?
kuba.g

Re: ICE swap?

Bericht door kuba.g »

Plan V naar Emmerich en daar een overstap op de ICE gebeurt wel vaker ja:
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE swap?

Bericht door rvdborgt »

MaartendeJ schreef:De ICE Amsterdam-Arnhem-Frankfurt wordt/werd ook regelmatig geknipt in Emmerich, als er een stel niet naar Nederland mag of kan. Het Nederlandse gedeelte kon dan mat'64, ICM(m) of een ander ICE-treintsel zijn...
In Leverkusen-Mitte schijnen ook wel eens ICE's en reizigers te worden omgewisseld.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE swap?

Bericht door K V B »

Wat ik regelmatig meemaak is dat ICE's "omgedraaid" rijden. Dat wordt wel altijd netjes aangekondig, zodat ik toch wel altijd voor het juist rijtuig sta. Een keer heb ik meegemaakt dat men mijn ICE via het ringspoor Köln Hbf liet binnenrijden, zodat ie weer met zijn neus de goede kant op stond.

Een week geleden, toen ik nog eens onderweg was naar België stapte ik in Frankfurt Hbf over. De ICE naar Brussel kwam toen gelijk met de (vertraagde) ICE naar Amsterdam aan het perron, en nogal wat reiziges met bestemming Amsterdam stapten in de verkeerde trein... Die kregen dan de instructie in Aachen op het boemeltje naar Heerlen te stappen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICE swap?

Bericht door Steve »

K V B schreef:Wat ik regelmatig meemaak is dat ICE's "omgedraaid" rijden. Dat wordt wel altijd netjes aangekondig, zodat ik toch wel altijd voor het juist rijtuig sta. Een keer heb ik meegemaakt dat men mijn ICE via het ringspoor Köln Hbf liet binnenrijden, zodat ie weer met zijn neus de goede kant op stond.

Een week geleden, toen ik nog eens onderweg was naar België stapte ik in Frankfurt Hbf over. De ICE naar Brussel kwam toen gelijk met de (vertraagde) ICE naar Amsterdam aan het perron, en nogal wat reiziges met bestemming Amsterdam stapten in de verkeerde trein... Die kregen dan de instructie in Aachen op het boemeltje naar Heerlen te stappen...
De laatste keer dat ik de ICE nam vanuit Keulen, was het dus lekker niet aangekondigd. Zelfs de (elektronische!!) borden op het perron gaven de normale samenstelling aan. Met als resultaat dat ik met koffers en al helemaal naar andere kant van de trein heb mogen lopen (eerste klas vlak achter stuurpost).
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE swap?

Bericht door rvdborgt »

MIVB-reiziger schreef:
K V B schreef:Wat ik regelmatig meemaak is dat ICE's "omgedraaid" rijden. Dat wordt wel altijd netjes aangekondig, zodat ik toch wel altijd voor het juist rijtuig sta. Een keer heb ik meegemaakt dat men mijn ICE via het ringspoor Köln Hbf liet binnenrijden, zodat ie weer met zijn neus de goede kant op stond.
De laatste keer dat ik de ICE nam vanuit Keulen, was het dus lekker niet aangekondigd. Zelfs de (elektronische!!) borden op het perron gaven de normale samenstelling aan. Met als resultaat dat ik met koffers en al helemaal naar andere kant van de trein heb mogen lopen (eerste klas vlak achter stuurpost).
Dat is in Duitsland tegenwoordig uitzondering. Omgekeerde samenstelling komt regelmatig voor, maar wordt (bijna) altijd aangekondigd. In België daarentegen wordt consequent de geplande samenstelling en volgorde aangekondigd, ook al staat de trein omgekeerd. Ik heb mezelf al aangeleerd om in Luik goed op te letten hoe de ICE komt binnenrijden.

Groetjes,
Rian
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: ICE swap?

Bericht door jotie »

K V B schreef: Een week geleden, toen ik nog eens onderweg was naar België stapte ik in Frankfurt Hbf over. De ICE naar Brussel kwam toen gelijk met de (vertraagde) ICE naar Amsterdam aan het perron, en nogal wat reiziges met bestemming Amsterdam stapten in de verkeerde trein... Die kregen dan de instructie in Aachen op het boemeltje naar Heerlen te stappen...
Dat loopt in FFM wel vaker fout. Om de een of andere reden veranderen de aankondigingsborden bij een spoorwissel niet altijd meteen. Met 'niet meteen' bedoel ik geen seconden, maar minuten. Dat geeft dan als resultaat dat bijvoorbeeld op spoor 18 en 19 dezelfde trein aangekondigd wordt. De omroepberichten mogen voor mijn gehoor dan al duidelijk zijn, maar je weet gewoon dat er op z'n momenten verwarring wordt gecreëerd. Zeker bij last minute wijzigingen is dat slecht voor de hartslag.
rvdborgt schreef: Dat is in Duitsland tegenwoordig uitzondering. Omgekeerde samenstelling komt regelmatig voor, maar wordt (bijna) altijd aangekondigd.
Klopt, al kan de mededeling ook heel droog en weinig hulpvaardig luiden: "Ersatzzug. Geänderte Wagenfolge." :lol:
Plaats reactie